Játékfilmek
Gengszterek és angyalok
Schubert Gusztáv
Van fiatal film, az eltékozolt fiúk visszatérnek,
ha hagyják.
Korunk egyedüli hõsét, a gengsztert,
akár Amerikában, nálunk is az nyomja föl hõsi
szerepbe, hogy társadalmon, törvényen kívül
él. Amibe Raszkolnyikov, Josef K. vagy Kleist és Hajnóczy
Kolhaas Mihálya belefullad, abban õ otthonosan lubickol.
Akkor most hogy lesz: Al Capone azt üzente, elfogyott a regimentje?
Mindnyájuknak el kell menni? Nem kis részben azon múlik,
lesznek-e újra történeteink, hõseink. Nem államiak,
nem alvilágiak, hanem mindennapi bátorsággal megvert,
megáldott emberek. – A tavalyi filmszemle elõtt írtam
le ezeket a kérdéseket, mit sem sejtve, hogy az idei szemlére
már forgatókönyv lesz belõle: a legbotrányosabb
produkció, a szemle storyline-ja.
Kezdetben vala a logó. A sötét lepke-ember
hatalmas celluloidszárnyakkal. Életünk képe ez,
repül a por, az isten se nézné ki belõlünk.
Nem elég dinamikus, nem elég trendi – szólt
be az Úr. És teremte néki gyönyörûséget,
escort nõt, testápolt, szolizott macát, és
felszárította orcája verítékét,
visszaemelte a tudás almáját az ágra, és
beûzette a filmest a Paradicsomba, és látá,
hogy jó. Hogy nem filmez többé már senki. S rendben
lesz a mennybolt-imázs, celluloid-szárnyacskákon senki
sem röpdös az égbe.
A legnagyobb tervbe is csúszhat hiba. Akinek a
teremtõ szárnyakat adott, az a gravitációnak
fogja feszíteni: a logó testté lõn. A filmszemle
filmjeivé.
*
Talán még nem tudják a keresztapák
sem: a gengsztervilágnak vége Magyarországon. A vásznon
legalábbis. A fiatal filmesek nem álltak be a Családba,
függetlenek, merészek, máskéntfilmezõk.
Ha nem is forradalmárok. A forradalom az öregeknek marad. Õk
ismerik a trükköket, színét és fonákját,
az ideológia rémuralmát, a pénz rafináltabb
diktatúráját. “ Észak-Afrikában a berber
törzsek újszülöttei hófehérek, és
csak néhány hónap után sötétedik
be a bõrük. Itt, Közép-Kelet-Európában
meg az emberek lelke sötétedik be néhány évtized
után” - kiabálja Kapa Az utolsó vacsorában.
Ilyen mondatot fiatal filmben nem találunk, hitele sem igen volna,
ilyet csak Miki bácsi mondhat, nyolcvanévesen. Az elsõfilmekben
félszeg fiatalembereket, ártatlan bakfisokat látunk,
nem sors, csak véletlen üldözte szerelmeseket. Könnyû
nekik, hihetnénk, pedig a forradalmárnak könnyebb. Neki
elég a radír is, vérmesebb korokban a bomba, a guillotine.
Hozott anyagból dolgozik. Csakhát épp ez az eszmeszabászat
csõdölt be mára, ez a történelmi világpolitikai,
osztály- vagy nemzeti idõszámítás. A
történelem, melynek apokaliptikus ritmusát percnyi precizitással
jósolhatni meg, amíg csak leng a szörnyû inga,
hol jobbra, hol balra. Az Anarchisták alól ezért csúszik
ki a talaj bõ félóra múltán. Mirõl
beszél ez a film, hogy jó volna Gavrilo Principet játszani,
mindent felrobbantani? Ötezer éve idõzített történelemben
élünk, minden korszak cafatokká robbanva végzi.
Kvaternik Robbantómesterét tanulmányozni hiányos
históriai ismeretekre vall, az igazi anarchista nem a dinamitban
bízik, a történelem gyújtószerkezetét
szereli szét. Ahhoz persze egy egész élet kell, lassú,
szívós babramunka, ami persze nem olyan látványos,
nincs tetõpont, explózió, ahhoz már egy ember
nem elég (két anarchista nem egy pár – ez a film másik
dramaturgiai tévedése). De a tömeg ereje sem. Az is
csak a magány, a monománia egy neme. Itt egy egész
civilizációt kell újraépíteni. Nem nagy
szavakból, frázisokból, hanem mindennapi gyakorlat
próbáját kiálló mondatokból,
pillantásokból, csendekbõl, gesztusokból, és
ezt csak párbeszédben, közösségben lehet
kigyakorolni.
Nem a tiszta nemzedék hiányzik, hanem egy
másként cselekvõ, nem politikában, hanem civilizációban
gondolkodó generáció. A nem evilági tisztaság
csõdjének filmje lehetett volna az I love Budapest, a kezdetben
még fel-felszikrázó iróniát azonban
hamar felváltja a kritikátlan együttérzés.
A karikaturisztikus túlzásig vitt naivitás éppoly
kevéssé vonzó, mint a valóságban elsöprõ
fölényben lévõ antipódusa, a túlpörgõ
agresszió. Én legalábbis mély depresszióba
zuhannék, ha csupa Anikó rajzana körülöttem.
A tisztaság legyõzi a sötétséget, az angyalka
a baromállatot: a történelmi ingamozgás logikájára
leng ez vágyálom is. Bukott angyalok vagyunk. Dramaturgiai
kiindulópontnak maradjunk ennyiben. S hogy félreértés
ne essék, a fordítottját éppoly kevéssé
hiszem: a Bizarr románc evilági pokla – csupa emberizink,
ázalék-egzisztencia – éppúgy csak a szerzõ
képzeletében létezik, mint a falusi idill. Tudom,
hogy szörnyû sorsokat kever ki az élet, Magyarország
jókora része az enyészeté, mutagén zóna,
kulturális-lelki Csernobil. Csak ahhoz halálpontos történet,
és mondjuk a Föld kenyér nélkül Bunueljének
könyörtelen tehetsége kellene, s nem guminõs románc.
A méltóság szikrája nélkül nincs
megrendülés. Zsigmond Dezsõ filmjéhez olvassuk
hozzá ennek a megbuggyant, mocsári Magyarországnak
a fekete himnuszát – Tar Sándor Hazám és mindenem
–, és látni való lesz, mi hiányzik innen. Például
az igazi nõ, az igazi szerelem. Az a gyávaság, hogy
a filmbeli félkegyelmû guminõt választ a hús-vér
szerelem helyett, érthetõ, a rendezõére nincs
mentség. Gothárnál stilizáltabb, visszafogottabb
a tanyasi környezet rajza, három kiváló színészével
(Börcsök Enikõ, Kocsis Gergely, Nagy Mari) a Paszport,
tévéjáték mégis drámaian pontos
gesztusokban érzékelteti egy világtól elzárt,
belterjes életforma lappangó tébolyát.
Személyiség nélkül nincs csoda
és nincs kárhozat: egy tiszta, romlatlan világ hírnöke
a bûnös nagyvárosban, ez vagy szatíra (és
akkor valóban nem kell a “jó vadember” személyiségével
bíbelõdni, akkor elég, ha naivul rákérdez
mindarra, amit mi örökkévalónak, természetesnek
hittünk), vagy tragédia, de akkor a szemünk láttára
kell a naiv hitnek összeroppannia. A törékeny termet,
a törékeny álmok és az embertelen robot drámai
kontrasztja – a húsz-huszonöt évvel ezelõtti
magyar filmek (Madárkák, Adj király katonát!
) jellegzetes sorshelyzete volt, az I love Budapest vitathatatlan érdeme,
hogy felveszi ezt az azóta cinikusan vagy nemtörõdöm
mód elejtett szálat — kit érdekel ma a vesztesek sorsa
—, hibája, hogy nem veszi a teljes bátorságot, nem
építi föl hozzá a hiteles személyiséget
és sorsot. Incze Ágnes hõsnõje embernek látszik,
pedig csak angyal.
Az angyal persze bárhol és bármikor
leszállhat, Babilonban éppúgy, mint Dunaújvárosban.
Csakhogy akkor ajánlatos néven nevezni. Az acélváros
eddig vad és esetlen házihorrorokat forgató független
filmesei a Sohasevolt Glóriával a godard-i gondolatot adaptálják
(ha nem is godard-i szinten, korábbi dolgozataiknál jóval
perfektebben): a tisztaság nem e világra való, de
tízévente egyszer megjelenik és beragyogja. Kissé
didaktikus a befejezés: az angyal láttán szóra
nyitja száját a néma, a drogos leszáll az anyagról
(a szesz azért marad), de pontos: az angyali üdvözletnek
éppolyan ereje lehet, mint a sokkal látványosabb ördögi
csábításnak.
Hosszan idõzünk az angyaloknál, mert
láthatóan kulcskérdés a magyar filmben. Szinte
minden mozgóképen kozmikus harc folyik a lelkekért:
Jancsónál éppúgy, mint a Werckmeister harmóniákban,
a Macerás ügyekben éppúgy, mint az I love Budapestben.
Emlékezzünk vissza a Jancsó-trilógia
kezdetére, csak az angyaloknak van szárnyuk, Kapa és
Pepe két földre esett szeráf, akik egyre dühödtebben
próbálgatják az ezredfordulós ember-jelmezeket.
Most éppen a pincér-szerepet: hajbókolás, kiszolgálás,
körbefutás – szolgatempó, cézártudat.
“Király vagyok, isten vagyok, mindenható vagyok” – oktatja
a mai kor hiszekegyére a dörzsölt Kapa a naiv Pepe bohócot.
Mindenkit le kell nyomni, nem lehet megállni, különben
eltaposnak. Nem diktatúrában, hanem pániktársadalomban
élünk, nincs hõs, nincs angyal, nincs ördög,
csak tülekvõ atomok. A társadalom – egyéniségek,
csoportok bonyolult kölcsönhatása; a pániktársadalom
egyetlen páni félelemtõl vezérelt, beszûkült
és szûkölõ óriástudat. Három
vérben megfürödtünk, de ezt még nem próbáltuk.
Százezer zsarnok, csupa kis cézár, (“az én
vezérem bensõmbõl vezérel” kap duplafalsot),
mindenki egyfelé tülekszik, mind azt akarja, túlélni
mindenáron. És persze – így vagy úgy, mind
beledöglünk. Ebben a nyomakodásban nincsenek, nem lehetnek
hõsök, aki legjobban megtanulta a játékszabályokat,
nem hérosz, csak éltolakvó. Egyéniségnek
hiszi magát, pedig csak massza, viszi a hullám, sodorja a
tömeg. Szegény gengszterek. Mind az élet hercegének
képzeli magát, mint Ferike, Szénási Ákos
kisfilmjének címszereplõje. Pedig csak kispályás
dúvad, villamosok, férfivécék réme.
(Különben miért van elviccelve ennek a súlyosan
induló filmnek a vége? Gengsztertempó ez is.)
A legfélelmetesebb, hogy a hisztéria már
az iskolákban tombol. Félelmetes, de nem hihetetlen. Nem
a Legyek urából, végigverekedett gyerekkoromból
tudom, odalenn, az alsótagozatban kíméletlen banda-
és létharc folyik. A mostani felnõttvilág hisztériájában
a gyerektempóra ismerek, a gyerekek nem elromlanak, hanem úgy
maradnak, nem nõnek fel, nincs példa, minta, ami civilizálná
õket. Rettenetes szülõk, földbuta õsök,
tengõdõ felnõttvilág, nincs az a kiskamasz,
aki a családi szuterén sötétjébõl
felszínre tudna vergõdni. Almási Tamás dokumentumfilmjébõl
(Alagsor) az üresség halálos hidege árad, baljós,
de nem drámai, ahhoz játékfilm kellene. Hol van a
lakótelepi Olvidados, a magyar Elhagyatottak? Talán Mundruczó
Kornél fogja megcsinálni, az expresszíven fényképezett
Afta mintha már ennek a realista borzalomszimfóniának
lenne az elsõ epizódja.
Nincs a magyar társadalomnak egyetlen ép
zónája sem, még a gazdagok is lelki szegények.
Mitõl is lennének kimûveltek és erkölcsileg
épek, ha egyszer döntõ többségüket
a gátlástalanság vagy a vakszerencse röpítette
a legfelsõ posztra (ugyanez a kontraszelekció dúl
– sokszorosan súlyosabb következményekkel – a politikában).
A Feri és az édes élet fõhõse, a mesés
lottónyeremény révén a milliomos dolce vitába
csöppenõ ex-melós nem extrém eset, a magyar felsõ
tízezer mindennapos tragikomédiája: mindenkin lötyög
a gazdagsága. (A Pintér-mûvek alapítója
jut eszembe, amint óaranyban, bazári barokkban tobzódó
szalonjában mereng, “azt tudtuk, hogyan kell megteremteni mindezt,
de azt még nem tudjuk, hogyan kellene benne élni”.) Az erõs
történetbõl súlyos szatírát lehetett
volna forgatni, valamiféle extrakeserû Hippolytot, ha Czabán
és Pálos az érdesebb KVB-s énjében jobban
bízik, mint Családi körös kisrealizmusban.
Van-e élet a halál után? Milyen
apokalipszis vár egy céljaitól, mintáitól,
tágasságától megfosztott, beomlott mennyboltozatú,
sárba, sáraranyba ragadtan kicsinyes társadalomra?
“Ez volna hát az utolsó ítélet? – olvashatjuk
Krasznahorkai László a Werckmeister harmóniákat
ihletõ regényében, Az ellenállás melankóliájában.
– Hogy se harsonaszó, se lovasok, minden efféle handabandázás
nélkül, szép csendben elnyel bennünket a szemét”.
Már nyakig ülünk az apokalipszisben. Jancsónál
legalább ott hömpölyög a Niagara. Lezubogunk a semmibe,
helyet teremtve egy jobb, életerõsebb rajnak. Tarrnál
– a Kárhozatban, a Sátántangóban – legfeljebb
örökös esõk zuhognak, nem tisztulást hoznak,
hanem ítéletidõt, szétmállasztják
azt is, ami még megmaradt. Ha helyreáll a “rend” – az a Tarr-univerzumban
csakis a fagyhalál dermedt rendje lehet, s nem a természeté.
A Werckmeisterben már az angyali üdvözlet sem bíztat
kegyelemmel. Valuska, a hírhozó angyal (földi szemszögbõl
nézve: félkegyelmû postás) ebben a lerogyott
világban már képtelen kikézbesíteni
a jó hírt (miszerint van isten, van harmónia); nincs
kinek, az egyetlen, aki elhiszi, hogy a világot még mindig
a szférák zenéje táncoltatja, mert tudja honnan
jött a “küldött”, egy kottái közé kvietált
szobatudós. Nincs az az isten, aki ezen a világon segíteni
tudna, “az állás – akarás”, a teremtmény nélkül
a teremtõ is tehetetlen. (Jancsó/Kapa profán verziójában:
“Gondolod, hogy a názáreti idetolja a biciklit miattad?”)
Ha nincs ember, az isten halott. A Werckmeister bálnája nem
szimbólum: a cirkusz a halott istent, a bebalzsamozott tetemet,
a legyõzött Mindenhatót hurcolássza körbe,
ettõl bátorodik föl és gyûlik köré
a csõcselék “Tagadjuk Istent, tagadjuk Isten felelõsségét,
így szabadítjuk fel a világot” – Nietzsche ujjongó
szavait skandálhatná a tömeget rombolásra heccelõ
filmbeli gnóm-herceg is. ( “Építsetek a romokból
egészet.”) A végeredmény ismeretes. Nietzsche még
sehol, amikor Dosztojevszkij már megírta az “emberfeletti
ember” tündöklésének és bukásának,
bûnének és bûnhõdésének
véres paródiáját: “Magadat ölted meg,
nem azt az anyókát” – magyarázza Szonya Raszkolnyikovnak.
Magadat ölted meg, nem az istent. A “felszabadított ember”
gyászbeszéde ez, s máig érvényes.
Más kérdés, ki mit hall ki belõle.
Mondják a Werckmeisterrõl, hogy lila, hogy giccses. Nem képedek
el: istent nem Nietzsche ölte meg, hanem a rossz píár.
A barokk zsarnok-kultusz, a kövérre hízlalt puttók,
a vérzõszívû romantika giccs-biznisze. A rossz
logó – máig elvadít.
Van isten, de nem a szentképecskékben és
a búcsúcédulákban, van erkölcs, de nem
az etikettben és a kõtáblákban, van történelem,
de nem a politikában. Nemcsak az ördög rejtõzik
a részletekben. Ha a mindennapok mögött nincs örökkévalóság,
vagy mondjuk profánabbul és érthetõbben, valamiféle
egyetemes erotikus összefüggés, miszerint a dolgok, tárgyak,
szavak, emberek, sorsok többet jelentenek önmagunknál,
akkor csak a gengszterfilozófia marad, az anyag apoteózisa.
A fiatal filmben azt látom, kihátrál az intézményesített
hitekbõl, ki a trendi anyagelvûségbõl, ki a
nem kevésbé divatos lelki malasztból, ki a politikából,
és szép csendben kezdi újra összerakni az elnyûtt
mondatokat, a mindennapok szétvert kultúráját.
Mi a szerelem? Mi a barátság? Mi a szabadság? Mi a
személyiség?
A Moszkva tér vagy a Macerás ügyek
elsõ látásra nem akkora változás (Nincsen
nekem vágyam semmi, Balra a nap nyugszik: soroljuk hozzájuk
a tavalyi szemle legjobb elsõfilmjeit is), pedig snittrõl-snittre,
szóról-szóra haladva építi újjá
a filmes beszédet. Ez más nyelv, mint amit Tarr, Jancsó,
a Paszportban az egykor nagy hagyományokkal rendelkezõ paraszttematikát
leporoló, átértelmezõ Gothár vagy a
szemle legklasszikusabb filmjét megalkotó Sopsits használ.
A Torzók idõtlen remekmû, készülhetett
volna történetének idején 1960-ban – ha ugyan
a cenzúra engedte volna –, készülhetne 2011-ben is,
a zsarnokság és félelem rácsai közé
nyomorított kisvilág – egy árvaház – mikroszkopikus
nagyközelije minden idõkben robbanni fog. A Moszkva tér
vagy a Macerás ügyek 2001 hangján szól. Lehet,
hogy tíz év múlva már nem is értjük,
miért tetszett, de ezt hiányoltuk évek óta,
hogy a fiatalok vigyék, vihessék végre filmre a közelmúltat
és a legsûrûbb jelent. Azt, ami 1989 és 2001
között történt velünk, csak azok tudják
hitelesen elmesélni, akik ebben eszmélkedtek. Az én
nemzedékemnek a hetvenes évek émelyítõ
vattacukor-édessége jutott, bátyáinknak a bizarr
kerülõút a halálzárkától
a legkellemesebb celláig, apáinknak a vas és acél
országának építése és ‘56, a
nagyapáknak, dédapáknak egy-egy világégés.
Töröknek, Hajdu Szabolcsnak, Mundruczónak 1989 és
2001. Akár akarják, akár nem, õk – a nemzedék,
a rendszerváltás és a vadkapitalizmus gyermekei. Más
nyelvet beszélnek, máshová teszik le a kamerát,
mint a középgeneráció vagy az öregek. És
ez – a Macerás ügyekben mesterként, szóval és
stílusban gyakran idézett – Godard óta köztudott,
nem pusztán stiláris, hanem morális kérdés.
Az elõdök között nincs, aki úgy filmezné
le a szocializmus összeomlásának évét,
hogy közben a sorsfordító, rendszerváltó
nagypolitikát mindvégig a periférián tartaná,
meghagyná ködképnek a kamaszkedély láthatárán.
Akinek hõsei akkor is szimpatikusak maradnak, ha megkérdik,
“Ki a csöcs az a Nagy Imre?” és ugyan miféle francia
forradalom kétszázadik évfordulóját
ünneplik a párizsiak. Ki másnak hinnénk el, mint
a kiszámíthatatlanul (vagyis költõien) tehetséges
Hajdú Szabolcsnak, hogy kétezeregyben egy férfiizmait
próbálgató, meglehetõsen tanácstalan,
és emiatt idõrõl-idõre vad indulatkitörésekben
robbanó debreceni fiatalember idõrõl-idõre
egy nyárfával osztja meg szerelmi gyötrelmeit, “aki”
történetesen a nagyapja, hogy a fa válaszolgat, sõt
még laza flörtbe is kezd unokája barátnõjével.
Ilyen a világon nincs. De mostantól van. Ezért érdemes
mozizni. És ezért nem lehet, nem szabad (sõt tilos
és életveszélyes!) rendet vágni a filmmûvészet
dzsungelében: a szépség kiszámíthatatlan,
a természet ajándéka, nem a minisztériumé.
Amibõl az elõzõ nemzedékek
politikát, morált, csupa súlyos épületet
emeltek, a maiak tíz centivel a valóság fölött
lebegtetik. Mindent tudnak a gravitációról, és
mégis. Száll a por. Angyal repül át a mozisötétben. |