Avantgárd jelen és múlt a BBS Toldi Moziban: Martina Kudlacek portréfilmje Alexander Hammidról és Ludvik Svábról.
Jonas Mekas rövid hirdetést függesztett ki az Anthology
Film Archives elõterében: fiatal filmeseket keresett, akik
elszántságot éreznek magukban ahhoz, hogy az archívumban
õrzött filmek, filmtöredékek, a megjelent életrajzi
kötetek, más írásos és képi dokumentációk
alapján kísérleti dokumentumfilmet készítsenek
Maya Deren életmûvérõl. A New Yorkban tartózkodó
Martina Kudlacek egyetlen érdeklõdõként jelentkezett
a munka elvégzésére. „Fizetni nem tudok, de garantálom,
hogy sokat fogsz dolgozni” – Mekas állítólag ezzel
a mondattal fogadta munkatársává a Prágában
és Bécsben egyaránt otthonosan mozgó cseh kolleganõt,
amikor az belevágott a munkába. A Balázs Béla
Stúdió, a Cseh Kulturális Központ és a
Cseh Filmintézet által szervezett budapesti vetítésekre
is a bécsi vágószobából érkezett,
majd sietett is vissza. Közeledik a bemutató.
Kudlacek a vetítések abszolút fõszereplõjévé
vált. Nemcsak azért, mert személyesen, szuggesztív
szóbeli megnyilvánulásaival is jelen volt Budapesten,
hanem mert egyetlen film kivételével az õ munkáiból
állt össze a program. Jan Svankmajer fergeteges Étel
címû filmje is csak a fõszereplõ, Ludvik Sváb
miatt került vetítésre – aki „hitvallását
tekintve szürrealista, foglalkozása szerint pszichiáter,
elhivatottsága a jazz, szenvedélye a film, szerelmének
tárgya pedig titok” –: Kudlacek egyik filmje, a címét
Bretontól kölcsönzõ L’Amour Fou ugyanis egy Svábról
forgatott portré volt.
Svankmajer és felesége, a képzõmûvészként
elismert Eva, Svábhoz hasonlóan, elkötelezett szürrealisták,
sõt, Svábbal együtt mindketten tagjai a Cseh és
Szlovák Szürrealista Csoportnak. Rajtuk kívül olyan
mûvészek jelennek meg a filmben, mint Martin Stejskal, Frantisek
Dryja, Alena Nádvornikova, Josef Janda, Jakub Effenberger és
Vratislav Effenberger. A L’Amour Fou-t André Breton szövegén
kívül A három úszó címû Eva
Svankmajerova festmény inspirálta. Svankmajernénak
azonban még ennél is jelentõsebb szerep jutott Kudlacek
mûvészi pályafutásának alakulásában,
hiszen neki köszönhetõ, hogy Kudlacek és Alexander
Hammid (Hackenschmied) megismerkedett egymással New Yorkban, s így
elkészülhetett Kudlacek eddig legtöbb elismerést
szerzõ portréfilmje, a cseh-amerikai avantgárd-filmezés
klasszikus mesterérõl, Maya Deren egyik férjérõl
és alkotótársról, A délután hálói
(1943) társrendezõjérõl, Alexander Hammidról.
Hammid Céltalan sétája már látható
volt korábban is a BBS Toldi Moziban az összeállítást
szerkesztõ Mihal Bregant egy korábbi filmprogramjának
részeként, mint ahogy az Álommásolatok címû
közép-európai filmavantgárd fesztiválunkon
a Céltalan séta és A prágai vár címû
mûvek is bemutatásra kerültek. (Sõt, A délután
hálói többször is ment már a Toldiban.)
Kudlacek Hammidet bemutató portréfilmje egy képeket
készítõ, kezével zseniálisan látó
mûvészrõl szól, aki „nem szeret beszélni,
inkább mindig képekben fejezi ki magát. Egyébként
a csöndet szereti”. Hammid bár cseh filmmûvészként
indult, éppen úgy Ausztriában született, mint
a nála közel hatvan évvel fiatalabb Kudlacek, csak egyikük
Linzben, a másikuk Bécsben. Kudlacek filmjének nagy
érdeme, hogy részleteket láthatunk benne Hammid Egy
macska magánélete (1945) címû sokat emlegetett,
bár ritkán vetített filmjébõl. A Deren
és Kudlacek közös kedvencérõl, a feleség
asszisztálásával, de már önállóan
készített film a valaha készült legelbûvölõbb
és legmívesebb eszközökkel megvalósított
házimozik sorába tartozik. Amint azt Robert Hallernek, egy
1978-ban készített beszélgetésében Hammid
elmondta, emlékei szerint két vagy három hónapnál
hosszabb ideig készítette a filmet.
Hammid mielõtt Amerikába ment volna, még Hackenschmiedként
megbecsült mûvésze és aktivistája volt
a prágai avantgárdnak. A fõiskolán olyan, Magyarországon
is ismert osztálytársai voltak, mint a Ján Kadárral
világhírûvé váló Elmar Klos. Filmjei
az akkoriban fénynapjait élõ cseh avantgárd
meghatározó alakjává emelték. Kritikákat,
elemzéseket publikált az ilyen érdeklõdésû
mozik programjairól, s fotómûvészként
is elismerték.
1930-ban készített Céltalan séta címû
alapfilmjében található az a világhírûvé
vált jelenetsor, amelyik Kudlacek portréfilmjébe is
bekerült. A film egyik szereplõje felszáll egy villamosra,
majd visszapillant a jármûbõl, és meglátja
magát, amint a megállóban áll. A filmes szürrealizmus
lényegét érintõ gondolat és képsor
valósult meg ebben a jelenetben.
Kudlacek Hammid-filmjében összefonódik és
kiegészül egymással Hammid mai New York-i élete,
látásmódja és emlékei a rendezõnõ
által beillesztett három remekmû – Céltalan
séta, A délután hálói, Egy macska magánélete
– jeleneteivel és hangulatával. Ahogy Hammid az aludttej
fogyasztása és készítése iránti
filozofikus elkötelezettségérõl beszámol,
miközben annak elkészítésével foglalatoskodik,
az Egy macska életébe illõ jelenet valósul
meg elõttünk. Kudlacek megértette, hogy Hammid számára
nem érzelmi kérdés a beszéd. Filmjében
úgy láttatja a világot, ahogy az öreg mester
maga is szemléli.
A Prágai Dixieland Együttes, Billie Holiday, Thelonious
Monk és mások zenéjével, valamint Ludvik Sváb
jellegzetes, a sör és a dohányzás hatására
szálkásra kapart beszédhangjával gazdaggá
tett L’Amour Fou a filmezésnek még az avantgardizmus éveinél
is korábbi fiatalságához nyúl vissza, Sváb
felmenõje, Josef Sváb-Malostransky ugyanis az elsõ
cseh filmszínész volt. 1898-ban a Ján Krizeneckyvel
közösen készített: Az ember öt értéke
és nevetés és könnyek címû filmjükben
az õ arcáról jelentek meg elõször közelképek
Európában. A L’Amour Fou-ban felhasznált jelenetek
szellemesek, szórakoztatóak; lenyûgözõ
a csodákkal és a bumfordisággal való incselkedés
ereje, ami persze általában is jellemzõ a korszak
filmjeire.
A Svábról szóló film még inkább
egyszemélyes elõadás, mint a Hammid-kaland, még
törvényszerûbb és közvetlenebb módon
kötõdik a fõszereplõhöz, mert – ahogy az
Sváb jellemzésébõl is kiderül – ez a fõhõs
Hammidnél is kevésbé fogható meg mûvészetének
ívével és jellegével, hiszen a tevékenységek
minõsége is része csupán annak a világképnek
és magatartásformának, amit Ludvik Sváb létezése
meghatároz. Sváb olyan erõs személyiségként
jelenik meg a filmben, akirõl nézése és hallgatása
közben evidens képet alkothatunk. Utolsó mohikán
egy kultúrából.
A kétszemélyes miniszemle leginkább szívszorító
filmje Az utolsó hõsök volt. Kudlacek évekig
foglalkozott a témával, míg befejezte mûvét,
ami a dokumentumfilm, a portré- és színházi
filmek, valamint a filmnaplók jellegzetességeit viseli magán,
de elsõsorban mementó egy kollektív alkotói
és életforma egyhónapos létezésérõl.
A Szentpétervárról elköltözött
Derevo színházi társulat tagjai, helyi színészek
és zenészek, valamint cseh filmesek azért gyûltek
össze Bécsben, hogy közös színházat
csináljanak. Rengeteg oka volt annak, hogy ez a terv nem lett hosszú
távon életképes. Maradt egy hónapnyi idõ.
Az önmegmutatásra. A tervekre. A munka- és személyes
kapcsolatokra. Azután – mint a Víg Mihály-dalban –
mindennek vége lett. Ami viszont megmaradt: egyértelmû
és gyönyörû. Életgesztusok a gép elõtt.
Önértékû performance-ok a kapcsolatteremtésrõl,
a párbeszéd-kezdeményezésrõl. Mindenki
elesett és szeretetéhes a filmben. A bécsi punkok
által elfoglalt házban zenésztársaival fellépõ
Nick Cave éppen úgy, mint az ismeretlen színészek.
Kísérlet az élet(re).
Errõl szól a film.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu