Szõke-film, nyolc és feles kerettel, roma életképpel.
Szõke András kerek bohócfeje tölti be a vásznat
a Tündérdomb nyitóképein ez az ismerõs,
esendõ és mulatságos arc, egyike a legelképesztõbbeknek,
amelyek az utóbbi két évtizedben magyar vásznon
feltûntek. Fél gyõzelem ez az arc és ez az alak,
a zömök mackóformájával, a murisan kacsázó
lépteivel, az ártatlan, csodálkozó szemével;
gyerekarc és gyerektest nagyra nõve, vérbeli filmclown,
a Chaplinek, a Tatik, a balga szentek családjából.
Az arc Szõke András, a filmbéli és a valódi
rendezõ, amint éppen a filmet forgatja a kamerába
és a kamerának beszél, az operatõrt instruálja
épp, követné, amint bemegy a szociális otthonba,
ahová a fõnöknõ hívta, hogy bokros tévés
tapasztalataival segítse munkáját. Csoportterápiaszerûséghez
akarja használni, alighanem, a mozgóképeket, ám
a nagyszájú rendezõ átveszi az irányítást,
kioktatja a megszeppent hölgyet a mûvészet mibenlétérõl,
a filmes felelõsségérõl, majd leitatja, s azonmód
meg is dugja. Aztán ahelyett, hogy segítene a rászorultakon,
ráveti magát egy érdekes régi történetre,
amit a lány mesélt egyik öreg cigány ápoltjukról,
mert neki csak a nõ kell meg a sztori, önzõ állat,
ilyenek a filmesek.
A történet a harmincas években játszódik
az újabb Szõke-filmek helyszínén, Taliándörögdön,
hõse egy Balázs nevû romagyerek, aki a fejébe
vette, hogy repülõgépet épít, amióta
falujuk határában kényszerleszállt egy kétszárnyú
propelleres. A prológot követõen Balázs históriája
elevenedik meg a vásznon ahogy az idõs cigányember,
vagy szavai nyomán a hõsnõ, vagy kettejük emlékeit
képekbe fûzve az ambiciózus filmrendezõ jeleníti
meg, nem tudni.
Jó erõs kezdés, mert arról szól,
amirõl minden Szõke-film: hogy a rendezõ-fõszereplõ
megpróbál összerakni, elmesélni egy történetet,
s ez nem sikerül neki.
Nos, ezúttal sem sikerül, de most nem azért, mert
a történetek alapjában elbeszélhetetlenek, hanem
azért, mert nincs történet. A történetmesélés
kudarcát meggyõzõen csak akkor lehetne ábrázolni,
ha volna sûrû, erõs, életteli történés
(mint volt a Vattatyúkban vagy az Európa Kempingben). A Tündérdomb
históriája azonban addig tart, amíg el nem kezdik
mesélni. Onnantól kezdve a korabeli taliándörögdi
roma közösség életébõl látunk
színes képeket, olyan mórikálós stílben
és hangfekvésben, ahogyan azt a népszínmûvek
írói és rajongói elképzelik. A cigányok
koszban élnek, kiabálnak, káromkodnak, verekszenek,
idõnként meg muzsikálnak és ölelkeznek.
Ez a tónus a Szõkét vélhetõen megihletõ
Kusturicánál is eléggé émelyítõ
tud lenni (az Undergroundban, például), ám a nagyszerb-bosnyák
rendezõ jobb mûveiben mindezt erõs irónia, s
elvitathatatlan vizuális talentum ellensúlyozza. Szõke
újabb filmjeibõl mindenekelõtt ez utóbbi hiányzik;
a Tündérdomb epizódjai ezért kínosan amatõr
marháskodásokká lesznek, ugyanakkor hiányzik
belõlük az amatõrizmusnak az az õszinte, gyermeki
bája, ami a rendezõ korai filmjeit oly elragadókká
tette. Jobb sorsra érdemes emberek hada ripacskodik itten, Fábry
Sándortól Galkó Balázsig, az ugyancsak jobb
sorsra érdemes Markert Károly érdektelen, unalmas
képein. Maga Szõke volna, persze, elsõsorban jobb
sorsra érdemes (meg a nézõ, e sorok írója
például, kinek Szõke felbukkanásakor remény
töltötte el a szívét, hogy teremhet mégis
filmkomédia a magyar ugaron, ezért is oly szomorú
mostanság, a rendezõ újabb próbálkozásai
láttán). Mert az arc, a szõkeség csak fél
gyõzelem. Nem elég jópofáskodni a prológban,
hogy most mi itten csináljuk a filmet, lesz, amilyen lesz, ha rossz,
akkor majd arról szól. Nem elég beküldeni a képbe
Marinkát, Merzát, Galkót, Fábryt, a régi
haverokat, hogy gyertek, bolondozzatok, nyomjátok romába
mostan, umcá-umcá-umcáccá, lehet bazsalyogni
meg bazseválni, akár a kocsmai cigányviccekben s
aztán bevágni a felhõk fölött szálló
kétmotoros repülõgép esztétikus, hidegfényû
képeit, hogy az majd fölröpteti az anyagot költõi
és filozófiai magasságokba; meg Szõkét,
a filmest, amint nem tud semmit sem kezdeni azzal, amit csinált,
mert tényleg nem lehet vele semmit sem kezdeni. Kínos nézni
a nagyon tehetséges Szõke András egyre fakóbb
önismételgetéseit: hogy nem tud kilépni önkörébõl,
átlépni az árnyékát; hogy a korai vad
marháskodások után, melyek meggyõzõek
voltak, mert erõ lüktetett bennük, invenció és
ígéret, nem képes megtalálni azt az érett
filmformát, amellyel beteljesítené az eddigi munkásságával
ébresztett reményeket.
Tündérdomb magyar, 2000. Rendezte és írta: Szõke András. Kép: Markert Károly. Zene: Tótkecsuák, Amorf Ördögök, Flare Beás Hgyományõrzõ Együttes. Díszlet és jelmez: Estan Mónica. Vágó: Szalai Károly. Hang: Faludi Sándor. Producer: Szõke András, Simó Sándor, Barbalics Péter. Szereplõk: Csuzdi Balázs, Sárosdi Eszter, Makai Szilvia, Szõke András, Galkó Balázs, Fábry Sándor, Szûts Miklós, Badár Sándor, Simó Sándor, Horváth Zsuzsa, Rákli Veronika. Gyártó: Vattatyúk KKT. / Hunnia Filmstúdió / Magic Media. Támogató: MMKA, Balogh Tibor, Hegyes Gábor, Hegyes Zoltán. Forgalmazó: Magyar Nemzeti Filmarchívum. 73 perc.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: filmvilag@filmvilag.hu