Renegát angyalok a képregény-filmek siralomvölgyében
Bár az amerikai képregényhõsök
már a II. világháború idején megkezdték
összehangolt támadásaikat a hasonlóképp
szövetségekbe tömörült fõgonoszok ellen
(sõt egységfrontot is alkottak Justice Society of America
néven), majd a 60-as évek polgárjogi harcai és
kommuna-ideológiái hatására számtalan
akciócsoport bukkant fel a vezetõ comics-kiadók új
sorozataiban (mint a DC-féle Justice League, vagy a Marvel elsõ
fecskeraja, a Fantasztikus Négyes), az álomgyár hosszú
ideig tudomást sem vett a szupercsapatok létezésérõl.
Miközben Batman és Barbarella már a vietnámi
háború hajnalán megkapta a jogosan kijáró
moziverziót, a tíz évvel késõbb induló
Nagy Hollywood-i Képregényinvázió pedig Supermant,
Pókembert és társait is felrepítette a vászonra,
a Stan Lee-Jack Kirby alkotópáros által megálmodott
X-Men osztag pontosan 37 nyarat küzdött át vállt
vállnak vetve, amíg a ligában elsõként
bejutott a légkondicionált édenbe. Bryan Singer filmváltozatát
elnézve kétségtelenül kevés képregény-rajongó
akad, aki bosszankodna azon, hogy a legendás sorozat kivárta
színrelépésével a kompjuter generálta
effektusok és a mindenható látvány-design uralkodását:
az eredeti alkotás így teljes fényében, ráadásul
az alapanyaghoz értõ rendezõ bravúros kivitelezésében
pompázhat nézõi elõtt. Singer szerencsés
választással inkább a képregény szelleméhez
ragaszkodott a kevésbé lényeges tartalmi, formai részletek
helyett, sõt bónuszként az adaptált médium
néhány jellegzetes vonását is átmentette
a filmvilágba. A máskor, másnál rendszerint
bosszantóan klipszerû akciójelenetek – amelyekben villanásszerû
közeliken peregnek le az összecsapások – ezúttal
a képregény-kockák hatásmechanizmusát
idézik, a több szálon nyitva hagyott befejezés
vagy a fõhõsök némelyikének enyhén
szólva szegényes bemutatása pedig tudatosítja
a befogadóval, hogy csupán egy végtelen történetfolyam
egyetlen füzetét lapozta át, amely bár önmagában
kerek és egész, ugyanakkor leválaszthatatlan univerzumától.
Az elégtelen technikai háttér és
a moziprodukcióknál régóta nagy ívben
elkerülendõ teleregény-szerialitás azonban mindössze
arra szolgálhat soványka magyarázatként, miért
kerülte Hollywood évtizedeken át ilyen következetesen
a superteam-eket. Az alapkérdés megválaszolatlan marad:
miért pont most kotorták ki õket a képregénytár
pókhálós zugából? Joel Schumacher
Batman és Robinjában néhány éve már
kudarcba fúlt kísérletet tett az eredeti Batman-csapat
feltámasztására, az 1997-es Corman-féle Fantasztikus
négyes mozifilm azonban a forgalmazásig sem jutott el: úgy
tûnik, a jóléti társadalom nukleáris
családmodellje manapság nem tûnik túlzottan
vonzónak a széles publikum szemében. Ennek egyik alapvetõ
oka, hogy a célközönség korhatára évrõl-évre
lejjebb csúszik – jelenleg valahol a kamaszkor elejénél
járhat, mind konkrét, mind szellemi értelemben véve.
A Kívülállók és neves harcostársaik
eredetileg pontosan ennek a rétegnek készültek; a hajdani
comics-olvasó kiskamaszokból azonban idõközben
döntõ piaci tényezõ lett a filmgyártásban
is, miközben a felnõtt közönség túlnyomórészt
az otthoni tévérezsim bábjaivá tunyult.
A mutáns szuperhõsök a mai tizenévesek
angyalai: ótestamentumuk a comics, újtestamentumuk a mozi.
Seregben járnak, ahol mindenkinek megvan a maga specialitása
– hívhatjuk õket kortárs csoportnak vagy galerinek,
csupán nézõpont kérdése. Ötven
éve minden kamaszfiú Joe Louis, Ben Johnson akart lenni,
ma inkább Ronaldo vagy Magic Johnson az ideál: a modern csapatjátékok
részfeladatokra szakosodott, egydimenziós embereszményei.
Superman, Batman vagy a Fantom még vérbeli atléták
voltak, minden területen képességeik legjavát
kellett nyújtaniuk – Vihar, Küklopsz vagy a filmfeldolgozásból
sajnálatos módon kimaradt Nightcrawler inkább egy
felsõbb hatalomnak engedelmeskedõ szervezet részképességükre
szakosodott katonái, amelybe elõbb-utóbb a szuperinvidualista
Wolverine is kénytelen beilleszkedni, hogy sikeresen szembeszállhasson
az ellenfél csapatával. Az X-Men egyfajta Spice Girls kamaszfiúknak,
Pokemon-féle merchandising az idõsebb korosztálynak,
egyben a középkori kereszténység bonyolult túlvilági
hierarchiáját felelevenítõ kollektív
eszménykép. Míg tagjai pogány formájukban
viharistenek, küklopszok, magányos farkasdémonok, az
evangéliumi kinyilatkoztatás katódfényében
már egyforma uniformisba bújtatott apostolai szellemi vezetõjüknek,
a bölcs és igazságos Xavier (ejtsd Saviour, azaz Megváltó)
professzornak.
Az ezredvég mutáns kamaszangyalait két
jellemvonás rokonítja elõképeikkel és
befogadóikkal egyaránt. Frusztráltak és aszexuálisak.
Tíz-tizenhárom éves korban a "mindent a szemnek, semmit
a kéznek" jelszava határozza meg a fiúk lelki érését:
miközben naponta érik õket a felnõtt-modellek
azonnali vágy-kielégítésére szolgáló
impulzusok, pszichikalilag még éretlenek ezek befogadására.
Szexualitásuk csupán virtuális, a látványról
szól és legfeljebb a (környezet elõtt inkább
titkolnivaló) önkielégítésig juthat el.
Folytonos csalódottságban élnek, a csábító
élvezetek peremvidékére szorulva érzik magukat:
az agresszivitás felbukkanása elkerülhetetlen. Számkivetett
mutánshõseik nem szeretkeznek, inkább háborúznak,
kivételes testi kapcsolataik rendszerint még szörnyûbb
torzulásokat, újabb kirekesztetteket eredményeznek.
Miközben civilben másodlagos nemi jegyeik kihangsúlyozottan
uralják testfelépítésüket (Vihar és
Mystique csodás mellei, vagy Wolverine, Nightcrawler erõs
testszõrzete, dagadó izmai), egyenruhájukba bújva,
akcióra készen már megnyugtatóan ivartalan
emberfeletti lények, akár a mennyországot védõ
szeráfok. Márpedig ezek a szeráfok manapság
igencsak dühösek Teremtõjükre, legalább is
a 90-es évek elején divatba jött keresztény ikon-hõsök
(mint a bosszúálló Avengelyon vagy Areala, a harcos
apáca) képregényei, vagy az 1996-os Angyalok háborúja
tanúbizonysága szerint. Kamaszos féltékenységgel
figyelik az emberi világot, Isten kedvenceit, miközben kiválasztott
státuszuk megfosztja létüket a földi boldogság
valamennyi formájától. Magneto kicsiny csapatával
ezt a renegát angyalsereget idézi, míg Professzor
X osztaga a mennyei lojalitás törékeny álcája
alatt küzd az õket kirekesztõ emberiségért.
Kevin Smith Dogmája két évvel Singer
filmje elõtt már eljátszott ugyanezzel a gondolattal:
az isteni küldetést végrehajtó maroknyi csapat
(Krisztus abortuszklinikán dolgozó utolsó sarja, a
13. apostol, akit fekete bõrszíne miatt kihagytak a Szentírásból,
egy sztriptíztáncból élõ ex-múzsa,
valamint egy szexmániás, elmeroggyant próféta-páros)
az X-Men gárda keresztény szellemû paródiájának
is tekinthetõ. Az egyaránt képregény-rajongó
és gyakorló katolikus Smith fõként kamaszközönségnek
szánt komédiájában (lásd kocsmai vécébõl
elõbújó fekáliadémon, véres hullahegyek
vagy a Beavis-Butthead duót idézõ véglény-próféták)
a szupercsapat-comics jellegzetes vonásaival látja el mennyei
seregét. A csinos nemtõ dús keblei ellenére
sem rendelkezik nemi szervvel, akárcsak a kisfiúsan jóképû,
számûzött szeráfok ("Ha már nem szeretkezhetünk,
be kell érnünk a második legjobb dologgal a Földön:
a gyilkolással."): Loki és Bartelby számára
különleges mivoltuk inkább hátrányt, mint
elõnyt jelent a világi életben, amelybõl kétségbeesett
dühvel szeretnének visszajutni a túlvilágiba.
Az apokalipszist ezúttal is csak összehangolt csapatmunka segítségével
lehet elkerülni, amelyhez természetesen némi isteni
beavatkozás is szükségeltetik: a kollektív intelligenciát
egyedül a mindenható Központi Értelem szervezheti
egységbe.
"Az evangéliumok szerint Jézus 12 esztendõsen
tudta meg, hogy kiválasztott lett. Tizennyolc év kellett
neki, hogy megszokja ezt a terhet" – hangzik el a Dogma egyik szeráfjának
szájából. A Hatodik érzék léleklátó
kisfiúja vagy Vadóc, a mutáns kamaszlány alig
néhány hónap alatt feldolgozta az emberfeletti státusszal
járó többletsúly traumáját. Ezt
hívják manapság akcelerációnak.
X-Men
X-Men – A kívülállók – amerikai,
2000. Rendezte: Bryan Singer. Írta: Tom DeSanto, Bryan Singer és
David Hayter. Kép: Newton Thomas Sigel. Zene: Michael Kamen. Szereplõk:
Hugh Jackman (Logan), Ian McKellen (Magneto), Famke Janssen (Jean Grey),
Halle Berry (Storm), Anna Paquin (Rogue). Gyártó: 20th Century
Fox. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 104 perc.
Dogma
Dogma – amerikai, 1999. Írta és rendezte:
Kevin Smith. Kép: Robert Yeoman. Zene: Howard Shore. Szereplõk:
Linda Fiorentino (Bethany), Benn Affleck (Bartleby), Matt Damon (Loki),
Chris Rock (Rufus), Salma Hayek (Serendipity). Gyártó: A
View Askew. Forgalmazó: Mokép. Szinkronizált. 105
perc.