A játék akció, nem lehet kívülrõl megítélni.
Intellektuális körökben divat csepülni a videójátékokat.
Mint minden popkultúrát, ezt is könnyû a komolyság
magasából lenézni és megvetni, netán
a szörnyûködni a játék- és számítógépek
képernyõin látható durva jelenetektõl.
Azonban mint minden popkultúra, a popzenétõl a hollywoodi
moziig, ez a terület is elõállított olyan értékeket,
amelyek bármilyen mérce szerint megállják a
helyüket, hacsak a mérce nem az eleve elutasítás.
E kis írás apropóját Varga Ágota
Eksön címû dokumentumfilmje adta. A filmbõl végig
süt, hogy a rendezõ eleve utálja ezeket a számítógépes
játékokat. Szerinte ezek a játékok értelmetlenek
és agresszívek, akik pedig játsszák õket,
azok annyira beszûkültek, hogy még értelmes választ
sem tudnak adni a kérdésekre.
A videójátékok többségének
alapját valóban a lövöldözés, ugrándozás
és egyéb intenzív pszichomotorikus tevékenységek
alkotják. Ezek azonban csak a játékok alapritmusát
adják meg, akár a popzenének a dobok. E felszín
alatt a legjobban sikerült videójátékok meglepõen
mély intellektuális kihívásokat is tartalmaznak.
Éppen a legsikeresebb videójátékokban mutathatók
ki igen komoly szellemi teljesítményeket igénylõ
rejtvényelemek és grafikai megoldások. Jellemzõ
módon az Eksön legérdekesebb jelenetei is a játékgépek
képernyõirõl valók, ezeket kiváló
érzékkel válogatta össze a rendezõ.
Szokás a videójátékok védelmében
felhozni, hogy nagymértékben fejlesztik a mozgás-koordinációt
vagy a döntési készséget. Ez talán igaz
is (a tudományos igényû vizsgálatok eredményei
egyelõre ellentmondásosak), de eléggé mellékes
szempont. Ez ugyanis nem a videójátékoknak, hanem
magának a számítógépes technológiának
az érdeme; ilyen hatásuk másképp is kiaknázható
lenne. A sikeres (és eredményes) oktatóprogramok ugyanezeket
az eszközöket használják; éppen ettõl
mûködnek, és talán éppen emiatt nem találják
helyüket az iskolákban, ahol eleve gyanús, ami élvezetes.
Mint ahogy a legtöbb matektanár nagy ívben elkerüli
az igazán szép feladatokat, s a legtöbb tornatanár
kategorikusan tiltja a tornaórán a focit. Úgyhogy
én sem ezeket hozom fel elsõsorban a videójátékok
védelmében, ha már fogadatlan prókátorukká
lettem.
A szörnyûködés, netán cenzorért
kiáltás elõtt érdemes megvizsgálni,
milyen hatásuk van ezeknek a játékoknak valójában.
Tényleg növelik-e az agressziót a valódi életben?
Nos, a pszichológiai kutatások eredményei ezt nem
látszanak alátámasztani. Az agresszív, véres
jelenetek passzív nézése valóban mutat valamelyes
agressziónövelõ hatást, bár a növekedés
mértéke a legtöbb kutatás szerint nem különösebben
magas. Az aktív, absztrakt agressziónak azonban nem volt
kimutatható ilyen hatása, sõt, egyes kutatások
még kifejezett (bár szintén nem nagy mértékû)
csökkenést találtak.
Ez egyben azt is magyarázza, hogy miért oly hatásosak
az Eksön-filmbe sûrûn bevágott képernyõ-jelenetek.
A nézõ nem aktívan játssza õket, hanem
passzívan nézi, és így egészen más
a hatásuk, mintha játszana ezekkel a játékokkal.
Ugyanaz a jelenet nézve növelheti bennem az agressziót,
holott aktívan átélve, irányítva esetleg
épphogy csökkentené. Az említett pszichológiai
kutatások alapján azt állítom, hogy az Eksön-film
kifejezetten félrevezetõ – nyilván nem szándékosan,
de hatásában mégis az.
Aki azon szörnyûködik, hogy milyen nyílt agresszió
zajlik ezekben a játékokban, annak ajánlom figyelmébe
a sakkozókat. A sakkozók gátlástalanul ki akarják
nyírni, le akarják gyilkolni az ellenfél figuráit
– képzeljük el, miféle kíméletlen vérengzést
fognak ezek után az életben véghezvinni… A sakk persze
nem olyan realisztikus, mint a számítógépes
játékok. (Ezzel együtt bizonyos iszlám országokban
betiltották, és lényegében ugyanolyan indokok
alapján, amiért itt egyesek cenzorért kiáltanak
a videójátékok miatt.) Csakhogy a hiperrealizmusban
éppen az a csavar, hogy minél realisztikusabb, annál
könnyebb elvonatkoztatni tõle: olyan élethû, hogy
nyilván nem is lehet igaz. És tényleg: nem is az.
A legsikeresebb akciónk hatására sem hal meg soha
senki.
A játékszenvedély természetesen akár
a függõségig fokozódhat. De az igazán
érdekes kérdés az volna, vajon mit csinálnának
ezek a srácok, ha nem lenne videójáték. Ha
drogoznának helyette. Akkor nem jobb mégis a játékterem?
A videójátékok kialakították a maguk
újfajta szociális kereteit is. Ma már aligha tekinthetõk
az embereket egymástól elidegenítõ, elmagányosító
tevékenységeknek. Az még az Eksön-filmbõl
is kiderült, hogy a játéktermekben egyfajta társas
élet zajlik, talán nem is rosszabb minõségû,
mint például egy sakk- vagy karate-klubban – nem tudom. De
ha valaki ilyen mély elõítéletekkel közeledik
hozzájuk, mint Varga Ágota, attól nyilván nem
is fogom megtudni. Talán majd egy másik dokumentumfilmbõl.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu