A lengyel rendezõ a kelet-európai hagyományok visszatérését szorgalmazza alkotóként és tanárként egyaránt.
Wojciech Marczewski Weiser címû filmjét a berlini fesztivál után egy alkalommal Budapesten is láthatta a közönség az Örökmozgó Filmmúzeumban. A film felnõtt fõhõse megszállottan próbál felidézni, megérteni egy gyermekkori eseményt, amely során barátjának örökre nyoma veszett. Visszatér gyermekkora helyszínére, hogy megtudja, mi történt a múltban. (Pawel Huelle Weiser Dawidek címû regénye, amely a film irodalmi alapanyagául szolgált, a közeljövõben jelenik meg magyarul az Európa Kiadó gondozásában.)
Tarkovszkij írta egy helyütt: Az idõ és
a tér a legtitokzatosabb az ember számára megközelíthetõ
jelenségek között. Filmjében a jelen és
a múlt idõsíkja váltakozik a múlt
egyrészt a távolba veszõ, titokzatos idõ, másrészt
a tikokkal, misztikummal teli gyermekkor ideje is. A felnõtt világ
racionalitásával, töredezettségével szemben
egy érzékeny, különös, mágikus világ
teljességeként jelenik meg. Miért vált hangsúlyossá
filmjében ennek a mágikus világnak az ábrázolása?
Ahogy az ember elkezd a filmezéssel, a képi világgal
foglalkozni, egy idõ után bizonyos kételyei támadnak.
A kép ugyanis a szóhoz képest sokkal konkrétabb,
reálisabb, kevésbé absztrakt. Egy idõ után
megértettem, hogy annak a lefotózása, amit látok,
nagyon gyakran igen távol áll az igazságtól.
Elõfordul, hogy az ember beszélget valakivel, de közben
nem tud elszakadni egy õt foglalkoztató problémától.
Ekkor a gondolataiban megjelenõ képek fontosabbak, mint amit
a beszélgetés során lát vagy hall. Felmerül
a kérdés, hogyan ragadjuk meg azt, ami nem látható,
másképpen megfogalmazva, miként ragadjuk meg az igazságot?
Végig kellett gondolnom azt is, mi az, ami számomra valóban
fontos a gyermekkor világában? Az ember az idõ múlásával
megtanulja nevén nevezni az érzelmeit, a jelenségeket,
szellemileg fejlettebb lesz, de érzelmileg visszafejlõdik.
Az egész érzelmi világa lassan elsorvad. A gyermekkor
azért fontos, mert még nem fertõzi meg a számítás,
sokkal autentikusabb, igazabb, érzékenyebb és naivabb
világ.
Korábbi interjújában egy lengyel író
Önhöz intézett szavait idézte: Tudja, mi a legfontosabb,
amikor az ember felnõ? Hogy megmaradjon naivnak. Megõrizheti-e
ma valaki a filmes szakmában a naivitását?
Természetesen így vagy amúgy elveszíti
az ember a naivitását. A fontos az, hogy harcoljon érte.
Tudatában vagyok annak, hogy veszíteni fogok, a kérdés
az, hogy mennyire veszítek? Tudom, hogy valamennyit már elveszítettem
az érzékenységembõl. De azt is tudom, ha nem
törõdöm ezzel, akkor még többet veszítek
belõle, és nem marad más, mint a számítás,
az érzelmekkel való manipuláció. Én
szeretnék naiv maradni ebben a szakmában. Természetesen
nem tudok visszatérni ahhoz az érzékenységhez,
amelynek egykor a birtokában voltam.
A film érzékeny, lírai jeleneteivel szerves
egységet alkot a zene, amelyet Zbigniew Preisner, a Kieslowski filmek
jól ismert zeneszerzõje komponált. A zene a filmmel
egy idõben készült, vagy elõbb született
meg a film, és azt követõen a zene?
Preisnerrel akkor találkoztunk, amikor a forgatókönyv
már elkészült, de még nem kezdõdött
el a forgatás. Egyetlen dolgot határoztunk meg: olyan legyen
a zene, mintha az emlékezetbõl törne elõ, azt
fejezze ki, ami a fõhõs lelkében játszódik
le, a megérzéseit, a megszállott igazságkeresését
tükrözze. A zene az érzelmekre hat, lehetõséget
ad arra, hogy megmutassa a nézõnek azt, amit a hõs
még nem képes szavakba önteni. Ez a megközelítés
új Preisnernél, korábbi munkáiban láthatóbb,
nyilvánvalóbb volt a zene jelenléte a filmben. Most
megpróbáltuk kicsit árnyékban tartani. Akiknek
kevésbé érzékeny a hallásuk, egyenesen
azt mondták: alig volt zene volt a filmben. Csak arra emlékeztek,
hogy néhol finoman, szinte észrevétlenül felhangzott
egy dallam. És valójában ez is volt a szándékunk,
nem akartunk erõsebb hatást kelteni.
Legutóbbi mozifilmje (Menekülés a szabadság
moziból) elkészítése óta tíz
év telt el. Azt szintén kilenc évig tartó hallgatás
elõzte meg. Az 1981-ben készült, az ötvenes években
játszódó Hideglelés címû filmjét
a lengyelországi hadiállapot elsõ hónapjaiban
küldték ki a berlini filmfesztiválra, ahol elnyerte
az Ezüst Medve-díjat és a nemzetközi filmkritikusok
díját. Az ezt követõ helyzet kényszerítette
arra, hogy 1984-tõl külföldön Dániában,
Németországban, Svájcban, Angliában tanítson
különbözõ filmfõiskolákon?
A rendszer álnokabb volt, mint gondolnánk. A cenzúra
is inkább álnok volt, mintsem egyszerûen korlátozó.
A rendszernek ugyanis szüksége volt ránk. A film és
általában a mûvészet a propaganda része
volt. A hatalom szerette volna maga mellé állítani
a tehetséges mûvészeket, ezért megpróbáltak
korrumpálni, megvásárolni minket. És valóban
erõs jellemnek kellett lenni, hogy ne adja meg magát az ember.
Voltak csábító, ördögi ajánlatok.
Biztosítottak volna számunkra minden lehetõséget
de ez inkább a külföldnek szólt. Hiszen Lengyelországban
tartott a hadiállapot, embereket börtönöztek be.
A hatalom pedig be akarta bizonyítani, hogy nem olyan rossz a helyzet,
nem kell túlozni, az élet lassan normalizálódik.
Volt ugyan egy rövid idõ, amikor tankok vonultak az utcára,
rendet teremtettek, de már minden rendben van. Ezért volt
szükség a mûvészekre, köztük a filmesekre
is. Nem feltétlenül politikai filmeket kellett csinálnunk,
hiszen annyi más téma is volt és ez igaz is. Miért
nem mentem ebbe bele? Elõször is azért, mert megvoltak
a saját ötleteim, és azokat akartam megvalósítani,
de a cenzúra rögtön elvetette. A másik ok az volt,
hogy nem akartam részese lenni egy bohózatnak. Vagyis nem
akartam filmet csinálni akkor, amikor a kollégáim
börtönben ültek. Ezzel egyúttal legitimáltam
volna a hatalmat, elhitettem volna, hogy minden rendben van. A harmadik
ok az volt, hogy nagyon nehezen viseltem a hadiállapotot, gyûlöltem.
És tudtam, hogy gyûlöletbõl nem akarok filmet
csinálni. Az alkotás, a mûvészi tevékenység
nem alapulhat gyûlöleten. Természetesen nem csak én
gondoltam így, hanem nagyon sok filmes kollégám. Volt,
aki más utat járt be, külföldre ment, és
ott kezdett filmeket készíteni, én úgy gondoltam,
ezekben az idõkben Lengyelországban kell lennem. A legnehezebb
években így hát otthon voltam, késõbb
kezdtem külföldre járni, rövidebb idõkre.
A hadiállapot bevezetése után bojkottáltuk
a televíziót. A rendezõk úgy döntöttek,
nem készítenek filmet, a színészek azt mondták,
nem fognak tévéfilmekben játszani. Jó ideig
meg is volt ennek a hatása kénytelenek voltak a régi
filmeket ismételni, vagy a kollaboráns rendezõkkel,
színészekkel készített filmeket kellett bemutatni.
Akik vagy meggyõzõdésbõl vagy kényelembõl
voltak kommunisták egy idõ után kezdték kényelmetlenül
érezni magukat. Mindannyiunk szerencséjére a tehetségesebb
színészek, rendezõk nemet mondtak. Tehát a
másod-, harmadvonal lépett mûködésbe
de nekik soha nem volt se mûvészi, se társadalmi hatásuk.
A közeljövõben Andrzej Wajdával közösen
rendezõ-kurzust indít. Milyen szerepe lesz ennek a létezõ
filmoktatási struktúrában?
Nem a már meglévõ filmfõiskoláknak
akarunk konkurenciát teremteni. Magam is tanítok és
a jövõben is fogok tanítani lengyel és külföldi
filmfõiskolákon. Szükség van ezekre az iskolákra,
de amióta létezik a videókamera, és bárki
hozzáférhet és dolgozhat vele egyre több olyan
ember van, aki tehetséges, érdekli a film, viszont nincs
megfelelõ képzettsége. Gondolok itt újságírókra,
amatõr-filmes egyetemistákra, vidéken élõ
tehetséges fiatalokra, akiknek nincs lehetõségük
elvégezni egy négyéves filmfõiskolát.
Alternatív lehetõséget szeretnénk teremteni
a létezõ hivatalos filmes képzés mellett. Egyéves
képzés lesz, 6-7 alkalommal nagyon intenzív kéthetes
mûhelymunka, két csoportban. Az egyikben lengyelül folyna
a képzés, a másikban angolul. Ebben a csoportban a
lengyelek mellett más keleti és nyugati országokból
érkezett hallgatók is tanulhatnak, s évente néhány
alkalommal együtt dolgoznak majd. Jelenleg a program kidolgozásával
foglalkozom. Németországban és Svájcban már
tanítottam hasonló egyéves programokon. A külföldi
tapasztalataim biztatóak: a legutóbbi ilyen típusú
kurzus tíz résztvevõje közül hatan játékfilmeket
forgatnak. Ez nyilvánvaló eredmény. Az iskolának,
amelyet Andrzej Wajdával indítunk el, komoly partnere a Varsói
Játék- és Dokumentumfilmgyár, Lengyelország
legnagyobb filmgyára, amely biztosítja az eszközöket,
kamerákat, stúdiókat. Az év során konzultációs
lehetõséget nyújtunk a forgatókönyvíráshoz
is. A szerzõdés a Filmgyárral úgy szól:
amennyiben valakit valóban tehetségesnek találunk,
és az év végén úgy gondoljuk, hogy jó
a forgatókönyv, a hallgató megfelelõen felkészült,
akkor a Filmgyár elkészítheti a filmet. Természetesen
alacsony költségvetésû filmekre kell gondolni,
de ez lenne az egyetlen olyan filmes iskola, amely a kurzust elvégzõk
számára lehetõséget ad a film elkészítésére
is. Ez a Filmgyár ugyanis évi öt-hat játékfilmet,
valamint nagyon sok tévé és dokumentumfilmet készít.
Szeretném, ha kialakulna a kelet-európai filmesek csoportja.
Korábban nagyon erõs volt a magyarlengyel filmes együttmûködés,
most a magyarok is külön próbálnak kapcsolatot
építeni a Nyugattal és mi is külön kísérletezünk.
Kevesebbet tudunk egymásról és ez mindkét
országnak rossz. Ez a kurzus lehetõséget teremt a
késõbbi közös munkára. Szeretném,
ha olyan érdekes, lelkes fiatal filmesek találnának
itt egymásra, aki még hisznek abban, hogy a mozi több,
mint egy gyors, ügyes sztori elmesélése. Lengyelországból
Andrzej Wajda, Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi és jómagam
fogunk tanítani. Koppenhágából meghívtuk
Thomas Vinterberget, Magyarországról Enyedi Ildikót
és Szász Jánost. Szeretnénk, létrehozni
egy videó-tárat, amelyben együtt lennének a legjobb
kelet-európai filmek. Hiszen mi is alig tudjuk, mi történik
például az orosz filmmûvészetben, a nyugatiak
pedig még inkább el vannak vágva tõle. Közeli
együttmûködést ígért a dán
filmfõiskola ahol sokat tanítottam , tõlük
talán anyagi segítséget is kapunk. A tehetséges
hallgatóknak szeretnénk ösztöndíjat biztosítani.
Jövõ év februárjától tervezzük
a képzés elindítását.
Mivel magyarázza azt az egyedülálló jelenséget,
miszerint az utóbbi években olyan lengyel filmek készültek,
amelyek egyesíteni tudták a mûvészfilm és
a közönségfilm sajátosságait? Jerzy Hoffman
Tûzzel vassal és Andrzej Wajda Pan Tadeusz címû
filmjére gondolok.
Úgy vélem, ez helykeresésünk újabb
állomása. Az elsõ állomás az volt, amikor
1989 után a legprimitívebb módon megpróbáltuk
utánozni a nem is a legjobb nyugati és amerikai filmeket.
Ez bizonyos komplexusokból fakadt: meg akartuk mutatni, hogy mi
is képesek vagyunk ilyesmire. De ez primitív és naiv
dolog, ebben a mûfajban ugyanis mindig jobbak lesznek az amerikaiak.
A trend meg fog maradni, de nem lesz semmi ereje, már mostanra is
nagyon sokat veszített belõle. A következõ kísérlet,
amikor már a világ is észrevette, hogy valami történik
nálunk az mindenekelõtt a Pan Tadeusz, de ide kell sorolni
a Tûzzel-vassal címû filmet is. Mindkettõ komoly
üzleti sikert is jelentett. Wajdának, Hoffmannak a tapasztalatukkal,
tekintélyükkel joguk van ahhoz, hogy egy ilyen filmet megcsináljanak.
De nem épülhet erre a lengyel filmgyártás. Úgy
vélem, ezzel a jelenséggel óvatosnak kell bánni.
Lehet, hogy még elkészül két-három ilyen
típusú film, félõ azonban, hogy valamelyik
meg fog bukni. Természetesen, idõrõl idõre
helye van egy-egy ilyen típusú nagyfilmnek, de nem áraszthatjuk
el velük a filmgyártásunkat. Én inkább
abban hiszek, hogy a fiatal rendezõk alacsony költségvetésû
filmjeinek lesz jövõjük. Úgy vélem, ez lesz
a következõ fejezet. A napokban két, szinte amatõr
film jutott be a filmforgalmazásba. El kell indulnia egy erjedési
folyamatnak, és ez inkább a fiatal filmesek munkáitól
várható. Az nyilvánvalóan látszik Lengyelországban,
hogy a posztamerikai film korszaka lezárul. Újra elõtérbe
kerül a hagyomány, a kultúra, az élet-közeliség,
a valóság leírása. Az idõsebb nemzedékbõl
sokan megkeseredtek, nem találják fel magukat ebben a valóságban.
A filmezés fiatal embereknek való, és itt nem az életkorra,
hanem a képzelet, az érzelmi világ fiatalságára
gondolok. Ezért is szeretnénk elindítani a már
említett filmes képzést.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu