Készül az elsõ egész estés magyar táncfilm. Hõsnõje az a táncosnõ, akit Grunwalsky a XXI. század maratoni futójának nevezett, és akinek bokáihoz Esterházy írt himnuszt.
A nõk kollektív elhülyülésének korában („ne bõgj az élet tarka lom/ amfora ohne tartalom” copyright Varró Dániel) az élettõl még valamit remélõk számára több mint biztató, ha egy olyan emberhez, mint Ladányi Andrea, egy férfi, Grunwalsky Ferenc, közel húszoldalas levelet ír. Ezt követõen ezerhatszáz képet készít a Vágy titokzatos tárgyáról, és ha már minden ilyen jól megy, két filmet is forgat vele, róla. A produkciók közül az egyik verzió nem más, mint az elsõ egész estés magyar táncfilm a Maratoni Futóról, az esendõrõl, a kapaszkodóról, a túlélõrõl. Bárhogyan is tiltakozik beszélgetõtársam valójában ki másról, mint Ladányi Andreáról?
— Nem ismerek táncos-koreográfust, sõt, színészt
sem, akinek a film olyan erõteljesen irányította,
alakította, dokumentálta volna az életét, mint
a tiédet. Markó Ivánnal — és így a Gyõri
Balettel — egy Rábai Miklós által koreografált
balettfilm miatt szakítottál, amelyben Zsuráfszky
Zoltánnal és Fülöp Viktorral szerepeltél.
A távozásodról és az útkeresésrõl
Rozgonyi Ádám készített Próbaszerencse
címmel dokumentumfilmet 1988-ban. Kanadában, ahol három
évig éltél, statisztaként tartottad el magadat
és a Gate 2 címû horrorban szörnyecskeként
rémisztgetted a nézõket. Hol vagyunk még Grunwalskytól,
Jancsótól?
— Hát igen... Hiszen ott van még Böszörményi
Zsuzsa Vörös Colibrija és Iványi Marcell portréfilmje.
Valóban, nekem nagy álmom, nagy szerelmem a film. Tizennégy
éves korom óta Zuglóban lakom, és mindennap
elmentem a filmgyár elõtt, hogy felfedezzenek. Ahogyan egy
filmrendezõ nem tud élni a kamera zümmögése
nélkül, én azt érzem, ha már a szemem
elé kerül egy ilyen masina, menten elájulok. Olyan mélyen
vonz a minimalitása, hogy egészen mást hoz elõ
belõlem, mint a színpadi magatartás. Belemásznak,
belelátnak a lelkembe, a szemembe, az arcomba és akkor nem
biztos, hogy szükség van arra a jelzésrendszerre, eszköztárra,
ami a színpadon nélkülözhetetlen.
— Ez azt jelenti, hogy a kamera elõtt a színpadi létezésedet
képes vagy kiiktatni, megszüntetni?
— Abszolút! Ez már akkor kialakult, erre már akkor
odafigyeltem, amikor Markó Ivánnal felvettük az Izzó
planétákat vagy a Jézus, az ember fiát. Ha
azt mondták, hogy most közelit fognak készíteni,
tudtam, nem lehet öt centit odébb mozdulni, csak egy millimétert.
Erre kizárólag a filmes szakemberek tudják megtanítani
az embert, fõleg ha érzik a rajongást.
— Csakhogy a táncosok többségének már
egy prózai szerep megoldása is rettentõ gondot jelent.
A verbalitás szintjén eleve elveszettnek érzik magukat,
a mozgásrendszerük miatt pedig siralmasan teátrális
alakításokkal keserítik el a jobb sorsra érdemes
közönséget — akár a színpadon, akár
a filmen. Viszont a te jelenléted, mondjuk a rettentõ naturális,
durva Grunwalsky-filmben, a Visszatérésben egészen
kivételes.
— Ez egy szépséges szerep. Ha megnézed a figura
szemét, egy angyalt látsz, aki ebben a szörnyû
közegben mindig jelen van, mindenrõl tud. Ám neki nincsen
útja sehová. Senkihez sem tartozik. Nem került bele
a filmbe, de öt fokos volt a Duna vize, amikor Feri azt kérte
tõlem, hogy menjek be és ott egy szál fóliában,
halként vibráljak. A mostani munkánkban, az erõdben
kilenc fok volt. De Feri ugyanúgy ott állt, mint én,
a keze lefagyott a kamerán. Mindezt egy forint nélkül.
„Lopott” anyagból forgattunk.
— Koreográfusként — és most nem a musicalekben
vállalt munkáidra gondolok, hanem a saját produkcióidra
— mennyire „filmes” a dramaturgiád?
— Van egy limitált létszámú csapatom, limitált
költségvetéssel, limitált színpadi lehetõségekkel.
A rugalmasság, az izgalom kizárólag annyiban jelenik
meg, hogy mindig, minden helyszínt elvállalok. Mindegy, hogy
az múzeum, kert, erdõ vagy bokor, én oda adaptálom
azt, amit nagyteremben megcsináltam. Tulajdonképpen nem érdekel
a színpadi közeg — leszámítva a közönséget,
az elõadás élõ voltát. Ha nincsen pénzem,
akkor mindent úgy lecsupaszítok, hogy ne is érezzük
azt, most itt egy fekete bársonnyal bevont körfüggöny
elõtt játszunk. Ilyenkor vagy kiüríttetem a színházat,
vagy behozatom az összes létezõ díszletet. Ugyanakkor
ha a színpadon minimáljátékot alkalmazok, az
nem a filmes tapasztalatból fakad. Másrészt a filmek
esetében — fõleg ha a saját produkcióimról
van szó — a táncnál nem a teljes alakot akarom látni,
nem izgat, hogy látszódik-e a lábfejem. Egy testrészlet
érdekel, vagy éppen egy közeli. Dobálhatom akár
a lábaimat is, de a vásznon ez tökéletesen lényegtelen.
Ezzel mindig meglepem azokat, akik csak táncfilmeket forgatnak,
mert ott a koreográfus mindig azt akarja, hogy a teljes alakot mutassák.
Ez azonban gyakorlatilag egy színpadi kivágás, és
ettõl szétesik a kép. A vásznon vagy a tévéképernyõn
viszont a ritmus, a feszesség, a részletek miatt lehet zseniális
egy film. Egyébként mindig elmegyek a vágásra,
megnézem a musztereket.
— A táncfilm, a közös munka Grunwalskyval mennyire
hatott a színpadi munkádra?
— Talán ebbõl tanultam a legtöbbet. Feri belemászott
a gerincoszlopomba, belement a csigolyáimba. Rendesen végigpásztázott.
Az egyik vállízületem a kamerában olyan elképesztõ
képzõmûvészeti formát ölt, hogy
nem ismered fel, ez itt egy váll-részlet. Noha a Lajkó-szólóm
idõben megelõzte a Feri filmjét, mégis oda-vissza
játék volt ez. Rájöttem, meg lehet csinálni,
és mûködik is a színpadon, amikor mindent kikapcsolok,
nem kezdek el lábbal-kézzel dolgozni, hanem csak egy hátizommal
vagy egy testrészlettel.
— Grunwalskyval minden egy komáromi erõdben kezdõdött,
két évvel ezelõtt. Négy hétvége
alatt ezerhatszáz fotó készült rólad.
Csak egy fólia volt rajtad, az erõd üres, vörös
falak, homok, és egyetlen hatalmas ablak. (A képeket Test-tér
címmel mutatták be a Ludwig Múzeumban, esténként
Ladányi Andrea társulata adta elõ az Éjféli
maratont.) Most pedig két film készül, valójában
ugyanaz az anyag: ötven perces verzió a Duna Televíziónak,
és egy nagyjátékfilm, amelyhez még nyáron
forgattok.
— Gyakorlatilag ebben a filmben hárman vagyunk: Grunwalsky,
az õ szeme — vagyis a kamera a kezében —, és az én
testem-lelkem. Az intimitás hihetetlen. Amikor elkezdtük ezt
a munkát, Magyarországon még nem készült
táncfilm, addig kizárólag táncjátékok
rögzítésérõl beszélhettünk.
Mi megteremtettünk a teljesen üres erõdben, homokban,
üvegszilánkok között egy olyan figurát, amilyen
még nem volt. Nem tudjuk, férfi vagy nõ. Egy hõs,
aki a magányt, az erõt, megkockáztatom: a szépséget
jeleníti meg. Éppen ezért nem kell történetet
keresni, hanem olyasmit kell felfedezni, amivel nem nagyon találkozunk.
Mert nem futkosnak köztünk hõsök. Mert nem nézünk
fel senkire. A filmben a zene szerepe nagyon felértékelõdik.
Most még kérdéses, hogyan szerezzük meg a Bartók-örökösök
hozzájárulását...
— Persze, ez egy izgalmas longlife-program, biztosan ezért van,
hogy most már a fél mûvésztársadalom
rákapott...
— Aki ismeri Bartókot, és belenéz ebbe az anyagba,
egyetlen kérdést sem fog feltenni. A film némában
is lemehetne, de remélem, nem fog. Az embereknek ugyanis nincs türelmük
ritmust váltani. Általában nem tudják, mi a
csönd.
— Megdöbbentettél, amikor azt mondtad: magány, erõ,
szépség. Miután megnéztem a fotókat,
három szót írtam le egy papírra: magány,
erõ, túlélõ... Az ember, akirõl egy
levélben azt írta Grunwalsky: a „XXI. század Maratoni
Futója”.
— Nézd, tökéletesen érdektelenné válunk,
ha azt mutatjuk meg, aki én vagyok. Mert én ugyanolyan gyarló,
jó, szép, hisztérikus vagyok, mint bárki más.
Vannak az életemben olyan idõszakok, amikor megteremtek valamit,
ahol csönd van, ahol más van. Ez nem más-állapot,
ez mûvészi elõhívás. Van egy csomó
a vásznon, aki egyszer csak kinyílik, mint hat férfi,
vagy összezsugorodik, mint egy embrió. Ez azonban nem a Ladányi
Andrea, hanem ez az a Ladányi Andrea, aki ezt megformálta,
megcsinálta.
— Szerinted maradt még az emberekben érdeklõdés
az ilyen kifinomultság, érzékenység iránt?
— Tíz embert biztosan tudok. És ez a tíz ember
úgy él, úgy lát, úgy érez, hogy
mindazt, amirõl beszélünk, be tudja fogadni. És
õk ezt tovább fogják adni még tíz embernek.
Szóval, lesz tíz. Ez fontos. Ahogyan fontos a pénz,
fontos a marketing, fontos minden más is — minden, ami nem ez.
— Közhely, hogy Esterházy himnuszt írt a bokáidhoz,
sõt, a fotókiállítás Orbán Ottót
is megihlette. Ugyanakkor kevés embernek írnak le olyan mondatokat,
mint amit abban a hosszú-hosszú levélben Grunwalsky
neked. Ez a figyelem, elementáris érdeklõdés
megrendítõ.
— És váratlan. Lehet, hogy más is gondolt már
ilyesmit, vagy hasonlót rólam, de nem fogott tollat. Õ
meg gyakorlatilag félórás ismeretség után,
amikor három portrét készített rólam
a Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten címû
Jancsó-filmbe, írt egy tizenhét oldalas levelet a
Maratoni Futóról. Ezt látta bennem a kis fényképezõgépe
mögül, és ezzel tulajdonképpen majdnem kötelezõvé
tette, hogy amit bennem lát, azt nekem meg kell valósítanom.
Egy vadidegen ember, aki nem ismer engem, akivel nincs mindennapi kapcsolatom,
nem tudja, hogyan küzdök meg dolgokért és hogyan
gördülök át dolgokon, de látta a Bolerót
és sok minden mást, szembesített mindazzal, ami ennek
a történetnek a lényege. Ami valóban hasonlít
az én életemhez, az én vállalásomhoz,
az én magányosságomhoz, amin elsõsorban a mûvészetemet
kell érteni. És ahhoz, hogy engem nem igazán tudnak
megtörni, nem igazán tudnak megállítani abban,
amiben hiszek. Vagy amirõl azt gondolom, ez az én dolgom.
— Az öntörvényûség — ami szerencsére
a munkáidra is erõteljesen rányomja a bélyegét
— túl sok áldozattal jár egy olyan közegben,
ahol szüntelenül kompromisszumokat, becstelen alkukat kell kötni.
— És mivel nem kötök becstelen alkukat, valóban,
nehéz is. Köthetnék. Kellene is hogy kössek, mert
egyedül maradok amiatt, hogy nem kötök. Így aztán
nem én leszek a különleges, hanem én leszek a hülye.
Egyet biztosan tudok: az emberek általában értik,
amikor táncolok. Nagyon sokan jöttek, jönnek oda hozzám,
hogy elmondják, azért okozok örömöt, mert
értik, mirõl beszélek — szavak nélkül.
Én nem mûvelem sem a minimál kortárs színházat,
sem a klasszikus balettet, amely gyakorlatilag egy háromszáz
lépésen belül mûködõ formastílus,
ahol maximum tíz gesztus érthetõ, az összes többi
nem. És ezt annak ellenére teszem, hogy én is ezt
tanultam, én is itt élek a XXI. században. Csak aztán
az ember egy nap elhatározza, azt mondja, amit gondol.
— 1999-ben úgy nyilatkoztál, két-három
év múlva eldõl, mi lesz azzal a társulattal,
az L. A. Company-val, amely olyan huszonéves emberekbõl verbuválódott,
akik ingyen dolgoznak neked, ahogyan te is zsebbõl fedezed a produkcióidat.
Mire jutottál magaddal?
— A Mûcsarnokban most fogunk elkövetni egy hétórás
táncelõadást, az Éjféli maratont és
a Mandarint (Ez utóbbi a Bartók örökösök
döntése értelmében — zene nélkül
ment, ezért a Bartók-mû címét sem használhatják
az alkotók.)
— Ez az a produkció, amit 2000 szilveszterén valósítottál
volna meg, huszonnégy órában?
— Igen, csak ott a táncmûvészet összes képviselõje
fellépett volna egy-egy órában. Ez nem valósult
meg. A hét részt, hét teremben, szünet nélkül
táncoljuk el. Ha egy nézõ se lesz, ez akkor is fontos.
Mert erre a két évre, és arra, amit ezek a srácok
megtanultak—úgy szakmailag, mint emberileg, morálisan és
mûvészileg—most pontot teszünk. Hét órán
keresztül még én sem táncoltam, improvizálni
már improvizáltam három órát. Én
ezt csodálatos munkának tartom, fõleg ezzel a két
évvel a hátunk mögött. Aztán hogy mi lesz
utána, hogy tudjuk-e, kell-e tovább csinálni, még
nem tudom. Egy biztos, ezt most már így nem lehet folytatni,
de ez most lényegtelen, mert itt mindenki nagyon sokat kapott. Visszaigazolódott
a hitem, hogy nem vagyok egyedül. Ezek az emberek maguktól
jöttek be a terembe két éven keresztül, és
a hét szerep, az elképesztõ mennyiségû
és minõségû munka azt jelenti, hogy ha õk
elmennek a világba, akkor boldogan elengedem õket, mert sok
minden van a zsebükben.
— Nem éled meg kudarcként, hogy ezzel a múlttal,
élõ hivatkozási pontként, úgy kell létezned,
ahogyan évek óta létezel?
— Sokat háborogtam és vannak napok, amikor még
háborgok is, de meg kell lássam a másik oldalt is.
Ha a közönségnek, de fõleg a szakmának például
a Paál Frenak társulata kell, akkor tegye ezt és nézze
azt. Nem küzdhetek az elemekkel, mert én másról
beszélek. Majd az idõ eldönt mindent.
— Csakhogy évek óta nem vagy a helyeden.
— Én is szoktam így érezni, de a filmesek, a színházi
emberek vagy a sajtó képviselõi mindig elfogadtak,
elismerték, amit csinálok. A szakma véleménye
pedig nem érdekel. Velük sohasem volt olyan izgalmas, tartalmas
beszélgetésem, mint mondjuk egy filmrendezõvel. Magyarországon
természetesen nincsen sem lehetõségem, sem keresnivalóm
a filmes szakmában, de egy biztos: ha nekikeseredem vagy azt mondom,
ezt most ebben a percben abba kell hagyni, akkor azonnal elõtör
az a rögeszmém, hogy felhívom a Szász Jánost,
és megkérem, hadd vigyem neki a kávét. Ha egy
ilyen ember mellett kávéhordó lehetnék, azt
vállalnám. Az érdekelne.
— Egyébként is mindig voltak az életedben olyan,
általában rendkívül karizmatikus mûvészek,
kivétel nélkül férfiak, akik jelentõsen
meghatározták a pályádat. Most, úgy
tûnik, Horváth Csabával tudsz leginkább együtt
dolgozni. (Horváth Csaba táncos-koreográfus a Közép-Európa
Táncszínház mûvészeti vezetõje.
Ladányi Andrea fõszereplésével három
darabot készített: az Õs K-t, a Nero, szerelmemet
és a színházi botrányt kavaró A csodálatos
mandarint.)
— Mindig úgy alakítottam az életemet, hogy még
ha nehezebben is élek majd, de inkább nem csalok, és
mindig megválasztottam azokat, akikben hiszek. Markó Iván
volt az elsõ olyan alkotó, koreográfus, akiben rendíthetetlenül
bíztam, de az még egy tudatlan, ismeretlen állapot
volt. Yorma Uotinen táncos-koreográfust, a Helsinki Nemzeti
Balett igazgatóját tartom a legizgalmasabbnak, és
aztán valóban, most Horváth Csabát. Mert mindazon
produkciók fényében, amiket eddig itthon és
máshol a világban megnéztem, nyugodtan kijelenthetem,
legeredetibb az, amit ma õ mûvel Magyarországon. Márpedig
számos olyan elõadást láttam külföldön,
ami nagyon-nagyon „hasonlít” ahhoz, amit most nálunk csinálnak...
— Mert itt azt nyomják le a nézõk torkán,
ami tõlünk nyugatabbra húsz éve volt „trendi”.
— Pontosan ezért a letûnt korok, letûnt trendjeinek
hazai képviselõi nem tudnak engem lenyûgözni,
ellentétben Horváth Csabával, aki lenyûgöz.
Lenyûgöz az ereje, ösztönössége, vadsága.
A nemzetközi piacon is százszor érdekesebb egy ilyen
kelet-európai gyökerû kultúra, mint a ma nagyon
divatos videóbejátszós, kicsit meztelen, kicsit nem
meztelen, kicsit kicsi mozgásos, almaevõs nem tudom, milyen
színház. Kanadában rengeteg ajánlatot kaptam,
de azt gondoltam, ha nem érzek ezekkel az együttesekkel testi-lelki
rokonságot, akkor miért vetõdjek a földre csak
azért, hogy divatosan vetõdjünk. Én erre képtelen
vagyok. .
— Galád módon a következõ megjegyzésedre
bukkantam a Világszövetség 1993-as számában...
— ...biztosan én mondtam?!
— Nem is én! A mondat, amivel szembesítelek: „filmet
szeretnék forgatni, egyetlenegyet. Az én filmemet”.
— Hát... Azért ma már nem vagyok Móricka.
Ez hülyeség! Még akkor is, ha világosan látom:
valójában mindig is a filmezés volt az, ami engem
ebben az életben nagyon érdekelt. De már nem kapnám
a kezembe a kamerát. Ez nekem már késõ.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu