Ha kedves az életed, sohase vacsorázz együtt a pszichiátereddel.
Jó néhány azonosítatlan holttestet, grasszáló
sorozatgyilkost tart nyilván azóta az FBI, hogy mindannyiunk
kedvenc kannibáljáról, Hannibal Lecter doktorról
utoljára hírt kaptunk.
A rossz doktor pályafutását Thomas Harris A vörös
sárkány címû bestsellerének karaktereként
kezdte, az évek folyamán kultikus irodalmi figurává
nõtte ki magát. A vásznon elõször Michael
Mann Embervadász címû filmjében a gonosz
Fogtündér mestereként jelent meg, majd életrevalóságát
bizonyítandó felküzdötte magát az elsõ
vonalba: A bárányok hallgatnak címû könyvben
és a belõle készült filmben már abszolút
fõszereplõ, emblematikus figurájának megteremtésben
az õt megformáló Anthony Hopkinsnak is komoly feladat
jutott.
A „bárányok” karámnyi Oscarja után Hannibal-klubok
alakultak, internetes fórumokon tárgyalta ki a nagyérdemû
a doktor rémtetteit, kifinomult jellemét, és türelmetlenül
várta a folytatást, a Hannibalt, melyet íróként
ugyancsak Harris jegyzett. A könyv megjelenése és a
készülõdõ forgatókönyv azonban nem
aratott osztatlan sikert – a második részben a Szörnyeteg
mellett a Szépség szerepét alakító Jodie
Foster és a rendezõ, Jonathan Demme kifejezetten elégedetlen
volt az eredménnyel, így a harmadik részben Clarice
Starling FBI nyomozó kisasszony szerepében már Julianne
Moore-t láthatjuk, a rendezés felelõségét
pedig egy sokat próbált fejvadász, Ridley Scott vállalta
magára.
És hogy miben más az új rész az elõzõ
kettõhöz képest?
Az Embervadász és a Bárányok hallgatnak
nem csupán Hannibal Lecter figuráját tette halhatatlanná,
de komoly szerepet játszott abban is, hogy egy filmes zsáner,
a sorozatgyilkos-mozi befolyása megszilárduljon. Az új
rész, bár fõszereplõje ugyancsak serial killer,
mellõzi a mûfaj klasszikusainak cselekménybonyolítását:
sem rejtélyes körülmények között elhalálozott
áldozatok, sem a rejtélyt kibogozó szuperzsaru és
az ádáz gonosztevõ szellemi párharca nem szerepel
benne; a film inkább klasszikus akciómozi, horrorral dúsítva
– emberevészet, kizsigerelés, és a nézõre
már önmagában frászt hozó, a felismerhetetlenségig
elmaszkírozott Gary Oldman annak a Mason Vergernek a szerepében,
aki Lecter doktor analizáló hajlamait egyedüliként
élte túl.
Ridley Scott nem restell saját életmûvébõl
meríteni – a hatásosan fotózott templombelsõk
és piacterek, az izgalmas tömegjelenetek egyértelmûen
a Szárnyas fejvadász hatását mutatják,
a filmes adaptáció azonban jelentõsen módosít
a Harris-regény befejezésén – míg ott kissé
giccsbe hajló módon a Szörnyeteg nem csupán a
gasztronómiai élvezetekbe vezetve be a Szépséget,
elnyeri annak kezét, a filmbeli Clarice Starlingon diadalmaskodik
az FBI-morál: egy percig sem feledi, hogy a legveszélyesebb
bûnözõk egyikét üldözi.
Vajon mivel képes levenni a lábáról az
egyszerû földi halandót Hannibal Lecter, kérdezhetjük
joggal, ha a darabolásokat, kibelezéseket, mûgonddal
végzett kannibalizmusát csupán kisebb jellembeli fogyatékosságaként
tartjuk számon, melyek árnyékot sem vetnek érdemeire?
A doktor igazi stílusos, régimódi psycho, mellette
utódja, Patrick Bateman átlagos kis pszichopatának
tûnik, a felesleg bûvöletében élõ
yuppie-nak, aki mindent kipróbál, mert mindent kipróbálhat.
Lecter azonban a libertinusok leszármazottja, rafináltan
perverz tudásszomj hajtja – legyen szó kiváló
borokról, gasztronómiai különlegességekrõl,
festészetrõl vagy orvostudományról, mindenben
a szuperlatívuszok híve; mester, akitõl, mi tanítványok
Clarice Starlinggal az élen „csak” tanulhatunk.
Miért is ne hívhatná ez az nietzsche-i Übermensch
tetemre a Jóistent, dönthetne életrõl és
halálról, ha már ízlésben, tapasztalatokban
és tudásban ilyen magasan áll embertársai felett?
Ridley Scott azzal, hogy filmjében változtat a könyv
befejezésen (nem árulom el a végkifejletet), úgy
tûnik, nem csupán egy lehetséges folytatás esélyét
csillantotta meg, de a történet kissé megborult erkölcsi
egyensúlyát is igyekezett helyreállítani.
Más kérdés, hogy az Übermensch hatására
a nézõ nem jutott-e régen túl jón és
rosszon?
Hannibal (Hannibal) – amerikai, 2000. Rendezte: Ridley Scott. Írta: David Mamet, Steven Zaillian. Kép: John Mathieson. Zene: Hans Zimmer. Szereplõk: Anthony Hopkins (Dr. Hannibal Lecter), Julianne Moore (Clarice), Giancarlo Gianinni (Pazzi), Francesca Neri (Allegra), Ray Liotta (Krendler). Gyártó: Universal Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 132 perc.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu