A spanyol filmszakma elmúlt két évtizedének
törvényi szabályozása történeti aspektusból
egy kívülálló számára olyan, mint
valamelyik latin szappanopera. A „Miro-törvény” 1983 decemberi
kihirdetése óta néha vehemensen egymásnak esnek
a szereplõk (állam, gyártók, forgalmazók,
mozisok); úgy tûnik, minden a feje tetejére áll,
aztán lényegében mégsem változik semmi.
Mert a törvény alapvetõen jó.
Amikor az ötvenes években kiadott három rendeletével
az állam kiterjesztette befolyását a filmes élet
legfõbb szektoraira, nem pusztán saját cenzori szerepét
kívánta erõsíteni, hanem védeni igyekezett
a spanyol filmet a külföldi (elsõsorban amerikai) produkciókkal
szemben. 1952-ben bevezették az utólagos finanszírozást
(e juttatáson keresztül érvényesítette
politikai-ideológiai akaratát a hatalom), 1955-ben a forgalmazási
kvótát (minden forgalmazónak évente négy
külföldi film után egy spanyol filmet is be kellett mutatnia),
1953-ban pedig a mozisokat regulázó „vetítõvászon
kvótát” (a külföldiek mellett meghatározott
százalékban spanyol filmet is mûsorra kellett tûzniük
a mozitulajdonosoknak). Az utólagos finanszírozás
rendszerét 1964-ben alakította át García Escudero,
a színház- és filmügyek fõigazgatója.
Addig a produkcióra fordított összköltség
alapján számították ki, mennyit kap vissza
a gyártó támogatásként (aminek mértéke
attól függött, milyen értékesnek ítélte
a hivatal a filmet), ám ettõl kezdve a film bruttó
jegybevételét vették alapul: ennek 15%-a automatikusan
a gyártó számlájára került, a többi
szereplõ a fennmaradt összegbõl részesedett.
Ezzel elindult az a folyamat, amely hosszú idõre alapvetõen
határozta meg a spanyol filmet: megkezdõdött az olcsó,
közepes minõségû filmek tömeggyártása,
amelyekre keveset kellett költeni, mégis számítani
lehetett rá, hogy átlagos vagy azt némiképpen
meghaladó hasznot hoznak. (Ezt pedig a már említett
mozi kvóta tette igencsak valószínûvé,
mely elõírta a vetítõhely-üzemeltetõknek,
hogy az év 120 napján csak spanyol filmet játszhatnak.)
A silány filmek dömpingjét tovább növelte
a szólásszabadság kihirdetése (1977) után
az addig tabunak számító szexfilmek dömpingje.
(Az olcsó szexfilmek 1980-ban az évi filmtermés 15
%-át, 1981-ben pedig 30 %-át tették ki.)
Ennek az áldatlan állapotnak a felszámolására
adták ki a filmfõigazgatóvá kinevezett rendezõnõ,
Pilar Miro vezetésével kidolgozott 1983-as Királyi
Rendeletet. Az új törvény legfõbb jellegzetessége,
hogy a spanyol filmben addig sosem látott mértékûre
növelte az állami beavatkozást. Új eleme volt
az elõzetes támogatás bevezetése, amely módosításokkal
ugyan, de azóta is érvényben van. A forgatókönyv,
a stáb összetétele és a költségvetési
terv ismeretében az új törvény által létre
hozott, állami pénzbõl gazdálkodó Filmvédelmi
Alapból a Filmfõigazgatóság elõzetes
támogatásban részesíthet arra érdemesnek
tartott produkciókat. Az új rendezõt foglalkoztató
projektek külön támogatást kapnak. Nem szûnt
meg az utólagos támogatás, de az a szerint járó
összegbõl le kell vonni az elõzetes támogatásként
kapott pénzt.
Szigorú feltételrendszert dolgoztak ki a forgalmazási
kvótával kapcsolatban: az egy spanyol film forgalmazásáért
cserébe behozható négy külföldi film bemutatását
további feltételekhez kötötték. A spanyol
film forgatásának megkezdése elõtt elõzetes
forgalmazási szerzõdést kell kötnie a forgalmazónak
a gyártóval, és ebben az esetben bemutathat egy külföldi
filmet. A következõ hármat (egyesével) pedig
csak akkor, ha a már forgalmazásra került spanyol film
túllépett egy-egy jegybevételi küszöböt
(30, 60 és 100 millió pezeta). (A rendszer szigorát
mutatja, hogy 1984-ben csupán 3 spanyol film hozott 100 milliónál
többet.) Jelenleg 1:3 az arány és 10, 20, illetve 30
millió a küszöbszámok. (S persze amióta
Spanyolország az EU tagja, a törvény szövegében
nem spanyol és külföldi film szerepel, hanem EU-s és
EU-n kívüli film).
A mozisok helyzetén is nehezített a Miro-törvény
azzal, hogy eltörölte a szexfilm kategóriát, és
az ilyen típusú filmeket besorolta a csak különleges
helyeken vetíthetõ pornófilmek közé. Ugyanakkor
a vetítõvászon kvótát 1:3-ra módosította
(negyedéves elszámolási kötelezettséggel),
mivel az új törvény hatásaként a filmszám
radikális csökkenésével számoltak, ami
be is következett: 1982-ben 146, egy évvel késõbb
99, aztán pedig már csak 75 fim készült. Ma ugyanez
az arányszám van érvényben (természetesen
már uniós filmekre vonatkoztatva), amelynek alternatívája
lehet az 1:4 arány, amennyiben az EU-n kívüli filmet
annak az autonóm területnek a nyelvére szinkronizálva
vetítik, ahol a mozi található.
Az (ellen)érdekelt felek azóta folyamatosan küzdenek
egymással. Noha a Miro-törvény alapvetõen gyártásközpontú
volt, azzal, hogy a minõségre helyezte a hangsúlyt,
szûkítette a gyártás spektrumát: kis
cégek zártak be, munkahelyek szûntek meg. (Ezt próbálta
némiképpen ellensúlyozni a televíziókkal
kötött 1983-as szerzõdés azon kitétele,
miszerint a sorozatokhoz a filmgyártók technikai apparátusát
kell használniuk a tévéknek.) Sokan átláthatatlannak
tartották az elõzetes támogatások odaítélésének
rendszerét, ráadásul a legrosszabbul járt forgalmazók
is támadásba lendültek. 1988-tól pedig az állam
érezte úgy, hogy nem tudja tovább finanszírozni
a filmalapot. Az akkori kultuszminiszter, Jorge Semprun így nyilatkozott:
„Fel kell szabadítani a filmipart segítõ pénzeket,
de ezt a pénzt nem az államnak kell adnia, mert nincs olyan
demokrácia, ahol az állam lenne a fõ filmgyártó".
Megtartották ugyan az elõzetes támogatás rendszerét,
de az már csak kiegészítõ juttatás volt
az adókedvezményekkel és kedvezõ hitelfeltételekkel
aktivizált magánbefektetések mellett. Ráadásul
innentõl kezdve nem lehetett az elõzetes és az utólagos
támogatásból is részesedni; a gyártónak
elõre el kell döntenie, hogy a kettõ közül
melyikbõl szeretne részesedni. Semprunék kezére
játszott, hogy a beinduló kereskedelmi televíziókkal
kötött szerzõdésekbõl is hatalmas összegeket
lehetett bevonni a filmgyártásba. (Az idén tavasszal
a spanyol parlament által tárgyalt új filmtörvény
arra kötelezné a csatornákat, hogy bevételeik
5 %-át fordítsák gyártásra, és
ennek az összegnek a 60 %-át a spanyol filmek készítésébe
fektessék be.) Pilar Miro filmkoncepciója révén
„megkomolyodott” és minõségileg színvonalasabb
lett a spanyol film, valamint az elsõ filmesek kiemelt támogatása
révén színre lépett egy új filmes generáció,
amely immár piaci körülmények között
is jól állja a sarat a nemzetközi filmvilágban.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu