A ponyva nemcsak a regény, hanem az élet is.
Korunk hõse a pizzás. Korábban tékás
volt, de láthattuk kerékpáron, robogón, esetleg
taxiban, a bõre lehet fehér, fekete, barna, szlenget beszél,
de cifrázza, s persze jó és friss zenéket hallgat,
munkából él s nem a munkának, a nõje
jó, amellett jó fej, ahogy õ is – s én inkább
szeretem õt így, mint született gyilkosként.
Hívásra házhoz megy, s a szíveden kívül,
mást nem rabol el, gyorsabb a night ridernél, így
a pizza is meleg, s még lidérces óráiban sem
téveszti el a szobaszámot. Körülötte meg nõk,
nincs szaguk, de poszter szinten hengerelnek.
Korunk hõse most sem képvisel mást, mint régen,
csak önmagát, igaz, ezt az identitást már a reklámok
és ajándékba kapott divatos tárgyak alakítják
ki, s korunk hõse már hírbõl sem ismeri a rezignáltságot,
csak valami irónia szorult belé, illetve a csápolással
díszített színészi játék alá
kevert dalokba, vagyis a zenei kíséret formájában
ott a többszólamúság. Erre egy alkoholmentes
habkönnyûség, ami generációs szívvel
könnyen érthetõ.
A zenei betét lett a XXI. századi kultuszfilm stigmatikus
jegye. Hallgasd meg a zeném, s döntsd el, értjük
e egymást?! Enrico Morricone vagy John Lurie, Dés László
vagy Sub Bus Munster. Hipp-hopp, kezet nyújt a vásznon a
transz a punknak, itt-ott techno villog, dub dübörög, a
film a videóklip része lett, a film a moziban az elektronikának
kinagyított fotójává nemesedett: olyan lett,
amelyik mozog.
S már itt is vagyunk kritikánk tárgyánál,
a Pizzás címû magyar filmnél, meg a hazai Mátrixnál,
illetve egy matematikai számsornál, aminek lényege,
hogy nem analóg módon mutat, hanem eredetiség nélkül
csak az eredetit, vagyis az, amit látunk, csak önmagával
azonos, mással nem. A Forgács–Balogh kettõs ezen a
talajon kel versenyre önmagával, s a pixelen csillogó
világgal, megmutatják például Budapestet, illetve
azt, ami rá emlékeztet a jövõbõl. Felhõkarcolóktól
sûrû várost, tereket és tornyokat képez,
kivilágítatja azt, ami sötétbe van, tehát
digitálisan hazudik, valóságot épít,
olyat, ami a mozi kenyere. Az esztétika hátrál, elmúlik
minden, a tér és az idõ szoros kapcsolata, az itt
és most kényszere, csak plánok vannak és minden
pontjában változtatható hátterek, ezért
jobb, ha a szemednek hiszel, a mátrixnak, a speednek, a szteroidokkal
édesített répalevednek, könyvelõdnek,
az Úristennek. (Haumann Péter, s hogy most nem szerep, arról
õ nem tehet.)
Miért zavar az, ami amúgy tökéletes ? Tökéletes
a reneszánsz perspektíva meg azt létrehozó
szoftver program is, megcsalja a szemet, fõleg ha mögötte
nincs rendõrként az agy. Budapest olyan lélegzetû
város, mint a többi, pizzásunk olyan pizzás,
mint a többi, a tékák hasonlítanak egymásra
a kerek világon. Forgács Gábor operatõri munkája
semmi kívánni valót nem hagy maga után, ami
több mint dicséret, hisz ott van mögötte Hollywood
konzervben, meg a fashion, meg a design, meg az MTV, a másik, a
zenében létezõ, illetve Transpotting, Extrémek,
szimpatikus az egész blöff és füstölög
a lefûrészelt puskacsõ, ponyva nemcsak a regény,
hanem az élet is. De ki ne szeretné, ha kedvenceit idézik,
jól-rosszul, tetszetõsen vagy magyarosan, mindegy. Egyszerûen,
most tényleg így csinálnak filmet, hülye aki
nem érzi a dzsesszelést a mûfaji filmmel. A vágyak
a mûhely melegére vágynak, hozzád tartozom testvér,
én is leszívom a zsírt az arcomról, s én
is úgy csinálok a filmet a pusztában, mint testvérem
a nyugati parton, tehát tengeren túlról is idézek,
pontosan.
Vagyis a Pizzás minden eresztékében az újat
másolja, tökéletes ellentéte a Meseautónak,
s más exhumált pilotoknak, van célközönsége
és stílusa, fegyelmezett szürrealizmus, én ötöst
adnék érte a suliban. Bocs, fogalmazásra négyest,
nagyon ósdi dumákkal van kitömve a dialógus,
pedig helyes a törekvés, hogy aktualitása éppen
a nyelv legyen, amin kifejezi, s amit kifejez magából.
De nem az. A szub-kult.-ban ilyenkor hagyják fejlõdni az
embert, aki nem szól, fülel, mert csak pontosan játszhatja
a féljuppi-félszellemi világban a bohóc szerepét.
Figyelni kell a ritmust, a fordulatot, a hasonlat hosszát, különben
nyelv helyett helyzet kell, szituáció, ami viszont nincs.
Tudom, hogy megy ez, valaha a Magyar Narancs a nyelvében élt,
s szorongattuk vele a fiatalok lelkét. Ez itt nem ilyen. De miért
is baj ez ? Tarantino miatt, aki hamburgerrõl áriázó
olasz-amerikai, de annyira nem hülye, hogy elfelejtse a dialógusok
terén végzett úttörõ-levéltárosi
munkáját. Õ kérdezheti meg az alkotókat,
nem én, hogy miért e közepes, csak ritkán jó
duma, amibõl nem érdemes megtanulni egy sort sem. Pedig azért
írják, hálónak, ami megfog, nem enged. A Pizzás
elõadja magát, mint egy rossz fehér rapper Belgiumból,
neki drukkol a nézõ, hogy végre higgye el magát.
Ha lenne benne valamiféle speciális, belelátnám
korunk valódi, idézet nélküli hõsét,
de így nehéz. Inkább látok egy színészt
a szerep alatt, aki tévében látható délutáni
mûsorvezetõkre hajaz, hasonlít is pechére, csak
nem tudom, kire. Így nem is értem a nõket, akik
megkattannak ettõl az olaszos machótól, s mindig jól
nevelten szexisek, ha adásba kerülnek a vásznon. Mi
van, mindenki impotens és frigid, vagy csak simán átment
a fagyireklám emberképe?
Vagy csak azért zavar Budapest virtuális világa,
a benne élõ összes színésszel és
színésznõvel, mert az nem olyan férfi és
nõ, amilyenre Shakespeare gondolt? Lehet, hogy szocializáltságom
és iskolázottságom nem engedi látni azt, hogy
a filmben sehol-mindenütt vagyunk, s nem Kelet-Európában,
annak is közepén, Magyarországon (ami olyan, mintha
skótok lennénk ), ráadásul Budapesten, ami
messzirõl gyönyörû, közelrõl Fredi Krugereket
megszégyenítõ módon rémisztõ?
De az is lehet, hogy már rég ilyen minden pizzás és
nõ, a szívbéli vallomásaik a reklám
szlogenek maradványai, a szerelmes lehelete pop-corntól tacós,
s a szex sem fergeteges kefélés immár, hanem ajakrúzs.
Akkor a Mátrix tényleg él, hisz van magyar tagozat,
aminek ezen darabja nem is oly csúnya, inkább értelmetlenül
profi, forgalmazni kéne széles e világban. S mi van
akkor, ha a magyar magára ismer álmatlan álmodásában,
s a Pizzás igazi Zorró, a szituáció akkor jó,
ha probléma mentes, utazás van, road-show, vetítés,
reality-show és túlélés, kis emberekhez igazított
szürrealizmus. Álmok, vágyak, képek az üvegbúra
alatt. Nem tudom, hogy izguljak-e, vagy csak hallgassam, easy listening,
hisz a mozi álom, digitális, én mondom, aki végleg
megunta a filozófiai filmet. De mirõl fogom megjegyezni ?
Talán a képeirõl, amikbõl süt a Mátrix
s egy csomó szellemi haver csókja, mondom, most ez van, s
ha a szolgáltatóipar ügynökei beszorítanak
a plazák közé, ezt nézem meg, nem a pilotokat.
De miért zavarja a kamera a színészt ? Látom
az arcán. Mi van, mégis van valóság (kurva
kamera) vagy csak annak állítása. A színész,
ha izgul, a filmen mindig látszik. Esetleg hinni is kellet volna
a szerepben, akkor talán…
Így nem maradt más, mint drukkolni a forgalmazásnak,
hogy pénzügyileg is igazoljon mindent, ami amúgy szép
a filmben, mert ez a film tényleg, minden mozdulásában,
minden pillanatában közönségnek készült,
a fõhõs is a moziban ül a végén, minden
film vagy élõ közvetítés, nincs hely elbújni
a mátrix elõl, minden életben játszott szerep
film, ami rögzíthetõ. De akkor legyen így! Szeresse
a közönsége a filmet és benne önmagát,
mert az átlagos harmincezres nézõsereg az egész
ideológiát, virtualitással, marketinggel, feelinggel
+ az aktuálisan menõ zenékkel sem menti meg, szart
sem ér az úttörés Alice szoftver országában.
Majd meglátják, ha rendelnek maguknak egy pizzát a
moziban.
Pizzás – magyar, 2000. Rendezte és írta: Balogh György. Kép: Forgács Gábor. Zene: Czutor Zoltán. Díszlet: Hujber Balázs. Vágó: Major Klára. Hang: Perger István. Producer: Forgács Gábor. Szereplõk: Kovács K. András (Pizzás), Haumann Péter (Mester), Szacsvay László (Pontos úr), Kreitzer Éva (Mannácska), Csisztu Zsuzsa (Eladó a Fusi Shopba), Détár Enikõ (Ezoo Terézia), Gubás Gabi (Lány a Hét szobából), Incze Ildikó (Emancika). Gyártó: Extreme Rabbit Film. Támogató: RTL Klub, Globus, Nokia, Il Treno, Marosport, Omo. Forgalmazó: InterCom/Mokép. 101 perc. |
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu