Elszabadult ösztönök és mûfajok a senki szigetén.
Az új, magyar közönségfilmben mintha a dunai
hajós találkozna A Legyek Urával – az elõbbi
mû kedves naivitása és az utóbbi kegyetlen radikalizmusa
nélkül.
István, Janó, Káró és Roberto gyerekkori
barátok. Minden nyáron együtt töltenek egy hétvégét
a Duna egyik elhagyatott szigetén, az „õ” szigetükön.
Az esedékes együttlétet azonban megzavarja az alacsony
vízállás miatt a sziget szomszédságában
megfeneklõ, délszláv illetõségû
uszály, rajta Predraggal, a matrózzal, akit a fiúk
azzal gyanúsítanak meg, hogy ellopta István vagyont
érõ pecabotját. A kibontakozó konfliktust ezen
kívül nem kis mértékben alakítja-bonyolítja
hõseink magánéletének számos problémája:
Janó alig leküzdött alkoholizmusa, Roberto fojtott agresszivitása,
Káró frusztrált szexuális élete, minek
révén a közeli kisvárosban élõ
patikushölgy is belekeveredik az eseményekbe. A történet
ettõl kezdve jól ismert dramaturgia szerint zajlik – a többé-kevésbé
összezárt, egymásra utalt emberekbõl elõtör
rosszabbik énjük, súlyosbítva az õket
egységbe kovácsoló idegengyûlölettel –,
és elkerülhetetlenül halad a nézõt némely
részletet illetõen finom bizonytalanságban hagyó,
de egyértelmûen tragikus végkifejletig.
Ez az írás itt véget is érhetne azzal,
hogy a film alkotói bevallottan közönségfilmet
készítettek, amúgy magyar módra: kevés
pénzzel, de „húzós”, „aktuális” történettel,
befutott, illetve reményeik szerint befutás elõtt
álló színészekkel, rutinos csapattal, a költséges
látványelemek hiányát némi ügyeskedéssel
és tesztvetítések sorával próbálva
ellensúlyozni. Márpedig ebben az esetben döntsenek a
nézõk: az eladott jegyek száma lesz a mércéje
a megoldások színvonalának, a bevétel mutatja
majd a szakemberek munkájának sikerültségét.
Magam is lemérhettem a reakciókat: lehet érzelmileg
azonosulni a történettel, a vicceken nevettek a nézõk,
a film nem formátlan és nem tartalmatlan, Cserhalmi György
pedig, túl CIB-reklámon és az azt követõ
terméketlen sajtóvitákon, még mindig nagyon
jó színész: takarékos, nagyvonalú, talán
nem létezõ tartalmakat is megmutatni képes játéka
úgy idõutazás egy hajdan létezett, színvonalas
filmszínészi stílus korába, hogy cseppet sem
tûnik korszerûtlennek. A film témájának
aktualitásához, jó szándékához
nem férhet kétség; a jól bevált, demagóg
fordulat szerint “döntsön a piac”.
Ha azonban most nem feledkezünk meg arról, hogy “a piac”
lehet közgazdasági kategória, de a filmmûvészet
esetében mégiscsak érzõ, ne adj’ isten gondolkodó
emberek nagyobb csoportját jelenti, akkor megkerülhetetlenek
a következõ kérdések: miért túlzott
elvárás egy közönségfilmmel szemben, hogy
a legalapvetõbb emberi érzések egyikét, a barátságot
(jó, megengedem: a haverságot) vászonrepesztõ
közhelyek és arcpirítóan sematikus helyzetek
nélkül próbálja megmutatni? Hányszor bizonyosodjék
még be, hogy a színészek „spontán, felszabadult”
kurjongatása premier plánban legfeljebb közepesen sikerült
sörreklámokat képes felidézni, nem pedig fiatalemberek
baráti együttlétének élményét?
A film ugyan kísérletet tesz arra, hogy az általa
érintett problémák kialakulását folyamatként
mutassa be, de ezt annyira sematikus eszközökkel teszi, hogy
a szereplõk között létrejövõ kapcsolatrendszer
is csupán motívumok laza halmazaként jelenik meg.
A fiúk figurájából olyan elemi szinten hiányzik
minden egyéni vonás, a más körülmények
között akár karizmatikusnak is érezhetõ
színészekbõl pedig a személyiség leghalványabb
jele, hogy az amúgy becsülettel felvállalt, súlyos
mondanivaló csupán az izgalmasnak szánt események
mozgatórugójává egyszerûsödik, s
nem tud személyes élménnyé válni. Ettõl
kezdve a film sikere (és most nem a jegypénztáraknál
mérhetõre gondolok) pusztán nézõpont
kérdése: azt nevezzük-e becsvágyónak,
aki felvállalja ezt a helyzetet, és beszáll a versenybe,
amit a világ filmkészítõinek nagyjából
kilencven százaléka ûz; vagy azt, aki másfajta
vágyakkal a tapasztalás új formáit kutatja,
és eredeti élményekben kívánja részesíteni
nézõit. A maradék tíz százalék
nélkül aligha lesz érdemes a jövõben is
moziba menni, de lehet drukkolni a fõcsapáson haladóknak
is – ha másért nem, azért biztosan, hogy legközelebb
ennél azért magasabbra tegyék a lécet.
Vademberek – magyar, 2001. Rendezte: Szurdi Miklós. Írta: Csák Gyula elbeszélésébõl Békés Pál és Bán Róbert. Operatõr: Szalai András. Zene: Magyar Zsolt. Látvány: Mátyássy Féix Péter. Vágó: Sellõ Hajnal. Hang: Kovács György. Producer: Bokor Pál. Szereplõk: Cserhalmi György (Predrag), Schell Judit (Emese), Kamarás Iván (István), Lippai László (Janó), Szabó Gyõzõ (Roberto), Szakács Tibor (Káró). Gyártó: Atlantic Film / Magyar Televízió. Támogató: ORTT, NKÖM, MMKA. Forgalmazó: Budapest Film. 93 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu