Basquiat után Arenas. Julian Schnabel filmje egy betiltott kubai írózsenirõl.
A Mielõtt leszáll az éj Reinaldo Arenas kubai író
önéletrajzi könyvébõl készült.
Arenas a kubai forradalommal emelkedett ki a mérhetetlen szegénységbõl,
és vált íróvá, azonban elsõ könyvét
hazájában nem követte több. Ennek oka Arenas homoszexualitása
volt, élete további része a kommunista diktatúrák
belsõ ellenségeinek mifelénk igazán jól
ismert kálváriája: fokozódó fenyegetettség,
egzisztenciális ellehetetlenülés, börtön.
Mindennek háttere azonban nem valami szocreál unalmat árasztó
szovjet vagy közép-európai táj, hanem az egzotikus,
vidám, borzongatóan szép Kuba, aminek Arenas tipikus,
életörömtõl, életszeretettõl duzzadó
lakója volt. Mikor Castro egy váratlan fordulattal a nyolcvanas
években kiadta a „menjen, aki menni akar” álságos
parancsát, Arenas New Yorkba már csak meghalni ment: végzett
vele az AIDS, és talán az a felismerés is, miszerint
„a kommunizmus és a kapitalizmus között csak annyi a különbség,
hogy mindkettõben jól seggbe rúgják az embert,
de a kommunizmusban azt is elvárják, hogy ennek még
tapsolj is”.
Julian Schnabel, a festõbõl lett filmrendezõ második
filmje nem képzõmûvész-film, Jarman helyett
inkább valami jobb érzésû és ízlésû
hollywoodi mester jut az ember eszébe róla. Formailag elég
konzervatív, meglehetõs ellentétben szenvedélyes,
egzotikus tartalmával. Megkockáztatom azonban: ha a nézõ
érzelmileg kellõen nyitott állapotban ül be a
moziba, akkor egy emlékezetes film élményével
távozhat. Márpedig ez Schnabel nyilvánvaló
jó ízlése mellett elsõsorban a fõhõs
kivételes egyéniségének, s az azt megformáló
Javier Bardem játékának köszönhetõ.
Akik, mint én is, a jó emlékû Sonka, sonka óta
vérbeli macsónak könyvelték el, alighanem kisebb
sokkhatás érzetével nézik, mint kubai homoszexuális
írót. A film szempontjából azonban ennél
fontosabb, hogy ez a baltával faragott vonású, de
rokonszenves arc a legforróbb, legtragikusabb, legdrámaibb
pillanatokban is milyen jólesõ közönyt tud sugározni,
és megfordítva, a legrezignáltabb, legszemélytelenebb,
legközönyösebb pillanatokban is süt valami olthatatlan
belsõ szenvedély félig leereszkedõ szemhéjai
mögül. Feltétlenül meg kell említeni, hogy
Sean Penn és Johnny Depp összesen is csak pár perces
alakításai (jó játék kitalálni,
melyek ezek; vigyázat, utóbbi kettõt is abszolvál)
szintén a film emlékezetes teljesítményei közé
tartoznak. Nem állítható, hogy ezek a kis karikatúraszerû
zárványok tökéletesen simulnak a film egészébe,
de az biztos, hogy csak javítanak rajta. A rendezõ a színészek
szempontjából semleges jelenetekkel nem is igazán
tudott mit kezdeni: elmeséli, mert megtörtént, legyünk
túl rajta. A legkevésbé megoldott a kubai homoszexuális
közösség ábrázolása: az amúgy
heteroszexuális rendezõt talán dicséretes törekvése,
hogy természetesnek láttassa az egynemûek szerelmét,
késztette arra, hogy ne sokat bíbelõdjön Reinaldo
kapcsolatainak boncolgatásával, így aztán érthetetlen,
hogyan tudott a mûvelt, érzékeny, tehetséges
Arenas beleszeretni egy olyan öntelt és buta szépfiúba,
mint a filmbéli Pepe Malas. Ha komolyan veszem a filmen látottakat,
akkor azoknak a nyilvánvalóan hamis elõítéleteknek
az igazát kellene elfogadnom, miszerint „egy melegnek mindegy, kivel
fekszik le”, másfelõl „minden meleg tehetséges”, sõt,
„minden tehetséges ember meleg”. Ezek a leegyszerûsítések
pedig egyenesen következnek Schnabel ábrázolási
módszerébõl, mellyel elkerül ugyan egy jelentõs
veszélyt, de beleszalad egy másikba: nem akarván politikai-társadalmi
ponyvát gyártani Arenas élete ürügyén,
igyekszik kisebb, erõs érzelmi töltésû,
lírai darabokra szétbontani a filmet, melyek vezérmotívumai
a tenger, a napsütés, a zene, a kubai miliõ számtalan
apró jellegzetessége, valamint a szép, fiatal férfiak
szenvedélyes szerelme. Csakhogy Arenas élete nem csak ebbõl
állt, hanem egyre fokozódó rettegésbõl,
üldöztetésbõl, lelki és testi szenvedésbõl,
márpedig ezeknek érzelmileg hiteles megjelenítéséhez
pontos és árnyalt társadalom- és lélekrajz
szükséges, ha már a stilizálás helyett
a rendezõ a realizmus hollywoodias változatát választotta
-- az elhangzó Arenas-idézetek szenvedélyt és
egyéniséget sugárzó stílusa alapján
ítélve hõséhez igazán méltatlan
módon.
Mielõtt leszáll az éj (Before Night Falls) – amerikai, 2000. Rendezte: Julian Schnabel. Írta: Cunningham O’Keefe, Lázaro Carriles, Julian Schnabel. Kép: Xavier Pérez Grobet, Guillermo Rosas. Zene: Carter Burwell, Lou Reed, Laurie Anderson. Szereplõk: Javier Bardem (Reinaldo Arenas), Oliver Martinez (Carriles), Johhny Depp (Bon Bon), Sean Penn (Cuco), Michael Wincott (Ochoa). Gyártó: Grandview Pictures. Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 133 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu