Cseh hullámok
Mozi a téren
Turcsányi Sándor
A tévé hazudik, Svankmajer igazat mond.
150 ezer ember a Vencel téren! Oh, istenem! Úgy
kell ez nekünk, mint egy falat kenyér, karbantartani miheztartásunkat.
Mint a villamosbérlet, az idõnként orvosilag meghosszabbított
jogosítvány a szabadság szeretetére. Amibõl
a szabadság nem biztos, hogy szabadság, a szeretet nem biztos,
hogy szeretet, csak a jogosítvány, az örökbérlet,
az orvosi igazolás a biztos. Utóbb mindig télen, így
a mínuszban, fagyállóval kondiban tartott vízágyúkkal,
farkaskutyákkal, mindig télen. Régen nyáron,
mert akkor könyvbõl tanultuk még, a fehér ing
a forradalmáron kötelezõ volt, romantikai tanagyag (Tandori
itt azt mondaná: elütöttem a gépen, tananyag, de
meghagytam, mert igazabb is meg jobb is; hogy keveredik itt T. Dezsõ
mindig a csehek közé, tán emlékeznek, mikor a
madáretetés közben elszállt Hrabalt sirattuk,
utoljára).
Fából faragott demokrácia
Két izgalmas dolog létezik az új
hullám és az új hullám második, hetvenes
évekbeli felhabzása óta a cseh filmmûvészetben.
Az egyik, hogy az utánuk jövõ generációk
hogyan igyekeznek meghatározni magukat az újhullámhoz
képest. Ez is kettõs front. Egyfelõl folytatóiként
ugye, másfelõl vele szemben. Persze nem is nagyon létezik
harmadik út. Azért így túlzás, létezett
az új hullám idején is, csak épp a csehek tettek
rá. Szóval a másik izgalomforrás Jan Svankmajer,
az általa járt, cseh földön feltétlenül
egyszemélyesnek mondható út. Legújabb cseh–angol
filmjét az Európa Filmhéten játszották.
“Angol”, nemcsak a filmbe fektetett fontok okán, hanem azért
is, mert az a fajta animáció, amivel õ teremtett világképet,
pillanatnyilag fiatal és középkorú angol, kanadai
angol kollégák által kultiváltatik, eredményesen,
tegyük hozzá sietve, ilyetén tehát nem is világ,
hanem iskola. Bentlakásos, külföldieknek, mint egy nyári
egyetem, ami hosszabb kicsit a turistaútnál, s bár
ugyanúgy csak a “nevezetességeket” mutogatják a résztvevõknek,
mégis marad idõ mögéjük pillantani. Ha van
a pillanatnyi csúcsán tartalékokkal rendelkezõ
iránya az európai filmmûvészetnek, akkor az
az angoloké (nem az animátorokra gondolok, hanem olyan öregekre,
mint Leigh vagy Loach) és Jan Svankmajeré. Helyet cserélnek
a mondatok: momentán (és jóslatom szerint még
egy darabig) az angolok és Svanki jelentik azt a valamit, amit annyira
nosztalgikusan szeretünk európai filmmûvészetként
aposztrofálni.
Jan Svankmajer elõzõ filmjét, A
gyönyör összeesküvõit is egy decemberi Európa
Filmhét hozta Pestre. Aztán, a világ csodája,
visszatért. A videóforgalmazásban kötött
ki, pedig elõre megfontolt szándékú mûvészfilm.
(De forgalmazója, az Odeon már csak ilyen.) A vicc az, hogy
jól megy. Kölcsönzik, mint a lépesmézet,
pedig mûvészfilm. Emlékeznek? Brutálisan pornográf
darab! Mit számít, ha csak ezért hordják annyian
haza.
Svankmajer – elsõ blikkre meglepõ módon
– Ottóka címû filmjéhez kínál
egy, amolyan békebeli megfejtést is. Már az is békebeli,
hogy kínál egy megfejtést. Amolyan társadalmit,
mint régen mifelénk minden mozi. És ez a megfejtés,
pontosan a 150 ezres Vencel-téri tömegrõl szól
(és azokról, akiknek fontos az ilyesmi). Az Ottóka
brutális horror. Brutális pornó után brutális
horror, volt már itt olvasható svankmajeri pályakép,
semmi meglepetés. A feladat: ebbe belehozni az aktuális cseheket.
Hogyan, ha az út egyszemélyes?
Az Otesánek egy rémes szláv mese.
Kelet-szlovák, még inkább orosz lehet, a cseh kultúra
szerves, mondhatni alapvetõ eleme. Mint a mieinket Illyés,
ezt Erben írta le, náluk a “nagyok” közül többen
foglalkoztak ilyesmivel. Arról szól, hogy a szegényember
meg a felesége nagyon, de nagyon akarnak kisgyereket, de sehogy
sem sikerül. Egy fa gyökerébõl farag az ember egyet
(Otesánek: fából faragott fiú, az Ottóka
fordítás a filmbeli fafiúcska nevébõl
– Otík – ered, csak kevéssé fedi le az egészet,
de megbocsátható, egy cseh filmben egy Otík, az már
szinte a mienk, Bán János Az én kis falumban.) Nos,
a bábfiú kikel, és nagyon megéhezik. Föleszi
a sok kását szülei elõl, aztán, mert fél
fogára sem volt elég, fölzabál mindent és
mindenkit, ami/aki útjába kerül. A szörnyû
mese, ha úgy vesszük, happy enddel végzõdik.
Otesánek megzabál egy konyhakerti kérdések
megoldásán derekát fájdító öregasszonyt
is, nagy mohóságában kapájával együtt,
aki aztán készségével jól kivágja
magát szorult helyzetébõl, s vezetésével
a döglött Otesánek hasából sorra kimasírozik
mindenki, tán még a kása is, oszt mennek a dolgukra.
Namármost, ilyesmirõl szó sincs
Svankmajernél. Az õ kapás öregasszonya külsõ
élõerõként kapálja agyon a falánk
fát, és maximum belõlünk jön ki a kása,
amit Otík, mellesleg vele párhuzamosan az összes mellékszereplõ
is, saját épülésére megzabált.
Azért belõlünk, mert mi is gyakorta élünk
efféle, nem feltétlenül emberi fogyasztásra alkalmas
készítményekkel. De belõlünk csak akkor
jön ki, ha hajlamosak vagyunk teljes odaadással nézni
a filmet.
Egyébként ez Svankmajer legnagyobb tudománya.
Hogy így is, úgy is fogyasztható. Félszívvel:
szórakoztass, gyötörj a pénzemért, a végén
úgyis én megyek el elõbb. Vagy odavetve: járj
át rajtam, én úgyis kifekve maradok utánad.
Egy dzsolidzsóker szavamra, álljon ez a nettó pornókölcsönzõk
megnyugtatásául is.
Szóval az a népi demokratikus megfejtés,
aminek igénye minket már oly régóta nyomaszt,
roppant egyszerû. Pimaszul, a tartalomnál maradva: szájbarágósan
egyszerû. A demokrácia. Ez a mi fából faragott
demokráciánk, amiben még mindig ki-kimegyünk
150-150 ezren a Vencel térre. Valami, amit akár a zsigereink,
akár a retorika szintjén oly nagyon áhítottunk,
és próbálkoztunk mindenfélével (de legtöbbször
persze a dugással) megvalósításáért,
és ami egyszer aztán valahogy, nem mondható, hogy
éppenséggel csalással, de kicsit obskúrus módon,
kis himi-humival, kicsit tõlünk függetlenül, kicsit
az ölünkbe hullva, mint egy véletlen lelt gyökérdarab,
mégis összejön, meglesz nekünk, attól nem
sok jó várható.
Ha nem vigyázunk (sose vigyázunk) fölzabál
minket mindenestül (mindenünkkel, ami addig, közben lett
nekünk). És nem tudjuk sem õt (“eztet”), sem magunkat
megvédeni, pedig legjobbjaink (a filmben Alsbetka) csak ezen fáradnak,
mégse sikerül. S ha összeszedjük magunkat, akkor
is csak annyi telik tõlünk, hogy elpusztítsuk, de addig
már majd mindenki ráment. Aki kicsinálja, arról
tudható: nem éppen jó szándékkal teszi.
Most el kell hagynunk, hogy mitõl nagyszerû
horror Svankmajernek ez a filmje (is), azt is, hogy milyen koherens az
animációs és élõszereplõs szövet
egésze, és mást is. Minden olyasmit, amirõl
Svankmajer filmjei kapcsán szólni kell.
Rendben van, ha bábukkal és kelkáposztákkal,
színészekkel és enteriõrökkel egyszerre
operálva lehet érvényeset mondani dolgaink jelenlegi
állásáról, akkor úgy. Ám ezek
máshol vizsgálandók, ide dolgaink, a cseh film dolgainak
állása tartozik. Meg se hallják: e közlés
épp annyit ér, mint a képmezõ fölsõ
részében belógva felejtett mikrofon, a szerzõ
itt hagyott mankója. Irtandó hulladék, szimbolizálandó
az említett svankmajeri kettõsség, hogy belõle
kijönni könnyû, a hatása alá került
önmagunkból meg nehéz.
Csehek hitelbe
Mindig elmondjuk a kelet-európai filmek kapcsán,
hogy akár a múltban, akár a mában, akár
bábok között matatva, az átélt csodára
keresi a magyarázatot, a hitelességet. Épp ez a baja
is, hitelbe kérné a hitelességet, végre is
valahogy el kéne indulni, az átélhetõ semmibõl.
Persze van valami (valamink) is, csak az nehezebben átélhetõ.
Sõt, annyira lehetetlen, hogy már megbocsátható.
Akkor engedhetjük meg önmagunknak e téren is a megbocsátást,
ha nem feledjük, hogy az nem a mienk. Kérjük, és
választ (adják, nem adják) nem várva, elvesszük
hitelbe. Nagy bátorság, de ez a maximum, örökbe
még senki se merte.
Így vagyunk mi, így vagyunk csehek, így
vagyunk mi csehek: hitelbe. Gazdálkodunk, garázdálkodunk.
Nincs ezen mit búsulni. Csupán újak, másfélék,
kicsit még mindig idegenek a lehetõségeink. A régiek
is megvannak, mibenléti hasonlóságaik miatt gyakran
összekeverjük az újakkal. Ez hol mûködik, hol
nem. Ha mûködik, nem azért, mert elcserélve, hanem
mert azokkal keverve használjuk õket. De van, amikor az új
eszköz sem mûködik. Akkor, ha a régi használati
utasítások szerint forgatjuk. Filmjeinket is akár.
A régiek közül Vera Chytilova, Vojtech
Jasny próbálkozása esik vizsgált idõszakunkra.
Chytilovában régen is felismerhetõ volt valami decens
feminizmus, még éppen szerethetõ. Változott
a világ, mi is, õ is. Látszólag mindhárman
ugyanabba az irányba. A feminizmus ma már akkor decens, ha
brutális. Ez ugye a világ. Akkor fogyasztható, ha
brutális. Ezek lennénk mink. Akkor emészthetetlen,
ha nekifutásból csinálja valaki azt, amit helybõl
is tehetne. Ez Chytilova.
Volt most egy filmje, Csapdák címen ment
a nevezett filmhéten. A miniszterhelyettes és õsmacsó
haverja megerõszakolnak egy benzinhiány miatt lerohadó
Skoda mellett stoppoló nõt, és még le is csapják.
Ahogy ilyenkor kell, berezelnek: meghótt, vagy mi van. Ám
a teremtés fölérez és úgy tesz, sután,
mintha semmire sem emlékezne, mintha õ még csak most
jönne bele a mókába. Micsoda megkönnyebbülés,
nekik. Mi már tudjuk, hogy egy disznóherélésre
szakosodott állatorvosnõ az áldozat, és azt
is tudjuk, hogy mi lesz a vége. Mi lesz a vége a mozi elsõ
tíz percének. Mert a film a herélés után
következik. Skoda – “kár”.
Hisz nem elég az, hogy horrort és pornót
együtt lehet tíz perc alatt is nagyon rosszul csinálni,
de utána ami jön, nem lehet kibírni. Az a napi rögvaló,
úgy, ahogy felénk is szokás, a bulvársajtó
fekete és társasági oldalainak mûvészetté
szintetizálása, ami törvényszerûen mûködik
úgy, hogy annak pont az egyetlen voltaképpeni valamirevalósága,
a harsányság marad el, hisz az hogy is férne a mûvészetbe.
Jasnyval sem járunk jobban, nem brutálisan
rossz, csak kínosan a sokadik hazatérõ emigráns
film az övé. Befogadói könyörtelenségünk
számára tökéletesen irreleváns, hogy a
cseh film már csak ilyen. Nagyon fiatal emberek tettek egyszer benne
csodát, nagyon fiatal embereket kergettek nem sokkal eztán
szerte (halálba, alkoholizmusba, földönfutóvá,
világgá), és ezek a dolgok nem is voltak olyan rég.
Áldozatai ma is alkotó korban mind, ha élnek, csak
hát õk kétszer éltek, ott és úgy,
ahol és ahogy egyszer is sok.
Könnyek közt illene bevallani, de nem megy,
inkább letagadja az ember, hogy Menzeltõl és Formantól
sem várok én már semmit. Ez nem baj, amit õk
megtettek, állandóbb sok mindennél, õnáluk
mindenképpen.
A nyomasztó csak az ebben a szcénában,
hogy a cseh film mai protagonistái, úgy tûnik, még
mindig várnak tõlük valamit. Bármit, elfogadhatót
éppúgy, mint fegyverrel visszautasítandót.
Ilyetén, hogy a mostaniak két legjobbika, Hrebejk és
Mihálek egyértelmûen Menzel-tanítványnak
tekinthetõ, ha azok, ha nem azok (azok), érzelmi alapon nem
vizsgálható kérdés. Olyan állapot, amit
be kell kalkulálni.
Számukra a baj nem az, hogy Menzelék nagyon
jók voltak, hanem az, hogy nagyon sikeresek is. Ám e két
összefüggõ dolog, nem pontosan esett idõben egybe,
mert nem szokott. A világ természete szerint elõbb
voltak jók, s csak aztán sikeresek. Miért lenne ez
baj? Mert a jóságot nem rögtön, érdeme szerint
követte a siker, hanem volt egy köztes ûr, egy fekete lyuk,
mindenféle rettenetes külsõ körülmény
kellett, hogy megkapják a megérdemelt figyelmet. És
ez a fekete lyuk az, ami egy ideje elnyeli és el is fogja nyelni
a cseh filmmûvészet õket követõ néhány
generációját.
A hatvannyolc augusztusának végén
Vencel-téren megjelenõ többször 150 ezrek kellettek
a (világ)sikerhez. Az orosz tankokat hazazavarni kiszaladó
Emil Zátopek kellett a sikerükhöz. És ez a maiak
legnagyobb baja. Hogy a cseh filmeket még mindig 150 ezer embernek
játsszák a Vencel-téren. És a siker kötelezõ.
Ez Jan Svankmajeren kívül mindenkinek (a nézõnek
is) hihetetlenül fontos.
Menzelék az ûrt és a sikert, ha nehezen
is, túlélték, annyi sok volt bennünk, hogy maradt
is még nekik valami. Annyi, hogy abból a hetvenes években,
a nyolcvanas évek elején még majdnem olyan jó
dolgokat (és ez nagyon nagy szó) voltak képesek csinálni,
mint az újhullám idején. Annyi. És nem több.
Aztán sem maguknak, sem kérõiknek (utódaik,
nézõik) már nem tudtak semmit adni. Hogy is, hisz
kétszer éltek, kétszer adtak. Csak egyvalami maradt.
A 150 ezer fizetõ nézõ a Vencel tér egy-egy
elõadásán. A siker. Ha csak a siker maradt. Azzal
kell gazdálkodni. Azt kell vizsgálni. Van számunkra
is ismerõs oldala.
Otík–Oscar
Például Jan Sverák Oscar-díja
a Koljáért. Apja Menzel szcenaristája volt a második
korszakban, a kevésbé izgalmasban, a nagyon megbízhatóban.
A Koljával õ is másodszor adott. Már csak ennyi
maradt. Egyfelõl sok, ugye a nagy díj. Másfelõl
egy cím a “Láttuk még” rovatban.
A siker nekünk ismeretlenebbik fele, a helyi, a
cseh siker, a dolog másik fele. Hogy vizsgálhassuk ismerõs
fogódzóra van szükségünk, amit csak az elõbbibõl
keríthetünk. Az Oscarnál kell maradni. A hollywoodi
sikertípusnál.
Kell-e mondani, hogy az Oscar-díj nekünk
magyaroknak is mennyire fontos. Számon tartjuk azt, hogy a számunkra
egyetlen elérhetõ kategóriában, a legjobb idegen
nyelvû filmek között mióta nem volt magyar darab.
Hát persze, mert nem a megfelelõket küldtük, mondhatnánk.
És még így sem igaz a mese. Gyarmathy Lívia
Szökés címû filmjét említeném.
Annak a végén, amikor a hõs beolvassa a Szabad Európába
a recski foglyok névsorát, azt úgy is meg lehetett
volna csinálni, hogy Hollywood lemenjen hídba. Hiszem, hogy
úgy akarták, csak nem sikerült. A regionális
történelem tele van ilyen rádióbemondásokkal.
“Csapataink harcban állnak, a kormány a helyén van.”
Vagy ’89-bõl, a Mûcsarnok lépcsõi ravatalnál
a 301-es parcella névsora Mensáros László és
Sinkovits Imre hangján. Istenem. A cseheknek is van ilyen, persze
abban is benne vagyunk. Még szép, mi, az ilyesmi királyai.
“Vsem lidu Ceskoslovenski Socialisticki Republiky! Vcera hned 20. srpna
1968. Kolem 23 hodiny prekrocila vojska Sovjetského svazu, Polski
Lidove Republiky, Nemecke Demokraticke Republiky, Madarske Lidove Republike...”
Nem folytatom, ezek vagyunk mi benne. Nem kell nyelvtudás ahhoz,
hogy tudjuk, mirõl van szó.
Ezzel a rádiószózattal végzõdik
Jan Hrebejk Kuckók címû 1999-es filmje. Máig
ható óriási cseh siker. Bemutatásának
évében nézettségi mutatóit tekintve
ronggyá verte az összes hollywoodi blockbustert Csehországban.
Ügyesen, szórakoztatóan megcsinált drámai
és komikus fordulatokkal arányosan összeszõtt,
talpig becsületes mozi, múlt és jelen legnagyobb cseh
színészeivel. Két család (egy komcsi, egy retrográd)
története 1967 karácsonyától az augusztusi
rádiózásig, emberközelbõl, ahogy mondani
szokták. Ahogy mondani szokták mindig, ha dicsérik
a cseh filmeket. Zabálta a közönség, jól
vizsgázott itt is a cseh filmhéten. 150 ezres Vencel téri
siker.
Nem ez ment az Oscarra, hanem Sasa Gedeontól A
félkegyelmû visszatér, egy korántsem érdemek
nélküli, mûvészi szándékból
fogant Dosztojevszkij-parafrázis. Nem jutott az ötig, de ez
nem érdekes. Inkább az, hogy Gedeon e kritikai körökben
aratott, cseh léptékben óriási sikerét
(Cseh Oroszlán majd’ minden kategóriában, jó
sajtó stb.) két évvel azután csinálta,
miután abszolválta a maga Vencel téri tömegsikerét.
Ugyanabban a tónusban, mint Hrebejk a magáét. Azért
nem részletezzük, mert akkori cseh szemlénknek ez a
film volt a központi darabja, egyszerû okból. Ha filmtõl
befogadó felé távozunk, egy hasonló történelmi
tapasztalatú ország kritikusa inkább hajlamos a helyi
nézõvel azonosulni, mint a kritikával. Ugyanez
rusztikusabban: nekünk a csehek legyenek csehek, s csak aztán
mûvészkedjenek. Képzelhetik, ha mi így, Hollywood
hogy. A csehek nekik elõbb legyenek marslakók (minimum, vagy
irániak), mint mûvészek.
Mi hát akkor ez?
A nagy szám törvénye: mi, a cseh film
iránt néha érdeklõdõk a százötvenezer
Vencel téri közül valók vagyunk. Általában
is meg ebbéli vonzalmaink miatt is.
Most éppen a tévéért üvöltünk.
Legközelebb másért. Mert ha idõnként nem
megyünk ki mozizni oda a térre, még valóban Svankmajernak
lesz igaza. De kimegyünk. Kimegyek legközelebb én is,
csak már nem fog az egész érdekelni. Engem csak ez
az üvöltés érdekel. Most értem a csúcsra.
Mert most a cseh tévéért vannak ott.
Jan Svankmajer már emlegetett A gyönyör
összeesküvõi címû filmjében egy pofa
valami elmés szerkezet segítségével úgy
jut el önfoteljában a boldogságig, hogy közben
az állami Cseh Televízió népszerû bemondónõjét,
Anna Vetlinskát bámulja, míg az mûsort ismertet.
Ettõl persze még nem zsonganék be, jaj dehogy. De
én tudom, amit a pofa nem. Anna míg beolvas, pucér
lábát egy lavórban tartja, ahol két kövér
ponty szopogatja, harapdálja nagyujjait, minek következtében
Annának egy merõ orgazmus a mûsorismertetés.
A film 1994-ben készült, én azóta, ha cseh tévét
nézek (megesik), többet látok, mint amit az mutat. Látom
Anna két lábát a lavórban helytelenkedni a
pontyokkal. Nincs szükségem semmilyen elmés szerkezetre
ahhoz, hogy jó legyen. Elég a tudás, ha mégoly
szomorú is: a tévé hazudik, Svankmajer igazat mond.
Ennélfogva az is nagyon valószínû,
hogy az a Vencel téri 150 ezer csak vesztegeti az idejét.
Most is, legközelebb is, uram bocsá’, lehet, hogy régen
is. Vesztegessék csak, muszáj nekik, mert ha egyszer majd
nem fogják, vége lesz a filmnek. A csehnek is, ami ma a csúcsán
Svankmajerrel azonos. Micsoda ellentmondás: ez a nagy szám
törvénye, de nem nagy dolog.
|