Az Amrita Sher-Gilrõl forgatott dokumentumfilmje mellett májusban
elkészült az Amrita életét feldolgozó,
háromórás játékfilm forgatókönyve,
amelyet Dobai Péterrel és Kardos Istvánnal együtt
írtak. Változtattak-e a könyvön, rövidebb
filmet szánnak-e a festõnõ élettörténetének
a bemutatására? Mikor kezdõdhet el a forgatás?
Valamit rövidült a film, a három óra az
indiai nézõ számára nem, de itthoni moziba
járóknak valóban hosszú, és bizonyos
helyeken a tervezett film terjengõsnek tûnt, így a
forgatókönyvön még dolgoztunk, tömörítettünk.
Ez szükséges volt azért is, mert a pénzt részben
idehaza kell összeszedni, részben pedig szerte a világban.
Számításba jöhetnek franciák, angolok,
természetesen az indiaiak, bár onnan valamennyi összeg
már rendelkezésre áll. Úgyhogy a film vagy
a forgatókönyv hossza most már nem lenne akadály,
inkább az okoz gondot, hogy idehaza még csak ígéretet
kaptunk, pénzt nem. Márpedig ez nem egy olcsó film.
Abban a zûrzavarban, ami ma a filmgyártást jellemzi,
elég nehéz is pénzeket összegyûjteni. De
az ember reménykedik, mint minden rendezõtársam, én
is, hogy elõbb-utóbb jön egy jobb fordulat, és
megoldódnak az effajta anyagi nehézségek.
Amrita Sher-Gil tárlatát Magyarországon huszonkét
évvel ezelõtt lehetett látni. Képeit a Mûcsarnokban
állították ki, jómagam is akkor hallottam róla
elõször. Miért szentel neki egy filmet? Miért
pont neki?
Elsõsorban a személyisége vonz, mert nagyon
izgalmas, izgalmasan szép nõ volt. Rövid élete
huszonnyolc éves korában halt meg is tele izgalommal,
rejtéllyel és váratlan fordulattal, s nem utolsósorban
a hatalmas tehetséggel megfestett képei. Bár egy játékfilmnél
azok kevésbé meghatározók vagy kevésbé
jönnek számításba, én a játékfilmet
legalábbis nem úgy tervezem. Szemben a dokumentumfilmmel,
ahol jelentõs szerepet kapnak a képek, a játékfilmnél
inkább a személyiség, tehát a festõ
személyisége, akarása, szándéka, élete,
kudarcai, sikerei kerülnek elõtérbe.
A háromrészes dokumentumfilmet eddig csak egyszer vetíttette
le a barátainak. Ez a három rész mit térképez
föl?
Az egész életét. Az elsõ rész:
a születésétõl, 1913-tól körülbelül
1925-ig, azt a korszakot, amikor Magyarországon élt a következõ
rész, amikor Indiában tartózkodott, majd Párizsban
elvégezte az École des Beaux-Arts képzõmûvészeti
fõiskolát, a harmadik rész pedig az indiai életét,
illetve közben a magyarországi házasságkötést
foglalja magában. Tehát a dokumentumfilm eléggé
szoros kronológiával követi Amrita Sher-Gil életét.
Baktay Ervin, Amrita Sher-Gil nagybátyja kitüntetett
módon szerepel majd a filmben?
A filmben nem olyan súllyal, mint Amrita életében.
Baktay vette valójában észre a tehetségét
és hívta föl rá a figyelmet, hogy már
gyermekkorában is milyen jól rajzol és milyen jól
fest, ugyancsak õ vette rá a szülõket, hogy Indiából
költözzenek át Párizsba, hogy ott tudja képezni
magát. Ebbõl a szempontból az õ vélekedése,
befolyása sorsdöntõ volt.
A dokumentumfilmet akkor mutatja majd a nagyközönségnek,
amikor elkészül a játékfilm?
Nem, a dokumentumfilm szeptember közepén látható
a Duna Televízióban.
Májusban még kereste a nõi fõszereplõt,
s úgy nyilatkozott: sem túl neves, sem túl nagy sztárgázsit
kérõ színésznõben nem gondolkodik, inkább
egy kezdõnek biztosítana lehetõséget. Megtalálta-e
már a megzabolázhatatlan Amritát, vagy még
folyik a szereplõválogatás?
Igazából eddig még nem is nagyon kerestem, de
ha szembejönne velem az utcán, ami igazi csoda volna, akkor
felismerném. A szereplõválogatás annyi mindentõl
függ
Mert lehet a pesszimista változat szerint , hogy csak
két év múlva jön össze a pénz a forgatásra,
s ha most én egy tizennyolc éves, tizenkilenc éves
színésznõt keresek, annak az életében
már két év is nagyon sok. Így a fõszereplõ
kiválasztása marad a legvégére.
Mik a kívánalmak? Kit vár, hogy szembejöjjön
az utcán?
Mindenképpen egy vonzó és szuggesztív
fiatal lányt, mert Amrita ilyen volt. Ez a fényképeibõl
is kiderül, de aki közelebbrõl megismeri az életét,
az különösen átérzi ezt a vonzerõt.
Készítettem néhány riportot -- éppen
ebben a filmben is --, kortársaival vagy ifjúkori szerelmeivel,
köztük egy majd kilencven éves öregúrral,
aki még mindig tûzbejött, amikor Amritáról
beszélt. És az a néhány mûkritikus vagy
festõ, akiket fölkerestem, hasonlóképpen emlékezik.
Ugyan a fénykép is sok mindent elárul róla,
az életben a személyisége azonban hallatlanul monumentális
volt. Amrita Sher-Gil egy szikh hercegnek, Umrao Singh Sher-Gilnek és
egy magyar nõnek, Gottesmann Marie-Antoinette-nek a leánygyermeke
, elõzmények nélküli, páratlan mûvész
volt. Õ teremtette meg nem én mondom, hanem az indiaiak
a modern indiai festészetet. Az õsi mûvészetet
faggatta, kõszobrok, agyagtárgyak, falfestmények titkait.
Konvenciókat nem tûrõ, érzéki, szertelen
nõ volt, aki a magyarországi tájak varázsát,
a francia impresszionisták szín- és formavilágát
és az indiai ihletet csodálatos képekben egyesítette.
Lenyûgözték az archaikus és erotikus indiai faliképek,
a rádzsput és baszóhli miniatúrák élményeit,
felfedezéseit õrzik az Amrita-festmények...
Hol, milyen helyszíneken kívánnak majd forgatni?
Magyarországon, Párizsban és Indiában.
Amrita többfelé megfordult, mert kereste az indiai képzõmûvészet
gyökereit. Beutazta egész Indiát..., én meg utánaeredtem.
Részben az õ életét kutattam, részben
helyszíneket néztem meg, figurákat és elég
sok fényképet is készítettem, több ezret,
ebbõl aztán kiállítás is lett (Mai Manó
Galéria, Örökmozgó). Nagy élmény
volt számomra Indiát végigutazni, fõként
az emberek miatt, de a tájak miatt is. Persze túlzás
azt állítani, hogy végigutaztam, hiszen India szinte
kontinens. Inkább csak benyomásaim vannak bizonyos részeirõl.
Amrita Sher-Gilnek nem maradt hátra utóda. Említette,
hogy rátalált még kortársaira. A családnak
vannak-e még élõ tagjai?
Természetesen. Magyarországon is él még
egy nagybátyja elég bonyolult volt a családi, rokoni
szálakat fölfedni... Indiában él az unokaöccse,
Vivan Sundaram, aki szintén festõ, nagyon tehetséges
ember. Az indiai rokonságból híres, nagy, elõkelõ
nemesi család is találkoztam néhány emberrel,
akik még személyesen ismerték. Egyikõjük
tanúja volt a halálának is.
Az indiai képzõmûvészetben hogyan jegyzik
ma az õ nevét? Delhiben a Modern Mûvészetek
Galériájában három termet is megtöltenek
az alkotásai, itthon viszont nem nagyon ismerik.
Mindenképpen a modern indiai festészet talán
legjelentõsebb festõjének tartják. Ezt persze
hosszas vita elõzte meg, de mára ez már kikristályosodott,
és valóban, a delhi-i múzeumban több mint három
terem tele van az õ képeivel. Ezen kívül a raktárt
is megnéztem, ott is elég sok van még, meg a rokonoknál,
Magyarországon is akad néhány kép. Õszre
sikerült ezt a kiállítást, amelynek Delhiben
a National Gallery of Modern Art ad otthont, Magyarországra hozni.
Elég sokat ügyködtünk, próbálkoztunk,
talán most már sikerül, s az Indiai Nagykövetség
és személyesen a nagykövet asszony is sok segítséget
nyújtott a kiállítás létrehozásához.
Miután még a pincében is járt Amrita
hagyatéka után, megkérdezhetem: mekkora az õ
életmûve?
Több száz kép! Ugyan gyakran volt depressziós,
tehát hullámzó színvonalon festett, de amikor
festett, akkor nagyon intenzíven és nagyon sokat. Ezek a
képek változatosak, meggyõzõek és valóban
modernek a századelõt véve alapul jó képek.
Színeikben is fantasztikusak, azt hiszem, ha létrejön
õsszel a kiállítás, akkor akik idáig
nem látták Amrita festményeit, sokat nyernek, ha megtekintik.
Lakshmi Puri nagykövet, illetve Rames Sharma indiai rendezõ,
aki Kõrösi Csoma életét filmesíti majd
meg, készségesek abban, hogy indiai pénzek ebbe a
filmbe is vándoroljanak majd?
Ez a két film valójában párhuzamosan
fut, mert ezelõtt körülbelül három évvel,
amikor Indiában jártam, az indiai filmrendezõvel és
producerrel még mint a Duna Televízió vezetõje
kötöttünk egy megállapodást, amely arról
szól, hogy a két filmet elkészítjük, a
Kõrösi Csomát és az Amrita Sher Gilt, bizonyos
összeget akkor a Duna Televízió is és a producer
is letett, hogy a forgatókönyvek elkészülhessenek,
és hogy további pénzt tudjunk szerezni. De mi már
valamivel elõbbre vagyunk a forgatókönyvvel, mint az
indiaiak, õk viszont a pénzszerzésben járnak
elõttünk. Ez a két film mintha kiegészítené
egymást. Lakshmi Puri nagykövet asszonnyal együtt voltunk
a magyar kulturális miniszternél, ahol egy szándéknyilatkozatot
is kaptunk, hogy a filmek megvalósítását õk
is szeretnék, vagy legalábbis elvileg támogatják.
A szándék megvan, csak át kellene váltani nem
is apró, hanem nagy pénzre.
Éppen az Ön egyik nyilatkozatában olvastam, hogy
a magyar állam magyar filmek készítésére
ugyanannyi pénzt fordít ma, mint tíz évvel
ezelõtt, de ez az összeg még az inflációt
sem követi. Így is van remény?
Konkrét összeg tekintetében nincs, de a Minisztérium
azt is nyilatkozta, hogy szándékukban áll minden évben
egy-két nagyobb produkciót indítani. Hogy így
lesz-e, azt nem tudom. Ha valóban ez a szándékuk,
az jó, de mindenképpen úgy kellene ezt megtenni, hogy
ne menjen a többi magyar film rovására. Magam is készítettem
annakidején drága filmet, többet is, meg más
is készített, de azok mellett a drága filmek mellett
még a 18-20 egyéb magyar játékfilm készült.
Ennek most is így kellene lennie.
Az Ernst Múzeum szeptember 5. és október 3. között ad otthont az Amrita Sher-Gil és francia magyar kapcsolatai címû kiállításnak. Itt folyamatosan vetítik Sára Sándor dokumentumfilmjét is. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu