Az idei biennálén a képzõmûvészet a monitorokra költözött.
Tapasztalataim (azaz szemem, lábam) szerint a legalább
háromszorosára duzzadt 49. Velencei Képzõmûvészeti
Biennálén tekintélyes részt foglaltak el a
szurokfekete bokszokban és termekben zajló egészfalas
videóvetítések, igen elszaporodtak a minden felületet
csak evvel borító nemzeti pavilonok. Hirtelen az jutott eszembe,
hogy Giotto, Masaccio, Leonardo majd ötszáz éve ugyanitt,
Itáliában (és akkor a néhány sarokkal
arrébb ragyogó San Marco mozaikburkolatairól szót
sem ejtettem) még ecsettel, festékkel, azaz freskókkal
borították koruk templomait, palotáit, míg
ma ugyanezt a funkciót a vetítés, gyakorlatilag a
képzõmûvészeti eszközzé is vált
mozi tölti be. Néhány biennáléval ezelõtt
már jelen volt itt a videómûvészet, de normál
szobai készülékek, jobb esetben készülékcsoportok
adták az akkori videóinstallációkat, sõt
a mindmáig legnagyobb videópápa, Nam June Paik nagydíjat
is kapott teljes termet beborító tévéivel,
egymáshoz érõ vetítéseivel. Mostanra
azonban úgy látszik, kötelezõvé vált
a multiplex mozikkal versengõ igen nagyméretû kép.
Mindent megnézni, fõként végignézni
én sem tudtam, de azon számos között, amelyeket
mégis, volt, ami nagyon tetszett, volt, ami kevésbé,
volt, amihez hasonlót a videómûvészet hatvanas-hetvenes
évekbeli hajnalán már láttam idehaza is (az
akkori kultúrpolitika szerinti „nem támogatott”, szûk
körû helyszíneken), sõt még ugyanakkori
keskenyfilmmunkáimban magam is megcsináltam, de végeredményben
mindezt egybevetve a Biennále egy kisebb Velencei Filmfesztivállal
is vetekedett. Hogy ez mennyire így van, azt frappánsan bizonyítja
a svájci-berlini Hedinger–Gossolt szerzõpáros munkája,
akik egy kamu film, a nem létezõ „C-akták: Tell saga”
szokvány, ismert történelmi–romantikus–fantasztikus
kalandfilm reklámjához megtévesztésig hasonlító
„beharangozóját” vetítették, továbbá
a ma már nálunk is orrán-száján dívó
hallivudi stílusú „filmplakátjaival” teleragasztgatták
a Biennále szabadtéri területeit. Ettõl a kivételtõl
eltekintve (amennyiben kivétel egyáltalán) a többi
munka – de ebbe a vetítéseken kívüli minden egyéb
is beleértendõ – a fõépület kurátora,
Harald Szeemann koncepciója Az emberiség platója szellemében
született, tehát mindenrõl szólnak, politikai,
társadalmi, emberjogi problémákra reflektálnak
és a szex is fontos szereplõ a kavalkádban. Formai
újítás talán kevesebb található,
inkább a már kimunkált eszközök, megoldások,
technikák újabb témákra való alkalmazása
az, ami úgy általában az egész biennálét
jellemzi. Ily módon például szinte a „legsikeresebb”
az olasz Alighiero Boetti kiállításának egyik
szobája volt, amelynek vagy öt, a nálunk is ismert hidegvízadagoló
tartályánál mindig igen sok elcsigázott, melegtõl
szenvedõ, szomjas látogatók lehetett látni,
igencsak „interaktív” állapotban.
*
Ugyanez a nem formai, hanem tartalmi újdonság jellemezte
a videóvetítések zömét is. Kezdjük
talán a díjazottakkal. Egy albán mûvész,
Anri Sala jó kis szójátékos címû
videója, az „Uomoduomo” (uomo: férfi , duomo: dóm)
végeláthatatlan ideig láttat egy hajléktalant
a milánói dóm egyik padján aludtában
összeroskadva; az izgalmat csak az okozza, hogy idõnként
majdnem ledõl, de aztán mégsem. A másik videómûves
díjazott a New York-i John Pilson épp egy ellenkezõ
világ ugyanilyen ellehetetlenülését ábrázolja
szinte burleszkfilmes, Chaplines stílusban: egy elegáns hivatal
elegáns hivatalnoka távozni szeretne munkahelyérõl,
de ez nem sikerül, szüntelenül lever egy vagy több
aktát, állványt, mire összekanalazza az egyiket,
máris lever a fenekével egy másikat és így
tovább. Mindkét film az ellehetetlenülés szomorú,
fanyar humorú ábrázolásával tûnik
ki. Ez a reménytelen küzdelem köszön vissza a svéd
Lars Stilberg háromszögû, így „háromfreskós”
szobájában, ám optimistább kicsengéssel.
Mindhárom falon ugyanazt a csillámfehér-búvárruhás
fiatalembert látjuk, amint mindkét kézfején
és mindkét lábfején hatalmas csillámfehér
gömbökkel próbál egyensúlyban maradni a
vízben, a levegõégben s végül a jégen.
E legutóbbi a legdrámaibb: fektébõl iszonyú
munkával nagy nehezen, reszketve áll lábra, pontosabban
gömbre, boldogan, gyõztesen elmosolyodik, és ebben a
pillanatban máris elzúg újra, kezdõdik minden
elölrõl. Valószínûleg olvasta Madáchot:
„A cél a küzdés maga”. Némi formai újítást
találtam a kairói Egoyan és a portugál Sarmento
közös óriásvásznában, amelyen érzékien
közelrõl nõ és férfi különbözõ
meztelen testrészeinek (többek között szájuknak)
összeérésének lehettünk a tanúi,
ám a dimenziók monumentálissá fokozása
érdekében e „mozi” hátsó fala mintegy méternyire
volt a vászontól, mintha egy szûk velencei sikátorban
haladva a sötétben karnyújtásnyira tõlünk
egy óriásnõ és egy óriásférfi
érintgetné egymást gyengéden. Vajon hol van
ilyenkor Fellini híres kispolgára, akit hajdan a dús
keblû Anita Ekberg óriásplakátja olyannyira
feldúlt? És ha már a szex vizeire gondoláztam
(e mondatomért fogják sokan mondani, hogy ne írjak
többé), akkor elég egyetlen mûrõl beszámolnom:
a brit Chris Cunningham Flaxérõl. Ebben a rövidfilmben
(jobb meghatározás nem jut eszembe) nagy éjfeketeség
közepén caravaggiósan éles, fehér fényben
egy férfi és egy nõ szeretkezik hol gyengéden,
hol vadul, csap át kegyetlen, villámcsapáshangú
ütésekkel kísért, véres verekedésbe,
pilled el, hever csak úgy külön-külön, zihálva,
szinte ránk omlik a levegõ fújtató tüdejükbõl.
Az ölelkezések csattogása is szinte fáj, és
a csúcsok, orgazmusok pillanataiban a mûvész belsõ
tájakat láttat, fényrobbanásokat, fortyogó
vagy diadalmasan ömlõ lávákat, pillanatnyi vaksötétbe
borulásokat, hogy azután annál nagyobb intenzitással
bombázza szemünket újra meg újra a kielégülés
mindent elárasztó, vakító fénye. „S
a többi néma csend”. Férfi és nõ szerelmérõl,
gyûlöletérõl, örökös harcáról
és örökös megbékélésérõl
aligha láttam valaha is szebb és vadabb mûvet. Ellenkezõ
véglet is akadt, az egyszerûség, gyermetegség
és ismeretterjesztõsség bájos mozija, az indonéz
Tion Ang munkája. Indonéz lurkók hol orrukat piszkálva,
hol a kamerába kacsintva a száris tanító nénijüktõl
egyenként hallott angol számokat visszhangozzák kórusban
egytõl a végtelenségig – repetitív mozi, ellentétben
a barokkos szenvedélyû Cunningham munkájával.
És mindkettõ kevés lépésnyire egymástól.
Egyébként a Biennálén végig uralkodott
bennem egy nagyszerû Bábel-érzés, amit ma már
Benetton-érzésnek neveznék inkább; nem véletlen,
hogy néhány biennáléval ezelõtt ugyanitt
egy nagy terem falait borította be az akkor még nem kegyvesztett
Toscani különbözõ színû, korú,
méretû férfifütyi-fotókból álló
tapétája. Az egész Föld együtt, minden nép,
kultúra, gondolkodás, mûvészeti felfogás
találkozóhelye, kristályosodási pontja: ezért
érdemes Velencébe jönni, amikor épp Biennále
van.
*
És most vissza a tárgyalandó fekete vetítõtermeinkhez.
A svéd Magnus Wallin azt vehette a fejébe, hogy kegyetlenségben,
sokkolásban túltesz a világ minden gyereke által
oly kedvelt akciós videójátékokon. Az õ
videójátékos óriásvásznán
az ûr végtelenében kerti hintán lengõ
virtuális férfifigurák kivétel nélkül
mind lezuhannak az égbõl a földre, falakon, tornyokon
hatalmas döngésekkel nagyokat ütõdve darabokra
szakadnak, és valamennyien nyers húsdarabkákká
darabolódva egy hatalmas tartályban fejezik be égi
és földi pályafutásukat. Gyõztes nincs.
A sorok között filozofikus mû rejlik, ellen-Madáchság
talán? Mindenesetre közvetlenül mellettem boldog mosollyal
nézte mindezt a babakocsijából annak egyéves
lakója. Megint más volt az érdekessége az osztrák
Helmo Zobernig mozgóképének, amelyben egy férfi
folyamatosan átrendezi különbözõ színû
ágynemûit. A mûvelet során mindig más
lett a kompozíció, a színek, a tömegek; a férfivel
együtt mindig új és mindig más absztrakt kép
formálódott, tehát ez állt legtávolabb
az inkább tartalmi, mint formai ihletésû többi
mû zömétõl. Különben is, a XX. századi
legfõbb mûvészeti erény, a tökéletes
kompozíciójú, színû „mûalkotás”,
a múzeumok falaira kívánkozó „örökérvényû
remekmû” mostanában rohamosan veszti el fontosságát,
a „most és itt hatni lehetõleg minél intenzívebben”
nemcsak a rock-koncerteken, progresszív színházi és
táncelõadásokon, mozikban vált elsõrendû
céllá, hanem úgy látszik a képzõmûvészetben
is. Zobernig munkája tehát szinte kakukktojás volt
ebben a közegben. S hogy egy ellentétes példát
is mondjak, az izraeli pavilont sokmozis impozáns multiplexszé
alakító Uri Katzenstein betapasztott szemû, második-bõrruhás,
kopasz, Kafkás hangulatú térben mozgó szereplõi
oly sok hasonló, elsõsorban színházi élményemre
emlékeztettek, hogy rám semmiképp nem hatottak az
újdonság erejével.
A „mindent végignézni én sem tudtam” kezdõmondatom
is jogosan bírálható: az angol Georgina Starr vetítésének
végignézését, melyen szokvány elegáns
divatbemutató váltakozott pisztolyos, habfehér szõrmesapkás,
utcán rohangáló kislányok képeivel,
egy idõ után jogos fáradtságomban abbahagytam
és továbbálltam. Most tudtam meg másik kedvenc
mûvészeti folyóiratomban (Balkon) Szipõcs Krisztina
jóvoltából, hogy ha még egy keveset maradok,
akkor tanúja lehettem volna a történet végének,
melyben e bûbájos gyermekek a terembe özönölve
halomra öldösnek mindenkit, mint a huzat. És hogy ezzel
„az egyik legdurvább, ugyanakkor az egyik legjobb mozit” hagytam
ki. Többször végignéztem viszont a ma már
New York-i, eredetileg orosz Alexander Roitburd zseniálisan vágott
variációját Eisenstein Patyomkin páncélosbeli
híres lépcsõjelenetére. Az eredeti film sortüzelte,
lezuhanó asszonyainak, gyerekeinek snittjei ugyanilyen széles
lépcsõkön végigzuhanó amerikai görkoris
srácok, tûsarkújukban megbotló és lebucskázó
nõk képeivel váltakoznak gyors egymásutánban;
rágógumizó, terepruhás, fegyvereiket épp
felvevõ amerikai tengerészgyalogosok képe vált
át szinte zökkenõ nélkül a kegyetlenül
tüzelõ orosz cári katonák sorára. Tanítani
lehetne a filmmûvészeti fõiskolák „vágás”-óráin
ezt a sejtésem szerint Sosztakovics-zenével igazán
hatásossá fokozott alkotást. A vágás
tette mûvé a kínai Xu Zhen videóját is,
amely egy meztelen, idõnként megrángó emberi
hátat ábrázolt egyre több égõvörös
csíkkal, ostorcsattanások hangjától kísérve,
amely ostorcsapások képi pillanatait kivágva azonban
nagyon sajátos, furcsa végeredményt láthattunk.
*
Nem véletlenül hagytam a felsorolás végére
a teljes brit pavilont belakó, berendezõ Mark Wallinger installációsorát.
Nagyon közel érzem magamhoz ugyanis azt a fajta gondolkodást,
amely nem eszközkötött, hanem csupán az eszme, a
gondolkodás folyamata kapcsolja össze részeit, és
ezen belül mindent megenged, ami látható. Itt tehát
nem csupán videóvetítésrõl van szó.
A látogatót fogadó nagy terem közepén
egyetlen élethû szobor áll, egy fiatalember nyilvánvaló
öntvénye. Fején töviskorona. Ennyi. Továbblépve
fekete vetítõbe kerülünk, ahol egy vak férfi
állandóan felfelé, hátrafelé lépegetve
a közben lefelé haladó londoni metró-mozgólépcsõn
Szent János evangéliumának szövegét mondja
fennhangon. Harmadik terem: egy a londoni National Galleryben látható,
ágaskodó lovat ábrázoló festmény
hatalmas, hátulról átvilágított fekete-fehér
dia negatívja, a ló homlokára befotózott, applikált
szarvval egyszarvúvá, a terem címe szerint (Ghost)
szellemmé, lélekké emelve õt. Utána
egy fõiskolai rajzterembe kerülünk, ahol a rajztáblákon
lévõ, hol csak megkezdett, hol be is fejezett rajzokon az
elsõ teremben látott töviskoszorús fiatalember
a nyilvánvaló modell. Új stáció: kisterû
szoba közepén zárt, szoborszerû aranylift. A legutolsó
terem újra fekete vetítõ: a londoni repülõtér
érkezési csarnokában világító
„International Arrivals” felirat alatti lengõajtón ünnepélyes,
földöntúli lassúsággal férfiak, nõk,
gyerekek, öregek, jólöltözöttek és sportszerkósak,
szépek, csúnyák, okos- és egyszerûarcúak
lépnek be, majd szinte lebegnek felénk és tûnnek
el ebben a ravatalozóra emlékeztetõ térben
Allegri szintén lassan, ünnepélyesen hömpölygõ
zenéjére. Az egész így, együtt szólt
valamirõl, ütött szíven.
Ha még bátrabban tekintünk el a vetített
mûvekrõl szóló beszámoló korlátjától,
akkor a legigazibb filmes reminiszcenciát a nagydíjas német
pavilon mûvészének, Gregor Schneidernek a munkája
jelentette. Már magába az épületbe sem volt könnyû
bejutni, s a belépés pillanatáig mély titok
fedte, hogy mi is az, ami a zárt kapu mögött vár
bennünket, amiért órákat kellett sorban állni,
majd a sor elején sorban ülni, amiért minden csomagunkat
és a fényképezõgépünket le kellett
tenni a bejárat elõtt. Mégis érdemes volt mindezt
vállalni. Néhányan lehettünk csak bent a házban,
amely más biennálékon hatalmas, üres hodály,
most azonban a mûvész egy valódi épületet
helyezett el benne, saját, örökölt, többemeletes
németországi házának hû mását.
Ez a ház azonban kísértet-háznak bizonyult,
a fakorlátos, talpcsikorgató lépcsõház,
a kinyithatatlan ablakok és ajtók, a nyitható, de
sikoltó hangon nyílókkal váltakozva óhatatlanul
azt az érzést keltették, hogy Hitchcock Psychojának
rémkastélyában járunk, hogy egy filmbe kerültünk,
ahol akaratlanul mi magunk vagyunk a fõszereplõk. Ezt erõsítette
az is, hogy a lepusztult, szürke ágyon kívül a
surrogó ventillátorral berendezett hálószobába
csak egy behúzott hasat igénylõ két igen szûk
folyosó vezetett; hogy a komplett, de mégis nyomasztó,
áporodott fürdõszobába (vajon nem tör-e
itt ránk valaki, és öl meg bennünket?) csak egy
hosszú kürtõn térden csúszva lehetett
bemászni; s hogy nekünk kellett az emeletek közt bolyongva
kitalálni, hol találunk egy bármilyen nyomorúságos
továbbjutási lehetõséget, hol nem. Nagyritkán
(és szinte fellélegezve) szembetalálkoztunk egy-egy
bennlévõ kiállításlátogató-társsal,
de azután mindenki folytatta meghökkentõ, meglepetésekkel
teli felfedezõútját tovább. Állandó
lakónak, embernek nyoma sincs, hacsak annak nem tekintjük a
szintén nehezen megtalálható, állott szagú
konyha egyik koszos vizû lavórjában ázott levágott
emberi kart. Hitchcockon kívül Kafka és egy nyomasztó
Elvarázsolt Kastély adott randevút Schneider sajátos,
a Biennále videótömegével ellentétes tendenciájú
installációjában. Nagy nehezen kikeveredve belõle
percekig hunyorogva álltam a Biennále csupa-napfény
kertjében, hogy visszarendezzem magam, és ahogy figyeltem,
ezzel mindenki így volt.
*
Az izgalmasabbik és irdatlanul meghosszabbított biennále-épület,
az Arsenale nyitó és zárótermével fejezem
be beszámolómat, mert úgy érzem, hogy valahol
összefüggött, egy gondolatív kezdete és vége
volt e két mû. A sötét fogadóhodályban
egy irgalmatlan méretû, guggolva is 5 méter magas kisfiú
nézett el felettünk a távolba reménykedõ,
bizonytalan és szomorúságot is hordozó szemmel.
Kisfiú, mondom, mert szobornak szinte nem is nevezném az
ausztrál Ron Mueck teljesen naturális, bõrszínû,
sortos, szinte lélegzõ Gulliver-gyerekét. „Van jövõ?”
E kérdéssel állított meg és gondolkodtatott
el rögtön belépéskor ez az óriásplasztika.
És az utolsó, hatalmas térben, óriási
vastartályok között (az Arsenale eredetileg hajókirakodó-
és hajóüzemanyag-raktár volt) egy kicsi, fehértaláros,
a keresztet meteorit sújtotta haldoklásában is görcsösen
tartó emberke rogyott a vörös szõnyeggel borított
padlóra, az idõs lengyel pápa, pontosabban szintén
igen naturális szobra, az olasz Maurizio Cattelani híres-hírhedtté
vált alkotása, amelynek kiállítását
Varsóban például be is tiltották. Döbbenetes
e mû, szívfacsaróan drámai volt e helyen és
e térben, s az is fokozta az élmény mélységét,
maradandóságát, hogy vele búcsúztunk
az egész Biennálétól. „Érdemes volt?”
Szinte ezt az égbe kiáltott kérdést hallottam
az agg pápa klónhitelességû, földre sújtott
mása láttán.
Elgondolkodtató, fontos és érdekes munkákat
láthattunk tehát Velencében idén nyáron,
nem egynek közülük nagy valószínûséggel
hatása lesz a mûvészet, így a szerzõi
videó és a film új évezredbeli fejleményeire
is.
2001. augusztus 1.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu