A nézõ, ha elindul, nem ismer irgalmat magával szemben.
Ennyi embert még soha nem mutatott a tévé. Ennyi
sóvárgó és elszánt, tanácstalan
és kifejezéstelen arcot, ennyi önfeledtségre
vágyó, vagy épp ellenkezõleg: szertartásos
önfegyelemre idomított mozdulatot. Százezer számra,
fesztiválon és utcabálon, vízi-, légi-
és flaszterparádén, felvonuláson, versenyen,
bulin, melyeket templomok, strandok, tribünök kulisszái
közt szervezett az állam, az egyház, az önkormányzat,
párt ellenében párt, cégre cég. Kínálták
a tévécsatornák is a maguk standjait, mert hiszen
már rég nem az a cél, hogy a világot elhozzák
a szobákba, hanem hogy a maguk díszletei közé
zsuppolják a világot.
Látványháború zajlik, amelybe kiéhezetten
vetik bele magukat az emberek, mert minden jobb, érdekesebb lehet
a magányos unalomnál és nyomorúságnál.
Nem õk csinálnak, hanem nekik csinálnak programot.
Hol látvány, ott tömeg, hol tömeg, ott élet,
mert sokaság igazolja az életet. Így veszíti
el például Kapolcs a hajdani bensõségét,
egyáltalán: értelmét, Beach House lesz belõle,
ahol seregelni, gyülekezni kell, jelen lenni, nem kimaradni valamibõl.
A látványháború nem ismer kis mûfajokat,
félre- vagy tönkreteszi azokat: egy tévémûsorrá
tett kapolcsi vetélkedõ már nem egymást ismerõ
emberek családi tréfája, hanem kívülre
fordított produkció, amelyhez valóban jobban illik
a köztérre vitt ökumenikus istentisztelet, mint Cseh Tamás
egy szál gitárja.
Show és istentisztelet. Hiába bizonygatja a történész
a szent korona esztergomi hajóútjának televíziós
kommentárjában, hogy az üzleti szellemû vígasságokkal
szemben a magasztosabb demonstrációk lelki gazdagsága
a kívánatos, ha a tömeg differenciálatlan kezelése,
egynemûsítése ugyanarra a passzív odaadásra
számít. Az RTL Klub arc-logója Lacikáé,
a napozási verseny különdíjasáé,
aki heteken át körbesüttetve a napszemüvegét
nem egy félreesõ kemping baráti társaságában
mókázik, hanem a nagy közös kedv része és
részese akar lenni egyetlen üres, kifejezéstelen pillanatra.
Az m1 esztergomi képsorai a kényszeres mozgásformák,
az életidegen vonulások, az elviselhetetlen kimértség
közepette nem az elmélyülés csöndjét,
hanem a természetellenes retardáltság fáradalmát
mutatja a tekintetekben. A történész óhatatlanul
elszólja magát, amikor párhuzamot von a Kádár-kori
üres formákkal, melyeket nem sikerülhetett „tartalommal
megtölteni”. Ha itt elvben lehetne is tartalma az áhítatnak
és összetartásnak, a valóságban csak a
központi intésre mozduló tömeg kifejezéstelenségének
vagyunk tanúi. Egy demonstrációnak valami ellenében
van értelme: ha isten ne adja visszajönnének az oroszok,
jövõ ilyenkor Nagyboldogasszony napján lázas
tömegek bojkottálnák a munkanapot, illegális
menet indulna gyalog Esztergomba, s a titkos tévéfelvételeken
mennyi dacot látnánk a vonulásban, mennyi érzelmet
a közös éneklésben. Ha ugyan a május elsejei
virslievés el nem vonná az erõt elõle.
Ugyancsak az m1 valamelyik magazinmûsorában Lagzi Lajcsi
azt mondja: „a közönséget ki kell szolgálni”. Õ
– valószínûleg õszintén – úgy
gondolja, hogy amit csinál, az buzgó válasz a tömeges
igényre. Verebes István idézete okosabb: „a közönség
olyan, mint egy nõ, el kell csábítani”. A csábításnak
pedig a legegyszerûbb, legprimitívebb módon az álmok
legkisebb közös többszörösét kell célba
vennie, s akkor megvan a kellõ „nézettség”. Ilyen
közös többszörös például a tenger
mint varázsige. A – nyári – szabadság eufóriája
és az utazáshoz szükséges pénz megléte
együtt testesíti meg a tenger fogalmában a vágyott
életforma teljességét. Ezért kell szerencsétlen
Balatonunkat – a régi sláger korszerûsített
szellemében – felriviérázni. Korábban azt hittem,
csak a kevésbé tehetõs német vendégek
kedvéért szaporodnak a Keszthely környéki feliratokon,
címkéken és étlapokon a lagunák, adriák,
lídók. De nem, magunkat hülyítjük. És
ma már nem a békés stégek, az ábrahámhegyi
szõlõk, a nádas menti csalinkázások
hívogatják a nézõt, hanem a Beach House fürdõmedencéje
mellé kanyarodó kólakamion tengerpart-illusztrációja.
A nézõ pedig, ha a hívó szóra elindulva
szórakozni akar, nem ismer irgalmat önmagával szemben.
A családapa hajlandó fél napra az országúton
rekedni, mert elhiszi, hogy tûzijáték nélkül
csonka az ünnep; a kultúrált polgártársnõ
illedelmesen beül egy aréna századik sorába,
ahonnan semmit sem lát; a tûzrõlpattant leány
elviseli a pokoli forróságot egy kocsi platóján,
mert látta a tévében, hogy Berlinben is így
riszálva teljes az öröm. És az emlékezés
késõbb, egy-egy októberi délutánon minden
szenvedésért kárpótol.
Ül három komoly férfiú a kisvendéglõben.
Türelmesen, egymást figyelmesen hallgatva vitatkoznak azon,
vajon a kellõ pillanatban engedték-e be a tömeget a
Hungaroring aszfaltjára. Érvek és ellenérvek
sorakoznak, akár a poharak, egy hosszú, elmélyült
órán át. Telik az élet.
Reményi József Tamás
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu