Rudolf Hrusinsky-sorozat
Svejkelés
Dániel Ferenc
Hrusinsky kis egzisztenciákból teremtett
nagy színészetet.
A Hrusinsky-sorozat számvetésre késztet:
vajon nemzeti büszkeségünkön nem ejt-e sebet a cseh-magyar
kulturális kapcsolatrendszer féloldalassága? Hogy
a mi idõnkénti rajongásunkat, aktív vonzalmainkat
õk alig viszonozzák? Nálunk fölkészült
bohémisták igyekeznek közvetíteni a cseh kultúrát,
még élõ a Hrabal kultusz, még eleven Menzel
és Forman hatása, bennünket érint, hányan
is tolongnak ekkor vagy akkor a Venzel téren, de autochton cseh
hungarológiáról nincs tudomásunk. Bennünket
néha Örkény, néha Bán János, mostanában
Eszenyi Enikõ képvisel.
Kérdezhetõ persze, s egyre inkább
firtatható, hogy a mi mûvelt köztudatunk mennyire ragadt
le cseh-specifikus közhelyeknél: svejkség, sörözgetések,
fúvószene, a bájos kispolgár szamárfül
mutogatása, fékezett hatású demokratikus hagyományok
valami mély huszita eredettel és fojtott nemzettudattal,
plebejus mentalitás félúton a „cucilizmus” és
katolicizmus között. S erre csak hab volt a tortán a '68-at
követõ „kulturális genocidium”. Mindebben valós
tartalmak is rejtõztek, parallel avval, hogy a Husák-féle
könyörtelen elnyomás miatt maguk a csehek sem férkõzhettek
közelebb saját valós történelmi eredetükhöz,
sem hívebben metszett énképükhöz. Ahogyan
kishazánkban Bibót agyonhallgatták (és ma sem
kedvelik), a Charta '77 legrangosabb filozófus-tagját, Patockát
elnémították s halálba kínozták
(tanítványa, Havel még harcol az örökségéért).
Ha a háttér-történet miniatúrája
torz s cenzurálisan el van vakarva, annál jelentõsebbé
válik mindaz, amit a kivételezett, az elõtérben
ágáló színész fizimiskája, játéka,
jelenléte képvisel. Hrusinsky a csehek kedvence mindennek
tökéletesen tudatában volt. Nõcsábász
ifjonctól a megkeseredett vén kéjencig – szereptõl
szerepig – a vásznon mintegy sorsváltozatokba bújva
(vagy száz filmben) élte végig az életét
s ennek álommásolatait. Halála elõtt még
készült vele egy portréfilm, amelynek az adta különös
ízét, hogy „az öreg” szinte végig dirigálta.
Színész-fiai, népes családja statisztáltak
hozzá. Itt aztán elõjött a szakma. Hogy mitõl
funkcionális vagy mitõl döglött egy-egy díszletsarok.
Mitõl izzik föl, jelentéktelenedik el valami kellék.
Hogy jól metszett vagy kontúros jelenetek nélkül
nincs háttere, sõt titka sincs az alakításnak,
amely akkor csak kutyakomédia marad. Azt sem rejtette véka
alá, hogyan vélekedik a „csehákság”-ról,
a meghunyászkodó cseh vagy morva szolgajellemrõl,
akit mohóság, önzés, álnok egoizmus hajt
mindig elõrefelé, akinek csökevényes egyéniségét
élénk és arctalan közösségi osztálytudat
avagy nemzettudat palástolja. Irigykedve néztem az öreget:
nálunk Kabos Gyulát, Rajz Jánost, Szabó Ernõt
(három egyedi géniuszt) kellett volna külön-külön
vagy „egybegyúrva” teljes életmûvel felruházni,
hogy magyar hasonmása kijöjjön belõle.
Hrusinsky is játszott jelentéktelen filmekben,
de Barrandovban idõben felismerték, hogy pazarlás
lenne õt meg nem kínálni Svejkkel. Ez tárgyszerûen
mozgóképre fordítva annyit tesz, hogy alkalmat teremtettek
számára (habitusa számára) testesítené
meg Hasek világirodalmi rangú, emblematikus figuráját.
Svejk egyszeri szerep a vásznon, s életre szóló
„program” bárgyúságtól lázongásig,
tettetéstõl a civilkurázsiig, anarchizmustól
a polgár túlbuzgalmáig, nyájasságtól
az elviselhetetlenségig, monomániától a tûrõ
egykedvûségig, kontúros jelenléttõl a
beleolvadásig – felsorolni sem könnyû, mi mindenre indíthatja
a fogékony színészt. Írásom hõsét
ilyennek titulálnám.
Hatvannyolc. Drámai keltezésû a Pacsirták
cérnaszálon címû Hrabal–Menzel film (ab
start betiltották), megnyomorított históriánk
látlelete az ominózus ötvenes évekrõl,
mondhatni parallel készült Juraj Herz és Ladislav Fuks
Hullaégetõjével (gyûlölve tûrték,
mint „antifasiszta opuszt”, de nem tiltották be). Sok az érdekes
átjárás: Hrusinskynak kulcsszerep jut a Pacsirtákban,
abszolút fõszerep Herznél. Menzel õrjítõ
epizodista az õ Rudolfuk oldalán, Forman kedvencei is elõlépnek,
merõben más fazonnal, mintha láthatatlan ördögmotolla
hajtaná a barrandovi társaságot. Érthetõ:
Forman, Ivan Passer már „távoztak”, az írók
közül számosan, az újra berendezkedõ diktatúra
nem hagy kétséget afelõl, hogy értékre
való tekintet nélkül mindent és mindenkit le
fog tarolni.
Bohus alias Bohumil Hrabal kladnói novellafüzérében
(Kladno a cseh Sztálinváros) a kohók háttér
látomásként lángolnak, a szén és
az acél országa épülvén mindenütt
jelen vannak, de a közeliekben az érdes élet egészen
más ritmusú, más atmoszférájú.
Mintha létezne valamiféle rejtett szolidaritás fegyencek,
fegyõrök, melósok, deklasszált osztályidegenek,
romák, hajdani csehákok, nõk és férfiak
között. A termelés falja az ócskavasat is, amelynek
kupacaiban halmozódik, fogyatkozik a történelmileg eltiport
polgári világ megannyi rekvizítuma. Így van
mit kommentálni (kaján modorban) az emberiség öntõformáiról,
történelmi szükségszerûségrõl,
dialektikáról. Rudolf Hrusinskynek kell megtestesítenie
a „munkáskádert”, akit kiemeltek, azaz fölébe
rendeltek mindennek, hogy a jövõ arculatát hitelesítse.
Figurája telitalálat. Máig nem évülõ
históriai produktum. Az eszköztár (Menzelék csapatmunkája)
pofonegyszerûnek tûnik. Jelmeze rosszul viselt öltöny.
Hatalmi kelléke kopott aktatáska. Mindig õ közelít
a „csatatérre” éberen, üdvözülten, segítõkészen,
küldetéstudattal telítve. A Lenin megálmodta
népi káder, a nap huszonnégy órájában
bolsevik, még privát szenvedélye is közösségi:
szutykos romákat fürdet (atyaként tapperolva nevelgeti
õket higiéniára). Ártatlansága nem álca,
hiszen Lenint olvasva tudjuk, hogy mihánst akadozna bármily
szinten a történelemcsinálás, a bolseviknek kötelessége
odacsapni (elvitetni, fõbe lövetni, minimum: lágerben
átneveltetni). Hrusinsky zseniálisan sejteti, ha úgy
adódik, nem ismer pardont. S ami kezdetben aura nála, azt
a cselekmény elfajulásakor (normarendezés, teljesítményhajsza,
sztrájk) kõfejû döntései követik:
feletteseit mozgósítja, följelent s a cseh ávéhával
fényes nappal elviteti a sztrájkot kezdeményezõ
„echt proli” brigádvezetõt. Mint a proletárdiktatúra
selejtjét.
Minden a „hogyan”-on múlik. A cseh új hullám
(benne Menzel) moralizálás és karikatúra-rajzolgatás
között (helyett) – nem találok jobb kifejezést
rá – könnyedén, zeneien lényegretörõ.
Volt. Hrusinsky zsigerbõl, muzikálisan hiteles. Volt és
maradt a vásznon, a késõbbi nemzedékek ámulatára.
A Hullaégetõt sokadszori befogadás
után is kétrétegû filmnek sejtem. Volna egy
rendkívül élesen metszett panoptikumi, historizáló
rétege, amely majdnem tantörténet arról, hogy
a húszas-harmincas évek romlott polgári csehákja
miért vált felüldetermináltan nácivá.
Ezt szimbolikus elemek szövik át halott-kultusszal, tetem-égetés
mitológiával, buddhista lélekvándorlás-mániával.
S a hozzájuk rendelt díszletekkel, morbid kellékekkel
s torz figurákkal. Másik rétege groteszk társadalomrajzolat
ugyanettõl a folyamatról kvázi és nem kvázi
valóságba ágyazottan, feszes menetben, kriminalisztikusan.
Így kétféle filmnyelv játszik egymásba,
idõnként zseniálisan, máskor inkább
didaktikusan. Mentség: Herz rendkívüli tehetségû
fiatal volt.
Hrusinskyt azonban semmiféle gáncs nem
érheti. Õ a kimondhatatlan nevû fõszereplõt
bármelyik térben, stiláris rétegben egyaránt
hitelesen jeleníti meg, s hozzáfûzném: széles
skálán. A szeme, a tekintete, a keze, a gesztusai külön
tanulmányt érdemelnének. Hogy gyakran egyidejûleg
sincsenek szinkronban: bánat, halálvágy, önimádat,
gyûlölet, alárendeltség, téboly – emitt,
tapadás, tapogatás, lapogatás, birtokbavétel,
sanda fojtogatósdi, aberráció, lélek-mimikri
– amott: szenvedõ avagy szenvelgõ pozíciókban.
És szakágazati kéj társul minden halottégetéssel
összefüggõ tárgyhoz, szerszámhoz, valaha
emberként tisztelt munkadarabhoz, reménybeni várományoshoz.
Ez Ladislav Fuks halálköltészete „megtestesítve”,
torzképpé formálva.
Színészi lakmuszpapírját
(többek között) Jiri Menzel szolgáltatja, talán
ha öt nyúlfarknyi jelenetben: szorongó, majd rettegõ
kis egzisztenciából akasztott öngyilkossá magasztosulva.
Azt gyanítom, mindannyian nyertünk volna,
ha Herz nem növeszti kinematografikus látomását
holokauszt méretekig, s megmarad a kis egzisztencia önmagában
kézenfekvõ analógiája mellett. Hrusinsky így
is maradéktalan kórképet szolgáltatott a társadalmakban
örökké rejtõzködõ potenciális
tömeggyilkosról.
Öregkor. Két Menzel film: a Sörgyári
capriccio és Az én kis falum. Bizonyára nem
véletlen, hogy Hrusinsky mindkét alkalommal megfáradt,
enyhén cinikus orvosdoktor bõrébe bújhatott.
Arcán, egész habitusán érzõdött
már milliónyi szerepe, megélt életek, betegségek,
sok sör, talán pálinka is, maga a múlékonyság,
hogy szívdöglesztõ nõcsábászokból
fájóshátú rezonõrökké kell
alacsonyodnunk, s hogy az ilyesmi nem megy lázongások nélkül,
sõt, hogy épp az öregkor forradalma (kaparós
lázongása) adhatja a késõi lét sava-borsát,
ne adj isten: értelmét. A háttérbe illik odaképzelnünk
Hrabalt is megvénülve, macska-társaságban, zajos
magányban, ahogy elálmélkodott Jurka Menzel filmes
nagyvonalúságán: figurákat gyúr egybe,
helyszíneket von össze, álmokat iktat ki–, vagyis gyöngéden
„rövidre vág”. Viszont ugyanez a Menzel gyakorlatoztatta videóval
Bán Jánost (nálunk elképzelhetetlen módon
egy hónapon át), hogy ne a falu félkegyelmûjét
játssza, hanem csökevényes értelmû, de
fogékony és érzékeny lényt, akiért
Hrusinsky doktorral az élen az egész falu hajlandónak
mutatkozik ki- és jót állni.
Hrusinsky a színész félszavakból
értette, hogy a kolhozos nyomott világban õ megint
csak kis egzisztencia. Eszik-iszik a többiekkel, kedvetlenül
gyógyít, töri-zúzza megviselt autóját,
beleérzésének legfõbb alanya önmaga, tárgya
a romlott múlt és valami költészetféle.
Szavak, szavak, a táj, meg a nõk kelletlen tapogatása.
Erkölcsi értelemben se nagyon büszkélkedhet: nem
mûködik együtt a rendõrséggel, nincs jó
szava a feljebbvalókhoz, nem viseli el, hogy a félnótás
feje fölül kivásárolják a rozzantas falusi
házacskát. Kevés. A többlet annyi (amiért
mind a mai napig lelkesedünk érte), hogy sejteti, sejtetni
engedi, hallgatólag sugalmazza, tudatában van, mennyire elégtelen
mindez a méltó ítéletre.
m1 Arcok: Rudolf Hrusinsky.
|