Négy-öt lúzer összehajol avagy a vesztesek komédiája.
Film pereg a vásznon, új magyar játékfilm,
vígjáték, közönségfilm, úgymond.
Van benne – látszatra – minden: komédiások sztárcsapata,
fények, mozgás, autók, nõk, élsportolók,
zene… Csak film, az nincs: mintha a túlzsúfoltság,
villódzás és vibrálás ellenére
is üres volna a vászon. Filmhez – minimum – rendezõ
kéne, ám esetünkben a fõszereplõ és
az operatõr neve áll a stáblistán, egyikõjük
játszik, másikuk fotografál, a filmet meg e nagy zûrzavarban
nem rendezte senki.
Igaz, nem volt mit. Mert ahhoz meg – minimum - forgatókönyv
kellett volna, ám a vászonra került laza blõdlik
kusza halmaza semmiképp sem tekinthetõ annak; nincs hollywoodi
producer, aki ilyennel el merne indulni. Ehhez képest négy
forgatókönyvíró neve is olvasható a fõcímen,
köztük a két (nem)rendezõé, ám nehéz
elképzelni, hogy négy ivarérett magyar állampolgár
egyetlen eredeti, szellemes ötletet ne legyen képes magából
kipréselni, ha már a történetet, mint olyat,
eleve elvetették. A szóbeli poénok többsége
az aanyááád szó variációja, egyféleképpen
ejtve és különbözõképpen ragozva. Néhány
példa: a négy hülyére vett szereplõt meztelenül
bezárják a büféskocsiba, õk a még
náluk is hülyébb ötödiket nógatják,
verné le a lakatot, „mivel verjem le?” tökölõdik,
„aanyáááddal verd le”, hangzik a válasz. Sokszor
látott kabaréjelenet bamba, vacakolós vendéggel,
ki mindig megváltoztatja a rendelését: „aanyááád
fõzzön neked!” zavarja el hõsünk. A (természetesen
tökhülye) nepper átveri a büfést, nem az ígért
autócsodát szállítja neki, hanem egy ócskábbat,
„ha ebbe ülsz, akkor is felfigyelnek rád” vigasztalja, „aanyááádba
ülve is felfigyelnének”, replikázik a haver.
A tisztán képi poénok közül kiemelném
azt a geget, melyben a hetvenkedõ erõsfiú alatt összeroskad
a fakorlát, meg még azt, hogy három különbözõ
alkalommal is összetörik a féltett autócsodákat.
Aztán muris még a pult alá bújtatott szeretõ,
aki mellé beugrik a másik szeretõ, történetesen
az elsõ édesanyja, mert megjött a bamba férj-apuka,
természetesen vadászpuskával. A helyzet századvégi
francia bohózatba vagy Nóti Károly-jelenetbe illõ,
a feldolgozása idétlen vidéki hakniba, alpári
tévés kabaréba (utóbbiért elnézést
kell kérnem a tévésektõl, elismervén,
hogy a Poénbomba, a Szatelit kabaré vagy a Dáridó
ehhez képest elegáns, finom ízléssel megformált
mûvészfilm). Azon túl, hogy az útszéli
büféskocsi körül mindig történik valami,
az egyes epizódok között nincs semmi logikai kapcsolat,
sõt, magukban a helyzetekben sem fedezhetõ fel a logika halvány
árnyéka. Nem érthetõ, ha már a fabudi
oldala kidõlt, miért veri szét a násznép
az ajtaját, hogy kicibálja onnan a menekülõ võlegényt.
Nem világos, ha levetkõztetett hõseink pucérságuk
eltakarására csak esküvõi ruhákat találnak,
miért tûzik fel hozzá mindnyájan a fityulát
is. Nem tudni, hogyan keveredik oda egy egész lakodalmas menet,
bazseváló cigányzenekarral, miért lejtenek
késõbb kacér, félmeztelen go-go-görlök
az éjszakában; van itt minden, arra jár Kokó
és Növényi Norbert is, erre már csak rámozdul
a palira vett nézõ.
A történetekben és a képekben egyetlen következetes
elem fedezhetõ föl: megszolgálni a szponzorpénzt.
Az országúton rendre ugyanaz a két autómárka
suhan el, szól a szponzoráló tévécsatorna
és rádió, a szereplõk a filmet támogató
lapokat olvassák, egyikük megnyeri a pénzadó
cég játékának fõnyereményét,
másikuk a rablás legcsábítóbb céljának
az olajcég bonuszpontjait igazoló füzetet véli;
van még reklámozott italmárka is, ha jól emlékszem,
meg ezer dolog, amit be kellett venni a nemlétezõ történetbe,
mert megfizették. Lehetne persze mindezt finomabban, ügyesebben,
kevésbé szemérmetlenül mûvelni, nincs olasz,
francia vagy amerikai film, amelyben ez ilyen gátlástalanul
megjelenhetne, pedig arrafelé is tudnak valamit film és pénz
kapcsolatáról. Kis filmgyártás a miénk,
nálunk nemcsak a mûvészfilm veszteséges, hanem
az úgynevezett közönségfilm is, hódít
hát a jellegzetes új magyar filmmûfaj (szerény
hozzájárulásunk az újkori filmmûvészet
történetéhez): a szponzorfilm.
Méltatlanság volna fölsorolni mindazokat a kitûnõ
színészeket, akiket paradox mód épp jeles kollégájuk
késztetett ily vászonhasogató ripizésre. Két
nevet említenék csupán: örömmel az egyiket,
szomorúan a másikat. Örömmel Bodrogi Gyulát,
villanásnyi epizódszerepében. Úgy látszik,
õt a nagy zûrzavarban elfelejtették értesíteni,
hogy hakni van itten, marháskodás, mindent bele, vagy rá
nem lehetett hatni, nem tudom, de tény, hogy a film nézhetõ
néhány perce neki köszönhetõ. Megérkezik
a sárga távolsági busz sofõrjeként a
bódéhoz, ugyanolyan váratlanul és érthetetlenül,
mint mindenki más, kikiált az ablakon, majd kiszáll,
magára hagyja meglepett utasait; kiderül, a fõhõs
apja õ, eszik és mesél. Márkus óta senki
nem evett úgy magyar filmvásznon, mint Bodrogi. Ahogy a Szerencsés
Dánielben (szintén apaszerepben) mohón zabált,
abban benne volt a XX. századi magyar történelem minden
nyomorúsága. A mostani falása nem ily súlyos,
elvégre azt sem tudja, hol van (mi sem), de a sok hülyére
vett pofa után végre egy emberi arc tûnik fel a képen.
Ugyanebben a jelenetben egymondatos statisztaszerep jut Kállai
Ferencnek. Totálban látjuk, a kép hátterében
téblábol, a többi statiszta között, meresztgetni
kell a szemünket, hogy egyáltalán felismerjük.
A nemzet színésze érces, zengõ orgánumával
azt kérdezi: „Hol lehet itt pisálni?”
Dõlni fognak a röhögéstõl.
Üvegtigris – magyar, 2000. Rendezte: Rudolf Péter és Kapitány Iván. Írta: Búss Gábor Olivér, Kapitány Iván, Rudolf Péter, Hársing Hilda. Kép: Kapitány Iván: Zene: Dés László. Díszlet: Jávor Lóránt. Jelmez: Klimó Péter. Vágó: Vass Csaba. Hang: Kõporossy János. Producer: Pataki Ágnes, Kovács Gábor. Szereplõk: Rudolf Péter (Lali), Reviczky Gábor (Gabin), Csuja Imre (Csoki), Szarvas József (Cingár), Horváth L. Ottó (Sanyi), Gáspár Sándor (Róka), Bodrogi Gyula (Papa), Szilágyi Tibor (Oszi), Básti Juli (Joli), Kecskés Karina (Betti), Nagy-Kálózy Eszter (Menyasszony), Kállai Ferenc. Gyártó: Filmpartners Kft. Támogató: NKÖM, MMK, RTL Klub, Porsche Hungaria, Nokia, Shell, Arany Ászok. Forgalmazó: Budapest Film. 100 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu