A dokumentarista módszer
Költött valóság
Gelencsér Gábor
A mûfaj ma már a tények mellett
a szemléletmódot is rögzíti.
Mintha tovább erõsödnének a
frontvonalak a magyar dokumentarizmus hagyományos múlt- és
tényfeltáró, valamint az újabb keletû,
személyesebb stílust képviselõ irányzata
között. Nem szembenállásról, sokkal inkább
komplementer színekrõl van szó, amit elsõsorban
az jelez, hogy mindkét csoportban láthattunk jó filmet
az idei szemle versenyprogramjában.
Nehezebb helyzetben a történelmi igazságszolgáltatás
jegyében alkotó dokumentaristák vannak: a félmúlt
fehér foltjai eltûnõben, a politikai üldöztetés
témájának információs értéke
– bármennyire megrázó is az áldozatok konkrét
története – csekély. Ha nem elég átütõ
a kamera elõtt vallomást tévõ személyiség,
ha nem elég erõteljes tartalmilag, illetve szerkezetileg
az emlékek felidézéséhez kapcsolódó
obligát archív anyag, akkor legfeljebb erkölcsi érzékenységünk
szólíttatik meg. „Forma” és „tartalom” összetartozásának
igénye elõl a beszélõ fejek korszaka után
az egyre inkább „filmként” megújuló dokumentarista
mûfaj sem térhet ki. Ma már kevés, ha valami
csupán igaz és fontos, ma már arra is szükség
van, hogy az igazság a szemünk elõtt megtörténjen,
vagy éppen feltáruljon az alkotói tekintet, a határozott
stílusvonásokkal felruházott mûvészi
látásmód által. Hogy mindez mennyire nem csupán
teoretikus kérdés, jól jelzi két, az üldözöttek
sorsáról mesélõ film. Siklósi Szilveszter
…megszegem Janikának… címû portréja az ötvenes
években bebörtönzött, mára sikeres üzletemberré
lett Rostás Jánosról oda nem illõ zenei és
képi megoldásaival esztétikailag teszi elfogadhatatlanná
az erkölcsi példát, Salamon András és
Incze Ágnes „családi mozija” (Elveszett család) viszont
az igényes archív-használat, az irodalmi ihletettségû
narráció és a fikciós dramaturgiát idézõ
szerkesztésmód által képes közel hozni
a holokauszt ismert, ugyanakkor racionálisan feldolgozhatatlan drámáját.
Az igazság objektív megtörténése
és az igazság szubjektív feltárása –
ez tehát az a két, látszólag egymással
szembenálló, valójában sokszor egymást
erõsítõ módszer, amely a dokumentumfilm-készítést
ma meghatározza. Az elõbbi körhöz tartozó
filmek idén különös erõvel elevenítették
fel a „direkt filmezést”: a kamera számtalan olyan helyzetben
volt jelen, ahol mindazok a dolgok megtörténtek, amelyekrõl
jóval inkább csak mesélni szoktak az események
résztvevõi. A közvetlenség kihívása
talán a szenzációhajhász televíziós
hírmûsoroktól ered, amelyekkel akarva-akaratlanul versenyezni
kénytelenek a nagy múltú és elkötelezett
mûfaj képviselõi, ha azt akarják, hogy munkáik
eljussanak a nézõhöz. Nem az elvek feladásáról
van azonban szó, sõt. A dokumentarizmus, egyáltalán,
a film mint médium sajátos természetéhez tartozik
a kamera elé kerülõ események közvetlen,
„valóságos” megjelenítése, a jelenlét,
illetve az „ott és akkor” megismételhetetlenségének
élményszerû közvetítése. Mindaz
tehát, amit a televízió erõsített fel
(mindenekelõtt az egyenes adások révén), de
amit már az elsõ „természetes felvételeket”
rögzítõ õs-mozgóképek is magukénak
mondhattak. Különös érzékenységet és
természetességet vár el ez a módszer az alkotóktól
(amit egyébként valóban megkönnyít a média
mindennapos jelenléte az emberek környezetében), hiszen
a közérdeklõdésre számot tartó
életanyag felkutatása mellett arra is szükség
van, hogy a kamera elé terelt emberek ne pusztán megnyilatkozzanak,
hanem bizonyos, nem ritkán a négy fal között is
nehezen feldolgozható lélektani szituációkat
éljenek át a felvevõgép jelenlétében.
S emellett szemléletmódbeli és szakmai rugalmasságra
is szükség van az alkotók részérõl,
hiszen bármikor nem várt fordulatot vehetnek az események,
átírva az elõre elképzelt vagy „elvárt”
forgatókönyvet.
Számos kitûnõ film készült
ennek a módszernek a jegyében vagy legalábbis gazdagodott
megrendítõ pillanatokkal. Ferenczi Gábor és
Soós Ágnes …van a börtön, babám címû
munkája ebbõl a szempontból a legnyitottabb mû:
három börtönbõl szabadult ember életét
követi nyomon több mint egy éven keresztül, vállalva
vagy inkább kockáztatva, hogy semmi érdekes nem történik
velük. A látszólag rendkívül esetleges eljárás
– hiszen az alkotók nem a múlt vagy a jelen eseményei,
hanem a számukra is ismeretlen jövõ felé fordítják
kamerájukat – egyszerre vet fel elvont-filozófiai és
gyakorlati-morális kérdéseket. Itt a módszer
valóban „sorsfilmezésnek” hat, hiszen nem valamiféle
lezárt történetet vagy behatárolt eseménysort
követnek az alkotók, felveti azonban azt a kérdést
is, hogy ez a fajta nyitottság a szabad emberi sorsokra – s a börtönbõl
való szabadulás elsõsorban ezt nyomatékosítja,
nem a priusz társadalmi bélyegét – mennyiben befolyásolja
a „kísérlet” résztvevõinek az életét.
A módszer szabadsága mellett megmarad-e a „tárgy”
szabadsága? Kétségtelenül izgalmasabbak e film
kapcsán a módszertani kérdések, mint magának
a módszernek a végeredménye, ami talán nincs
összhangban az alkotók céljával, ugyanakkor nagyon
fontos, hogy a kamera jelenlétének szerepét nem „csalják
el” a filmjükbõl. Hasonlóan módszer és
tárgy viszonya teremt különös légkört
Vészi János Börtönfeleségek címû
filmje körül, amelyben a hagyományos riport-formát
a beszélõn készült felvételek egészítik
ki, ahol férj és feleség „intim” (fegyõr +
kamera) együttlétének lehetünk tanúi. S
ebben az a szép, hogy a természetesnek egyáltalán
nem mondható élethelyzetben a szereplõk – mert itt
valóban azok – nem viselkednek természetesen. Játszanak
a kamerának, játszanak az abszurd szituációval,
s a film ezt a játékot (fikciót) dokumentálja.
Dramaturgiai csomópontként vannak jelen
a kamera jelenlétében formálódó drámai
események a történelmi múltfeltárás
és a társadalmi felelõsség hagyományos
feladatát magára vállaló Porrajmos – Cigány
holokauszt és Mostohák címû filmekben. Varga
Ágota a szerencsére lassan eltûnõ történelmi
fehér foltok között talált rá a széles
társadalmi nyilvánosság elõtt ma is ismeretlen
cigány holokauszt túlélõire, s kérte
– nem ritkán a kimondás fontosságának tudatában
kényszeríttette – emlékezésre, illetve az emlékekkel
való szembesülésre õket. Az emlékek felidézése
mellett ugyanis az áldozatok – és a film nézõi
számára – a legközvetlenebb tapasztalatot a történet
nem verbális, hanem tárgyi emlékeinek, az elmondhatatlan
„dolog” látható, fennmaradt nyomainak a felkutatása,
az ezekkel történõ szembesülés jelenti.
Történik azonban a filmben a múlttal való szembesülés
mellett egy jóval nagyobb – és talán megkockáztatható:
jelentõsebb – találkozás is, amely esetében
a „cinéma direct” feleslegessé és nevetségessé
teszi az összes „történelmi megbékélésrõl”
szóló jószándékú szólamot.
Két egyszerû ember, akik egy faluban nõttek fel, együtt
gyerekeskedtek, leülnek az asztalhoz, hogy megbeszéljék
egymással: egyikõjük apja csendõrként
miként hurcolta el 1944-ben a másik családját.
Az áldozat eddig soha nem beszélt errõl – most is
csak a filmesek kedvéért –, amit a zavarba hozott utód
nem is nagyon ért: legalább gyerekkorukban miért nem
verték le rajta az apja bûnét. Két történelmi
„szerep”, illetve sors örököseinek zavart találkozása
zajlik le a szemünk elõtt, amelybõl a jelen embersége
kerül ki gyõztesen, kézfogással, megbékéléssel,
méghozzá úgy – s ez manapság nem utolsó
szempont –, hogy egyik fél sem érzi szükségesnek
a saját apjának a megtagadását vagy a másiknak
a megtagadtatását. Csillag Ádám a Mostohákban
egy visszás társadalmi jelenséget képes az
egyszerû tényfeltárás és leleplezés
nem elhanyagolható szintjérõl az átélhetõ
és megrendítõ személyes dráma szintjére
emelni azáltal, hogy a feldolgozott eseménysor csúcspontjáról
nemcsak hírt ad, hanem a kamerájával jelen is van
rajta. Elõtte és utána riport, az érvek szembesítése
(Szabolcs–Szatmár–Bereg megyében megvonják a hivatásos
nevelõszülõk támogatását, s ezzel
egy jól mûködõ társadalmi intézményrendszert
lehetetlenítenek el), közben azonban megtörténik
mindaz, amirõl az adminisztratív döntés szól:
három gyerek zokogva és lelkileg összeroppanva a nevelõszülõktõl
gyermekotthonba költözik. A tényfeltáró–leleplezõ
dokumentarizmus ezen a ponton nemcsak társadalmi feladatát
teljesíti, hanem hatásos jelenetet is produkál.
Az utóbbi években egyre hangsúlyosabban
van jelen a magyar dokumentumfilmekben egy nem kevésbé provokatív
alkotói attitûd, amely a pragmatikus oknyomozói–tényfeltárói
objektivizmust látványosan feladva határozott, legtöbbször
markáns stílusjegyekben tetten érhetõ szubjektivitással
közelít tárgyához. A már-már a
mûfaj határait sértõ filmek kétségtelenül
nem járnak bizonyos társadalmi jelenségek végére,
nem valamifajta szigorú ügyrendi logika mentén készülnek;
szerkezetüket jóval inkább a groteszk vagy lírai
látásmód határozza meg. Kamondi Zoltán
Magyar Tarka-sorozatának Utak Furugyon címû újabb
epizódja például kifejezetten elbizonytalanítja
a nézõt: most akkor a tanyavilág sikeres vállalkozója
a környék lakosságának szórakozást
és némi pénzt is biztosító, kedves,
állat- és emberbarát jótét lélek,
avagy ravasz és kíméletlen helyi maffiózó.
Kamondit nem ebben az értelemben érdekli az igazság,
hanem a különös sorsokban, karakterekben, beszédmódokban,
s ha ilyenre talál, habozás nélkül elkalandozik.
A boldog-szomorú életek a rendezõ kitartó figyelmének
köszönhetõen furcsa gesztusokban nyílnak meg elõttünk.
Valójában akkor, amikor a hagyományos dokumentarizmus
már tovább lép, amikor már „nem történik
semmi”. Legfeljebb annyi, hogy a rossz szemére panaszkodó
öregasszony – akinek egyébként kedvenc televíziós
sorozata a „Tizedik akták” – biztos kézzel csapkodja agyon
a legyeket maga körül… Kamondi Magyar Tarka-sorozata Gazdag Gyula
hetvenes évekbeli groteszk dokumentarizmusának kései
utóda.
Költõi-metaforikus stilizálás
fogja össze a Négy évszak a Halak szigetén címû
film egyes epizódjait. Szekeres Csaba és Vizi Mária
történetei az elesettek, a gyengék, a kiszolgáltatottak
sorsára irányítják figyelmünket, de nem
azért, hogy valamiféle társadalmi megoldást
sürgessenek az ügyükben, hiszen a megoldás – a mostoha
körülmények ellenére – ott van, látható:
a film éppen e mindenek ellenére helyt álló
emberi nagyságról és szépségrõl
szóló, sors-töredékekbõl épülõ
költõi gondolat. S ezt az utat járja Zelki János
is, aki a tavalyi szemlén szereplõ Csak egy kis emlékhez
hasonlóan idén is idõs emberekrõl készített
lírai dokumentumfilmet. Az életképek mozaikjait egymás
mellé rakó, laza, epizodikus szerkezetû A Park a szociális
otthonról mint intézményrõl kétségtelenül
nem sokat árul el, de még az egyes lakókról
sem. Annál többet megtudunk az öregségrõl,
az elmagányosodás, az elgyengülés természetérõl,
az idõrõl, amely miközben a véghez közeledik,
egyre elevenebbül õrzi a múltat. E látszólag
esetleges, csapongó látásmód nagy pillanatoknak
adhat helyet. Zelkinek ezúttal szerencséje is volt. Az egyik
öregasszony, aki mindig arról panaszkodik, hogy még
a nyári melegben is állandóan fázik, halkan,
mintegy magyarázat- és mentegetõzésképpen,
miközben a nõvérnek megköszöni a hátára
terített plédet, elmondja: talán azért van
ez vele így, mert annak idején, Auschwitzban annyira hideg
volt… Ez a pillanat a dokumentumfilm lírai realizmusának
a pillanata, amelyben – a hölderlini–heideggeri értelemben
– „költõien lakozik az ember”.
|