Rekviem a film noirért
A detektívek bûne
Schubert Gusztáv
A film noir nélkül már a bûn
sem a régi.
A bûn-tudat, éppolyan civilizációs
vívmány, mint a szerelem, az elektromosság vagy a
demokrácia. Csakhogy a találmányoknak is van sorsuk,
tündöklenek és a semmibe buknak. Sokan éreznek
nosztalgiát a film noir hõsei és formavilága,
expresszionista képei iránt, pedig a fény-árnyékos
bûn-tudat veszte fájdalmasabb. Az erõszak viharzásában
élve, heti harminchat óra krimi, akciófilm, kommerszhorror
szorgos magunkhoz vétele után, mit sem tudunk a bûnrõl.
Nem csoda – a tömegfogyasztásra szánt gagyi-noir feladata
éppen az, hogy feledtesse a bûn valódi természetét.
A klasszikus fekete filmek gengsztere lehetett vonzó, de sohasem
az erõszakossága tette azzá, hanem a szabadulásvágya.
A dúvad, a veszett gengszter (Edward G. Robinson kis cézára,
vagy James Cagney a Fehér izzásban) pszichopatológiai
eset, féktelen természete csak addig elõny, amíg
a hatalmat próbálja megszerezni, a csúcsra érve
már folytonos hendikep, ólomsúly, mely elõbb
vagy utóbb lehúzza õt a mélybe.
A klasszikus film noir mindenkibe belelátta a
bûnt. „Te is lehetsz gyilkos!” – Ulmertõl Hitchcockig számtalan
noir-rendezõ gondolta így, s nem azért, hogy riogassa
a jóravaló átlagembert, hanem a realizmus okán.
Szerintük a bûn ugyanúgy bennünk lappang, mint az
agyhártyagyulladás kórokozója, a körülmények
és a belsõ kondíciók balvégzetû
együttállása aktivizálja az amúgy ártalmatlan
vírust. S ha nem vagy is gyilkos, akkor is bármikor annak
nézhetnek (A téboly, 39 lépcsõfok, A tévedés
áldozata) vagy bármikor belekeveredhetsz a bûn sûrûjébe
(Az ember, aki túl sokat tudott, Holtan érkezett, Csókolj
halálra). Amerika börtön, állítja minden
snittjével, minden expresszív fényével és
árnyékával a klasszikus film noir; karvastagságú
rácsok, súlyos acélajtók mögül kellett
a szabadulómûvésznek kiverekednie magát. A film
noir Amerikája sötét világ, már csak az
emberben dereng valamiféle fény, a bûnfilmek szerzõi
éppenséggel nem a bûnnek szurkoltak, hanem ennek a
pislákoló fénynek. Akiben kihunyt, legyen bár
gengszter vagy tisztes úrilány, az bukik el. A film noir
hõs sorsát nem a rendõrség, vagy a bírói
ítélet pecsételi meg, hanem saját vaksága,
a bûn-tudatlanság vétke: a Fehér izzás
gengsztere körül már lángban áll a világ,
mindjárt robban az olajtartály, amire felmenekült a
rendõrök elõl, de õ csak szónokol a pokolból:
„Nézd mama, a csúcson vagyok!” Nem a pitiáner bûnözõk,
õ, a rettegett bandafõnök az igazi „loser”. A film noir
helyre tette, az ezredvégi akciófilm behódolt neki.
Az erõszak kifizetõdõ és vonzó, ma már
nem a tébolyultak bûnhõdnek, hanem a rossz oldalon
állók. Az erõsebb gyõz, nem a szabadabb. A
gyengébb veszt, nem a bûnös. Ebben a trendben nem az
a legkínosabb, hogy „erõszakra nevel”, hanem hogy leszoktatva
az önismeretrõl, totálisan elbutít. Ha az embert
megfosztják a bûnétõl, a sorsát és
a személyiségét is elveszik. Ahol a bûn eleve
elrendelt, ott nincs többé szabadság. És nincs
többé noir sem, csak akciófilm vagy detektívsztori.
Columbo szívós és eredményes sürgölõdése
láttán egyre erõsödik bennem a gyanú,
hogy ez az „alacsony, rosszul öltözött, habókos alak”
ellentétben a série noir laza lélektartású,
bûntõl, whiskytõl nem idegenkedõ detektívjeivel,
a látszat ellenére nem a szabadság, hanem a rend titkos
ügynöke. És ebben – leszámítva Marlowe és
Sam Spade rövid regnálását a bûnügyi
irodalomban – valamennyi nyomozó elõdjével osztozik.
A detektívregény addig jó mulatság, amíg
színtiszta stratégiai játék marad, ha nincs
belekeverve az élet, a jellem, az egyéniség, mihelyst
a realizmus igényével lép föl, és a bûn
mibenlétét kezdi el firtatni, a legabszurdabb utópiába
téved. Sherlock Holmes, Poirot vagy Columbo teóriája
szerint ugyanis az élet: teljességgel kiszámítható.
Lincoln elismerõ szavainál, aki egy választási
kampányán dicsérte Poe bûnügyi történeteinek
„véletlent kizáró logikáját”, nincs
árulkodóbb. A véletlent kizáró logika
(amit Poe egyébként hamarosan cserbenhagyott a kibogozhatatlan
történetek kedvéért ) uralma maga az agyhalál.
Nincs tökéletes bûntény, mondja a klasszikus krimi,
amibõl rövid úton következik, hogy van viszont
tökéletes nyomozás, illetve csak az van. Ha még
sincs meg a tettes, az csakis a detektív hibája. Merthogy
a világban tökéletes rend van. A bûntettõl
egyenes út vezet a bûnösig. És akkor már
nyilván odafelé is. Egy álló porszem el nem
hibban. A gyilkos gyilkol, az áldozat áldozatul esik. Mi
közünk akkor nekünk ehhez az egészhez? Ha nincs,
akkor a bûn sem a mi bûnünk. Akkor egy tökéletes
bûntény mégiscsak van: az élet. Akkor
az elsõ nyomozó — Oidipusz — egyben az utolsó is,
s csak egy feladvány létezik: a személyiségébe
zárt ember titka.
|