A valóság túltesz minden reality show-n, feltéve, ha a filmesnek érdek nélkül tetszik.
Az elsõ videózás elõtt összezsugorodott
a gyomrom, nagyon kellemetlenül éreztem magam. Idõs,
bölcs, fotós barátom nyugtatgatott:
Ne félj, nem olyan nagy ügy, azt tudod mitõl kép
a kép, csak arra kell vigyázni, hogy ne lóbáld
a kamerát felvételen felejtve, és mindig ott légy,
ha történik valami. Nem lehet mindenki egybõl filmrendezõ,
valahol el kell kezdeni, ha szereted a filmezést. Ez olyan, amikor
a törpék, a gnómok, a liliputi emberek jól akarják
érezni magukat, és táncolnak. Jogukban áll
nem? Egyikünk sem lesz már világhírû filmrendezõ,
de mégis filmezhetsz, és fizetnek is érte, még
ha egyesek megmosolyognak is. Ne szégyelld magad miatta, ez is egy
szakma, a filmjeid évtizedekig a szekrény mélyén
pihennek majd, és nagy alkalmakkor mindig elõveszik. Hallottam
olyan válóperrõl, hogy az eredeti esküvõi
kazetta a vagyonvita részét képezte. Arra viszont
vigyázni kell, hogy szívvel csináld, és ne
nézd le, akiket filmezel, bármilyen vidéki rokon,
frissen bontott, vasalatlan kínai piaci fehér inggel, amin
a gyári hajtogatás nyomai látszanak, kinõtt
érettségi zakóval mûbõr mokaszin cipõvel.
Nagy élmény nekik, hogy Pestre jöhetnek mulatni. Figyeld
meg, nagyon meglátszik a filmen, ha nem élvezed a munkát.
Ha jól csinálod, idõvel kézrõl kézre
adnak, ismerni és szeretni fogják a stílusodat, nem
beszélve, hogy tesztelheted a vendéglõket, mint a
Wittman fiúk, a kiszolgálás: szerény, a konyha:
tömény, jókat sörözhetsz és idõvel
jobban kezeled a kamerát, mint egy híradós.
*
A szombat reggel volt mindig a legnehezebb. Az egész heti koránkelés,
monoton munka, a pénztelenség, az albérlet ilyenkor
fokozottan nyomasztott, általában ki kellett buszozni a kameráért,
amit kölcsön kértem, ha az akkukat elfelejtették
feltölteni, akkor külön öröm volt a töltõvel
bohóckodni mondjuk egy katolikus templom oltára mellett vagy
a versmondó, gitáros, különösen sértõdékeny
mûvészek mögött, mert legtöbbször csak
ott található konnektor. Százszor elhatároztam,
hogy nem házasodom meg, vagy ha igen, akkor kitiltok minden videókamerát,
hogy semmi sem emlékeztessen ezekre a reggelekre. Mire az anyakönyvi
hivatal elé értem, mindig elmúlt a rossz hangulatom.
Egy több részbõl álló, tekintélyes
Panasonic kamerával dolgoztam, amelynek a recorder egységet
vállon kellett hordani, a legfontosabb pillanatoknál kiválóan
bele lehetett gabalyodni az összekötõ kábelbe.
Minél nagyobb a kamera, a videóst annál komolyabban
veszik, és a VHS kazettát, ha nem kérnek szerkesztést,
rögtön oda lehet adni a mulatság végén,
elkerülve az esetleges mondvacsinált kifogáson alapuló
késõbbi nemfizetést. A feldíszített
autókról, üres házasságkötõ
teremrõl, az asztali csokorról és a piros posztóra
helyezett gyûrûkrõl készített rövid
állóképekkel kezdtem, majd a begördülõ
feldíszített menyasszonyi autó, ajtónyitás,
kiszállás következett. A szertartás alatt leginkább
az igenre és a csókra kellett figyelni, hogy közelivel
meglegyenek. Tapasztaltabb fotós kollégákkal könnyebb
volt együtt dolgozni, nem léptünk be egymás képeibe.
Néhány háklisabb anyakönyvvezetõ demarkációs
vonalat húzott maga köré, és erélyesen
ránk szólt, ha átléptük: volt aki az anyakönyvi
beírást nem engedte felvenni, csak távolról.
A papok érdekes módon liberálisabbak, egyik sem szólt
a filmezés miatt, megesett, hogy szertartás alatt az egyik
plébános arrébb húzódott a jobb felvétel
érdekében. A gratulációkat az ifjú pár
mögül kell venni; általában a rokonság feléig
bírja egy hirtelenjében feltöltött akku.
*
A lakodalomban az evést soha nem illik felvenni, senki sem szereti
visszanézni esetleges malackodását. Viszont minden
fogásról kell egy képet készíteni, mielõtt
leteszik az ifjú pár elé. Az ember megtanul óvatosan
inni. Óránként egy pohár sör, közben
sok ásványvíz, így munkaképesen ki lehet
húzni akár az egész éjszakát. Tánc
közben általában együtt mozogtam a tömeggel
a totálok nem mutatnak jól , amit késõbb
a lefilmezettek nagyon díjaznak. A magyar lakodalmak specifikuma
a vonatozás, általában a Zsuzsi vonat, Megy a gõzõs
Kanizsára, Demjén Rózsi Szerelemvonat-egyvelegére
csetlenek-botlanak a vendégek a székek között,
mindig beleintegetve a kamerába. Megesik, hogy a vonat kettészakad,
önálló életre kel a két része,
mint egy kettévágott gilisztának, majd menthetetlenül
összegabalyodik. A menyasszonytáncra mindig felhívják
a videós figyelmét: volt aki azt kérte, próbáljam
felvenni, ki mennyit fizetett.
A megbízók legtöbbször nem igényeltek
trükköket, effektusokat, megelégedtek a kameravágással,
ritkán kértek külön szerkesztést. Talán
néhány videós sablonos és unalmas átúsztató
trükkjeit nem akarták a sajátjukon is látni,
vagy rögtön kellett a kazetta, mert másnap, józanodás
közben nagyon jó program azt nézni. A kazetta elejére
illett egy elõképet szerkeszteni a meghívóval,
halkuló zenei háttérrel. A felvett anyaggal kapcsolatban
esetlegesen reklamálókkal legtöbbször azt volt
nehéz megértetni, hogy egy kamerával egyszerre több
kameraállásból lehetetlen felvenni ugyanazt a pillanatot.
Többször is elõfordult, hogy e hiányosság
miatt megtagadták a fizetést.
*
Az újpalotai Pisztráng vendéglõ, ahová
az egyik legemlékezetesebb munkám fûzõdik, a
lakótelepi tízemeletesek tövében egy, az elmúlt
rendszerbõl itt maradt földszintes vasbeton épület.
Sikerült az ifjú pár elõtt odaérnem az
egyik vidéki rokon Wartburgjába bezsúfolódva
két testes asszonyság között, gyorsan megcsináltam
a belsõ felvételeket az üres, feldíszített
helyiségrõl, majd felvettem az ifjú pár érkezését.
Odabent egy háromtagú cigánybanda hangolt, a lakótelepi
cigánygyerekek nagy örömére. Egy tízéves
forma kislány táncolt az egész falat betöltõ
üvegablak elõtt a kiszûrõdõ zenére.
Amikor késõbb kijött az egyik zenész cigarettázni,
a kislány odaszólt neki: Aztán jó zenét
játsszatok ám! Enyhén spicces, Dany De Vitóra
hasonlító võfély köszöntötte
a vendégeket. Késõbb, mint egyfajta hoppmester, próbálta
irányítani a lakodalom menetét, falusi lagzikat idézõen
zaftos versikéket szavalt a vacsoránál minden fogás
elõtt, de csak akkor, ha biztos volt benne, hogy megy a kamera.
Ekkor már a 30. videózáson is túl voltam, de
võféllyel akkor találkoztam elõször, és
azután sem. Néha bakizott, elfelejtette a vers végét,
ilyenkor valamelyik zenész segítette ki a háttérbõl
belekiabálva a mikrofonba. A pincér, a zenész és
a videós ilyenkor egy kasztot alkot. Vacsoránál külön
terítettek a kerthelyiségben, a zenészekkel egy asztalnál
ültem. Mint késõbb kiderült, valamelyik Gödöllõ
melletti kis faluból jöttek. A banda két cigány
testvérbõl és egy általános iskolai
énektanárból állt, õ volt a zenekar
vezetõje. Az énektanár kezelte a szintetizátort,
a testvérek felváltva doboltak és énekeltek,
számok szövegét egy vastag, kézzel írott
füzetbõl olvasták.
Nem lehet ennyi muzsikát megtanulni mondta az egyik , nem
vagyok én Latinovits, hogy fejbõl szavaljak.
Késõbb, amikor a hangulat a tetõfokára
hágott, egy-egy lakótelepi cigánygyerek beszivárgott
a nyitott ajtón keresztül, nem kunyerálni, kellemetlenkedni,
hanem táncolni a cigányzenére. Kezdetben a pincérek
riadtan terelték ki õket, késõbb a võlegény
legyintett, és három idegen cigánygyerek, köztük
a kislánnyal, aki már az elején is próbálkozott,
végigtáncolta az egész lakodalmat.
A lagzi végére tiszteletbeli bandataggá váltam.
Szép ez az élet veregette a vállam a zenekar
vezetõje , hétköznap tanítok, van jó
szolgálati lakásom, szombatonként járjuk a
lagzikat, és keressük a jó pénzt. Most vettem
ezt a szép fehér Suzukit, mutatta az autóját,
csak hát irigyek az emberek. És te tanítasz még?
Jogász vagyok feleltem zavartan , egy bankban dolgozom.
Nézzétek, ez egy doktorúr! kiáltott
a többieknek. -- Még ilyet, soha sem láttunk doktorurat
videózni esküvõn! Volt már tanár, mérnök,
de doktorurat még soha!
Ezek után én lettem a Doktorúr, a videós,
találkozásunk mindkét oldalról gyümölcsözõ
lett a késõbbiekben. Éveken keresztül hívogattak,
ha a megbízó nem talált videóst, nyári
szombatokon szakadt Skodámmal jártam ki megjegyezhetetlen
nevû falvakba esküvõkre. Késõbb az idõsebbik
testvér barátságból meghívott a lakodalmába
videózni. Két, valódi cigány banda játszott
felváltva, érkezésemkor mint elõkelõ
vendéget az egész családnak bemutattak. A lakodalom
vége felé odasomfordáltam a pihenõ zenészekhez.
Aztán nehogy elmenjetek egyszer Jugoszláviába
zenélni, még ha sok pénzt ígérnek is!
Ott a zenészeket fára kötözik, úgy kell
játszaniuk!
Hitetlenkedve hallgattak, de egy szmokingos, csokornyakkendõd
ötévesforma kisfiú megerõsített:
Igaz, én is láttam ám a HBO-n. És ott
géppisztolyuk is van ám a cigányoknak, és olyan
autóval járnak, aminek ház a hátulja!
*
Miután állást váltottam, egész másfajta
megbízásokkal látott el a videós ismeretség.
A Markó utcában, ügyvédi beszélõn
próbáltam tanácsot adni az egyik megtévedt
családtagnak.
-- Képzeld Doktorúr, lefenyítettek. Konyhán
dolgozom a szakácsok mellett.
Mutatja a papírt: Fenyítésben részesítem,
mert kanállal merte a fasírtot ebédosztásnál.
Ezért nem kapok kedvezményt, nem tudok elõbb szabadulni.
Tévétek van a cellában?
Igen, hozott be egy gádzsó.
Junoszty?
Nem, azt nem lehet, valaki egyszer rádiótelefont készített
belõle. Képzeld, Doktorúr, a magyar börtönökben
azért nem lehet Junoszty tévét bevinni, mert állítólag
telefonálni lehet vele.
*
Egy csütörtök este hívott egy fotós kolléga,
akivel néha együtt dolgoztam. Kéne egy videós,
szombatra, invitált, ez tetszeni fog neked, vietnámi esküvõ
lesz. A szertartást egy Üllõi úti panel 10. emeletén
tartották egy bontott csirkébõl készült
alkalmi szentély alatt, ami egy koloniál szekrénysor
tetején lett kialakítva. Nehezen lehetett követni a
szertartást, de ha megkértem õket, megismételtek
egyes lépéseket. Kinti felvételeket is kértek,
a Margitszigeten videóztuk és fotóztuk a násznépet.
A menyasszony ruhájába egy tacskót sétáltató
idõs hölgy lótuszvirágot tûzött.
Azt hittem, a kutyát ajánlja fel nekünk vacsorára
súgta oda magyarul, fanyar humorral az egyik vietnámi rokon
a mellette lévõnek. A vacsorát egy elegáns
kínai étterembe szervezték. A fotóssal fél
szemünkkel viccesen mindig a bejáratot kémleltük,
Bruce Lee videók alapján az a kép rögzült
a keletiekrõl, hogy a konkurencia általában a nagy
családi eseményeket választja ki a leszámolásra.
Egy külön teremben házimozi-rendszeren távol keleti
kung-fu és Jackie Chan filmek mentek. A zenekar angolszász
slágereket játszott vietnámi nyelven, fõleg
filmslágereket, Rómeó és Júlia, West
Side Story, különös hangzással összevegyítve,
a kavalkád a vége felé Szárnyas fejvadász
hangulatot árasztott. Megfigyeltem, hogy a gyerekekkel kizárólag
magyar nyelven beszéltek a szülõk. Egy kiskölyök,
miután visszajátszottam neki a felvételt, amin táncolt,
az ölembe mászott, és nem hagyott békén
egész este.
Te hova jársz óvodába? kérdezte.
Én már régen nem járok óvodába.
Akkor hol jártál óvodába?
Egy másik városban, Kecskeméten jártam
óvodába.
A kisgyerek hitetlenkedve kérdezett vissza:
Te kecskeóvodába jártál? És mit
keresel akkor itt.
*
Az egyik munkáról csak annyi elõzetes információt
kaptam, hogy egy vasárnap délelõtt, kellett készenlétben
várni a Március 15. téri ortodox templom elõtt.
Mint kiderült, egy orosz esküvõn kellett videózni.
Sûrû tömjénfüstben a pópa másfél
órás szertartást tartott, amin vendégként
csak a két tanú és a menyasszony édesanyja
vett részt, meg néhány szerb anyóka, a közeli
egykori szerb negyedbõl. Igor, a võlegény negyvenes,
jó kiállású férfi kijevi, a menyasszony
moszkvai származású volt. Ujjatlan menyasszonyi ruhában
legcsekélyebb jelét sem mutatta a szertartás alatt
annak, hogy fázna. A külsõ felvételeket a Parlament
mellett készítettük el. Tíz éve nem használt
orosz nyelvtudásommal jobban boldogultam, mint a võlegény
a magyarral, viszonylag késõn esett le neki, hogy oroszul
igazgatom a beállításokat, de rendkívül
nagy sikert arattam. Orosz szokás szerint pezsgõt bontottak
a téren, és megkínáltak egy arra õgyelgõ
hajléktalant meg egy kutyát sétáltató
idõs hölgyet. A kutya orosz cukorkát kapott, ilyeneket
az orosz tiszti kantinban lehetett venni egykoron a kecskeméti uszodával
szembeni laktanyában, mindig a házmesterné hozta megrendelésre,
neki valami miatt szabad bejárást engedélyeztek. A
cukor csomagolása és íze semmit sem változott.
Nincs vendégünk invitált Igor , gyere fel hozzánk,
te leszel az.
A Molnár utcai lakásban orosz hússaláta
és sült csirke volt elõkészítve. Vacsora
elõtt paprikás vodkát kellett inni, utána kaukázusi
borok kerültek elõ valamelyik szekrény mélyérõl.
Mint kiderült, Igor orvos, itt kapott munkát Magyarországon.
Az egyik tanú, egy fiatal srác közgazdásznak
tanult Moszkvában. Megígértettem vele, hogy vesz nekem
1 dolláros No megállj csak! videó cd-t, erre Igor
elõbányászott valamelyik dobozból egy szuper
8-as vetítõt, és 15 tekercs No megállj csak!-filmet,
amelynek minden epizódját végignéztük.
Filmcsere közben Stirlitz-vicceket meséltünk egymásnak:
a poénok szóról szóra ugyanazok az orosz változatban
is.
A vetítés után körbeültek, s majd egy
órán keresztül daloskönyvekbõl orosz és
ukrán népdalokat énekeltek nekem. Távozáskor
a tiszti kantinból ismert cukrokkal teletömték a fotóstáskámat
és zsebeimet, még hónapokkal késõbb
is találtam cukrot egy kazettatokban.
*
Ne csak a cigányokat filmezd! vágott hátba az
újvidéki barátom. Mi is rajta szeretnénk
lenni a szalagon! Az öccse lakodalmát vállaltam be barátságból
és kalandvágyból, amit a strandon tartottak a lebombázott
híd alatt. A cigány rezesbanda éppen a Mesecinát
játszotta, és forgó gyomorral hárítottam
el a felém nyújtott sligovicás-üveget. A bárpult
melletti tévében Mulder ügynök nyomozott Krajcsek,
a paranormális ukrán matróz után. Egy kísértethajón
valami furcsa lény húzta le matrózokat a vizesblokkban
a lefolyón keresztül, zúgó fejjel alig mertem
zuhanyozni másnap reggel Zsetko bácsi hajóján,
ahol elszállásoltak. A Mátrix-szemüveges kopasz
pincért a film annyira lekötötte, hogy alig tudtam egy
kis ásványvizet kicsikarni tõle. A film végén
leült mellém egy üveg sörrel, és a kölcsön
kapott digitális kamerát nézegette.
Montenegróból jöttem húzta ki magát
büszkén , arra különb cigányok vannak.
Aha, akkor crnagorác vagy feleltem mosolyogva, majd gonoszkodva
a nehezen megszerzett ásványvíz miatt elerõlködtem
egy Szarajevóban hallott crnagorác viccet. A montenegrói
srác barátságosan hasba bokszolt, majd kezembe nyomta
a sörét ajándékba. A vendégsereg kezdett
kidõlni a sok sligovicától, leültem a lebombázott
hídcsonk alá egy tál egybesütött apróhallal,
néhány zentai fiatal telepedett mellém.
Szép látvány nem mutatott egy lány
a hídra. Senki nem érti, mért kellett lebombázni.
Ott van szemben az alagút, elég lett volna azt beomlasztani.
Délután négykor küldték meg, pont, amikor
az emberek mentek haza munkából Péterváradra.
A híd alatt egy horgász harcsát fárasztott.
Gyakran szoktál esküvõkön videózni?
kérdezte az egyik srác, akirõl késõbb
kiderült, hogy az újvidéki egyetem filmes tanszakára
járt.
Már csak barátoknak, régen majd minden nyári
szombaton.
-- Tudod ki a világ legismertebb esküvõi videósa?
Nem értettem a kérdést, válaszul a Bubamara-t
játszó cigányokra bökött:
-- Régebben nem ezeket játszották, csak mostanában.
Kusturica a legnagyobb esküvõi videós, gondold végig
a filmjeit, a Cigányok idejében és az Undergroundban
legalább három esküvõ van. Különben
néha õ is lopott, nem csak Bregovics. Az úszó
fátylat a Cigányok idejében a Világ automata
büfébõl, a vonatos jelenetet a végén a
Szigorúan ellenõrzött vonatokból. Tudod, hogy
a választások idején minden cigány Kostunicára
szavazott Jugoszláviában? A vajdák komolyan azt hitték,
hogy õ az a filmrendezõ, aki olyan szép filmeket készített
cigányokról.
Mire a horgász kifogta a harcsát, a fél
vendégsereg neki drukkolt.
Az Underground egyik jelenetében van egy szép harcsarablás.
Amikor a filmes stáb komppal átkel a Dunán, és
Crni a fiával követi õket. Tuti harcsarablás,
többször megnéztem a jelenetet magyarázta a horgász.
Segítettünk vágóhoroggal kihúzni a
partra a 20 kiló körüli halat. Valószínû
hallotta, korábban mirõl beszélünk.
Tele van ilyennel a roncs környéke, jól el tudnak
bújni. Ennyi hal nagyapám szerint csak a Hideg napok után
volt a környéken.
*
Az aleppói citadella mellett majdnem elütött egy Stirlitz
korabeli Mercedes Benz. Az egyik kávézó bejárata
elõtt egy mesebeli tökhintó álldogált,
mellette hosszú sor.
Koncert lesz este a citadellában világosított
fel az alkalmi idegenvezetõnk , jegyért állnak sorban.
A koncertet erõs katonai biztosítás elõzte
meg, fegyveresek sorfala között lehetett átjutni a függõhídon,
a citadella udvarán kialakított színpadig. A zenekar
felkonferálását követõen mindenki fegyelmezetten
vigyázz!-ba állt, elhangzott egy Asszad-beszéd, majd
a szír himnusz. Utána, mint bárhol a világon,
berobbant a zenekar, és a lecsavarozott székek ellenére
eszeveszett tombolás kezdõdött az elsõ sorokban,
ami fokozatosan terjedt hátrafelé. Furcsa, de nagyon eredeti
angolszász alapú rock zenét játszottak arab
motívumokkal.
Milyen zenekar ez érdeklõdtem a mellettem csápoló
fiatal fiútól a két szám közötti
rövid szünetben.
Kuna Saga, õk csinálják a Nescafé reklám
zenéjét is.
Felírta a zenekar nevét egy fecnire.
Ahmednak van egy kazettaboltja, gyertek el holnap délután.
Nem megy, reggel megyünk Raqába az Eufráteszhez.
Ahmeddel történt rövid szóváltás
után felém fordult:
A koncert után, ha eljössz, kinyitjuk a boltot.
A második zenekart nem vártuk meg, állítólag
borzalmas zenét játszottak, lehetett benne valami, mert mások
is szedelõzködtek. Öt-hat fõs 16 év körüli
fiúkból álló társaság kísért
minket lefele.
Taxival megyünk, messze lesz gyalog. Te milyen zenét
szeretsz? kérdezte Ahmed.
Ennyi idõs koromba, mint ti, egyfolytában Pink Floydot
hallgattam.
A srác valamit odaszólt a többieknek, erre a társaság
az évszázados sikátorok között rákezdet
az Another Brick in the Wallra.
Van egy kis zenekarunk, többek között Pink Floyd-ot
játszunk. A Fal-filmet láttad? Mi még nem tudtuk megszerezni,
tiltott.
Taxival elértünk a bolthoz, ahol kaptam ajándékba
két Kuna Saga kazettát. Miközben közkívánatra
a Fal-filmet meséltem, az egyik Ahmed elkérte a videokamerámat.
Szoktál filmezni otthon?
Csak esküvõkön. Szinte csak ott videóztam.
Ahmed felkapta a fejét.
Merre utaztok holnap?
Raqa, majd tovább az iraki határ felé.
*
Raqa egy poros kisváros a sivatagban, az Eufrátesz közelsége
nem sokat segít rajta. Egyetlen dolog, ami a néhány
elvakult turistát odavonz, Sergopolis, a III. században egy
római katonából lett keresztény vértanú
emlékére emelt város romjai. Aleppótól
pontosan két Jackie Chan videokazettányira van, ennyit sikerült
végigszenvedni a buszút alatt.
Te, ez egy bordélyház menekült vissza a barátnõm
a zuhanyzóból a város egyetlen hoteljében.
Hitetlenkedtem, de a helyi viszonyokhoz képest meglehetõsen
ledéren öltözött nõk látványa
meggyõzött. A hotel egyébként elég családias
volt, érkezésünkkor a rendõrfõnök,
két hölgy és a hoteligazgató éppen pókerezett.
Egy kis teherautót fogadtunk, a sofõr angolt tanított
a helyi iskolában, nem volt nehéz szót érteni
vele. Együtt mentünk le Sergopolisig napfelkeltekor, hogy még
ne legyen nagyon meleg. Visszafelé megálltunk egy beduin
piacon körülnézni, éppen szálltunk volna
vissza a teherautóba, mikor megállt mellettünk egy bõrüléses,
nyitott, 1958-as Cadillack. Vezetõje váltott néhány
szót a teherautósofõrrel, aki utána hozzánk
fordult.
Kíváncsiak vagytok egy szír esküvõre?
Az úr családja meghívna benneteket a falujába.
Csak az a kérése, hogy fel kell venni videóra, és
a kazettát ott kell hagyni.
Néhány perc múlva a Dejr ez-Zór-i országúton
száguldottunk, a Cadillackkel. Elõvettem az Isztambulban
vásárolt mûsoros kazettát az American Graffity
zenéjével, és megkérdeztem a sofõrt,
betehetem-e. Persze igent mondott, Wolfman Jack éppen a Bagdad
balra tábla mellett konferálta fel Buddy Hollytól
a That ll be the day-t.
*
A falut, ahová mentünk, El-Buszajrának hívták,
az Eufrátesztõl nem messze. Érkezésünkkor
a falu elöljárója fogadott, az õ egyik fia házasodott.
Közölte, hogy az esküvõ legfontosabb szertartása
másnap lesz, addig az õ vendégei vagyunk.
Honnan tudtatok rólunk? kérdeztem csodálkozva
Az aleppói unokaöcsém telefonált, akinek
kazettaboltja van. Raqából szóltak a hotelbõl,
mikor odaértetek. Hogy tetszettek a lányok?
A feleségemmel vagyok mutattam a barátnõmre.
Megkérdeztem, milyen videólejátszójuk van,
mert ha Digital 8-at nem tudnak lejátszani, valószínû
át kell írni VHS-re. A helyi tévészerelõvel
mentünk el egy közeli városba csatlakozókat és
kábeleket venni, órákig farigcsáltam õket
a svájci bicskámmal a házigazda kisebb fiai asszisztálása
mellett.
McGiver mondta a kisebbik nevetve.
Honnan ismered ezt a sorozatot?
Mûhold, török tévé mutatta a bátyja
a parabolaantennát.
Mikor megtaláltam a pólusokat, átvittem a tévészerelõhöz
megforrasztatni. Este levágtak egy birkát a tiszteletünkre,
vacsora után a házigazda titokban megmutatta a videó-cd
lejátszóját. Kb. hat pornófilmje volt, és
a Mission Impossible 2. arab feliratozással.
Isztambulban lehet vásárolni a Sirkeci bazárban.
A pályaudvar mellett az utcán árulják ponyva
alól.
*
Mint megtudtuk, a tulajdonképpeni lakodalom egy három
napos eseménysorozat. Mi egy napot maradtunk. A lakodalom ünnepségeit
végigkíséri a zene, a tánc és az éneklés:
hivatásos zenekart hívtak, az éneklést és
a táncot a meghívott vendégek adták. A házasságkötés
során a férfiak és a nõk jórészt
külön helyen ünnepelnek, nem keverednek a férfiak
nem mehetnek át a nõk számára fönntartott
részre és viszont. Ez rám még szigorúbban
vonatkozott. A menyasszonyt a nõk ékesítik föl
a házasságkötés szertartása elõtt,
a võlegényt pedig a saját barátai és
férfirokonai. Elkísérik a borbélyhoz, ahol
hajat vágat és megborotválkozik ennek a videózását
különösen élvezték , aztán elment
a fürdõbe, ahol gondosan megtisztálkodott, aztán
öltönyt húzott.
A menyasszonyt lóra ültetve kísérték
el grandiózus menetben a võlegény házához
(ott került sor a lakodalmi mulatságra), miközben a kíséretet
adó asszonyok énekeltek, tapsoltak, és újra
meg újra valamiféle vijjogás-szerû örömkiáltást
hallattak. A võlegény házában a menyasszonyt
egy kis emelvényre ültették, majd a házasságkötést
a helyi imám (fõpap) által készített,
írott házassági szerzõdéssel pecsételték
meg, s ezután kezdõdött az evés és a mulatozás.
A vacsora után kiterítettek egy nagy kendõt a földre,
és abba a vendégek egymás után beledobáltak
annyi pénzt vagy ékszert, amennyit ajándékul
szántak a frissen megházasodott párnak. Ezt követõen
reggelig folyt a zenés-táncos ünneplés: a férfiak
a ház udvarában vagy a ház elõtti téren,
a nõk pedig a ház legnagyobb helyiségében táncoltak.
A nõk barátnõm elmondása szerint kis körökbe
állva tapsolással kísérik a kör közepére
beállt, magában táncoló társukat, a
férfiak, akiket szabad volt videózni, összefogódzva
és sort alkotva, együtt járnak egy dabka nevû
táncot.
Ennek persze csak a töredékét lehetett felvenni,
a házigazda egyik fia szigorúan cenzúrázott:
mutatta, mit kamerázhatok és mit nem. A végén,
mikor átjátszottam a kazettát, megkérdezték
mennyibe került a muszter kazetta, elkérték és
a damaszkuszi ár kétszeresét dollárban kifizették.
*
Egy augusztusi éjszaka a barátom esküvõjérõl
kerékpároztam haza a Római parton az ódon csónakházak
elõtt. Próbálkozom, meddig bírom elengedett
kormánnyal négy sör után, a kamera a hátamon
egy hátzsákban a gazdája biztos örülne,
ha látná. Az északi összekötõ vasúti
híd elõtt, nem messze a Gázmûvek elvarázsolt
kastély óratornyától, a Hableány sörözõnél
még játszott a féllábú orgonista, aki
délután 4-kor mindig a Gyöngyhalász-szal kezd.
A környékbeli csónakházakhoz tartozó kabinok
kopottas, megfáradt lakói táncoltak emlékeiket
dúdolgatva, a Duna parton lecsót fõzött két
hajléktalan egy lábasban. Romániai batyus cigányok,
akik elnyûhetetlen szamuráj késkészletet, szaltózó
elemes kutyát és fehér sportzoknit kínálgattak
a parti úton hatalmas táskáikból, sörösüveggel
kezükben elbûvölve hallgatták a recsegõ Regent
erõsítõt. A szomszéd elit Bowling pályáról
kitámolygott a Mercedeséhez egy nagydarab jólöltözött
cigányember vaskos aranyláncokkal, majd a Mercedes helyett
a zenét választotta. Egy darabig nézte a zenészt,
majd bement egy italért és lehuppant a román társaság
melletti farönkre.
Mit árultok testvérem? kérdezte az egyiket,
mire az megmutatta a zsák zoknit.
Mennyiért adod?
Százhúszért darabját.
Száztízért megveszem az egész táskát.
Megkötötték az üzletet, még vett hat késkészletet
is, és késõbb úgy táncolt, hogy a zoknikat
a nadrágjába tûzte körbe, lifegtek, mint a loholó
kutya nyelve, táncba hívta a bálás cigánylányokat,
az egyik álmatag kisgyereknek mindenáron chipset akart venni.
Milyet kérsz kiscsávó?
A gyerek nézett a nagy barna szemeivel.
Pokemont.
Van itt mindenféle, melyiket vegyem?
Pokemont vegyél.
Pokemon, pokemon. Milyen cigány vagy te!
Morogva újra elkezdett táncolni, barátai alig
bírták elrángatni késõbb. Hagyjatok
békén, fel vagyok fegyverezve kiabálta, miközben
egy filézõkést próbált elõbányászni
a celluxszal leragasztott késes dobozból. A poros táncolókat
nem zavarta a jelenet, zavartalanul keringtek tovább. Eszembe jutott
a környék urának azóta már megvalósulni
látszó sajtónyilatkozata, hogy eltakarítja
ezt a kócerájt mármint a csónakházakat
és a kabinokat , ez nem lesz a szegények Riviérája.
Mentem tovább lefelé a töltés mellett, a
szentendrei út sarkán, az amfiteátrummal szemben lévõ
bádoggombából, aminek a becsületes neve Aquincumi
Sebüfé, ahol a helyi folklór szerint a Róka nevû
ember megölte az anyját, aki késõbb, mire Róka
leülte a büntetést, feltámadt. Éktelen hangos
gépzene szûrõdött ki, és dõlt az
ablakon keresztül a füst. Benéztem, a Juke-boxból
Modern Talking szólt, és a pult elõtt láthatóan
kapatos törpék táncoltak, körülbelül
tíz-tizenöten, és fizették a köröket
a velük mulató környékbeli hajléktalanoknak.
Nem bírtam ellenállni, beléptem. Rögtön
meghívtak engem is, és az egyik törpe mellém
telepedett.
Szia, Alekszej vagyok. Tudod, ma volt két sorstársunk
esküvõje, ez a lakodalom.
Mire észbe kaptam, kirohant, betolta a biciklimet, felpattant
rá, a váz mellett tekerte, mint a gyerekek falun, ha nem
érik fel a 25 éves fekete férficsepelt, és
körbe-körbe járkált egy keréken. Az egyik
magas hajléktalan a menyasszonyt pörgette maga körül,
mint egy gyereket, én elõkaptam a kamerát, és
elkezdtem a pótkazettára filmezni. Alekszej leugrott a kerékpáromról,
az keringett egy darabig, majd nagy csattanással nekidõlt
a pultnak.
Miért videózol bennünket kérdezte indulatosan
, nevetségesek vagyunk?
Nem, dehogy próbálkoztam menteni magam , esküvõi
videós vagyok, most is esküvõrõl jövök.
Ez lesz az ajándékom az ifjú pár részére.
Alekszej megenyhült, majd hirtelen felkiáltott:
Úgy sem volt sem fotós, sem videós az esküvõn.
Játsszuk újra a szertartást. Te rendezd, te biztos
sok esküvõn voltál már! utasított.
És te az anyakönyvvezetõ leszel, Gábor, te egyetemet
végeztél! mutatott a magas hajléktalanra.
Én inkább võlegény lennék méltatlankodott
Gábor, de aztán szerzett a kocsmárostól egy
piros, egy fehér és egy zöld szalagot, átdobta
magán, s az esküvõt teljes egészében megismételték,
az érkezéstõl a szertartáson keresztül
a gratulációkig. Az anyakönyvi bejegyzés a vásárlók
könyvébe került.
A szertartás után leültem pihegni, már pirkadt,
alig bírtam a szemeimet nyitva tartani. Alekszej újra mellém
ült, és elkérte a kazettát.
Minden évben találkozunk. Mióta megszûntek
a vándorcirkuszok, nehezen élünk, de azért jó
törpének lenni. Láttam egyszer régen egy német
filmet, te videós vagy, biztos ismered, valami dob volt a címe,
egy törpérõl szólt, Oszkárnak hívták.
Mi tényleg úgy látjuk a világot, mint Oszkár,
csak nem vagyunk olyan erõsek. Sajnos a hangommal nem tudok üveget
repeszteni, de kiválóan biciklizek. Gábor ideje hazamenned!
szólt rá a hajléktalanra. -- Kilesik, hol alszol,
és újra kirabolnak! Gábor régész volt
korábban, most az amfiteátrumban alszik, abban a helyiségben,
ahol régebben az oroszlánokat tartották. Korábban
a Mocsarasban lakott, de ott mindig kifigyelték és elvették
a nyugdíját. Jó haver, tiszteletbeli törpe. Ha
jó ember leszel, te is azzá válhatsz egyszer.
*
Másnap délután átmentem öreg fotós
barátomhoz.
Képzeld, láttam a törpéket táncolni.
Tegnap éjszaka, esküvõrõl hazafele.
A barátom az összes esküvõi csókos fényképbõl
eltett magának egy nagyítást az albumába. Azóta
gyûjti õket, mióta elvittem a Cinema Paradisóra,
nagyon tetszett neki a záró jelenet.
Most járok a kilencvenötödiknél. Száznál
abbahagyom, elmegyek éjszakai villamos remizeket és bezárt
mozikat fotózni. Mi lenne, ha mi is összevágnánk
a csókos jeleneteket?
Elgondolkodtam idõre.
Azt túl snassz, van egy jobb ötletem.
Majd egy napig digitalizáltam a lakodalmas kazettákról
a vonatozásokat, a végén egy CD-re írtam, és
áthívtam a barátom. A lejátszó programot
végtelenre állítottam. Fotós barátom
könnyezve nézte, ahogy a különbözõ lakodalmak
násznépei órákon keresztül összefolyva
vonatoznak a Zsuzsi vonat, Megy a gõzõs Kanizsára,
Szerelemvonat egyvelegre.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu