Rózsa Sándor könnyes emlékké vált, Princ kellemes borzongást okoz. Új televízió csatorna, régi filmekkel és mûsorokkal.
Feltámadt a Magyar Televízió. Nem ez a mostani,
királyinak becézett (csúfolt?) intézmény,
hanem az a régi, harminc-negyven évvel ezelõtti, a
maga idejében egyedülálló és egyetlen
népszórakoztató intézmény. Meghökkentõ
jelenség ez a szappanoperákkal kábító,
filmáradatot ontó, megtörtént baleseteket kéjjel
újrajátszó, önképzõköri nívójú
színjátékosokat világsztárrá
avató tévécsatornák egyeduralmának idején.
A varázsszó: Filmmúzeum. Nem az egykori, mélypincében
mûködõ mozi a Dohány utca torkolatvidékén.
Csak egy kattintás a távkapcsolón, s máris
a honi televíziózás hõskorában járunk.
A Filmmúzeum csatorna, Prokopp Dóra nemrégen indult
televíziója a nosztalgiázni kívánók
házimozija. Tündökletes, hogy ezt meg lehetett csinálni.
Mibul? – kérdezhetnénk Benedek Tibor annak idején
klasszikussá vált kabarészámának zárópoénjával.
(Ezt a remek magánszámot sajnos még nem ismételték.)
Ki az az õrült milliomos, nagystílû emberbarát
(à la Jean Valjean), adakozó tõkepénzes, aki
ezt finanszírozza? Sehol egy reklámblokk, a mûsorok
megszakítás nélkül peregnek. Meddig lehet ezt
így csinálni: a reklámistent kísérteni,
fityiszt mutogatni a tõkének. Hiszen nem csak kisnyugdíjasok
és minimálbéresek ülnek oda a folyton-folyvást
reprízelõ képernyõ elé.
Fájdítsuk egy kicsit azok szívét, akiknek
még nem jön be a Filmmúzeum. Mi minden kerül elõ
a régi dobozokból? Döbbenten tapasztaljuk, miként
lett a hatvanas-hetvenes évek sokat szidott tévés
produkcióiból egész jól fogadható, már-már
klasszikus becsû sikerdarab. Ezt a hatást még nem írta
le semmiféle esztétika, se szociálpszichológia.
A régi, bemutatásuk idõpontjában akár
megbukott filmek is felértékelõdnek a múló
idõvel. Nemcsak azért, mert a legrosszabb esetben is szociografikusan
rögzítették saját koruk vizuális szemléletmódját,
és társadalomkutatási alapul szolgálhatnak,
hanem mert a mezei mozinézõk (s valamiképp mind azok
vagyunk) elsõ ifjúságukat láthatják
feltámadni. Szerencsés az a rendezõ, akinek operatõrje
egyéni ambícióból vagy éppen külsõ
sugallatra eredeti helyszíneken forgatott, és nem second
plánokkal rögzítette a kamerája elõtt
megjelenõ alakokat. Duhajkodhat Jávor, ripizhet Latabár,
ha látható mögöttük az éjszakai Oktogon
képe a harmincas évekbõl vagy az Astoria szálló
környéke egy reggeli csúcsforgalomban, rögvest
felértékelõdik a jelenet. Feledve a csacska cselekmény,
él az utca, él a film.
Médiakutatóknak kötelezõ odaülni a Filmmúzeum
képernyõje elé. Tanulmányozhatják a
harminc-negyven évvel ezelõtti hazai televíziózás
gyakorlatát, nézhetik sorozatban az egykori szilveszteri
mûsorokat, megtudhatják milyen volt anno egy sorozat (Egy
óra múlva itt vagyok), klasszikus értékû
tévé-játékokat (Gömböc), felejthetetlen
színházi közvetítéseket (Fiorenza), színdarabok
tévé-változatát (A két Bolyai, Fáklyaláng)
láthatják újra. Kulturális misszió ez
a javából. Még az egykori tévé-torna
és esti mese reprízelésének is megvan a diszkrét
bája.
De épp itt van egy kis bökkenõ. Míg a televízió
archívumából szinte bármit mûsorra tudnak
tûzni, gyaníthatóan nincs olyan érdekesség,
amit, ha akarnak, ne tudnának lejátszani, viszont megindulásuk
óta ugyanaz a mintegy ötven darabból álló
filmcsomag pereg. Némelyik film (Sellõ a pecsétgyûrûn,
Fotó Háber) már legalább tízszer szerepelt
a képernyõjükön. A sematikus Örkény-regénybõl
készült Becsület és dicsõséget is
szakmányban vetítik, nem lett jobb sajnos, mint ahogy az
egyik legrosszabb magyar bûnügyi film, a Fény a redõny
mögött sem, amelyikrõl azt írta annak idején
szegény B. Nagy László, hogy jobb lett volna, ha nem
a szereplõk dobálják ki egymást a vonatablakból,
hanem a rendezõ teszi ezt a forgatókönyvvel. A nagy
kérdés: a Filmmúzeum miért nem tallóz
oly bõségesen a Nemzeti Filmarchívum és a Mokép
kópiaállományából, mint teszi azt a
Magyar Televízió régiségeivel. Azt nem is akarjuk
feltételezni, hogy utóbbi már a zsebükben, raktárukban
volt valamiképp, s az elõbbiért meg számukra
túl nagy árat kellene fizetni, mert akkor
néhány
hónapnyi tündöklés után leáldozik
az épphogy elindult jó kezdeményezés napja.
Játékfilmeket kell venni, de gyorsan, mert hamarosan unalmassá
válik, egyesek szerint már azzá is vált, a
választék. A televíziós régiségek
egy ideig még fenntarthatják az érdeklõdést,
hiszen a Filmmúzeum még elég kevés háztartásban
fogható. Jöhet még a Cicavízió ismétlése,
megjelenhet a képernyõn Takács Marika és Varga
Jóska, de igazi tartalékai, ha ragaszkodik az alapelveihez,
mégiscsak a játékfilmek archívumaiban lapulnak.
Abból sosem válik képernyõs egyenkoszt, mindegyik
egyedi darab, s még a legrosszabb is õriz valamit a filmemlékezetbõl.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu