A tévézés nem tesz jót az arcnak.
Van egy tehetséges és sikeres ifjú színész,
akit hiába kaptak fel a filmrendezõk a Baálban nyújtott
kiváló teljesítménye után, hiába
játszotta el a Kalózok és a Rosszfiúk után
a Jadviga párnája, majd a Nexxt fõszerepét,
mégis megunta a komédiázást. Nagy nehezen még
ráveszik, hogy ne hagyja ott a fõiskolát, ám
a színészosztályból lényegében
kivonul, és inkább a rendezésre összpontosít.
Pedig Bodó Viktor vérbeli komédiás, a Liliomban
vénséges fényképészanyóként,
brutális rendõrként és mennyei közjegyzõként
egyformán emlékezetes marad. Talán éppen abból
lett elege, hogy egyetlen hanghordozást õriznek meg belõle
az emberek; talán azt unta meg, hogy egy életre rádermedhet
a színész arcára a közönséget lebilincselõ
vigyor. Talán meghallotta a grimaszokat vágó gyerekeknek
szóló figyelmeztetést: vigyázz, mert úgy
maradsz!
Bodó Viktor elsõ filmje, a Citromfej egyszerû alapötlete
frappánsan ragadja meg a nyilvánosság személyiségtorzító
hatását. Tasnádi István szatirikus története
egy tévébemondó kálváriájáról
szól, aki, miután tíz év „háttérgályázás”
után megkapta az esti híradó mûsorvezetõi
posztját, elveszti saját arcát, és rémisztõen
vicsorgó citromfejjé változik. Tibort kirúgják
a híradóból, otthagyja az élettársa,
Krisztin, megverik az utcán, majd végül a plasztikokibernetikus
mágus visszaállítja eredeti fejformáját.
A történetben, ahogy a nyilvánosság mûködésmódjában
is, dupla csavar van. Bár a régi arcát visszanyert
Tibor gondolkodás nélkül nemet mond a Citromfej-show
vezetésére, nem hagyja nyugodni a gondolat, hogy csináltathatott
volna a mágussal karakteresebb külsõt is magának.
A „look”, a kinézet média által gerjesztett õrülete
szétmorzsolja az ember identitását: a hétköznapi
kinézetûek valamilyen különleges ismertetõjegyre
vágynak, a feltûnõ külsejûek pedig átlagosak
szeretnének lenni. A film legutolsó bulijelenete, amiben
mindenki második arcával vesz részt, még egyet
fordít a történet értelmén: Citromfej
sorsában osztozik Csõarc, Répafej, Seggfej és
a többiek, és ezzel a súlypont – a média és
a nyilvánosság szerepérõl – hirtelen az emberben
megbúvó kettõsségre helyezõdik át.
Azon túl, hogy dramaturgiailag és technikailag egyaránt
sikertelen ez a digitális trükkökkel megvalósított
szürreális látomás, a mû egyszerû
és tiszta logikáját is meglehetõsen összekuszálja.
A dramaturgiával egyébként egészen az utolsó
jelenetig kevés baj van. Pörgõsen indul a film, nemcsak
a rohanós kézikamerázás, hanem a sûrû
és ötletgazdag jelenetszövés miatt is. Jók
a karakterek, gondosan kiszámítottak a hatások, mûködik
a késleltetés, ülnek a poénok. A fõiskolán
és a Krétakör Színházban szerzett tapasztalatok
nemcsak a biztos dramaturgiai érzékben, hanem a színészvezetésben
is éreztetik hatásukat. A Citromfejben a legkisebb epizódszereplõig
mindenki a helyén van.
Bodó a közeg jellemzéséhez bátran
él a televíziós mûfajok paródiáival:
a pár vonással felskiccelt tévés szituációt
egy agyament idõjárásjelentés gazdagítja,
a Tibor és élettársa közt lejátszódó
nagyjelenet bárgyú szappanopera-imitáció, kettejük
szakítása pedig lírai dalok videóklipjeit idézi.
A rendezõ technikailag sem válogatós: kihasználja,
hogy videóra forgatott, és digitálisan eltolja a színeket,
eltorzítja a hangot, hol belegyorsít, hol belelassít
a képbe. Az ezredforduló fiatal magyar filmesei az erõs
stilizációt részesítik elõnyben. A Citromfej
ugyanazon a nyomvonalon indult el, mint az elmúlt évek két
nagyon fontos elsõfilmje, Mundruczó Kornél Nincsen
nekem vágyam semmi és Hajdu Szabolcs Macerás ügyek
címû alkotása. A három munkát nemcsak
a hatáskeltõ eszközök halmozása rokonítja
egymással, de az a mód is, ahogy rendezõik minden
egyes jelenetet másképpen, kizárólag a szituációnak
megfelelõen stilizálnak. Nem érdekli õket,
hogy a filmjük eklektikus lesz, mert a stílusegységnél
fontosabb számukra, hogy minden jelenet a lehetõ legötletesebb
és legerõteljesebb legyen. Emiatt mindhárom munkának
van némi színpadias beütése, ami nem meglepõ
annak fényében, hogy Bodó, Mundruczó és
Hajdu egyaránt színészi tapasztalatokkal a háta
mögött érkezett a filmhez. Túlzott általánosítás
lenne mégis azt mondani, hogy valamiféle új színháziasság
van kialakulóban, Mundruczó az Aftával már
túl is lépett a Nincsen… erõs stilizációján.
A formai hasonlóságon túl inkább a szemlélet
közössége fontos: a maguktól és munkatársaiktól
megkövetelt igényesség. Bodó rendezõi
debütálása minden hibájával együtt
ennek a szemléletnek a sikerét tükrözi. Már
csak arra kell vigyáznia, hogy mindez így maradjon.
Citromfej – magyar, 2001. Rendezte: Bodó Viktor. Írta: Tasnádi István. Kép: Herbai Máté. Zene: Kunert Péter. Vágó: Policzer Péter. Producer: Muhi András. Szereplõk: Terhes Sándor (Tibor), Tóth Ildikó (Kriszti), Sárosdy Lilla (Krisztina). Gyártó és forgalmazó: Inforg Stúdió. 45 perc.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu