Oshima Nagisa filmje klasszikus csambara-környezetben játszódik, a szamurájok dicsõ korszakának alkonyán.
A tízeses évek táján Hollywoodban megszületõ
sztárkultusz kialakulásával elszánt párharc
kezdõdött rendezõ és fõszereplõ
között a közös film érdemeinek birtoklásáért.
A direktor oldalán a szakma áll, a nyomtatott sajtó
avatott ítészei és véleményformálói
a sztár legfõbb szövetségese az audiovizuális
média által agymosott nagyközönség, akik
számára a Conan, a barbár Schwarzenegger- és
nem John Milius-film, filmrendezõ pedig csak elvétve, dollármilliós
nyereség vagy magánéleti botrányok révén
vésheti nevét hosszútávú memóriájukba.
A küzdelem az akciófilm-elõdök (westernek, kalandfilmek,
csambarák) megjelenésével indult: bár a korszak
neves színpadi színészeket felvonultató mûvészfilmjei
bõvelkedtek befutott csillagokban, a mozi elsõ hús-vér
sztárjai a friss akcióhõsök, Tom Mix és
Douglas Fairbanks lettek. Amikor egy poros vadnyugati utcán farkasszemet
néz egymással a két fõszereplõ, a kezükben
szorított forgótáras kolt valójában
filmkamera, és fõként rátermettség,
reflexek kérdése melyikük oldalán áll
majd az igazság a vártornyok tetején vívott
ádáz pengeváltások elsõsorban arról
szólnak, melyik hõsé lesz a mindent eldöntõ
utolsó vágás. A filmpárbajok valódi
vérre menõ istenítéletek, tétjük
az alkotói státusz.
A filmkészítés azonban köztudottan kollektív
mûvészi forma, amelyben a rendezõ és fõszereplõ
nem kizárólagos alkotók: csupán az elszánt
forgatócsoport alfa-hímjei. Éppen úgy, mint
az akciófilmek azon típusában, ahol magányos
hõs helyett kicsiny, harcedzett csapat küzd a sikerért
vagy egyszerûen a túléléséért.
Ezek a csoportok gyakorta alkalmilag összeverõdött kalandorokból
állnak (Hét szamuráj-képlet), de a mûfaj
igazi élgárdáját a háborús eposzok
és kalandfilmek metszetében fogant nemzeti szubzsánerek
francia légiósfilmek, amerikai kommandófilmek
központi sejtjeit jelentõ félkatonai szervezetek képezik.
A Piszkos tizenkettõ-féle modell érzékletesen
szemlélteti a stúdió-státusz beszabályozott
rendjébe kényszerített filmmûvészek ellentmondásos
helyzetét: a szigorú elõírásokhoz, a
megkérdõjelezhetetlen hierarchiához a legrenitensebb
alkotó-zsoldosoknak is alkalmazkodniuk kell, miközben a küldetés
sikere épp öntörvényû, lázadó
szellemükön múlik.
A nagy múltú Oshima Nagisa rendezõi pályakezdésétõl
legendás rossz viszonyban áll a japán stúdiórendszerrel,
az Érzékek birodalma óta inkább nyugat-európai
producereknek, független társaságoknak dolgozik. Tizenöt
éve várt nagy visszatérését mégis
régi hûbérura, a gyûlölt Shochiku cég
égisze alatt forgatta, azokban az épületekben, ahol
a negyvenes években Mizoguchi dolgozott. A választott mûfaj
legalább annyira meglepõ, mint a régen megvetett elõdöktõl
átvett kimért, klasszicizáló stílus:
a radikális szellemû társadalom-kritikus hagyományos
jidai gekit egész életében mindössze egyet készített,
az 1962-es Lázadást (leszámítva egy állóképekbõl
komponált, bizarr manga-adaptációt öt esztendõvel
késõbb). A Tabu klausztrofób csambara-környezetben
játszódik, a szamurájok dicsõ korszakának
alkonyán; hõsei a Shinsen-gumi, azaz a sógunátus
elittestõrség tisztjei és újoncai. A fõszerepeket
nagyrészt a szigetország népszerû sztárjai
formálják: a kiképzés parancsnok-párosát
két befutott filmrendezõ, Kitano Takeshi és a volt
Oshima-asszisztens Sai Yoichi alakítja, a harcosok között
pedig olyan helyi színész-idoruk, mint Takeda Shinji (Tokiói
szemek) vagy Asano Tadanobu (Félre a szavakkal) találhatók.
Feljebbvalók és alárendeltek vágyainak metszetébe
azonban a rendezõ egy 17 esztendõs amatõrt, az ismert
Matsuda-színészházaspár egyszülött
fiát állítja (az apa utolsó filmszerepe a Fekete
esõ lázadó yakuza-vezére volt): egy tökéletes
szépséget, akit jóformán a történet
valamennyi figurája magának akar. A Shochiku-sógunátus
omladozó várfalai között megosztott élgárda
küzd az elérhetetlen tökélyért.
A félkatonai szervezeteken belül lappangó homoszexuális
szerelem 1999 végén nemcsak Oshima fantáziáját
ragadta meg, de a kaland- és akciófilmek szülõhazáinak
számító két nagyhatalom is elõállt
egy-egy hasonló tematikájú darabbal. A Harcosok klubja
David Finchertõl igazi hollywoodi szuperprodukció, a homoerotikus
szál csak búvópatakként csillan fel benne;
a francia Claire Denis idegenlégióban játszódó
Szép munkája azonban bevallottan egy meleg háromszög-történet
konfliktusait örökíti meg. Függetlenül attól,
hogy az alkotók csupán jelzik (Szép munka), vagy akár
fizikai valóságában is bemutatják a férfiszerelmet
(Tabu), egyik mû sem magáról a homoszexualitásról,
inkább a mûvészi alkotásról, a szépséggel
kialakított ambivalens viszonyról szól. A vágy
tárgya nem hús-vér, emberi figura, csupán szimbólum.
Miközben a harci klub betonpadlóján Fincher névtelen
fõhõse szilánkokra zúzza Angyalarc-úrfi
tökéletes vonásait, egyetlen célt lát
maga elõtt: felszámolni mindent, ami egyedi és csodálatra
méltó (a Mona Lisával akartam kitörölni
a fenekemet.). Denis kiképzõõrmestere hasonló
féltékenységgel figyeli a testileg-lelkileg hibátlan
újoncot, akit végül önkényesen, koholt váddal
a biztos halált jelentõ sivatagba számûz.
A rendezõk sajátságos esztétikummal ruházzák
fel harci jeleneteiket, mintha csak szenvedélyes szeretkezéseket
ábrázolnának: a férfitestek fetisizáltak,
az erõszak akkor is erõsen stilizált, ha a jelenetek
véres valóságot mutatnak (mint Fincher digitálisan
túldíszített képsorain) a hangsúly
az imitációra, a mimézisre helyezõdik, legyen
szó katonai formagyakorlatokról (Szép munka), vagy
rituális kendo-párbajokról (Tabu). Ezek a filmek kifordított
Dogma-olvasatok, történetükben a mûvészet
egyfajta szigorú formai szabályrendszer szerint történõ
rekonstruálása a valóságnak. Csupán
a szemléletmód különbözõ. A nyugati
filmkultúrában a terméketlen férfiszerelem
az 1931-es Frankenstein óta elõszeretettel jelképezi
a mûvészi alkotás folyamatát, amelynek manapság
divatos dekonstruktív jellege fõként a Harcosok klubjában
szembeötlõ: fragmentálni, darabjaira törni az eddig
felhalmozott esztétikai értékeket, és a törmelékbõl
felépíteni a szebb új világot. A küldetés
sikere lehetetlen voltának felismerése és elfogadása.
Az eszmélési folyamat mindkét nyugati fõhõsnél
ironikusan ábrázolt spirituális újjászületéssel,
bizarr megtisztulással ér véget: Edward Norton lecsendesült
lélekkel figyeli páholyából az összeomló
felhõkarcolókat, Denis Lavant pedig szorongató gátlásait
levetkõzve önfeledt táncra perdül egy lepusztult
arab diszkó neonfényes színpadán.
A japán filmtörténetben kezdettõl jelen van
a múlandó esztétikai szépséget jelképezõ
õsi kultuszhõs: bishonen-nek (szó szerinti fordításban
szépfiúnak) hívják, gyakori szereplõje
több száz éves kabuki-darabnak, modern prózának
egyaránt. A Tabu ifjú Sozaburója hamisítatlan
bishonen, ahogy ezt társaitól elütõ hajviselete,
vagy a halálakor lekaszabolt virágzó cseresznyefa
is jelzi. A hagyományos szamuráj-társadalomban egészen
a középkor végéig nagy becsben tartott homoszexuális
szerelem sohasem felnõtt harcosokat kapcsolt össze, az illendõség
szerint egy idõsebb bushi és fiatal tanítványa
között fogant a nagy krónikások egyformán
tisztelték bido (a szépség útja) és
wakashudo (az ifjúság útja) virágnéven.
A kiképzés végeztével a kapcsolat is befejezõdött:
az igazi harcost nem szenvedély, szexuális vágy hajtotta
hadsegédjéhez, hanem a tünékeny szépség
iránt érzett vonzalom. A klasszikus kosztümös filmeket,
Mizogucsi, Daisuke mûveit éppen ez a szenvtelen, már-már
steril esztétizálás jellemzi, ezt a nyelvet próbálja
ki pályáján elõször az örökké
kísérletezõ Oshima.
A bishonen azonban kezdettõl fogva magában rejti az erkölcsi
korrumpálódás kockázatát, nem ritkán
sötétlelkû, veszélyes figura. Miként a
XVIII. században írt Hagakure erkölcsi kódexe
kijelenti: a szamuráj életét kizárólag
parancsolójának, a daimyónak szentelheti, egy fiúszeretõ
csupán megzavarja lojalitását. A társadalmi
igazságkeresés nemesurától elforduló
Oshima (aki a Boldog karácsonyt Mr. Lawrence II. világháborús
fogolytábor-drámájában egyszer már eljátszott
a homoszexualitás és hatalom dilemmájával)
ezt a kétélû katanát ejti rendezõ- és
sztár-katonái közé: a halál hófehérjébe
öltöztetett újonc alakja olyan szamurájkard, amely
jó kezekben dicsõséget hoz, de megfelelõ kontroll
híján saját ura ellen fordul. Akárcsak a filmkamera,
amennyiben õszinte, húsbavágó üzenetek
helyett az önimádat, a sztárkultusz fegyverévé
válik. Az idén 69 éves rendezõ máig
kirakja forgatásain saját szabályzatát (amelynek
elsõ pontja szerint a stáb és a szereplõgárda
tagjainak hûséggel kell viseltetni a Filmmûvészet
iránt) ugyanakkor filmjének eredeti címe (Gohatto)
törvényszegést jelent. A tabu Oshimánál
az az öncélú, közveszélyes szépség,
amelytõl tanácsosabb távol tartania magát minden
régi vágású, elhivatott filmszamurájnak.
Tabu (Gohatto) 1999, japán. Írta és rendezte: Shiba Ryotaro novellái alapján Oshima Nagisa. Kép: Kurita Toyomichi. Zene: Sakamoto Ryuichi. Szereplõk: Kitano Takeshi (Hijikata), Matsuda Ryuhei (Sozaburo), Asano Tadanobu (Tashiro). Gyártó: Shochiku. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 114 perc.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu