Hannibal
Rossz doktor
Hungler Tímea

Ha kedves az életed, sohase vacsorázz együtt a pszichiátereddel.

Jó néhány azonosítatlan holttestet, grasszáló sorozatgyilkost tart nyilván azóta az FBI, hogy mindannyiunk kedvenc kannibáljáról, Hannibal Lecter doktorról utoljára hírt kaptunk.
A rossz doktor pályafutását Thomas Harris A vörös sárkány címû bestsellerének karaktereként kezdte, az évek folyamán kultikus irodalmi figurává nõtte ki magát. A vásznon elõször Michael Mann  Embervadász címû filmjében a gonosz Fogtündér mestereként jelent meg, majd életrevalóságát bizonyítandó felküzdötte magát az elsõ vonalba: A bárányok hallgatnak címû könyvben és a belõle készült filmben már abszolút fõszereplõ, emblematikus figurájának megteremtésben az õt megformáló Anthony Hopkinsnak is komoly feladat jutott.
A „bárányok” karámnyi Oscarja után Hannibal-klubok alakultak, internetes fórumokon tárgyalta ki a nagyérdemû a doktor rémtetteit, kifinomult jellemét, és türelmetlenül várta a folytatást, a Hannibalt, melyet íróként ugyancsak Harris jegyzett. A könyv megjelenése és a készülõdõ forgatókönyv azonban nem aratott osztatlan sikert – a második részben a Szörnyeteg mellett a Szépség szerepét alakító Jodie Foster és a rendezõ, Jonathan Demme kifejezetten elégedetlen volt az eredménnyel, így a harmadik részben Clarice Starling FBI nyomozó kisasszony szerepében már Julianne Moore-t láthatjuk, a rendezés felelõségét pedig egy sokat próbált fejvadász, Ridley Scott vállalta magára.
És hogy miben más az új rész az elõzõ kettõhöz képest?
Az Embervadász és a Bárányok hallgatnak nem csupán Hannibal Lecter figuráját tette halhatatlanná, de komoly szerepet játszott abban is, hogy egy filmes zsáner, a sorozatgyilkos-mozi befolyása megszilárduljon. Az új rész, bár fõszereplõje ugyancsak serial killer, mellõzi a mûfaj klasszikusainak cselekménybonyolítását: sem rejtélyes körülmények között elhalálozott áldozatok, sem a rejtélyt kibogozó szuperzsaru és az ádáz gonosztevõ szellemi párharca nem szerepel benne; a film inkább klasszikus akciómozi, horrorral dúsítva – emberevészet, kizsigerelés, és a nézõre már önmagában frászt hozó, a felismerhetetlenségig elmaszkírozott Gary Oldman annak a Mason Vergernek a szerepében, aki Lecter doktor analizáló hajlamait egyedüliként élte túl.
Ridley Scott nem restell saját életmûvébõl meríteni – a hatásosan fotózott templombelsõk és piacterek, az izgalmas tömegjelenetek egyértelmûen a Szárnyas fejvadász hatását mutatják, a filmes adaptáció azonban jelentõsen módosít a Harris-regény befejezésén – míg ott kissé giccsbe hajló módon a Szörnyeteg nem csupán a gasztronómiai élvezetekbe vezetve be a Szépséget, elnyeri annak kezét, a filmbeli Clarice Starlingon diadalmaskodik az FBI-morál: egy percig sem feledi, hogy a legveszélyesebb bûnözõk egyikét üldözi.
Vajon mivel képes levenni a lábáról az egyszerû földi halandót Hannibal Lecter, kérdezhetjük joggal, ha a darabolásokat, kibelezéseket, mûgonddal végzett kannibalizmusát csupán kisebb jellembeli fogyatékosságaként tartjuk számon, melyek árnyékot sem vetnek érdemeire?
A doktor igazi stílusos, régimódi psycho, mellette utódja, Patrick Bateman átlagos kis pszichopatának tûnik, a felesleg bûvöletében élõ yuppie-nak, aki mindent kipróbál, mert mindent kipróbálhat. Lecter azonban a libertinusok leszármazottja, rafináltan perverz tudásszomj hajtja – legyen szó kiváló borokról, gasztronómiai különlegességekrõl, festészetrõl vagy orvostudományról, mindenben a szuperlatívuszok híve; mester, akitõl, mi tanítványok Clarice Starlinggal az élen „csak” tanulhatunk.
Miért is ne hívhatná ez az nietzsche-i Übermensch tetemre a Jóistent, dönthetne életrõl és halálról, ha már ízlésben, tapasztalatokban és tudásban ilyen magasan áll embertársai felett?
Ridley Scott azzal, hogy filmjében változtat a könyv befejezésen (nem árulom el a végkifejletet), úgy tûnik, nem csupán egy lehetséges folytatás esélyét csillantotta meg, de a történet kissé megborult erkölcsi egyensúlyát is igyekezett helyreállítani.
Más kérdés, hogy az Übermensch hatására a nézõ nem jutott-e régen túl jón és rosszon?

Hannibal (Hannibal) – amerikai, 2000. Rendezte: Ridley Scott. Írta: David Mamet, Steven Zaillian. Kép: John Mathieson. Zene: Hans Zimmer. Szereplõk: Anthony Hopkins (Dr. Hannibal Lecter), Julianne Moore (Clarice), Giancarlo Gianinni (Pazzi), Francesca Neri (Allegra), Ray Liotta (Krendler). Gyártó: Universal Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 132 perc.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu


www.filmvilag.hu

C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/