Alantas komédia, szerelmi libikóka, lakótelepi párbaj. Érzelmes kalandfilm Debrecenbõl.
Két nap a világ, mondta egy interjúban Hajdu Szabolcs,
két nap alatt lejátszódik minden. Egy különlegesen
sûrû nap, az éjszaka, és a másnap – ebbe
a keretbe belefér a lényeg. Ami nem, az nem való filmre
vagy színpadra. A sokszoros díjnyertes Necropolis és
a Kicsimarapagoda után a színész-rendezõ Hajdu
és csapata az elsõ játékfilmben is betartja
ezt a szabályt. Két nap alatt lefut a történet,
de ezt csak utólag vesszük észre, amikor vissza- és
belegondolunk, összerakosgatjuk a sztori cserepeit, tisztázzuk
az idõviszonyokat, bíbelõdünk kicsit az emlékekkel,
naplórészletekkel és fantáziabetétekkel.
Egyszerû ez, csak sûrû. Mint egy különlegesen
meleg nyári nap, valahol Kelet-Magyarországon, amikor árnyékban
is 32 fok van, az észak-nyugati szél megélénkül,
a mûanyaggyári munkás szótlanul áll a
buszmegállóban, az anya hazafelé tart a munkából,
az iskolai színpadon utolsó elõtti próbáját
tartja a társulat, de félbeszakad ez is, egy kacaj megakasztja
a fõszereplõ lány pszichodrámának is
beillõ faggatását, a zilált rendezõ
egy utolsót sóhajt, aztán jótanácsokkal
megrakodva hazaereszti a színészeket. Üres a város,
a lakótelepen megáll a levegõ, semmi sem történik.
Csak egy gyerekcsapat zajong, a kikiáltólányt, lehet
vagy nyolc-tíz éves, valami fura talicskán húzzák
végig a városon: énekelnek, dalolnak, hirdetik az
esti elõadást.
Színház az egész. Játék, de véresen
komoly és tétre megy, mert magát adja mindenki. A
többi már adja magát. Hajdu Szabolcs vagy egy évtizede
összeszokott csapattal dolgozik: csináltak színházat,
forgattak filmet, gyûjtötték az élményeket
– megosztották, összerakták, kimérték
és lejátszották. Játék az egész:
összjáték. Életvidám, sokszínû,
több generációból összekovácsolódott
társaság tûnik fel mindegyik filmjében, rájuk
épült a Necropolis és a Kicsimarapadoga; a Macerás
ügyek meg aztán különösen róluk szól,
közös munka, sok ember személyes ügye, kollektív
alkotása. Operatõr, vágó, zeneszerzõ,
hangmérnök, kosztümös, színész és
rendezõ, mindenki tudja a helyét, együtt van a csapat.
Szerelmes kaland- és kamaszfilm, a történetet nem terhelik
meg politikával, történelemmel, társadalommal,
viszont a szívüket-lelküket beleadják. A Macerás
ügyek egyéni, léha, keresetlen, egyenetlen, eklektikus
– és minden eresztékében végiggondolt film.
Alantas komédia, habkönnyû dráma, ott lüktet
benne a nosztalgia a vásári mutatványosok, vándortársulatok,
mûkedvelõ színészek és széllelbélelt
mûvészek korszaka iránt, amikor szabadság és
rögtönzés irányította az elõadásokat,
a trupp együtt élt, utazott és dolgozott. Összetrombitálták
a városka lakóit, hevenyészett függöny mögül
kilesve kukkolták a közönséget, az éppen
aktuális hangulathoz passzították az elõadást,
ami lehetett komiko-tragédia, brutális vígjáték,
slágerdús kabaré. Színpompás eklektika.
Szemfényvesztés. Akár ez a film.
A Macerás ügyek különleges tempójú,
pulzáló munka, hihetetlen ötletek és energiák
pörögnek, zakatolnak benne. Olykor döccen a sztori, kihagy
a ritmus, borul a logika, de mindvégig kitart a lendület, meghökkent
és izgalomban tart a formaválasztás szabadsága.
Zökkenõ vágások, gyorsítások, lassítások,
kikockázás, befékezés, kiengedés és
nekiiramodás – személyes, extravagáns az iram, fura
a dinamika. Kell egy kis idõ, amíg a nézõ ráhangolódik
a kép- és tempóváltások hullámzására,
a nézõpontok és narrátori szerepek váltakozására.
Gondolatok, érzelmek sajátos ütemezése és
lüktetése vezet végig a filmen, nem a történetet
kell figyelni, hanem a belsõ ritmust.
A történet szövete egyszerû, csak a mintázata
bonyolult. Süvítõ érzelmekkel aláaknázott
hétköznapi helyzetek. Egyenlõtlen kapcsolatok libikókája,
szerelmi hercehurca, folyamatos érzelmi párbaj, csatajelenetek
egy külvárosi lakóteleprõl. Kalandok, epizódok,
történetmorzsák, anekdoták fûzõdnek
egymásba a Macerás ügyekben, ahogy Hajdu Szabolcs korábbi
filmjeiben is. A hõsök mesélnek, naplót írnak,
kinyilatkoztatnak, megosztják velünk a véleményüket
és a nézõpontjukat – folyamatos a szöveg, miközben
alig van párbeszéd. Szemrehányások, vallomások,
számonkérések váltakoznak, felbugyognak az
érzelmek, a szenvedélyek és indulatok, a párhuzamos
monológok mégsem kovácsolódnak össze hagyományos
dialógusokká, hiszen ezek a fiatalok nem eszmét cserélnek,
hanem érzelmeket. A film egyik legszebb jelenetében, amikor
Imi a diófaként újjászületett nagypapa
segítségével vall szerelmet Briginek, õszinteség
és szemérmesség, játékosság,
közvetlenség és tartózkodás hirtelen egyensúlyba
kerül. Ez lenne a nyugvópont, ha Imi elhinné, hogy sikerült,
hogy célba ért, és nem hajtaná tovább
a lendület, a hevület. (Brigi tetõtõl talpig kosztümben,
kisminkelve, Imi egy szál fürdõnadrágban, az
éjszaka kellõs közepén, semmi sem természetesebb
ennél, ez benne a különösen szép.)
A szereplõk értik vagy inkább csak érteni
vélik egymást és magukat. A kislány és
Tibi inverz kijelentésekkel felesel (így volt – úgy
volt, csendben volt – sokat beszélt), beszélgetésük
mégis körbeír egy jelenetet, a születésnapi
bulit, amit aztán bájosan stilizált betétben
látunk megelevenedni. Értetlenség és megértés
váltakozik; csoda, hogy elõugranak az egybeesések
és a tévedések, az egymást keresztezõ
vagy kikerülõ szálak? Néhány ember sorsa
metszi egymást – véletlenül, törvényszerûen:
mindegy, a döntések úgyis meglepetésszerûen,
az érzelmekre és indulatokra hallgatva születnek.
A totális hatásra törekvõ Imi robbanómotorként
hajtja elõre a történetet, az õ kitörései,
hangulatváltásai adnak tempót a filmnek, de az örvénylésben
mindenkire sor kerül. A szerepviszonyok ugyanúgy pulzálnak,
ahogy a képek: mellékszereplõk hirtelen kinövik
magukat, és ha néhány mondatra is, de az elõtérbe
lépnek. Az igyekvõ színész, aki Jancsó
elõtt szeretné megmutatni a tehetségét, ám
a nagy produkció, önhibáján kívül,
elmarad, s õ végül egy világvégi pajtában
egyezteti a lányával, hogy mit füllentsen otthon. A
rendezõ, aki az elmaradt elõadás helyett a feldíszített
parkban magyarázza a pipázó mesternek zûrzavaros,
ám forradalmi koncepcióit. A kislány a taligával,
aki mindenütt ott van, mindent lát és értelmez,
az elõadás elõtti káoszban megejtõ fontoskodással
magyarázza értetlenkedõ pajtásának a
bonyolult érzelmi viszonyokat. Az iskolai gondnok, aki duguláselhárításban
profi, az Imi által kitalált sztori azonban úgy megbabonázza,
hogy a motoros fûrésszel legfeljebb százszorszépeket
képes lekaszabolni, a diófának már nem rugaszkodik
neki. Együtt vannak mind: ütõképes csapat.
Érdekes, hogy a helyszín most nem olyan hangsúlyos,
mint a korábbi filmekben. Hajdu Szabolcsék ezer szállal
kötõdnek Debrecenhez, a város most mégsem olyan
kitüntetett terep, mint volt a Necropolisban. Alaposan bejátsszák
a teret, a passzázsok folyton mozgásban tartják a
panelházak és a parkok labirintusát. A helybéliek
nyilván ráismernek, a többség azonban nehezen
azonosítja a helyszíneket. Debrecen belülrõl,
az ismerõs tekintet gyorsaságával: minden épülethez
és térhez személyes emlékek sokaságát
lehet kötni – aki viszont nem járatos ezen a vidéken,
a város hangulatát és szinte végtelen kiterjedését
észleli (Brigi keresztül-kasul autózza a környéket,
megjárja a városszéli szántóföldeket
is bõven), a teret, ahol el lehet veszni. Külvárosi
lakótelep, harsány színekre pingált iskola,
szikkadt mezõk, lampionokkal díszített tópart,
a végén aztán egy gyönyörû hõlégballonos
totál kinyitja a teret, összefoglalja a helyszíneket,
megmutatja a környéket, utólagosan is elhelyezve benne
a történetet.
A vadul eklektikus stilizáció amúgy is megbolondítja
a tájat: a cikázó vágások, a nyughatatlan
kameramozgások és gyors plánváltások,
az egymásra felelõ és összecsapó színek
(Zsoli piros garbója és merészen ívelt, fekete
napszemüvege, Brigi kezeslábasai, Imi vakító
fehér nadrágja és pólója, a sárga
és a vörös mindenütt jelen lévõ árnyalatai)
nem sok helyet hagynak a realista konvencióknak, cserébe
felszabadítják a fantáziát.
Nemcsak a térrel vannak gubancok persze, hanem az idõvel
is. Napjainkban vagyunk, ez bizonyos, de még véletlenül
sincs ennél pontosabb utalás. Kívül vagyunk az
idõn, misztikusan sûrû ez a két nap. Miközben
hõseink vadul próbálják megértetni magukat,
a fatális baleset látszólag szimpla kommunikációs
malõr miatt történik meg. Eltelik másfél
óra, a szerelmesek elkerülik egymást, sehol egy ismerõs,
a puszta kellõs közepén nem lehet telefonálni
– se mobil, se térerõ. Hiába, ez nem az ezredvég
SMS-bajnok fiatalsága, hanem egy ismerõs, mégis fantasztikusan
elvarázsolt kompánia. Szándékoltan, feltûnõen
klasszikus dramaturgiai csavarral futnak egymásba végül
a szálak: a végletes szenvedélyekre és végzetes
szerelmekre a fatális véletlenek rímelnek. Váratlan
és abszurd kicsit a vég, de elég egy ötlet, az
anekdota a diófáról és a facsemetérõl,
és minden visszahurkolódik újból a játék
vérkeringésébe.
Oda, ahová amúgy is seregnyi poén kapcsolja a
szertefutó epizódokat. Villanásnyi gegek, képi
tréfák, no meg a Hajdu Szabolcs filmjeit mindig is jellemzõ
bohókás, pajkos zene. Ez utóbbi most egyenesen telitalálat:
a rendezõ-elõdök dalba foglalása pofátlanul
kedves ötlet, filmtörténeti csínytevés,
újhullámos filmek zabolátlanságával
veszi fel a versenyt. Kritikusi gyengeség, de amikor felcsendült
a Godard-ról szóló betétdal, én letettem
a fegyvert. A mozgókép nemhogy másodpercenként
huszonnégy kocka igazság, de legalább ugyanennyi geg.
A Macerás ügyek minden pillanatot megragad, hogy ezt a tételt
bebizonyítsa: tréfát, szenvedélyt, játékot
és kalandot gyúr egybe – engem meggyõzött az
eklektika.
Macerás ügyek – magyar, 2000. Rendezte és írta: Hajdu Szabolcs. Kép: Erdély Mátyás. Zene: Tiba Sándor. Díszlet és jelmez: Estan Mónica. Vágó: Lemhényi Réka. Hang: Zányi Tamás. Producer: Simó Sándor, Budai György. Szereplõk: Török Illyés Orsolya (Balogh Brigi), Szabó Domokos (Csató Imi), Katona László (Zsoli), Nyitrai Illés (Gál Tibi), Csonka Valter (Szilágyi) Vásári József (Damu Szilveszter). Gyártó: Hunnia Filmstúdió. Támogató: NKÖN, MMK, tv2. Forgalmazó: Mokép. 100 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu