Milyen emberképet jelenítenek meg az 1957 és 1985 között készült magyar filmek? – Bíró Gyula filmantropológiája.
Latinovits Zoltán tekint ránk a kötet borítóján
Szindbádként B. Müller Magda standfotójáról.
A kultikus hatású színész a bemutatója
óta eltelt három évtized során kultuszfilmmé
vált Huszárik-mû címszereplõje. Ez az
egyetlen alkotás, amelynek külön fejezetet szentel a szerzõ
mintegy százötven oldalas tanulmányában. A remekmû
ilyen léptékû kiemelése sem borítja föl
a rövid lélegzetû munka egyensúlyát, ugyanis
a Bíró Gyula által kutatott fõ kérdés
– milyen emberképet jelenítenek meg a vizsgált korszak
filmhõsei – talán legjobb modellje ez a Krúdy-prózák
alapján készült, mégis az adott korszak, a hatvanas-hetvenes
évek fordulójának problémáira is válaszoló,
öntörvényû alkotás.
Ez az írás nem filmtörténet – szögezi
le sietve mindjárt a bevezetés elsõ mondatában
a szerzõ. Tökéletesen igaza van. Nagyot csalódhat
az az olvasó, aki ilyen igénnyel lépne föl munkájával
szemben. Az is kételyeket ébreszthet némelyekben,
hogy miért e két idõhatár között
készült filmekkel foglalkozik. 1957 korszakhatár jellegét
nem kell bizonygatni senkinek, de mi történt 1985-ben? Semmi.
A figyelmes olvasónak feltûnhet, hogy a kötet idõben
legutolsó hivatkozásai 1992-es keletûek, tehát
a kész kézirat jó pár évet várhatott
a megjelenésre: nyilván a szükséges távlat
érdekében nem foglalkozott már a nyolcvanas évek
második felének filmjeivel. Egyébként is nagyon
látszik a szerzõ gondolkodásmódján és
stílusán, hogy munkája a rendszerváltás
utáni elsõ évek eufórikus hangulatában
fogant.
Noha Bíró Gyula elemzései során majdnem
minden általa olykor nagyon is bõségesen idézett
szerzõvel, filmtörténésszel, kritikussal vitába
száll, elhatárolódásai mégsem az alig
létezõ magyar filmtörténetírás
eredményeivel konfrontálódnak, inkább egyfajta
tagadó módban, korábbi, elfogadott és beidegzõdött,
marxistának hitt vagy mondott filmtudományossággal
perelnek. A bevezetõ oldalakon tudtunkra adja, hogy a vizsgálódása
tárgyául választott kategóriát – emberkép
a filmekben – nem történeti, hanem inkább társadalomlélektani
kiindulópontból tekinti majd át.
Korszakolása helytálló. Az 1957 és 1968
közötti idõszak úgynevezett konszolidációs
szocializmusának idõszaka után a hetvenes évek,
már-már „aranykornak” tetszõ ’68-as nosztalgiákból
táplálkozó válságfilmjeinek elemzése
után rátér a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján
készült, s általa „poklok évadjának” nevezett
idõszak alkotásaira. Bíró számára
az emberkép olyan értékkategória, amely akármilyen
vacak kis darabban, tehát nemcsak a remekül vagy csak jól
sikerült mûvekben érhetõ tetten. Ezért
aztán felfogásához ragaszkodva elhanyagol fontosnak
tetszõ mûveket, vagy egyszerûen nem tud mit kezdeni
velük (mint például Jancsó életmûvének
ebben az idõben készült darabjaival – az Oldás
és kötés kivételével). Koncepciójának
nem hibája, csak elfogultsága: nem hiszi el, hogy a szocializmus
úgynevezett konszolidációs idõszakában,
rövid ideig ugyan, de lehetett hinni a politikai-gazdasági
rendszer megreformálásában, s ezen az alapon õszinte
megfontolásból lehetett reformpárti filmeket készíteni.
A szerzõ késõbbi tudásunk tényei alapján
ítélkezik e kor filmhõsei és rendezõi
felett, így filmek és emberek eleve csak rossz bizonyítványt
kaphatnak tõle. Hihetetlen és elfogadhatatlan például,
hogy Sebõk Zoltánt és Járom Ambrust (Makk Elveszett
paradicsom és Jancsó Oldás és kötés)
„morálisan fertõzött értelmiség-szörnyetegek”-ként
aposztrofálja. Ugyanakkor késõbb az Angi Vera címszereplõjének
megadja az ilyesféle vádak alóli felmentést.
A könyvet részletes filmográfia egészíti
ki, de nemcsak ez a fontos adattár hívja föl a figyelmet
rá, hogy milyen alkotások hiányoznak a szerzõ
vizsgálódásából. Például
az egyes korok vígjátékai, amelyek sokszor önkéntelenül
pontosabban tükrözték saját idejük elvárásként
megfogalmazódó hazugságait (így a Rangon alul
vagy a Fûre lépni szabad), mint már a maguk idejében
komolyan alig vehetõ politikai dancs-filmek (Tegnap, Virrad, Az
arcnélküli város). Kár az aránylag sok
sajtóhibáért, hogy az éppen figyelmetlen filmtudós
elvétéseit ki nem javító szerkesztõ
mulasztásait nem is említsem. Mert azt nem gondolom, hogy
Bíró Gyula ne tudná, az Apa kisfiú hõse
nem a hatvanas években, hanem évtizeddel korábban
gyûjti gyerekkori emlékeit, vagy hogy a Sodrásbant
Sára Sándor nem rendezte csak fotografálta.
Antológia Kiadó, 2001
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu