Schiffer a nehezen talpra állók útján
volt szemtanú. Cigánysors, munkanélküliség,
kényszervállalkozás: mindig idõben szólt.
|
Amikor kezdtük a dokumentum filmmel való kacérkodást,
a mûfaj jelesei (nyugaton) már rendelkeztek azzal a technikával
(könnyû kamera, világítás, érzékeny
nyersanyag, pénz) amellyel egy valós élethelyzet megközelíthetõvé
vált számukra. A megközelített helyzetben pedig,
a valós életritmus zavarása nélkül lehetett
a szereplõ arcot fotografálni.
A mindenható arc, a beszélõ fej, akkor vált
a dokumentum mûfaj rendkívüli hatásokat biztosító
eszközévé, és ma már, mikor ezt az eszközt
végzetesen devalválni kezdi a videó olcsósága,
ma már szinte hihetetlen, hogy milyen lenyûgözve néztük
hosszú percekig, a vallomásában hiteles arc csodáját.
Ez a „találmány” megváltoztatta a fikciós filmmûvészet
egészét is. A kamera mozgatásától, a
világítástól, a natúr szereplõk
alkalmazásától, a természetes arcról
titkokat lesõ színészi játékig sok mindent
befolyásolt a dokumentumfilm párhuzamos fejlõdése,
és goromba hibát követ el az, aki azt hiszi, hogy a
jövõben mellõzhetõ ez a tanulság.
Schiffer Pál, aki talán egyetlen alkalom kivételével
nem kísérletezett a fikciós film mûfajában,
életmûvével hozzájárult a fenti kölcsönhatások
érvényesüléséhez. Végigjártuk
a nehézkes technika révén kezdetben nagyon rögös
utat. Dögnehéz mûtermi kamerát ellensúlyokkal
vállra szerelve közelítettünk meg pedagógusokat,
egy róluk szóló film forgatásakor, hogy a tanteremben,
a megtartott elõadás utáni izgalomban, azonnal megszólítva,
leültetés nélkül beszéltessük õket
gondjaikról. Máskor titkon elõre bevilágított
helyszínen próbáltunk „lesett kamerával”, teleobjektívvel
a valóság nyomába eredni, és közben mindent
elkövettünk, könyörögtünk az új, a
könnyû, 16 mm-es technika bevezetéséért.
És amikor az megérkezett, az elsõk között
voltunk, akik kézbe vehették a csodálatos lehetõségeket
adó 16-os Arri-B1 kamerát.
És felszálltunk a FEKETE VONATRA.
Schiffer Pali elintézte az engedélyeket, aztán
azt mondta, hogy hunyjuk be a szemünket és ugorjunk bele. De
közben nagyon is nyitva kellett tartanunk azokat a bizonyos szemeket,
amelyeket könnyen kiverhettek volna. A Fekete Vonaton utazott,
hétvégeken oda-vissza, a vándormunkások sötét
tömege, a család viszontlátásának részeg
várakozásában, vagy éppen az elválás
dühében. Sok esetben háromszáz kilométert
bumliztak az ország különbözõ építkezéseihez
segédmunkára. Az „odvas farakásként”, egymás
hegyén-hátán alvó emberek tömegébe
vetettük magunkat, és az összehányt, mocskos kupék
mélyén megszólaltattuk azokat, akik hajlandónak
mutatkoztak sorsukon elmélkedni. Schiffer rangot adó, elsõ
igazi sikere lett ez a film. Bódy Gábor, akkor még
titkos zseniként, úgy értékelte a mûvet,
hogy kimondta: „Nagy tett, hogy tágra nyílt szemmel, a legnagyobb
látószöggel meri nézni a világot, nehogy
lemaradjon valamirõl”.
Még hályogkovácsok voltunk.
Felderítetlen terepre mentünk a vonattal, két napunk
volt összesen a forgatásra, sokat kockáztattunk. Schiffer
bátor volt, sikerült. Soha többé nem csinált
gondos elõkészület, terepismeret nélkül
filmet. A Fekete Vonat sikere, a film révén megpillantott
világ örökre eljegyezte a dokumentális felelõsséggel.
A Faluszéli házak és a Mit csinálnak a
cigány gyerekek? elõkészítése közben
ismerkedett meg Cséplõ Gyurival.
Ezekre az elõkészítõ, felderítõ
utakra nem mindig mentem vele, bár a forgatást megelõzõen
ragaszkodott hozzá, hogy kétszer háromszor az operatõr
is ismerkedjen a helyzettel, mi több idõnként üres
kamerával szoktattuk hozzá az embereket a filmforgatással
járó felhajtáshoz.
Cséplõ Gyuri felfedezésekor felejthetetlen örömmel
újságolta, hogy olyan embert talált az egyik erdei
telepen, akit intelligenciája, derûje, ambíciója
egy rendkívüli film fõhõsévé tehetne.
És elkezdte ezt a filmet kitalálni. Hétrõl-hétre
látogatta a telepet, a családot, a falut és a megyét
, megismerte Cséplõ kitörésvágyának
összes eredõjét, a telepen vitt szerepének motívumait,
a fiú tekintélyének erejét és gyengeségeit,
családi körülményeit, asszonyának különös
befolyását emberének viselkedésére és
mindent, amit egy nadrágos civil megtudhat egy erdei telepi cigányfiúról
és környezetérõl.
Belevágott. Olyan filmet akart csinálni Cséplõ
György életének döntõ periódusáról,
amelyben minden úgy történik, ahogy a fõhõs
akarja. Tehát akkor megyünk Pestre, amikor õ indul,
és akkor megyünk vissza, mikor õ akar visszamenni. Akkor
visszük orvoshoz a testvért, ha õ aggódik érte,
és akkor megyünk kocsmába, ha Cséplõ be
akarja bizonyítani, hogy nem szeretik õt a „parasztok”.
Megszületett a szituációs dokumentumfilm, azt hiszem,
Schiffer nevezte így elõször ezt a mûvet. És
álljunk meg egy pillanatra. Egyidejûleg készültek
az úgynevezett budapesti iskola dokumentarista hitelességre
törekvõ, értékes, mûfajteremtõ alkotásai.
De. Többnyire megírt, kitalált történetekben,
„natúr szereplõkkel” rögtönzött szövegekkel,
rögtönzött indulatokkal dolgoztak. Olyan helyzetekben, amelyekbe
a szereplõk a maguk civil indulataival, nem egyszer színészek
a maguk redukált eszközeivel próbáltak beilleszkedni
a kamera jelenlétében.
A Schiffer film mást akar.
Cséplõ Gyuri elhatározta, hogy felmegy Budapestre
szerencsét próbálni, dolgozik, aztán magához
hívja a feleségét, ha már gyökeret vert
és akkor majd más fiúk is követik õt,
akiket majd õ megsegít, és akkor boldogulnak a többi
családok és minden szép lesz. A film ennek a kitörési
kísérletnek hûséges követésére
vállalkozik. A siker, vagy a kudarc, a dialóg, a monológ,
a következõ lépés nem kitalált, hanem
Cséplõ akaratának következménye. A filmes
érdek csak lehetõvé teszi, hogy megélje elképzelt
vagy tervezett helyzeteit. Cséplõ a kamerához annyira
hozzászokott, hogy a jelenetekben szabadjára engedett indulatait
természetesen vette igénybe, valamely adott céljának
eléréséhez, érveinek felsorolásakor.
Megtörtént, hogy a forgatás bizonyos fázisában
maga kért „beszélgetést a kamerával”. Mintha
egy pszichológusi díványon szerepelt volna.
A film konstruáltnak tûnõ, záró képsora
is, melyben a két fiú útnak indul, Cséplõ
mondatára épül: „Talán majd újra megpróbálom.”
Cséplõ Gyuri, felejthetetlen hõse egy nagy felelõsségérzettel
dolgozó, a kisebbség sorsáért elhivatottan
érdeklõdõ rendezõ filmjének.
És ez a rendezõ a rendszerváltás rendezkedõ
rendezetlenségében sem fordult a könnyebbik útra.
Úgy gondolta, hogy ha már félig lejárta a lábát
az igazságért, akkor miért ne járja le egészen.
Vietnamból is hozott nyavalyát, de amit itt látott
maga körül, abba betegedett bele. A nagy fordulat a Videoton-sztori
sorozatában évekig tartó oknyomozás után
szemlélhetõ. És a hosszasan elemzõ mûvek
„melléktermékeként” megint megszületett valami,
amelyben, cseppben a tenger, jelentkezik tetten érten mohóságunk,
gyengeségünk és kiszolgáltatottságunk,
függetlenül attól, hogy egy diktatúra zavarosa
halászik bennünk, vagy mi halászunk a „szabadság”
zavarosában.
Az Elektra film, a piacon vállalkozó ember egyáltalán
nem görbe tükre.
Az utcára löknek egy csapat embert, valamikori brigádot.
Barátokként elhatározzák, hogy nem hagyják
magukat, összefognak és volt brigádvezetõjükkel
az élen Kft-t alakítanak. És a vállalkozásba
belebukik a gyenge, kihasználtatik az élhetetlen, felõrlõdik
a tehetségtelenebb, belebetegszik az érzékeny
és meggazdagszik az élelmes, aki lelkileg belerokkan a saját
élelmességébe, de talán kigyógyul abból,
mert meg tudja fizetni a gyógymódokat.
Schiffer Pál meghalt 2001 októberében.
Úgy talált hivatásra a filmkészítésben,
hogy megpróbálta feltenni a hátránnyal indulók
sorskérdéseit és kiemelte azokat, amelyek megmozdíthatják
a lelkiismeretet. Érzelmeket kavart, barátokat szerzett és
persze ellenségeket. Sem hatalomnak sem piacnak nincsen szüksége
ilyen kérdésfeltevõkre. De szükségünk
van nekünk embereknek, akik ott állunk egy kocsma mocskos padlóján
félrészegen és azt vicsorogjuk egymás szemébe,
hogy „Nem szabadna beengedni ide titeket, mert lejártok a dögkútba,
lementek a dögkútba dögért…felszeditek a parkettát…idegenek
vagytok” -- és közben locsolgatjuk sörünkkel a gyûlölet
falatjait.
Schiffer Pali bízott a közvetett hatásokban, hogy
mûfajának mûvelõjeként használhat,
változtathat. Ha kell, össze kell facsarni a szívet,
ne svenkelj el a könnyekrõl, a vérrõl, az igazság
szemérmetlen, és csak a szemérmetlen igazság
katartikus!
Hitt ebben. A mindig új bajokban nehezen talpra állóknak
útján volt szemtanú és kimondhatom, hogy vallomásai
keveseknek nyújtanak felmentést. Nem volt olyan alacsony
szemöldökfa, ami alá ne hajolt volna alázattal,
ha közelebb akart kerülni ahhoz az emberhez, akinek a sorsát
példaként kutatta. Mikor leült a porba és a vedlett
vályogfalnak dõlve beszélgetett, vagy játszott
a köréje gyûlt gyerekekkel, akik valami mélységes
ösztönösséggel vonzódtak hozzá, nem
akartam elhinni, hogy ez ugyanaz az ember, aki a pincért kioktatta,
ha kemény volt a reggeli lágytojás.
A pedagógus filmet nem engedték bemutatni, mert lényegében
kimondta,
hogy csak hülyék és néhány megszállott
marad a tanári pályán, ma újra forgathatna
pedagógusokkal, ha volna még egy élete, mert tanárian
megszállottnak kellett lennie, mikor összeszorult szívvel
kosárba dobta a
fontos perceket, hogy megtarthassa a fontosabbakat, mikor a dokumentumfilmezés
hálátlan útjára lépett.
Jelenségek és folyamatok rajzolódnak ki életmûvében.
Pártfogoltak és elhagyottak, sodródók és
megalázottak arcképei jelennek meg olyan összefüggésekben,
amelyek nélkülözhetetlenek lesznek az utókor számára.
És ha lesz olyan utókor, melyet érdekel a megtett
út, akkor nem kerülheti el, hogy Schiffer munkáihoz
forduljon.
Õ hitt egy ilyen utókorban. Anélkül, hogy
direkt módon, aktívan politizált volna, családi
hagyományokat is õrizve állt a baloldalon, a méltányosabb
jövõt keresõk oldalán. Az õ igazságaikat
keresve ápolta, menedzselte Simó mellett a Hunnia dokumentumfilm
készítõ mûhelyét. Tanított, filmklub
mozgalmat vezetett és még betegen is keresett megvívható
csatákat.
Olvastam valahol: „Mikor a hatalom, vagy az érdek az igazsághoz
való hûséget nem támogatja, olyankor az igazat
kimondó politizál, mert ha megússza élve, akkor
cselekvése megkezdi a világ megváltoztatását”.
Schiffer Pál megpróbálta megváltoztatni
a világot.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu