Paradigmaváltás Hollywoodban 1.
A sz@b@dság pill@n@t@
Kriston László
Az Internet a demokratizálódás
high-tech ikonja: felforgatja az álomgyári érvényesülés
eddig megszokott módjait. A filmkészítôk bevétel-alapú
kasztrendszere alapjaiban inog meg.
Az amerikai filmgyártás élvonalába
kerülni egyet jelent az elismertséggel. A kreatív filmkészítô
itt nem más, mint a visszacsatolások, biztosítások,
garanciák által lefedett pénzügyi tényezô.
A nevéhez társul a közelmúltbeli filmjeiért
kapott gázsi (salary history), a filmek bevétele (Box Office-adatok),
valamint az elismertségét is fémjelzô partnerek
listája (co-sztárok, executive producer, rendezô).
Az ebbôl összeálló creditability (hitelképesség)
a jövô útja: csak akkor léphetsz elôre,
ha az addig elért eredmények nagy valószínûséggel
garantálják a sikert.
A sztárok „bankability”-jét évente
újra mûsorra tûzi a szaksajtó: akárcsak
a bankokat, ôket is besorolja különbözô hitelképességi
kategóriákba (A+, A, B+). A felmérést az executive
(szó szerint elsôdleges és nem végrehajtó!)
producerek körében végzik, s ennek eredményeképp
áll elô a kollektív filmszakmai tudatot tükrözô
ítélet. Ettôl függ minden kamera elôtti
arc jövôje: a következô gázsijuk, az alkupozíciójuk
(lehetnek-e önmaguk urai/producerei a következô filmben),
mekkora munkába foghatnak bele, milyen rangú co-sztárokkal.
Ha eddig 5-10 millió dollár körüli
kétes sikerû alkotásokban szerepelgettél, akkor
5-10 milliós deliver (beszállító) vagy, és
ezt senki se mossa le rólad. Nem is hívnak idegen (nagyobb
volumenû) budget-környezetbe, szinte lehetetlenség, hogy
rád bízzák a következô 145 milliós
megaprodukció sztár-szerepét. Még a végén
elrontod a biztonsági játékot. Azért vagy hasznos
fogaskereke a rendszernek, mert a saját szinteden jól mûködsz,
és szállítod az adott költségvetési,
valamint a (várható) bevételi nagyságrendet,
a megbízhatóságot, a biztonságot. Egész
Hollywood egy végletesen degradáló, tudatot–kreativitást–gondolkodást
puszta számokká transzformáló tôzsde-játék.
Feljebb lépni Mr. Jacob producer úr létráján:
ez a hollywoodi 22-es csapdája, de legalábbis a kis lépések
taktikája. Itt minden a greenlight-tól (zöldjelzéstôl)
függ. Az executive-ok egyszerûen nem hagynak jóvá
túl nagy karrierugrásokat, mert a túlzott kockázat
vállalásával (a deliver-i hagyományok felrúgásával)
saját pozíciójukat is veszélyeztetik.
A rendszer azonban mégis rendelkezik egy csipetnyi
kockázati elemmel: a mesés (vagyis irracionális, pénzügyileg
megmagyarázhatatlan) kiugrások, az üstökös-szerû
feltûnések, hirtelen felfedezések fölötti
remények tartanak mozgásban mindent. A közönség
csillapíthatatlan sztár-éhsége nélkül
már réges-rég katatón rémálomba
merült volna az álomgyár. A rejtett fogaskereket a független
vagy fél-független film jelenti, meg néhány nagyformátumú
mogul, aki fittyet hány a kockázati szabályokra, és
szeret a saját feje után menni (mondjuk Harvey Weinstein
a Miramaxnál). Ezen a vonalon – és néhanapján
a big pictures-ök teszt-funkciójú mellékszerepeiben
– mûködik a „besurranás”. Így „jött be” Ben
Affleck és Matt Damon a Good Will Hunting, Russell Crowe és
Guy Pearce a Szigorúan bizalmas, Hugh Jackman az X-Men vagy Heath
Ledger A hazafi címû produkciókban.
Káosz és rend találkozik
Az Internet elôdjét, az Arpanetet, a katonaság
hálóját úgy alkották meg, hogy nemzetbiztonsági
veszély esetén a „kilôtt” részek nélkül,
egymástól függetlenül is mûködhessenek
a megmaradt egységek, szerverek. Vagyis elemi feltétel volt
a decentralizáció – és az ma is. Amikor e két
lényegileg eltérô rendszer, a decentralizált/demokratikus
és a keresztapás, executive–kerekasztalos, banki-formulákkal
palástolt hierarchikus találkozik egymással, akkor
csakis reformerejû fordulat jöhet: paradigmaváltás.
Thomas Kuhn óta tudjuk, hogy az ilyesfajta konfrontáció
nem csendesen megy végbe, hanem nagy robajjal, forradalmi úton;
rendszerint egyszerre bomlaszt és épít.
John Hegeman The Blair Witch Project-stratégiája
példaadó esetté emelkedett. A körülmények
ismertek: a maroknyi fiatal eltûnését rögzítô
amatôr-filmet megtévesztô módon, véresen
komolyan véve úgy vezetnek be, mintha igazi volna. Az ál-dokumentarizmus
trükkjét online vonalon is erôsítô website
54 millió látogatót vonz; a film a maga néhány
35 ezer dolláros költségvetésével és
az elsô kilenc hét alatt termelt 130 millió dolláros
bevételével Hollywood-szerte valóságos sokkot
okoz. Bebizonyítja, hogy a világháló demokratikus
ereje (kellô ötletességgel és egy jó orrú
forgalmazóval – Artisan Entertainment – társulva) lehetôvé
teheti, hogy az ember nemhogy a mainstream, de még az independent
vonalon kívülrôl is jöjjön, lásson és
gyôzzön. Creditability, bankability – ugyan kérem, ezek
a tegnap fogalmai.
A stúdiórendszer marketing-agyféltekéje
már a Blair Witch-eset elôtt elsôként kezdte
kapizsgálni, hogy a világhálóból dollárokkal
(azonnal!) mérhetô közvetlen elônyei származhatnak.
Több sem kellett, élelmesen olvasztotta magába az online
promóciót. Ezen a résen tört be hivatalosan a
hagyományos film value chain-jébe, azaz a filmgyártás
sokfázisú gyártási-láncolatába
az új idôk szele. A stúdiók hirtelen legféltettebb
main stream kincseiket bízták rá a y-generation net-gurujaira,
hogy a legtalálékonyabb módjait dolgozzák ki
az online hírverésnek. A Variety új tehetségeket
számba vevô éves összeállítása
máris hemzseg a stúdiók által felbérelt,
fiatal website-kreátoroktól, akik immár nagyköltségvetésû
filmek online felületei és sorsai(!) felett diszponálnak.
Az új felismerésnek köszönhetôen
gombamód szaporodnak az érvényesülés alternatív
csatornái. A világháló rendkívül
koncentrált figyelem-gócpontokat hoz létre, ahol nagyszámú
közönség elôtt pillanatok alatt te lehetsz a király.
Történik mindez saját szabályszerûségei
szerint, önmagától(?), önerejébôl(?)
mindenféle felsôbb parancs nélkül. A filmforgalmazó
rendszer ilyen alternatív csodabogár-pólusává
válik az Atom Films, az iFILMS és az AlwaysI. E honlapokra
felrakhatod pár perces filmedet, függetlenül attól,
mennyire vagy amatôr. De még a profi rövidfilm-készítés
is vérátömlesztésben részesül: a
2000-es Sundance fesztiválon e website-ok egymással versengve,
hihetetlen tartalom-éhséggel verték fel a kisfilmek
árait, megmentve a hagyományos forgalmazók által
nemrég még igen mostohán kezelt mûfajt.
Az információáramlás is demokratizálódik.
Néhány pletykaguru szempillantás alatt éri
el a nyomtatott sajtó hangulatkeltô-befolyásoló
erejét, ami ma már showbiz-hatalom (példa rá
az austini Harry Knowles, aki földrajzilag outsider, de mint tudjuk,
a világháló nem ismer határokat).
A stúdiók opciózó- és
felvásárló-kényszere (évi 600 mozifilm
és 5000 tévéfilm) szintén az Internet által
nyer figyelmet érdemlô megoldást. Affleck és
Damon még a stúdiórendszer peremén (a Castle
Rock-nál, a Fox egyik mûvészfilmesebb oldalbordájánál)
kezdték átpasszírozni a Good Will Huntingot a rendszeren.
(Újra és újra átdolgoztatták velük
a könyvet, ôk meg, hogy teszteljék a nyakkendôs
urak tûrôképességét, trágár
dialógusokat csempésztek bele, de az executive-ok mindenre
csak bólogattak, így derült ki, hogy el sem olvassák
az új verziókat.) Végül a Miramax fejéhez,
Harvey Weinsteinhez menekültek, aki a maga megszokott rebellis módján
azonnal igent (greenlight-ot) mondott rá. A két srác
nem felejtette el a karrier-indítás nehézségeit.
Ma már az A-filmek éllovasaiként vezénylik
példamutató kezdeményezésüket: a projectgreenlight.com
online forgatókönyv-pályázat, amelynek támogatója
a Miramax és az HBO. A gyôztes egymillió dolláros
költségvetést és moziforgalmazást kap
filmötletéhez. Számos olyan hely van már a világhálón,
ahol tárt karokkal várják a forgatókönyved,
hátha az lesz a következô évek nagy durranása.
A Script Shark és Done Deal nevû oldalak büszkén
hirdetik, hogy a producerek már 125 ezret is fizettek olyan forgatókönyvért,
amely ott látott nyilvánosságot. A szakértôk
persze figyelmeztetnek, hogy az online publikálás szerzôi
jogi védelme még nem tisztázott, globálisan
az önszabályozás, a lássuk-mi-sül-ki-belôle
van érvényben. Ebben az esetben bárki kedvére
lopkodhatja az ötleteket, fogásokat, fordulatokat az online
kirakatba helyezett sztorikból. De hát valamit valamiért.
Egy fokkal biztonságosabb lehetôség Francis Ford Coppoláé,
aki szintén felismerte az új idôk szavát, s
az American Zoetrope révén külön forgatókönyves
részleget hozott létre, ahol minden e-mailen vagy postán
megkapott könyvet elolvasnak – fô a demokrácia! (Persze
ehhez Coppola keresztapás magatartása, legendás felkaroló
szelleme szükséges.) A kezdeményezést természetesen
széles gesztusokkal teli publicitás kíséri,
a kellemes társul a hasznossal: az ingyenes médiafelület
és az olcsó filmalapanyag beszerzési lehetôsége
(Roger Corman is valahogy így használta olcsó emberi
erôforrásként Coppoláék filmfôiskolás
generációját, miközben a kezdôk hálásak
voltak a tapasztalatszerzés lehetôségéért).
A talent management négyesfogata, a Creative Artists
Agency (CAA), William Morris Agency (WMA), International Creative Management
(ICM), United Talent Agency (UTA) egyelôre nem tûnik túl
magabiztosnak az új terepen. Elvégre a rendszerbe-kerülés
mechanizmusainak felfrissülése az ô játékszabályaikat
is megbolygatta. Egyre nô a figyelem fenntartására
képes internetes kult-figurák és kult-filmek száma,
egyre duzzad az ügynökségen kívüli „senkiföldje”,
lehetséges kliensekkel, akikre muszáj valahogy rámozdulniuk.
Számukra nem annyira színház, mint inkább show-biznisz
az egész világ, és 10%-os ügyfél benne
minden (filmkészítô) férfi és minden
(filmkészítô) nô. A változás jelentôségével
ôk is tisztában vannak: mindegyikôjük szerzôdtet
egy „új média igazgatót”, aki majd valahogy elboldogul
ebben az ismeretlen üzletágban. Sôt, egy merészebb
ügynök már egyenesen az agency-rendszer ellen beszél
a szaksajtóban: ha egy filmötletedet meg szeretnéd valósítani,
a legjobb út a megmérettetésre, ha kreálsz
egy website-ot, és annak látogatottságával(vizitelôk
száma) bizonyítod a finanszírozóknak, tessék,
van érdeklôdés; továbbá itt vannak a
reakciók a chat-roomból. Erre már az ügynökségeknek
és az executive producereknek is lépniük kell: rendben,
a cyber community láthatóan nagyon csíp téged,
ezért hát kellesz nekünk, felvállalunk, meghallgatunk,
hozd a filmötleted! Az online közönség a tesztvetítés
közönségévé lép elô – anélkül,
hogy egy egész filmet bárki is leforgatott volna. Az önjelölt
mûvészek e-bazára pedig egyszerre kirakattá
válik a major-ök (nagy stúdiók) számára.
Akik már (a Variety showbiz-napilap-biblia állításai
szerint is) önálló „radar-részlegeket” hoznak
létre a neten felbukkanó tehetségek és rövidfilmek
kiszûrésére.
Mindezt el sem lehetett volna képzelni abban a
nemrég még meghatározó mûködési
szisztémában, amelyben a stúdiók szó
szerint ládaszám hajították ki a madzaggal
kötegekbe összekötött script-eket, mert azt az utcáról
(vagyis magánemberként) küldte be valaki, míg
ôk csak az ügynökségektôl érkezô
kiváltságos kliensek ajánlatait vették komolyan
(vagyis azokra figyeltek, akikre egy ügynökség már
igent mondott, megint csak: garancia, fedezet!). Az egész rendszer
annyi bizalmat nem fektetett beléd, hogy elolvassa az irományodat,
mivel az is egy reader több órányi bére, amit
nem kockáztathatnak „csak úgy”. Viszont az ügynökség
nem állt szóba névtelen jöttmentekkel (ismét
az érvényesülés hollywoodi 22-es csapdája).
Vagyis „a jó édes anyukádból kellett egy komplett
filmkészítôi credittel kijönnöd”, ahogy a
Hollywoodot megjárt Koltai Lajos mondta egyszer e sorok írójának.
Nincs virtuális Szent Grál
Ostoba ábránd volna a minôség
forradalmát várni e demokratizálódási
folyamattól. A korszellem nem ebben rejlik. Mindez elsôsorban
mennyiségi ugrást jelent, és nem minôségi
javulást. Ettôl nem emelkedik exponenciálisan a zseniális
filmek és a kimagasló tehetségek száma. Ellenkezôleg:
egyre sûrûbb az e-szmog, tele infószeméttel,
manipulált és hiteltelen, valóságértéket
mellôzô hírekkel, excentrikus vélemény-nyilvánításokkal,
vagy a mi esetünkben: stupid rövidfilmekkel és a magamutogatás
legbizarrabb audiovizuális formáit használó
egyszemélyes website-okkal.
Tévedés azt hinni, hogy a siker és
tehetség örök problematikájára megfejtést
adó virtuális Szent Grált leltük meg. A lényeg:
létrejött egy olyan dinamikus rendszer, egy olyan közfigyelmet
generáló közeg, a körülményeknek egy
olyan sajátos együttese, amelyben minimálisra csökkentek
a figyelemfelkeltés nehézségei. Amikor (józan
megfontolások szerint) a zseni nem veszhet el! Amikor már
az a kuriózum, ha valaki észrevétlen marad, vagyis
alkotása nyilvánossá tételével, önkifejezésével
nem vált ki reakciókat a globális kommunikációs
tengerben. „Csupán” ennyi a lényeg. Innentôl kezdve
a „nem-ismert-fel-engem-a-kor” kezdetû szöveg anakronisztikussá
és avíttá válik, csak a tegnap nehezebb érvényesülési
rendszerét és korlátoltabb kommunikációs
lehetôségeit idézi.
Mindössze egyetlen uniformizáló, kötelezô
érvényû feltétel van ebben a játékban:
angolul tudni kell! Ha Európában vagy érdekelt, akkor
még franciául vagy németül is, attól függôen,
hogy melyik az általad megcélzott kultúrnemzet, ahova
be szeretnél törni, az a filmes társadalom, amelynek
tagjává szeretnél válni.
Belépünk az abszolút jelen demokratikus
közegébe. Félre a creditability-vel, mindenki egyenlô.
Az új rendszerben meghallgatásra lelsz, bárki is vagy.
Közhely, de ez a „csak a tehetség számít” játéka.
A protekció a tegnap játszmája, ami már egyenesen
ciki a netes kommunikáción nevelkedôk körében,
akik chat-generálta, véletlenszerû kapcsolatokhoz vannak
szokva. És hol van már a szereposztó dívány
kora? Most a globális net-közönséggel kell enyelegned;
annak tetszési indexétôl függ a sorsod.
Persze Hollywoodot eddig sem a régmúlt
fontossága izgatta. „Mindenki annyit ér, amennyit a legutolsó
filmje” – szól a kíméletlenül ôszinte
mottó, de a creditability mégis az elmúlt fél-egy
éven belüli teljesítményeid számbavételét
jelenti. Most ez a rövidtávú visszamenôlegesség
is megszûnôben van. Csak az számít, amit most
raksz le az asztalra (forgatókönyv, rövidfilm), ami alapján
megmérnek, méghozzá kegyetlen pontossággal
és szókimondással. Ahogy a Saachi ? Saachi reklámügynökség
feje mondja a cég védjegyévé vált szlogenében:
„A jó ötlet a jövô egyetlen jelentôs valutája.”
Ez pedig az „abszolút most” árfolyama.
A jelenlegi változás hasonlatos Új-Hollywood
felemelkedéséhez. A hatvanasas évek pocsék
amerikai filmtermését produkáló, berozsdásodott,
semmitmondó, céltalan stúdiórendszer kapott
az évtized végén új lendületet az akkori
fôiskolai generációtól (Coppola, Lucas, Milius,
DePalma, Walter Murch, Haskell Wexler, Zsigmond Vilmos, Schrader, Scorsese,
Spielberg). Most mintha itt lenne az e-Hollywood, amihez azonban egy The
Blair Witch Project önmagában kevés. Mert rendben van,
hogy átértékelôdnek a hírnévrôl,
piedesztálról, showbiz-karrierrôl jelenleg érvényes
fogalmaink. De vajon a váltás kitermeli-e az új generáció
sajátos hangját, életérzését,
üzeneteit. Milyen tartalom jön ki ebbôl az átalakuló,
multimédiás-összmûvészeti formák
felé törekvô, interaktív és digitális
technikát használó filmiparból? Ezen áll
vagy bukik a dolog.
Zsenik, figyelem! Eljött a sz@b@dság pill@n@t@.
Itt az idô, hogy útnak indítsátok a saját
történeteiteket, hogy a világ megismerje azokat a figurákat,
helyszíneket, atmoszférákat, üzeneteket, amik
belôletek szólnak. Még ha kissé túl amerikaiul
hangzik is, de igaz: abban a korban élünk, amikor az álmok
valóra válhatnak – vagy európaiasabban: fortis imaginatio
generat casum (erôs képzelet eseményt szül). Az
eszközök, csatornák megvannak hozzá.
[Keretes írás]
Rövidfilmek
www.ifilm.com
www.atomfilms.com
Forgatókönyvek
www.script-o-rama.com
www.joblo.com/moviescripts.html
members.tripod.com/scriptring/index.html
Forgatókönyvpiac
www.scriptshark.com (Script Shark)
www.scriptsales.com (Done Deal)
Tévés forgatókönyvírás
www.tvpitch.com
Filmzenék
www.geocities.com/hollywood/theater/6219
Offline szaksajtó
www.variety.com
www.hollywoodreporter.com
www.screen.com (Screen International)
www.nytimes.com (New York Times)
www.ft.com (Financial Times)
www.ew.com (Entertainment Weekly)
Pletykaguru
www.aint-it-cool-news.com (Harry Knowles)
Filmográfiák, életrajzok
www.imdb.com
www.allmovie.com
www.eonline.com
www.biography.com
Filmtôzsde-játék
ww.hsx.com
|