Almási Tamás Alagsor, Varga Ágota Eksön, Mundruczó Kornél Afta elhanyagolt tizenévesekrõl szóló filmek. Honnan jöttek, kik õk, mik az esélyeik? A kerekasztal-beszélgetés résztvevõi: Arató László irodalomtanár, Erõs Ferenc szociálpszichológus, Iván Norbert pszichiáter és Szlobodnyik Csaba pszichológus.
Nem azonos mûfajban az Afta kisjátékfilm, a
másik kettõ dokumentum , sõt, úgy vélem
nem is azonos színvonalon, de mindhárom film ijesztõ
képet rajzol arról a tizenéves korosztályról,
amely játéktermekben, alagsori mosókonyhákban,
lepusztult lakótelepek sivár terein tölti az idejét;
e filmek szerint a bûnözés határán. Szüleik
a rendszerváltás hajótöröttei, sok közöttük
a munkanélküli, az elvált.
Arató László: A három igen különbözõ
film kapcsán, amelyek közül nekem az Afta tetszett leginkább,
mindenekelõtt eszembe jutott, hol is tartunk azzal a jelenséggel,
amit a hetvenes évek végén Hankiss Elemér úgy
nevezett, hogy a közösségek válsága, illetve
hiánya. A rendszerváltás óta a tinédzserek
talán még inkább magukra hagyatottak, mint a hetvenes-nyolcvanas
években.
Erõs Ferenc: Szerintem a hetvenes-nyolcvanas években
is rengeteg deviáns fiatal volt, gondoljunk a galeri-jelenségre,
csak akkor a deviancia még nem ágyazódott bele egy
ennyire a fejlett technikai környezetbe. Játéktermek,
videójátékok és seregnyi más lehetõség
létezik ma, ami a fiatalok deviáns vagy agresszív
megnyilvánulásait kanalizálja, összpontosítja.
Szlobodnyik Csaba: A gyerekek szabadidejét eluralták
ezek a könnyen emészthetõ dolgok, az ócska filmek,
a videójátékok, a játéktermek, ahol
egész délutánokat el lehet tölteni.
A játéktermekrõl szóló Eksönbõl
kiderül, hogy a gyerekek a moziból vagy a televízióból
tanult szerepeket építik itt tovább. A rendezõ
egyébként talán túlságosan direkt összefüggést
sugall a gyerekkori deviancia, illetve a számítógépes
játékok agresszivitása között
Arató: Valóban, és a film végén,
mintegy didaktikus utószóként, egy aranysárga
fényben úszó képen megmutatják nekünk
a napi játékból befolyt rengeteg pénzt. Mindez
mintha azt mondaná: bizony, ez mozgatja a világot. Én
azonban nem hiszem, hogy a játékterem a deviáns magatartások
egyedüli kiváltó oka. A média, illetve a játékterem
összekötésével viszont valóban jól
megragadható a gyerekeinket körülvevõ virtuális
világ egységessége. Ezek a gyerekek az akciófilmek
jeleneteit folytatják a játékteremben; a képernyõkön
látható ábrák tulajdonképpen az akciófilmek
parafrázisai. A gyerek itt aktívabb lehet, õ maga
is mondjuk Mátrix-hõssé válhat. A játékterem
eleve a médián szocializálódott gyerekeknek
szól.
Erõs: Ehhez azért hozzátenném, hogy mindez
erõsen osztály- és rétegspecifikus. A középosztálybeli
kultúra bizonyára ma is teljesen más. Egy középosztálybeli
gyerek nem nagyon jár játékterembe. Néz televíziót,
de talán kevesebbet, és azért néha olvas is.
Számomra meglepõ, milyen kivételes sikere van például
a Harry Potter-regényeknek.
Arató: A Harry Potterrõl egy kitûnõ recenziójában
Boldizsár Ildikó azt állítja, hogy tulajdonképpen
már a bit-agyú gyerekeknek íródott. Eltérõen
a gyerekirodalom egyéb darabjaitól, olyan sebességû
cselekmény-, illetve impulzusváltogatás jellemzi,
mint ami a médiában tapasztalható. A Harry Potter-regények
ezért csak a szabályt erõsítõ kivételek,
hiszen az olvasásszociológusok sajnos nem erõsítik
meg primer benyomásainkat. A legfrissebb idõmérleg
szerint ma már a középosztálybeli tinédzsereknél
is napi három óra a tipikus tévénézési
idõ, a felnõtteknek pedig már a fele évi egy
könyvet sem olvas el. Egyébként a kereskedelmi csatornák
belépése döntõnek bizonyult ezen a téren.
Iván Norbert: A szülõk szerepe nagyon fontos ezekben
a folyamatokban. Azok a gyerekek, akiket az Aftában, az Eksönben,
az Alagsorban megismerünk, olyan környezetben nõnek fel,
amely nem igen közvetít igazi értékeket feléjük.
S õk passzívan sodródnak azzal az értékrenddel,
ami ezt a közeget jellemzi. Sõt, az Eksönben van egy apuka,
aki együtt játszik a gyerekkel, s megdicséri a fiát,
hogy milyen sok embert sikerült lelõnie. Ez az agresszió
pozitív megerõsítése.
De miért kárhoztatjuk a szülõt, ha elmegy
a gyerekkel a játékterembe? Az Eksönben látunk
egy anyukát, aki rendszerint a hajvágás után
hozza ide a kisfiát, és nagyon értelmes dolgokat mond
ezeknek a játékoknak a hatásmechanizmusáról.
Szlobodnyik: Ez önbecsapás, és ezt szerintem az
anyuka is érezte. Csak volt erre egy jól hangzó kliséje.
A médiapedagógia is arra bíztat szülõt
és tanárt egyaránt, hogy tévézzünk,
mozizzunk együtt a gyerekekkel, reagáljunk a média jelenségeire,
s ezzel észrevétlenül megtanítjuk õket
szelektálni is.
Szlobodnyik: A játékterem azonban semmilyen értéket
nem közvetít, ettõl nem lesz egy gyerek gazdagabb. A
szülõ itt a magyarázhatatlant magyarázza. S az
is kiderül, hogy van olyan gyerek, aki naponta három órát
is áll az óriási képernyõk elõtt,
amin elég kifejezõ képek láthatók: fröccsen
a vér, szakad a test, és a gyerekek mondják is, hogy
mindez azért jó, mert sok bennük a vér.
Arató: Ehhez csak annyit, hogy nekem sajnos nem álltak
rendelkezésemre ilyen gépek, amikor gyerek voltam, de én
is rettentõ sok embert megöltem a barátommal, és
nem vagyok benne biztos, hogy az erõszakos fantáziálások
olyan nagyon negatívan hatottak a személyiségünkre.
Ezek a játéktermek, akárcsak minden játék,
amire a fiúgyerekek rátalálnak, valószínûleg
teljesen atavisztikus ösztönöket is kielégítenek.
Az ólomkatonázás is erõszakos.
Iván: Egyáltalán nem mindegy, hogy stilizált,
szimbolikus erõszakról van szó, vagy direktben szembesülünk
az erõszakkal.
Erõs: Régi vita a szociálpszichológiában,
hogy az agresszió látványa növeli az agressziót,
vagy éppen ellenkezõleg, levezeti.
Szlobodnyik: Számos kísérletet folytattak, ami
egyértelmûen bizonyítja, hogy növeli.
Arató: És ugyanannyit lehetne idézni, ami meg
az ellenkezõjét bizonyítja
Szerintem nem szabad leegyszerûsített,
közvetlen oksági kapcsolatokat konstruálnunk.
Erõs: Van viszont egy olyan jelenség, amelyet úgy
neveznek: elõhangolás (priming). Ha az utolsó felvonásban
elsül egy pisztoly, nem fog minket annyira készületlenül
érni, hogyha már az elsõben is ott láthattuk
az asztalon. Az embereket elõ lehet hangolni az agresszióra.
Ha ez megtörténik és voltaképpen ezt szolgálja
a médiában látott erõszak , akkor kevésbé
fognak ellenállni, részvétet érezni vagy felháborodni,
s érzéketlenebbek lesznek az áldozat iránt.
De önmagában attól még senki nem lesz erõszakosabb,
hogy sok erõszakot lát, ennek van egy sor egyéb feltétele
is: mi az agresszív történetek végkicsengése,
az agresszív modell elnyeri-e méltó büntetését
Szlobodnyik: Az is nagyon lényeges, hogy miféle problémamegoldó
stratégiákat sajátít el a gyerek. Ha csak az
agresszív modellt építi be, az nagy baj. A kereskedelmi
televíziókban elsõsorban agresszív modellekkel
találkozik.
Arató: A szappanoperák viszont másfajta modellt
mutatnak.
Hogy mennyire óvakodni kell az általánosításoktól,
arra megint az Eksönbõl hozható példa. Megismerünk
egy súlyosan beszédhibás fiút, aki azonban
játék közben tökéletesen beszél.
Úgy tûnik, az õ számára terapikus hatású
a játékterem.
Szlobodnyik: Mert feloldódik a szorongása. De csak ha
játszik! Ettõl azonban még nem fog meggyógyulni.
Mindez egyébként rímel az Afta befejezésére,
amikor a fõszereplõ fiú a feszültségeit
levezetendõ felgyújtja az autó tulajdonosát.
Arató: Arról a beszédhibás fiúról
az Eksönben váratlanul sokat megtudunk. A kamera egyszer csak
kilép a játékterembõl, s megismerjük Janó
családját és gátlásainak forrását.
Kiderül, hogy van egy féltestvére, akivel jó
a kapcsolata. Hiányzik viszont mindkettõjük papája.
Van ugyanakkor egy nagypapa, tekintélyes személy a családban,
veri is idõnként a gyerekeket. Egyébként munkásõr
volt valaha, s elég ideges lesz, amikor a rendezõ a múltjáról
kérdezi
Fura kettõs kötésben él tehát
ez a gyerek, mert a nagyapa átvállalta az apaszerepet: Janó
alighanem hálás is neki, meg gyûlöli is. Egyébként
ez volt az a pont, amikor úgy éreztem, hogy Varga Ágota
sikeresen átlépett filmje prekoncepcióján.
Ezzel kapcsolatban fontos, amit az osztályfõnök
kérdez: ugye önbizalmat kapsz a játékteremben?
Ezeket a gyerekeket lehangoló élmények érik
nap mint nap, amit többek közt itt dolgoznak fel.
Szlobodnyik: Mindegyik gyereknek rossz a szociokulturális háttere.
Az Alagsorban egy rendkívül sok betegséggel sújtott
anyukát látunk, aki négy gyereket szült, s a
fia gyerekét is õ neveli
Arató:
s aki úgy tûnik, maga a csõdtömeg,
a végén mégis kiderül, hogy még leginkább
õ áll helyt.
Szlobodnyik: Az Alagsorban félig meddig egy pederaszta történetet
is megismerünk. Megtudjuk, hogy Imre, aki szerintem enyhén
értelmi fogyatékos, egyszer négy napra eltûnt,
elcsalta egy férfi egy tornacipõ ígéretével,
s ki akarta vinni Németországba. Jó érzékkel
ragadta meg a film, hogy a pedaraszták valóban kitûnõ
ösztönnel találnak rá az ilyen gyerekekre. Egyfolytában
úgy éreztem, a saját munkánk köszön
vissza ezekbõl a filmekbõl.
Erõs: Az is érdekes, hogy a rendezõ az Alagsorban
egy ponton a gyerekek kezébe adja a kamerát. Ez fontos dolog:
talán nem tejesen reménytelen a sorsuk. Mintha éppen
a kamera hatására sikerülne kilépniük a
teljes passzivitásból. S ez akkor is igaz, ha durván
beszélnek, ha kiderül, hogy az egyikük pénzért
vásárolta az érettségijét. Bár
lehet, hogy ez csak amolyan háryjános motívum.
Arató: Elképzelhetõnek tartom, ez a srác
el tud ilyesmit intézni. Egyébként egy jóeszû,
érzékeny gyerek, aki ezért megy le az alagsorba, mert
nem akar úgy élni, mint a szülei a papa brutális
alkoholista volt vagy a testvérei, akiknek szintén befuccsoltak
a kapcsolataik. Laci 17 évesen ott tart, hogy semmiféle tartós
férfi-nõ kapcsolatot nem akar létesíteni. S
ezen a ponton eszembe jutott, vajon hogyan hat a jelenlegi politikai diskurzus
fetisizált családképe a magyar társadalom csonka
családjaira, családtalanjaira. Az idealizált családkép,
úgy, ahogyan ma nálunk, a közmédiában,
illetve a politikában megjelenik, könnyen stigmatizálhatja
ezeket a gyerekeket.
Erõs: Mindez szorosan összefügg azzal, hogy növekszik
a szakadék az alsóbb néprétegek, a társadalom
alagsorában élõk és a középosztály
között, akiket a mostani politikai kurzus is inkább elõnyben
részesít. Miközben és számomra ezek
a filmek is ezt tanúsítják a leszakadó rétegek
helyzete romlott a rendszerváltás óta.
Arató: A felsõ vagy emelkedõ középosztály
pedig egyelõre nem túl nagy. A magyar társadalom rétegzõdésének
képe még mindig egy terhes babapiskótára hasonlít.
Nagyon sokan élnek, ha nem is ilyen szinten, mint ezekben a filmekben,
de például a lakótelepeken ennek a közelében.
Erõs: Kétségtelen, hogy az utóbbi évtizedekben
megindult a lakótelepek elszlamosodása, de azért mégsem
általánosítanék, mert lehet, hogy az a gyerek,
aki a Rózsadombon szocializálódik, ugyancsak deviánssá
válhat (gondoljunk a drogproblémára). Egyáltalán:
hiányérzeteim vannak. A két dokumentumfilmre gondolok.
A hetvenes-nyolcvanas években a Balázs Béla Stúdióban
készült filmek alkotói, többek között
Schiffer Pál, Gazdag Gyula vagy Szomjas György sokkal mélyebben
utánajártak bizonyos jelenségeknek, sokkal reflektáltabb
filmeket készítettek. Ezek az újabbak inkább
csak bevillantanak dolgokat, sugallnak bizonyos összefüggéseket,
például, hogy a játékterem felelõs mindenért
s azért ez így nem feltétlenül igaz.
A legmegrázóbb, hogy nincsenek jelen a szülõk
a gyerekeik életében, és a gyerekek sem tudnak semmit
a szüleikrõl. Az Afta fõszereplõjétõl
megkérdezi a haverja, hol vannak a szülei? Talán Bécsbe
mentek. Biztosan vásárolnak hangzik a válasz. Az
Alagsorban Almási megkérdezi Krisztián apukájától,
tudja-e, mit csinál a gyerek a diszkóban. A papa azt mondja,
õt ez nem érdekli. Ennek a szakadásnak valahogyan
az az eredõje, hogy a szülõk mintha ügyetlenek
lennének abban, hogy átadják saját tapasztalataikat,
gondolkodásmódjukat, tudásukat a világról.
Hová lettek a Fekete Péter-típusú apukák,
akik órákon át tudtak beszélni arról,
hogy õk kicsodák, és mit várnak el csemetéjüktõl?
Akiknek ha nevetségesek is , de mégis elvei voltak?
Erõs: Valószínûleg eltûntek, mert
ebben a közegben már nincsenek ilyen stabil identitású
apukák. Egy munkanélküli, aki kikerült a szakmájából,
s aki régen esetleg vasesztergályos volt, az már nem
nagyon tud mit átadni a gyerekeinek. Kit érdekel ma már
az, amit egy régi vasesztergályos tudhatott. A korszerû
technikákban viszont ma egy gyerek alkalmasint jártasabb,
mint a szülei. Tudja használni a számítógépet,
tud közlekedni az Interneten. De nem csak a szakmát nem tudják
átadni a szülõk, hanem az életstratégiát
sem. Azok a tapasztalatok, amiket õk felhalmoztak, jobbára
érvényüket vesztették. A szülõ bizonytalansága
pedig rávetül a gyerekek rossz és irányítás
nélküli értékválasztására
is.
Szlobodnyik: Pedig a munkahelyi identitás rendkívül
fontos a felnõtt ember számára. Ha egy apa nem tudja
értékelni önmagát, nem tudja példaként
állítani a gyerek elé, akkor az nagyon erõs
frusztrációkat okoz.
Iván: Valószínûleg ezért van az,
amit a napi praxisomban látok: a gyereknevelés leegyszerûsödött
jutalmazásra és büntetésre.
Erõs: Amerikában már a hatvanas-hetvenes években
felbukkant az apa nélküli társadalom fogalma. Eltûntek
az apák, felszívta õket a munkaerõpiac, de
tulajdonképpen az anyák is, akiket az új, nárcisztikus
szemléletû világban elsõsorban az érdekelt,
hol mit lehet vásárolni. Mindez pedig oda vezetett, hogy
a család szerkezete átalakult, az érzelmi kötelékek
meglazultak, a szülõk a gyermekeikre sokkal kevésbé
figyeltek oda, sokkal többet engedtek meg nekik, mint korábban,
mivel sok esetben nem tudnak mit kezdeni velük.
Arató: Hannah Arendt tanulmánya a tekintélyrõl,
illetve az oktatás válságáról szól.
A filozófusnõ a különféle reformpedagógiákat
bírálva azt állítja, hogy a nõk, a munkások
és a kisebbségek emancipálása után a
modern társadalmakban a gyerekeket is emancipálták.
Ám ez az egyenjogúsítás a gyerekeknek nem válik
feltétlenül hasznára, mert más természetû
folyamatról van szó. Ami a nõk és a munkások
számára felszabadulást hoz, elhagyatottságot
és a cserbenhagyás érzését jelentheti
a gyermeknek. Mert az õ számukra az élet és
a növekedés egyszerû ténye még mindennél
fontosabb. És Arendt összekapcsolja ezt a tendenciát
a fiatalság fétisével. Talán ezekre a filmekre
is elmondható, hogy a szülõk azért sem mutatnak
példát (a veseköves nagymamaszerû mamáktól
eltekintve), mert fiatalok akarnak maradni. S ha a fiatalság a divat,
akkor a mintaadás elve eleve sérül.
Erõs: Ebben igaza van Arendtnek, de azt azért fontosnak
tartom, hogy vannak gyermekjogok. Régebben nem csak nálunk
a tanár gyakorlatilag bármit megtehetett a gyerekkel. De
akár a szülõ is. A világirodalom teli van brutális
nevelõkkel Dickenstõl Ottlikig. Fontos, hogy ma mégsem
lehet akármit megtenni a gyerekekkel.
Szlobodnyik: Hogy a gyerek teljes emancipálása, véleményének
folyamatos figyelembe vétele vissza tud ütni, azzal nagyon
egyetértek. S talán ezzel függ össze, hogy a Rogers-féle
és a különbözõ humanisztikus iskolák
hatékonysága igen alacsony. Az Alagsorban Laci anyukája
azt mondja: Kértem a gyereket, hogy menjen be az iskolába,
de hát nem ment be. Mit tudtam csinálni?
Ez a problémakör ugyanaz, mint amirõl Neil Postman
ír az elveszett gyerekkor kapcsán. A gyereket nemcsak a szülõje,
de a médiák is emancipálják azzal, hogy idejekorán
szembesítik a felnõtt társadalom minden titkával,
néhai tabujával, problémájával. Az ezredvégi
gyerekek nem gyerekek, inkább kis felnõttek.
Arató: Ráadásul kicsit úgy jártak,
mint Mrozek Tangójában: a szülõk ellázadták
elõlük a lázadást. A gyerekeknek komoly szerepzavarokat
okoz, hogy nem világosak azok a keretek, amivel szemben meghatározhatják
önmagukat. De ha már az iskolánál tartunk, fontos,
hogy ezekben a filmekben a gyerekek szakiskolákba járnak.
Ahhoz harmadhoz tartoznak, amely a legelhanyagoltabb iskolatípusba
jár. Valódi gond az is, hogy a szülõk már
nem vállalják és nem is tudják vállalni
a szocializációs minták közvetítését,
a mindennapi tapasztalatok reflektálását, egyszerûen
azért, mert a mama a legtöbb helyütt dolgozik. Az iskola
pedig mentálisan és financiálisan készületlen
arra, hogy mindezzel foglakozzon. A tananyagok, sõt az egész
iskolarendszer teljesen lemaradt egy sor szociokulturális változásról.
Erõs: Az iskolarendszer ugyanakkor reprodukálja az egyenlõtlenségeket.
Ezzel a témával már a hetvenes-nyolcvanas években
sok szociológus foglalkozott. De természetesen ez nem csak
magyar jelenség. Ha az utóbbi évek néhány
nagyszerû angol játékfilmjére, az Alul semmire
vagy a Patkányfogóra gondolunk, akkor kiderül, hogy
a budapesti lakótelepek világa sem sivárabb, mint
a sheffieldi vagy a glasgow-i munkáskerületeké.
Szlobodnyik: Ha már az angol filmek kapcsán megint visszatértünk
az agresszióhoz, az Alagsor vagy az Eksön szereplõiben
legalább megvan a társas igény. Az Afta fõhõse
viszont inkább a magányos agresszióra mutat példát,
ami mindig veszélyesebb, abból sokkal nehezebb kikeveredni.
Bár nekem ez a film nem igazán tetszett. Tulajdonképpen
csak az operatõri munkát értékeltem benne.
Iván: Az Afta nekem sem tetszett. Klisészerûnek,
közhelyesnek éreztem a történetét. Már
az elsõ jelenetben tudtam, hogy gyilkossággal fog véget
érni. Túl sok ilyen filmet láttam már.
Én viszont ellenkezõleg, nagyszerû, érett
filmnek tartom. Éppen a befejezése egyáltalán
nem egyértelmû, Mundruczó és operatõre
ugyanis egy pillanatra sem foglalták egy képbe a tettest
az áldozattal. Ráadásul hirtelen a barát is
kitûnik a képbõl. S ettõl az egész lehet
belsõ vágyteljesítõ kép, belsõ
mozi, erõszakos fantáziálás, ami ezt a rémes
napot lezárja.
Arató: Számomra is egy csomó gyönyörûség
volt ebben a filmben, így például ahogyan szimbolikus
térré válik a valós tér. Ahogy a garázssor
labirintussá lesz, vagy amikor tengózás közben
a labda egy csomó anya nélküli macskakölyökre
esik. És ezek a macskakölykök meg a gyerekek nyilván
egymást jelentik, de nem tolakodóan, nem szájbarágósan.
Vagy amikor a nagydarab fiúk a (valóságban alighanem
Rákos-pataknak hívott) szûkös betonvályúban
gázolnak, az árokban, amibe Gyémánt, a fõszereplõ
már a film elején véletlenül belecsúszik.
Szép képzõmûvészeti allúzió
a focipályás jelenet a félmeztelen fiúval:
Ferenczy Károly A kavicsot dobáló fiúk címû
festményére emlékeztet. És ugyanaz az életérzés:
a gyakran alsó kameraállásból mutatott srácok
nagynak, erõsnek látszanak, de ugyanakkor bizonytalanul bámulnak
a jövõbe... Az is érdekes, hogy mindkét szeretkezési
jelenetben zenét hallgat az egyik fél. Az elsõben
a lány valami heavymetalost hallgat, akusztikusan külön
térben a fiútól. Késõbb, amikor a fõszereplõ
barátja magatehetetlen részeg anyukájával szerelmeskedne,
akin szintén fülhallgató van, a fiú átveszi
a hallgatót, de hirtelen elmegy a kedve az egésztõl:
megnyílik ugyanis köztük egy kulturális szakadék:
a magnóból az Abba szól. S a film tempóváltásai
is nagyszerûek.
Szlobodnyik: Kétségtelenül jól megmutatja
ez a film, hogy milyen apró nüánszokon múlik
ezeknek a fiataloknak a további sorsa. Nagyon sok ilyen gyerek van
a praxisomban, akik súlyos dolgokat követtek el, akár
gyilkosságokat, de valójában csak pár meggondolatlan
másodpercen múlt minden.
Arató: Én megfordítanám
Nekem a film azért
tetszett, mert akár megtörténik ez a gyilkosság,
akár nem, a fiú agressziója viszontagresszió.
A jól öltözött autótulajdonos köt beléjük,
három garázzsal odábbról, akit a fiúk
nem zavartak. Az Eksön és az Alagsor csak a frusztrációt
mutatta. Az Aftában viszont szépen felépül a
folyamat: hova is vezet ez a frusztráció.
S mit mondhatnánk arról, amirõl egyáltalán
nem készül film: vajon a középosztálybeli
családok sikeresebben adják-e át saját kulturális
tapasztalataikat?
Erõs: Talán igen. De õket is érinti az
a jelenség, amellyel mostanában több kutatás
foglalkozott, vagyis hogy mennyire eltûnt nálunk az embereket
körülvevõ társas hálózat. Amikor
azt kérdezték az emberektõl, hány barátjuk
van, hány társukra számíthatnak, ha bajba kerülnek,
kiderült, hogy ez a network szétesõben van, a gyerekek
magukra maradtak.
Arató: Nagyon sok érzelmileg elhanyagolt, magányos
gyereket ismerek, akikkel magas beosztású, magasan kvalifikált,
mûvelt szüleik egyáltalán nem foglalkoznak. A
fiatalok viszont elkezdtek kiépíteni egy új network-öt
maguknak. Az új család a chat-site, az Internet beszélgetõ
oldala, illetve a mobil. Az írásbeli érettségin
15 gyerek közül 13-an tették ki a mobiljukat az asztalra.
Szlobodnyik: Épp ebbõl az iskolából sajnos
nagyon sok gyereket ismerünk. A felsõközéposztályban
a szülõk perfekcionizmusa gyakran tökéletesen beépül
a gyerekbe, aki aztán olyan mércét állít
fel magának, amelynek képtelen megfelelni. És gyakran
sem pozitív, sem negatív elismerést nem kap semmiért.
Minden téren tökéletesnek kell lennem sugallja a család
és a média egyaránt. Szépnek kell lennem, osztályelsõnek
kell lennem. S egyszercsak minden összeomlik, mert ennyit ember nem
tud megcsinálni. A szülõ, a felnõtt társadalom
pedig elfelejtette õt erre figyelmeztetni.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu