Schubert Gusztáv
Egy kultúra úgy is összeomolhat, hogy nem tudja továbbadni az eszményeit.
A gyerekek figyelnek bennünket - állítja egy réges-régi
De Sica-film címe. Hol van az már. Jól megnéztek,
mindent láttak, és elegük lett.
A helyzet reménytelen, és komoly is. Sorban bizonyítják
a dokumentumfilmek (Cs. Nagy Sándor: Hintát kötök
az életembõl, Varga Ágota: Eksön, Almási
Tamás: Alagsor), hogy amíg mi robottal, ügyeskedéssel,
könyökléssel múlattuk az idõt, az apa, anya,
család nélkül felnövõ gyerekek a magányból,
a szorongásból, a befelé nyelt dühökbõl,
az elhasználatlan sejtek energiájából új
világot raktak össze. Ez a világ nem azonos azzal a
szép új világgal, amely a jövõ dizájncentereiben,
szélcsatornáiban és laborjaiban készül.
A mindennapi valóság még csak véletlenül
sem a demokratikus kisközösségek vélemény-
és szólásszabadságra épülõ
háló-társadalmát mintázza, sokkal inkább
a Mad Max apokalipszis utáni hiánygazdaságához
hasonlít. Szellemi hanyatlás és agresszió,
mindenki harca mindenki ellen. A két világ - technicizált
és barbár - szembe- úszik egymással, akár
a Titanic és a jéghegy. Az ember azt hinné, hogy ennek
nem lesz jó vége, a high-tech pusztulásra van ítélve
kultúra - szoftver - nélkül, ehhez képest azt
látjuk, hogy a Titanic húzza maga után a jéghegyet,
a civilizációt gyûlölõ barbárok,
a szellemileg elhagyatottak, az érzelmeikben elhanyagoltak a high-tech
legfõbb fogyasztói. A gyerekek nem minket figyelnek, hanem
a tévé, a játékautomata vagy a számítógép
képernyõjét.
A nagy T
A gondolkodás elõõrse a közhely. Hogy milyen
pusztítást tud végezni, példa rá a kilencvenes
évek legjobban végiggondolt science-fiction filmje, a 12
majom. Terry Gilliam apokrif jelenéseiben nem atomháború,
marslakó-invázió, környezetszennyezés,
még csak nem is a filmbeli világot megtizedelõ járvány
pusztítja el az emberiséget, egyszerûen csak közhelyekbe
fúl a jövõ, még végig sem gondoltuk, máris
kifecsegtük a titkát, a 12 majomban harmadosztályú
próféták kínálják olcsó
áron az apokalipszist és persze a halálbiztos gyógymódot.
Az igazság pedig késõn jön, amikor az álhírek
özönében már nincs egy csendes perc, egy plakátnyi
szabad falfelület, amikor már senki nem hisz benne. A játéktermekben
kallódó, alagsori belterjbe rekedt, órák hosszat
pixel-fantomokra vadászó magányos gyerekek sorsa,
meglehet, szintén gondolkodásunk renyhesége miatt
teljesedik be. Túl ismerõs a helyzet, ahhoz hogy elidõzzünk
felette. Amerika minden tragikus iskolai lövöldözés
sokkja után a közhelyéhez kap: a gyermeki erõszak
forrása a Doom, a Mortal Kombat és a többi verekedõ-lövöldözõ-fejlecsavaró-bélkitépõ
számítógépes játék. Azonnal tiltani,
korlátozni, korhatárolni kell. Nem mintha cseppnyi szimpátiát
is éreznék azokkal, akik ezeket a vérgõzös
játékokat kiagyalták és terjesztik, de biztosra
veszem, hogy a „három T" megszállottjai tévúton
járnak. Cenzor itt már nem segíthet. A Killer Instinct
baljós neve (Gyilkos ösztön) ellenére nem az erõszak
forrása, népszerûsége csak következménye
egy sokkal súlyosabb folyamatnak.
Gyermeki erõszak mindig is volt, de soha nem öltött
ilyen méreteket. A legyek ura meglehetõs szuggesztióval
mutatta meg, milyen démonikus erõ lappang az „ártatlan"
gyermeki lélekben, de azt is, hogy extrém helyzetnek kell
elõállnia ahhoz, hogy a hüllõagy úrrá
legyen rajtunk. A számítógépes öldöklés
vagy a filmvásznon kiömlõ vér felkavaró
látványa még nem ok az emberölésre, a
Jodie Fostert bálványozó John Hinckley a Taxisofõr
nélkül is talált volna elegendõ indokot a Reagan
elleni merényletre, ahogy MacKinley elnök gyilkosának
sem kellett lenyomni egy menet Dungeons and Dragonst, hogy kedvet kapjon
a lövöldözéshez. 1901-ben amúgy is legfeljebb
a nickelodeonba mehetett volna; a Littletonban tizenkét osztálytársukat
szitává lövõ kisiskolásokon kívül
bizonyára mások is akadtak a coloradói városkában,
akik délutánonként a Doommal ütötték
el a múlni nem akaró idõt, mégsem jutottak
hasonló gondolatra. Mindebbõl nem az következik, hogy
optikai csalódás áldozatai vagyunk, és nagyobbnak
látjuk a saját bajunk, mint elõdeinkét, jóllehet
a világ mindig is ilyen erõszakos volt. Nem, nem mindig volt
ilyen. Száz, de még harminc évvel ezelõtt sem
mondott volna olyasmit egy kisgyerek, mint az Eksön egyik tíz
éves forma játéktermi akcióhõse: „Én
a lövöldözõset és a verekedõset szeretem.
Mert tetszik benne a vér". Ezek már nem egy gyerek szavai.
A gyerekkor vége
Hajlamosak vagyunk elfelejteni, a gyerekkor civilizációs
vívmány, ahogy jött, úgy el is tûnhet.
A gyerek a felvilágosodás és az eszméit valóra
váltó polgári társadalom teremtménye,
ez a kor alapítja az elsõ óvodákat, törli
el a gyermekmunkát, vezeti be a mindenkire kiterjedõ elemi
oktatást (a kettõ összefügg). A gyermek számára
külön világot teremt, amelynek határain belül
nem érvényesek a felnõttvilág törvényei.
Gyereknek lenni kivételezett állapot, ami persze nem azt
jelenti, hogy a szegény kisgyermeknek nincs oka többé
semmiféle panaszra, az csak a horror másik fajtája
volna: egy antibakterizált, lelkileg sterilizált gyermekvilágból
egyenes út vezet a boldogtalan felnõttkorba. Korunk paradoxona,
hogy miközben felfedezzük és elismerjük az emberi
nemek és életkorok újabb és újabb terrénumait
és külön jogait, egy már meghódított
világot, a gyermekkort veszni hagyjuk. Mondván, a gyermeket
nem elzárni kell a világtól, hanem felkészíteni
annak kegyetlenségére. Hamis okoskodás, épeszû
gyermekkertész sohasem akarta izolálni a növendékeit
a külvilágtól. A gyermekkor burkában a felnõtt
érlelõdik. A gyerek felnõttet játszik, de ez
az utánzás attól szép, hogy sohasem fordul
komolyra. Amikor mégis, onnantól már a felnõttkor
következik, akár kilenc-tíz évesen is. Copperfield
Dávid vagy Twist Olivér története éppen
azért vérfagylaló, mert a gyermekkor ilyen drasztikus
elvételét - szemben a századelõ olvasóival
- Dickens és közönsége már agressziónak
érezte. Kérdés, hogy a mi „õszinte", „realista"
gyermekszemléletünk meddig fogja horrorisztikusnak tekinteni.
Kilenc-tízéves libériai, szomáli gyerekkatonák,
politikára fanatizált palesztin vagy albán gyerekek,
vagy a pesti koldusok látványa hamarosan leszoktat majd róla.
A klasszikus gyerekkönyvek és filmek maholnap értelmezhetetlenek
lesznek.
Érosz árnya
A Pál utcai fiúkat például ma már
nem lehetne megírni. És nem azért, mert sehol egy
beépítetlen grund, ahol nekilódulhatna a képzelet.
Nem stimmelnek az életkorok. Lehet, hogy a jövõ történésze
ebbõl a regénybõl érti majd meg, hogy mitõl
is különbözik olyannyira a boldog századelõ
és a boldogtalan századvég gyermekeinek helyzete.
A 13-14 éves Pál utcai fiúk még gyerekek, ártatlanok,
nem is lehetnek mások, mert ki sem látnak a gyermekkorból,
a felnõttség valahol a messzeségben komorlik, míg
a mai Pál utcaiakat vagy Odor Emíliákat, ha más
nem, a szexuális koraérettség idejekorán kiveti
a gondtalan gyermekkorból. A lányok a századelõn
úgy tizenhat éves korukban kezdtek menstruálni, a
mai lányok öt-hat évvel korábban érnek,
ma már akár tizenegy évesen anya lehet valaki, mint
az a borsodi gyereklány, akinek esete egészen a bíróságig
jutott (alig pár évvel idõsebb võlegényét
„kiskorú megrontásáért" fogták perbe
emiatt). A dolog minket most természetesen nem orvosi, hanem kulturális
értelemben érdekel, az akceleráció szokásrendünk
egészét kikezdi, mérget vehetünk rá, hogy
az a kiskamasz, aki hetedikes korától rendszeres szexuális
életet él (és akkor még nem a Nyugati téren
testét áruló kortársának szerencsére
még ma is kirívó esetérõl beszélünk),
nem fog Nemecsek vagy Cilike módjára viselkedni. Felkészült-e
a magyar társadalom arra, hogy szembenézzen ezzel a ténnyel
és következményeivel? Hol van a magyar Larry Clark,
hogy megcsinálja a (minden dramaturgiai hibája ellenére
hiteles) Kölyköket? Annak idején a Bebukottak volt az
elsõ, a közönségtõl gondosan távoltartott
dokumentumfilm, amely a tudatlanság és a prüdéria
falán rést ütött, aztán évekig semmi.
Mundruczó Kornél Aftájának kisjátékfilm
lévén talán nagyobb sansza van arra, hogy kiprovokálja
nézõibõl a nyílt beszéd vágyát.
Addig is marad a végtelen cinizmus, amellyel média és
közönsége elhallgatja vagy épp démonizálja
a témát. A reklámok gondtalan tinédzserei és
a gyilkos kis zombik rémképe mögött épp
csak a körülöttünk élõ kamaszok nem látszanak.
Magyar gyerekfilmek nem készülnek, dokumentumok is alig, „nincs
benne pénz", nem úgy, mint a játéktermekben
és az olcsó tévésorozatokban. Az „ártatlanság
elvesztése" nagyobb biznisz, mint a gyerekkor megõrzése.
Az elhagyatottak
Magyarország dokumentarista és játékfilmes
újrafelfedezéséhez a gyereksorsokon át vezet
a legrövidebb út. Történelmi analízisben,
utólagos számvetésben mindig erõsek voltunk,
hátha egyszer elõre nézhetnénk a sorsunkat;
gyerekeinkre figyelve már 2025-ben járunk. Most kellene kíméletlen
pontossággal feltenni a kérdéseket, vagy inkább
csak oda állítani a kamerát, ahonnan tisztán
látszik: kétszáz év gyermekkor oda van, s nincs
helyette más. Az ûr, a hiány is beszédes lehet.
Csupa csonka család, pedig ötvenhat éve nem dúlt
itt háború. Szülõ, ha látszik, nincs benne
köszönet,
pedig azok az anyák, nagyanyák, apák, nevelõapák,
akik az Alagsorban és az Eksönben feltûnnek, a maguk
módján mindent megpróbálnak. Példának
okáért nem tûrik, ha a gyermek (van vagy tizenhárom
éves) reggel hat után jön haza, s napi négy óránál
többet klikkel. Némelyik szülõ még a játékterembe
is elmegy a gyerekével felügyelni a zombi-gyilkolászást,
merthogy tudja, a gyereknek jó, ha kérdéseire - hol
végzõdik a fantázia, és hol kezdõdik
a realitás? - tüstént szakavatott szülõi
választ kap. De mi okosat mondhat az az anyuka, aki szerint nyakig
vagyunk a szürreáliában.
A szülõk tanácstalanok. Hol engednek, hol tiltanak.
Ahogy épp az élet hozza. Õrület, és nincs
benne rendszer. A legyek ura gyermekei még attól szenvedtek,
hogy kicsöppentek a felnõttvilágból, a mieink,
hogy belekeveredtek. Mára a felnõtt világ szép
lassan összeroskadt, magával rántva mindent, amire a
boldog gyermekkor ideáját hajdan alapozták. Az Alagsor
rejtélye, akár Columbo nyomozásaiban, az elsõ
öt percben leleplezõdik: a filmbeli kamaszbanda vezérének
van mit szublimálnia, részeges apja kis híján
megölte. És ez korai leleplezõdés dramaturgiai
szempontból nagyon is helyénvaló: nem az a kérdés,
hogy ki a tettes, a szülõ, a szegénység, az álszent
és tehetetlen társadalom, hanem hogy miképpen mászunk
ki a szakadékból. Én azért Almási helyében
elmentem volna az általános iskolába is, ahová
a gyerek persze nem jár, mert már van érettségije
is. Harmincezerért vette, mire krenkolja magát az északi
szélkörrel meg a trigonometriával. Mert az iskolának
egy szava sincs semmire, ami élet. Akár jó, akár
rossz ötlete támad valamelyik fõpedagógásznak,
hat-hét év mire moccan a rendszer. Nemrég négy-öt
magyar összehajolt, ha már ekkora a zûrzavar a tinifejekben
- a magyar családok nyolcvan százalékában szóba
nem jön a nemi identitás, nyilván huszadrangú
kérdés -, a tanárokat be kellene vezetni a szexuális
tanácsadás rejtelmeibe; teltek-múltak a hónapok,
s egy osztályfõnök sem kíváncsiskodott
az ötletgazdáknál. (Ez itt a reklám helye: mindezt
a tv 2-nek a tizenévesek szexuális felvilágosulatlanságával
foglalkozó Naplójából tudom; a honfoglalás
óta az elsõ értelmes tévémûsor,
mi történt, nyaralni mentek a politikusok? Ráfanyalodunk
az életünkre?)
A mai gyereknek egy vigasza lehet, kinövi semmi perc alatt. Mi
szülõk, ne nagyon reménykedjünk, most már
csak így maradunk.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu