Az idei fesztivál a vad szem, az extrém kamera-tekintet terén volt a legerõsebb, tolerancia-szintünk tovább emelkedett.
Az eddigi legsikeresebb, nyolcadik esztendõt is
lezárva most már bizonyosra vehetõ, hogy a Titanic
jó fesztivál, mert a jó filmek fesztiválja.
Nagy dolog ez. Kevés fesztivál-rendezõség mondhatja
el magáról, hogy elhanyagolható hibaszázalékkal
nyúl mellé, hogy nem megy bizonyos színvonal alá,
hogy lelkes és egyre szaporodó közönségének
csakis értéket mutat.
Törik-e a hullámot becsülettel a Hullámtörõk
filmjei? Ez egy másik kérdés, amire a mozipénztár
elõtt várakozó lelkes Titanic-utasok nyilván
ugyancsak igennel válaszoltak volna.
Hiszen mi kell a hullámtöréshez? Újdonság
és radikalizmus. Márpedig amit a Mozi óceánjáró
2000-ik évi portyáján összeszedett, azok kivétel
nélkül kemény filmek. Mindegy, hogy fiatal avagy középkorú
rendezõ csinálta; mindegy, hogy a kultuszfilm populárisabb
regiszterébe vagy a hagyományos (?) mûvészfilm
elit-zónájába tartozik: a keménység
a maga sokértelmûségével pompásan használható
gyûjtõfogalom a teljes kollekcióra. Ami kemény,
az fiatalos, ami fiatalos, az valamilyen értelemben mégiscsak
új. Ahogy a mai tizenévesek mondják: cool.
E sorok írója ismeri, de bizony már
soha nem fogja megszeretni ezt a kifejezést. Ettõl még
ide illõnek érezheti a jelzõt, a maga és mások
közös értelmezése szerint. Különösen
miután ráébred, hogy a dolog nézõi oldalról
is megkíván egy jelzõt: ezeket a filmeket „laza” emberek
élvezték, vagyis akik nem merevek sem poros morál,
sem ósdi esztétikai normák dolgában. A Hullámtörõk
kínálatában szereplõ darabokban új emberek
szemével látunk. Kemények és lazák a
filmek annyiban, hogy ez a sok új tekintet, megannyi tolerancia-gyakorlat,
megannyi radikális kiáltvány: kölcsönözzünk
világ-látó szemet olyan lelki és társadalmi
meghatározottságú embertársainktól,
akiket nézõi-rendezõi beleérzéseinkkel
eddig azért jobbára elkerültünk.
Ennél otrombábban fogalmazva: nagy a világ
állatkertje. És ez így cool. Közelebbrõl:
a nézõ-közelivé tett marginalitásra rá
lehet még licitálni ebben az új évezredben
is. Mert hogy nemcsak a kurva szemével leselkedhetünk a filiszter-világ
unalmas centruma felé, hanem a kurva stricije szemével is.
Láthattunk eddig is leszbikusok és transzvesztiták
látásával. Hát akkor lássunk most emlékezetkieséses
transzvesztiták és gyermeklány leszbikusok látásával
is! Esetleg lássunk a gyermeklány-leszbikus nemi identitásában
még ingadozó leendõ leszbikus barátnõjének
látásával. Bírjuk még? Mert lehet fokozni.
Hiszen annyi tekintet meg volt nekünk már! Meg volt a megerõszakolt
nõk tekintete, megvolt a megerõszakolóké, megvolt
az ámokfutó gyilkosoké. Legyen akkor meg a megerõszakolt-erõszaktévõ
ámokfutóké is.
Mi volna a világ hullámtörõ
filmjeinek a tanulsága? Az alkotói tekintet tematikus glóbuszán
kult-filmes expedíciókat szervezõ filmcsinálók
találnak még fehér foltokat a maguk sajátszerû
térképén. És tevékenységük
ilyen értelemben tényleg meglehetõsen cool. A világ
filmnyelvének megújítói viszont mintha lemaradtak
volna…
Lukas Moodysson filmjében (Kurva Amal) Agnes, az
édes és szeretetreméltó kiskorú leszbikus
figyeli a világot. Persze hogy eredeti és provokatív,
hogy éppen õ figyeli, figyelme tárgya azonban úgy
van világítva, kitartva, komponálva, totálba
és közelképbe tördelve, ahogy azt akármely
tisztességgel megcsinált európai kamaszfilmben szokás,
amilyenek után ókonzervatív nagymamák a szemüket
szokták törölgetni.
A Virginie Depentes és Coralie Thinh-Thi rendezõpáros
Dugj meg! címû filmjében megerõszakolt és
gyilkossá lett nõbarátok szemével értelmezi
a világot, ahol hangsúlyos éppen a nem-leszbikusság
volna, amit az amúgy is extrém kamera-tekintet még
eredetibbé tesz. Úgy lát és láttat,
ahogy azt hollywoodi pszicho-thrillerekbõl megtanulta. Gyors kis
képváltásokban látja az autópálya-fényekkel
jelzett civilizációs hálót, villanásnyi
közelképben az ellenszenves, elidegenített férfiarcokat,
nõi és baráti figuráknál valamivel hosszabban,
de teljességgel konvencionális snittekkel idõzve.
Mindezt meghinti a fröccsenõ vér és halálsikolyok
tuti-biztos kép-sokkolásaival és hard-pornós
makró-felvételekkel.
Adva van két barátnõ megerõszakolásának
különösképpen durva képsora, adva van néhány
kiegészítõ jelenet külön a családi,
a baráti, szeretõi mácsó-sovinizmus szemléltetésére,
adva van a radikális feminista teoretikus, Andrea Rifkin fõtételének
egysoros kivonata, mellyel a hõsnõ elintézi a férfiakat,
akik „ütnek, hogy érezzék, hogy élnek” – azután
a két hölgy elindul ámokfutó túrájára,
melynek fõprogramjaként férfiakra vadásznak,
önjutalmazó szex és hím-bûntetõ
mészárlások céljából, néhány
nõi áldozatot színezõ elemként közbeiktatva.
A film természetesen nem egyszerûen Született gyilkosok
remake, nõi és euro-változatban, hiszen míg
ott a nézõi beleérzés irányának
kérdése legalábbis problémás, itt éppen
az a radikális újdonság, hogy minden képsor,
hozzá az egész jól felépített dramaturgia,
ellentmondást nem tûrõen követeli az azonosulást.
Mert az állítja a film – ebben és csak ebben a tekintetben
igazán újszerûen –, hogy a világ igenis helyesen
és pontosan látható sorozatgyilkos nõk szemével.
Lehet okvetetlenkedni: ha azt a nagy-nagy bûnt rögtön az
elején, rútul és látványosan nem férfiak
követik el nõkön, hanem mondjuk feketék fehéreken,
zsidók keresztényeken, homokosok heteroszexuálisokon,
és utána, amint a nézõ keze már biztosan
ökölbeszorult, indulna az empátiát kikövetelõ
önbíráskodás – az bizony egy ordítóan
fasiszta film volna; faj- vallás, vagy egyéb kisebbségek
elleni izgatás és uszítás minõsített
esete. Nemek nemek elleni uszítása és izgatása
viszont már kimondva is frivolan hangzik, így aztán
nõi és férfinézõk kaján mosollyal
fogadták el a felkínált nõi-gyilkos tekintetet.
A franciák nem ünnepelték a filmet, éppen csak
mint trendbe-illõvel voltak elégedettek: egy poros morál-védte
szemléleti akadállyal kevesebb, a még-megengedett
filmes látás fehér foltjai közül sikerült
már megint egyet berajzolni az alkotói pozíciók
térképére.
A szexuális beállítottság
eredetisége, és ami ebbõl következik – ez az
egyik divatos irány. A másik a köztörvényes,
közönséges, minden tekintetben fapados bûn felõl
való világba-kukucskálás. Tudjuk, legalább
Tarantino óta: „A gengszterek figyelnek bennünket.” Na de hogy
ennyire? Ennyire komolyan, ennyire idézõjelek nélkül?
Kérdezhetnénk: ennyi sajnálattal és tapintattal,
mint ahogy ezt a kínai rendezõ, Johnnie To sugallja, az Egy
jó ember útjában? Vagy ennyi balos ifjúságvédelmi
fontoskodással, mint ahogy Eric Zonca kínálja ezt
a bizonyos „gengszter-gaze-t” A kis tolvajban? Esetleg egyszerûen
csak annyi szeretettel, ahogy a Coen-fivérek filmje kínálja
a világra vethetõ legrokonszenvesebb és nyilván
leghitelesebb köztörvényes tekintetet az Ó testvér,
merre visz az utad? címû road-movie-fantáziában?
Igaz, ez utóbbi mégiscsak kivétel. Itt azért
nemcsak a kiválasztott szem pozicionálása a bátor
és eredeti, de az is, ahogy a szem lát és láttat.
Mintha bizony Amerikában kellene mennünk a filmnyelvi kísérletekért.
Esetleg svéd rendezõk amerikai érdekeltségeit
látogatni, ahol mondjuk Jonas Akerlund legfrissebb klipjei készültek.
Aki például ezeknek örült a Titanicon, az nyilván
nem érezhette, hogy a forma unalmasabb volna a tartalomnál.
Extrém mûfajban extrém figurák extrém
optikájú szemmel mutatták neki a világot. Ezzel
együtt, még ezekben az apró filmecskékben is
a társadalmon kívüli, tekintet-kölcsönzõ
hõs avagy hõsnõ kiválasztása az igazán
erõs; ez az, ami azután a lelkes és türelmes
fesztivál-rajongók fejében megmarad. Hogy gyermekét
egyedül nevelõ bártáncosnõ-prostituált
szemével látunk, és megbocsátunk neki. Hogy
halálba autózó, duhajkedvû gyilkos-öngyilkoslány
szemével látunk, és neki is megbocsátunk. Hogy
hajléktalan fiú szemével látunk, aki maga küldi
strichelni várandós szerelmét, majd túladagolja
neki az aznapi heroint – de megbocsátunk neki.
Megbocsátunk valamennyi alvilági révkalauzunknak,
lubickolunk saját toleranciánkban, azután – és
ez már megint közös a klipekben és az egész
estés filmekben – egy pillanatra arra fordítjuk szemünket,
amerre a sok-sok extrém kölcsön-tekintet ha nem is néz,
de legalábbis kacsint. A marginalitásból a középosztályos
centrum felé. Abba az irányba, ahol, mi tagadás, többé-kevésbé
magunk is csücsülünk a Titanic szerencsés art-mozijainak
párnás nézõterén.
De hát miért mindig kívülrõl
befelé nézünk, és sosem fordítva? Ha már
Svédországból törik az idén legtöbben
a hullámot, hol vannak Bergman örökösei? Mert Vilgot
Sjöman örökösei köztünk vannak, az nem kérdés.
De hol vannak az entellektüel-rezonõrök? Mindegy is volna,
ki által ihletve – Bresson-félék, Antonioni-félék,
Tarkovszkij-félék, Wenders-félék, akárki-félék.
Egyetlen valaki, egyetlen kivétel a felhozatalban, aki nyakkendõsen
jár, de legalábbis nem lopott autón, felnõtt
korú – és lát. Lát annyit, nem többet,
hogy általa mi is láthassunk.
A 2000-ik év úgy tûnik megint nem
kedvez ennek a tekintetnek. Azok világát – a mi világunkat
– nézni lehet, onnan kinézni lehetetlen. Ha látni-láttatni
akarsz, kövesd például Christopher Doyle filmjének
hõsét. Költözz Hongkongba, mert az mégiscsak
egy új világ közepe. De eszedbe ne jusson onnan középrõl
kifelé nézni. Hiszen kukucskálhatnál mondjuk
egy felhõkarcoló panorámaablaka mögül. Ha
az tényleg egy hongkongi felhõkarcoló, képletesen
kiláthatnál belõle Tokióig, Londonig, Pekingig,
hogy csak a legfõbb, egymást éppen itt metszõ
civilizációs köröket említsük. De te
csak azért is szabotáld el a magad panoráma-látását.
Ehelyett bújj el egy lebujban, azon belül is egy kopott plüssel,
lila fénnyel kibélelt szeparéban, és itt add
kölcsön a szemed a nézõnek. Feletted a magasban
a világ legzsúfoltabb, valószínûleg legõrültebb
metropolisza. Ám azt kell látni benne, hogy már nem
kell látni. Emlékezni sem kell rá, beszélni
sem kell róla. „Izgalmas hely”, ismételgesd, ami csak annyit
jelentsen, hogy nyilván izgalmasabb tõle elszeparálódni,
mint más világvárosoktól. Amúgy pedig
ontja az élet és civilizáció bizarr törmelékét,
ami idõrõl elárasztja a bárt, látó
hõseink menedékhelyét. Magasles a mélyben.
Zárt és sötét. Ott bent az igazság. Messze-messze
emlékek, rendõrök és nyakkendõsök.
A Félre a szavakkal volna az extrém tekintet-keresés
elegáns, lírai példája. Ez után a film
után végre mégsem a polgárpukkasztó
radikalizmus emléke marad, hanem csak a leheletfinom sugallat: ebben
a világban csak kintrõl befelé, lentrõl felfelé
látni érdemes – ám hogy a kint és lent mit
jelent, ezt otrombaság szociográfusi pontossággal
meghatározni.
Azért akadt a kínálatban egy nem
akármilyen nyakkendõs film is. Egy film, amelyben mindenki
keresztbe-kasul leselkedett. A középosztály is. Leselkedtek,
és szerettük õket. A filmben újra és újra
elhangzott egy versidézet, mely áldást osztott. Ha
nem is a polgárokra általában, de mindenkire, aki
él valahogy, bûnöz és bûnhõdik, elfáradt,
feladta, avagy nem adta fel, de kívülrõl látszik,
hogy már fel kellett volna adnia. A beleérzést provokáló
hõsök közül egy feszületekkel házaló
kegyszer-bolt tulajdonos szerepelt a legtöbbet, éppen az õ
félbolond fia volt a rezonõr, és másik fia
csillantott meg valamit, amiben akár reménykedni is lehet.
A Dalok a második emeletrõl komplikált, sokszálú
történet születésrõl, halálról,
mindenféle változatos emberi élet-tervek befuccsolásáról.
Ezenkívül a vallásos hitrõl – ez utóbbiról
néha kelleténél kicsit konkrétabban. Ez utóbbi
volna Roy Andersson filmjének bocsánatos fogyatékossága.
Ez a mozidarab nemcsak azért más, mint a többi, mert
mintha megbocsátana a szürke embernek, kicsinek és nagynak
(hagyjuk a középosztályt), hanem azért is, mert
itt mégiscsak van filmnyelvi hullámtörés. Vannak
szavakkal leírhatatlan színek, a fakóság és
fénytelenség minden változatában, operatõri
– Borbás István – és rendezõi lelemények
vegyesen. Vannak teljességgel képtelen világítású
és kompozíciójú képek, megannyi halál-szagú
beállítás, lassú, szomorú, egymáshoz
nagyon hasonlító emberekrõl. Vannak ezenkívül
tablószerû képi szimbólumok és játékos
látomások. Jelen van Bunuel és Fellini. Õk
randevúznak az õs-expresszionizmussal és filmi, képzõmûvészeti
folyamodványaival. Tömegjelenet-élõkép
Fritz Langtól, egy képernyõt betöltõ felsõtest,
rosszindulatú puffadt arccal, mondjuk Derkovits Gyulától.
Így, egymás után. A Dalok a másik emeletrõl
izgalmas film. A többi inkább csak jó film és
korszerû. Vagyis kemény és laza és új.
Cool.
Ettõl persze még rendben van az egész.
A fesztivál is, a trend is. Csak az utóbbiról tudni
kell, hogy ilyen már volt. Volt már botránkoztatása
a szemnek. Amikor felebaráti tekintetként kellett elfogadnunk
a korábban elfogadhatatlant. Mikor kukucskáltunk elõször
kifelé nyomornegyedbõl? 1920-ban? Mikor szerettünk meg
elõször bûnözõt és prostituáltat?
Talán 1940-ben? Mikor néztünk elõször néger-szemmel,
kínai szemmel, homokos szemmel, elmebeteg szemmel? Mikor bocsátottunk
meg elõször gyilkosnak, és mikor gyûlöltünk
burzsoát balos-terrorista beleérzéssel? Ez már
mind megvolt. És mintha most megint egy nagy tematikus cenzúra
és öncenzúra-gátszakadás után lennénk.
Mondjuk az ötvenes évek végén.
Nem baj, túlvagyunk ezen is. Egy tolerancia-szinttel
persze megint magasabban.
Tiszteljük akkor a gyereklány-leszbikusok
szabadságát, lássuk és méltányoljuk
(ha muszáj) a nõi ámokfutók és szerelmes
heroin-dealer stricik aprócska igazságát a civilizációs
középszerrel szemben. Tartalmi oldalról meg vagyunk
gyõzve.
Jöjjön akkor a kép és a nyelv.
Hullámtörõk után jöhet az Új Hullám.