Holocaust csak egy van. Ahogy Utolsó Ítélet is. Nem lehet ábrázolni, de tanúsítani igen.
1.
A Biblia tanítása szerint az lett volna jó, ha
az elsõ emberpár nem evett volna Jó és Rossz
tudásának fájáról. De vajon tudjuk-e,
hogy ez így van? Ha ugyanis ezt valóban tudjuk, akkor a tiltott
gyümölcsevésnek legalább ezzel az egy eredményével
dicsekedhetünk. Hogyan alakulhatott volna másképp az
Édenkert-beli történet? Elképzelhetõ lett
volna, hogy példának okáért Ádám
így beszél a kígyóhoz: Igaz, sejtelmem sincs,
miért tiltotta meg Isten, hogy együnk a tudás fájáról,
ám hiszek abban, hogy Õ nagyon is jól tudja, és
szeretnék is megmaradni ebben a hitemben. A kígyó
erre elnevette volna magát, és azt válaszolta volna:
Magad mondod, hogy sejtelmed sincs a tiltás okáról.
Ha ennél róla, megszereznéd ezt a hiányzó
tudást, és “olyanok lennétek, mint Isten”, aki ugyanis
-- te magad mondtad -- nem hiszi, hanem tudja. Amire persze Ádám
-- feltéve, hogy elég értelmesnek teremtetett -- ezt
felelhette volna: Jelenlegi, bûnbeesés elõtti állapotomban
hiszek abban, hogy rossz volna ennem a fáról, vagyis ha mégis
ennék a tudás fájáról, akkor csak azt
tudnám meg, miért nem volt jó, hogy ettem róla.
De a történet nem így alakult, s az elsõ
emberpár tudásszomja bizonyult erõsebbnek. A nyugati
teológia figyelmét évezredeken át kötötte
le -- ellenállhatatlan tudásszomjjal -- az a kérdés,
mit vesztett az ember ezzel az elsõ hitetlenséggel, vizsgálatlanul
hagyva azt a másikat, hogy tudniillik mit nyert. Hiszen ha el is
vétetett tõle a Paradicsom, a megszerzett tudás vele
maradt. A bibliai történet folytatása során mindenesetre
ennek a tudásnak nincs sok jele: szereplõi egyaránt
cselekszenek jót is, rosszat is. Vagy valahol elveszett idõközben
ez a tudás, vagy nem gyakorol számottevõ befolyást
az emberi tettekre. Ádám és Éva azonban mindkét
esetben feleslegesen haragították magukra Istent: a tudás
üres mítoszát fogyasztották el. A tilalom volt
a tanítás.
A ma leggyakrabban hajtogatott közmeggyõzõdések
egyike, hogy a múlt bûneivel való õszinte szembenézés,
az azokkal kapcsolatos igazságok feltárása és
kimondása igazabbá tesz, valamint visszatart e bûnök
újbóli elkövetésétõl. A fenti közmeggyõzõdés
úgy tudja, hogy a múltban elkövetett bûn tényének
igaz megismerése egyben bûn voltának is tényszerû
megismerése lesz. Ha tudjuk, mi követtetett el, azt is tudni
fogjuk, bûn volt-e. Mindenki, aki csak evett arról a bizonyos
fáról, márpedig mind ettünk, le fogja tudni olvasni
a gaztett látványáról, hogy az gaztett. Ha
ez valóban így van, akkor õsünk mégiscsak
hiába evett a tudás gyümölcsébõl:
egyetlen tudást, de a legfontosabbat, nem sikerült megszereznünk.
Miért volt tilos az a fa?
2.
A holocausttal foglalkozó filmek kapcsán vissza-visszatérõ
kérdésként merül fel: ábrázolható-e
az ábrázolhatatlan? Az ezzel szigorúan párhuzamos
filozófiai kérdést magában Szász János
filmjében is felvetik: értelmezhetõ-e, megokolható-e,
egyáltalán: megmagyarázható történelmi
esemény volt-e? A kétféle kérdezésnek
közös a gyökere.
Elõször is: természetesen minden ábrázolható,
aminek ábrázolása nem kifejezetten tiltott. Hogy emberek
által elkövetett leírhatatlan borzalmak vizuálisan
ábrázolhatók-e valamely mûalkotásban,
ez a kérdés -- amennyire tudom -- a holocaust-filmeken kívül
nemigen szokott felmerülni. Mi lehet ennek az oka? Semmiképp
sem a megjelenítendõ iszonyat maga, hiszen egyrészt
a világ mai filmtermése tömegével ábrázol
hasonlókat naponta, másrészt mindnyájan érezzük
az abban a gondolatban rejlõ kétszínûséget,
hogy valami valóságosan megeshetett, de ábrázolása
nem eshetik meg. Az ábrázolhatóság kérdése
tehát nem a borzalomra vonatkozik. De akkor mire?
A filmen megjeleníthetõ tárgyak közt akad
valami, ami távolról sem ilyen drámai és kimondott
módon, de a gondolkodó nézõt igen hasonló
problémával szokta szembesíteni. A bibliai tárgyú
kosztümös filmekre gondolok. Mi is okozza feszengésünket,
bárhogy szórakozzunk is közben? Miért megy az
ember idegeire a Mózest játszó színész
õszbe csavarodó szakállának finom lengése,
miközben a miénkhez igen hasonló mutatóujjával
ráparancsol a derûsen kéklõ tengerre, hogy az
nyíljék ketté? Miért nézünk körül
kissé tanácstalanul, amikor Jézus halántékán
jól láthatóan kidüllednek az erek, haragját
jelezve? S a film után hazafelé tartva -- már ismét
oldott hangulatban --, mi teszi komikussá beszélgetésünket,
amelyben azt taglaljuk, hogy a most látott színész
jobban vagy rosszabbul játszotta-e Jézust vagy Mózest,
mint a két hónapja látott filmen, vagy hogy az utóbbi
rendezõ oldotta-e meg hitelesebben a fáraóra mért
tíz csapást? Miért nem tudja feledtetni velünk
ezekben a filmekben legjobb színész sem, hogy tulajdonképpen
színész?
Leheletnyire a valóságos “történelmi” filmek
esetében is érzünk ebbõl valamit, de ott jóval
kevésbé zavaró. Caesart vagy Napóleont végül
is akárki eljátszhatja, ha elég hitelesen játszik,
és meg tud gyõzni arról, hogy õ valóban
Caesar vagy Napóleon. De miért nem hiszem el végül
is senkinek, hogy õ Mózes vagy Jézus? Miért
nem hiszem el semmilyen digitális tengernek, hogy habjai “kétfelõl
falakként állnak”? Miért természetes az égzengés
Isten alászállásakor a Szinájra, ha olvassuk,
miközben nevetésben törünk ki, ha ezt az alászállást
meglátjuk és meghalljuk?
A bibliai tárgyú filmek -- akár hívõ
nézi, akár nem -- olyan személyeket és történéseket
akarnak ábrázolni, amelyeknek föltétlen egyszerisége
ellenáll minden esetleges megjeleníthetõségnek.
Kivételes egyszeriségük ugyanis nem egyszerûen
a történelmi hõsöké és tetteiké,
amelyek a maguk jelenében esetlegesek voltak, s csupán múlttá
válásuk teszi õket változhatatlanná.
A bibliai alakokat és tetteiket elénk táró
szó: a bibliai szöveg maga is -- minden nyelvi fordulatával
együtt -- ugyanolyan abszolút egyszeri, mint õk maguk.
Még az õket hordozó szövegnek is tulajdonneve
van. Másképp elbeszélése sosem variáció,
hanem hamisítás.
Minden mûvészi ábrázolás azzal az
abszolút igénnyel lép fel, hogy a maga határai
között csak õ van, és õ kimerítõen
az, amit megjelenít. Minden közömbös számára,
ami a mû idõ- és térbeli keretein kívül
esik, beleértve azt a “valóságos történeti”
szituációt is, amit ábrázol. A bibliai film
azonban képtelen erre a -- mûvészileg szükséges
-- közönyre. Õ is tudja egész idõ alatt,
amit a nézõ is: hogy ez nem az.
A holocaustról szóló filmek -- jó esetben
-- valójában csaknem mindent képesek ábrázolni
abból, ami ott és akkor történt. A “holocaust”
ábrázolására nem képesek. Annak az abszolút
egyszeriségnek az ábrázolására, amelynek
-- a többi, ember által elkövetett iszonyattól
eltérõen -- saját tulajdonneve van. Az, hogy holocaust.
Kivételes egyszerisége annyit jelent, hogy megismételhetetlen.
Azaz, ha megismétlõdnék, az nem egy ismétlõ
második volna, hanem ugyanaz. Nem lehet megismételni, nem
lehet lemásolni vagy utánozni: egyedül folytatni lehet.
Nem az iszonyat az, ami ábrázolhatatlan, mert ami tudásunk
tárgya, az ábrázolható. A tett egyszeri és
visszavonhatatlan bûn-volta az, ami nem tudható, és
ezért nem ábrázolható. Az ábrázolás
bizonyítani akar, de ami nem tudható, az nem is bizonyítható.
De hát akkor mit lehet kezdeni egy olyan ismerettel, amelynek továbbadása
feltétlen szükség, ha fenn akarjuk tartani saját
világunkat, és benne a nemzedékek közti összefüggést?
Minden újra elmondása és ábrázolása
definiálja, azaz besorolja az összes hasonló emberiszony
többi példánya közé: olyan ez, mintha az
Utolsó Ítéletet úgy határoznám
meg, mint számtalan ítélet hosszú sorában
a történetesen legutolsót.
Hogy egy történet nem a történetek egyike,
hanem az a történet, azt nem lehet tudni, és így
nem lehet ábrázolva bizonyítani sem. Egyedül
tanúsítani lehet.
3.
Nem lehet nem észrevenni, hogy a holocaust filozófiai
körülírásai -- Szász János filmjében
is -- egy negatív teológiává állnak
össze: a holocaust tökéletesen irracionális, megmagyarázhatatlan,
megokolhatatlan, érthetetlen, és kívül áll
minden történelmen. A nyugati hagyományban ezek a csoda
körülírásai. A tudható, és ezért
bizonyítható eseménytömeg közepette ott
áll valami, aminek jelentése van, mert jel. Esetünkben
a Bûn jele. Hogy megtörtént valami, azt többnyire
be lehet bizonyítani. Ha nekem nem sikerül, majd sikerül
másnak. Galilei megtehette, lelkének károsodása
nélkül, hogy kényszer alatt visszavonja felfedezéseit:
a tudható és bizonyítható többnyire nem
ér fel egy emberi élettel. A jelentés az, aminek szemtanúra
van szüksége, aki pedig tanúk egymást követõ
lánca elõtt tesz bizonyságot, ahol minden egyes szem
tanúsítja a megelõzõ szavahihetõségét,
vissza az elsõig.
A film feladata az volna, hogy tanúbizonyságot téve,
nézõjét a tanúk láncának ebbe
az összefüggésébe illessze be. Ezt hibázta
el. Ami nem bizonyításra -- mert az lehetetlen --, hanem
tanúsításra szorult volna, az az, hogy történt
valami a múltban, ami visszamenõleg is hat egész megelõzõ
történetünk jelentésére, és ami mostantól
fogva minden eljövendõ jelennek a közelmúltja lesz,
mert minden jelent közvetlenül érint. Egyetlen eljövendõ
jelen sem lesz többé ugyanennek a világnak a jelene,
ha nem lép újra meg újra a tanúk elé,
hogy eldöntse: hisz-e tanúbizonyságuknak, vagy megbotránkozik.
A holocaust szemei három rétegbõl lett egybeszerkesztve:
a keretepizódból, a dokumentum-felvételekbõl
és egy válogatásból a Soá Alapítvány
interjúi közül.
A dokumentum-felvételek és az interjúk tengerébõl
való válogatás természetesen esetleges. De
minden szemtanú tanú, tehát föltehetõleg
csaknem bármilyen más válogatás szintén
megfelelõ lett volna. Ezzé a konkrét filmmé
azonban a keret teszi, és ez teszi elhibázott filmmé.
Nem csupán az vele a probléma, hogy szellemi mélysége
nagyjából ugyanazon a színvonalon mozog, mint az immár
megöregedett Ryan közlegény könnyeié a normandiai
katona-temetõben, vagy mint a kötelezõ iskolai mozi-látogatásokkor
látott elrévedõ aggastyánarc, amely lassan
áttûnik szemünk elõtt megelevenedõ emlékeivé.
Normális esetben jelenünk közös a hírhozó
tanúéval. Ahogy megszólal, tudjuk, olyasmit tanúsít
a vele közös közelmúltunkról, ami egész
jelenünk értelmét megváltoztatja. Ha egy alkotás
jelenbeli nézõivel egy sokkal régebbi esemény
mindent megváltoztató jelentését akarja tudatni,
azaz soha el nem enyészõ közelmúlt jellegét
szeretné tanúsítani, valamilyen fiktív kerettörténetre
szorul. Olyan mesterséges indítékra, amely bármely
tetszõleges jelent úgy bõvít ki egy elõzménnyel,
hogy az jel voltánál fogva e jelen saját elõzményévé
lesz. A nézõ jelenének kérdõjellé
kell görbülnie, hogy a jel válaszolhasson.
A kerettörténetként alkalmazott gyertyafényes
kislányarcnak és az esõ háttérzajában
csengõ ártatlan hangocskájának giccse már
önmagában is elég volna ahhoz, hogy teljesen lerombolja
a filmet. De az elgondolás legsúlyosabb hibája abban
áll, hogy a tanúkat: a dokumentum-felvételeket és
az interjúkban megszólalókat -- vagyis: éppen
a holocaust “szemeit” -- illusztrációs szemléltetõ
anyagként használja a holocaust kulcsfogalmait soroló
lexikon “megelevenítésére”. A holocaust szemei így
egy vak kerettörténetbe ágyazódnak, amely élõsködik
rajtuk Filmpéldával élve: olyanokká válnak,
mint az Alien földalatti kazamatáinak kocsonya-fogságába
ejtett élõhalottak, akik a kocsonya szaporodását
hivatottak szolgálni. A kerettörténet meghatódási
versengésbe kerül a “holocaust szemeivel”.
Nincs az az elrontott ízlésû jelen, amely le tudna
telepedni az esõáztatta kislány mellé, hogy
válla fölött vele együtt pillantson bele abba a könyvbe,
és onnan lássa meg, amit a holocaust szemei látnak.
A nézõ szomorú, de a kerettõl szólítatlanul
maradó jelenébõl kinézve látjuk a tanúk
tekintetét, de azok nem néznek ránk vissza, mert a
múlt illusztrációivá lettek téve. Nem
mi látunk a holocaust szemeivel, noha érezzük a tanúk
láttató erejét.
Pedig van ilyen példa. Az Üzlet a korzón zárójelenetében
fölcsapódnak a sötét kis üzlet ajtói,
amelynek mélye az ügyefogyott kis asztalosnak és a zsidó
öregasszonynak a holttestét rejti. A mindent elöntõ
hangtalan ragyogásban lassú, szálló léptekkel
jönnek mindketten elõ, esküvõi ruhában,
földöntúli boldogsággal az arcukon. Megfejthetetlen,
hogy kinek a szemével látjuk ezt a jelenetet. Talán
a holocaust szemeivel.
Magyar dokumentumfilmek a holocaustról
Jancsó Miklós: Jelenlét I–III. (1965, 1978, 1983)
|
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu