Hétfõ
Szerelmem szelleme
Végsõ állomás
Angyal a lépcsõn
Shaft
Csapás a múltból
Horrorra akadva
Robbanáspont
Sakáltanya
Cool túra
Hétfõ
Poniedzialek – lengyel, 1999. Rendezte: Witold Adamek.
Írta: Przemyslaw Wojcieszek. Kép: Witold Adamek. Zene: Jerzy
Szawlowski. Szereplõk: Bolec (Maniek), Pawel Kukiz (David), Kinga
Preiss (Renata), Michal Gadomski (Romek). Gyártó: Agencja
Produkcji Filmowej. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 93 perc.
Manieknek pénz kell, nem tudni pontosan, mire,
de nem nehéz kitalálni. Az életre. Ráadásul
a gyerek is lázas, Maniek szorongatja kezében a mobilt, idõnként
hazatelefonál. Felkeresi egy haverját, de hiába követelõzik,
pénz helyett csak egy noteszt kap, benne címek, összegek,
nevek, akik a havernak tartoznak. Maniek elõkeríti Dawidot,
akivel együtt katonáskodott és aki a film vége
felé, egy ellágyult pillanatában pszichopatának
nevezi magát (ami vagy igaz, vagy nem), együtt vágnak
neki a pénzbehajtási akciónak. Van hozzá egy
ócska furgonjuk.
Ettõl kezdve minden az akciófilmek dramaturgiája
szerint történik, sok durvasággal, erõszakkal,
ordenáré szövegeléssel, orvtámadással,
emberrablással, zsarolással, autós csatával
és hasonlókkal. Tudniillik Maniek és Dawid emberükre
lelnek Romekban, akinek terhes a babája, Renata, s aki nagy nehezen
elérte, hogy apja, a régi azbesztgyári munkás
lakást vegyen neki. Ehhez kellett az apának az uzsorakölcsön,
amit nem képes törleszteni. Van tehát bizonyos szociográfiai
magva a történetnek: erre az alvilágra leginkább
a "lakhatási bûnözés" kifejezés illik,
messze keményebb és embertelenebb pokol ez, mint a kis csalók
vagy tolvajok világa, ám az igazi, sötét maffiózók
fel sem tûnnek a horizonton. A bökkenõ csak az, hogy
így a dramaturgiai pólusok elmosódnak: egyrészt
nincsenek se "jók", se "igazi ügy", másrészt
gengszterek sincsenek, akiket amazoknak halált megvetõ bátorsággal
földbe kellene döngölniük. Csupa szerencsétlen,
a munkanélküliség és a hétköznapok
sivár kilátástalansága által eldurvított
fickó, aki csak az erõszak nyelvét érti.
Witold Adamek mögött jó három
évtizedes szakmai tapasztalat áll, operatõrként
olyanokkal dolgozott, mint Wajda és Kieslowski, e minõségében
számos fesztiváldíjat nyert. A Hétfõ,
mely elsõ játékfilmje, jellegzetes darabja annak az
új tendenciának, amely a lengyel filmet ma jellemzi, s amelyet
egyesek "lengyel csodaként" emlegetnek, mások viszont a legendás
"lengyel filmiskola" halálát látják benne.
Adameknek is láthatóan a legfontosabb a közönség
visszahódítása, s ebben lehetnek is bizonyos sikerei,
fõleg odahaza, utóvégre a szociofilm "mi kis valóságunk"
élményét ügyesen elegyíti az akcióval,
sõt eléri, hogy minden durvaságuk ellenére
jobban szorítsunk a két pénzbehajtónak, mint
Romeknak, akit már Renata se szeret. A lány át is
pártol Dawidhoz, aki e meghitt pillanatban nevezi pszichopatának
magát. És persze tele vannak elvágyódással
e sivár pokol minden egyes figurája. Igaz, az azbesztgyári
sztrájk még a heroikus múlt emlékét
is megidézi, de szemernyi remény vagy akár nosztalgia
nélkül.
Szerelmem szelleme
Waking the Dead – amerikai, 1999. Rendezte: Keith
Gordon. Írta: Scott Spencer regényébõl Robert
Dillon. Kép: Tom Richmond. Zene: Tom Hajdu és Andy Millburn.
Szereplõk: Billy Crudup (Fielding), Jennifer Connelly (Sarah), Molly
Parker (Juliet), Janet McTeer (Caroline). Gyártó: Gramercy
/ Egg Pictures. Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 102 perc.
Nehéz ügy. Mert hát Sarah és
Fielding síron túl is tartó szerelmének balladája
tulajdonképpen szép történet. És van benne
meggyõzõdés, sõt, romlatlan tiszta hit – egyszóval
olyasféle töltet, ami az amerikai filmek elsöprõ
többségébõl nemhogy hiányzik, hanem az
alkotókban föl sem merül, hogy ilyesmire egyáltalán
szükség lehet. (Megkockázatom, hogy az alkotók
java részének egyszerûen sejtelme sincs arról,
hogy ilyesféle érzelmi elkötelezettség és
magatartás egyáltalán létezik.) Mi tagadás,
az érdekmentes meggyõzõdés – ráadásul
baloldali – manapság nehezen piacosítható, az ilyesmire
a marketing-igazgató és a PR-menedzser csak rálegyint:
ugyan kérem!
Egyszóval a film joggal apellálhat rokonszenvünkre,
amennyiben fityiszt mutat a korszellemnek, és árral szemben
úszik – az ilyesmi már pusztán a vállalkozás
istenkísértõ jellege miatt is szimpatikus.
Már csak az hiányzik, hogy a film jó
legyen.
De hát nem az.
A szépséges Sarah és a jóképû
Fielding szerelmének közös aranyalapja a chilei Népfrontot
legázoló Pinochet-diktatúra gyûlölete.
Amikor Sarah illegális küldetésre Santiagóba
indul, hogy segítséget nyújtson az ottani üldözötteknek,
és nem tér vissza, Fielding úgy érzi, szerelmével
együtt odaveszett az õ jobbik énje is. Noha megnõsül,
új életet kezd és szenátornak jelölteti
magát, nem tud szabadulni látomásaitól: Sarah
nem halt meg, él és kísérti õt. Fieldinget
kampánya kellõs közepén látomások
gyötrik, rohamok kínozzák: eltûnt szerelmérõl
vizionál, s végül mintegy Sarah szellemének buzdítására
szedi össze magát, s fordítja meg a már-már
elvesztett választási küzdelem menetét az utolsó
pillanatban.
Elsõ szenátori fogadóóráján
azután elnyeri méltó jutalmát: meglátogatja
Sarah. És míg egymáséi lesznek a tekintélyt
sugárzó íróasztalon és a süppedõs
perzsaszõnyegen, mi törhetjük a fejünket: valóban
él-e a lány avagy asztráltestét adja oda az
újdonsült szenátornak. A kérdésre választ
nem kapunk. Ám arra, hogy mi az élet célja, arra igen.
Fielding ugyanis kikönyököl a washingtoni Capitolium ablakán,
és tekintetét a távolba, vélhetõleg
a George Washington vagy az Abraham Lincoln emlékmûre függesztve
ekként monologizál: „Látod Sarah, küzdeni kell”.
Ami a magyar nézõben óhatatlanul felidézi az
Úr Tragédia-záró szavait. És leckét
ad abból, hogy mi a különbség a kétes, ám
mégis fenséges, illetve az érzelgõs, ám
reménytelenül nevetséges között.
Végsõ állomás
Final Destination – amerikai, 2000. Rendezte: James
Wong. Írta: Jeffrey Reddick és Glen Morgan. Kép: Robert
McLachlan. Zene: Shirley Walker. Szereplõk: Devon Sawa (Alex), Ali
Larter (Clear), Kerr Smith (Carter), Kristen Cloke (Valerie). Gyártó:
New Line Cinema. Forgalmazó: Kinowelt. Feliratos. 98 perc.
Ebben a tucatfilmben a fiatal színészek
szembeszökõen gyenge játéka a legfigyelemreméltóbb.
Kár, hogy bármely európai amatõr-társulat
színvonalát elbukják, hiszen a hollywoodi film utóbbi
években fontos és érdekes vonulata lett a “tini-horrornak”
vagy talán “college-horrornak” nevezhetõ filmfajta. Bennük
gimnazisták vagy húsz év körüli (és
sohasem idõsebb) egyetemisták követnek el bûnöket,
majd válnak bonyolultan kitervelt és rendkívül
véres bosszú áldozataivá. Az idevágó
fontos (nem feltétlenül jó) filmek ismertebbjei: Sikoly
1 és Sikoly 2, Tudom mit tettél tavaly nyáron, Urban
Legend (magyar forgalmazásban Rémségek könyve).
A Final Destinationt nem azért nehéz közéjük
sorolni, mert még színészei játékánál
is gyengébb, hanem mert nem bûnfilm. Diákhõsei
ugyanis semmiféle bûnt nem követnek el, titkuk sincs
és bosszút sem forralnak. Ellenfelük ugyanis maga a
nagybetûs Halál, “akinek” látványos repülõgépkatasztrófás
terveit az egyik fiú megsejti, és az indulni kész
(majd felrobbanó) gépbõl kivezeti néhány
osztálytársát. A Halál ezután sorban
végez a szökevényekkel, hogy aztán, nagy és
látványos katasztrófa-jelenetek után többször
is melléfogva mégis megtorpanjon.
Amikor a halandó emberek ellenfele a halhatatlan
és mindig gyõztesnek látszó Halál, akkor
nem a bûnfilm kategoriájában vagyunk. Horrorfilmnek
vagy thrillernek sem hívhatjuk az ilyesmit. A borzalom és
iszonyat diadalmasan masírozhat ugyan ezen a vásznon, de
csak természeti csapások sorozataként (katasztrófafilm
– talán a nemesen klasszikus horror legméltatlanabb ellentéte),
gondolati háttérként meg öblös butasággal
gomolyog sátáni-túlvilági, “filozofikus” filmek
minden bölcsessége. A Final Destination szuperszonikus repülõgéphez
méltatlanul tétován tévelyeg, zakatol és
dübörög ez utóbbi filmfajták sinein. Természetesen
a nézõ nem kategoriák szerint szeret vagy nem szeret
egy filmet. Attól, hogy nem felel meg a bûnfilm nem is annyira
“szabályainak”, hanem alapvetõ mûfaji feltételeinek,
a Final Destination még lehetne érdekes film. Mégsem
az, hanem buta és fantáziátlan mozi, ahol a harsogóan
üres katasztrófaszcénák is egyre unalmasabbak,
s a Halál meg a Végzet óvodás filozófiájából
a klipek látványa marad csak a mozivásznon. Rendezõje
kétségbesett küzdelmet vív, na nem a Halállal,
hanem a filmcsinálás szakmai minimumával, s ha végül
tán “elégséges” érdemjeggyel távozik
a vizsgabizottságtól, az ingerült unalmukban tán
a kritikusoknál is szigorúbb nézõk nyomatékosan
bevéshetik a szekundát. Jegyvételükért
önmaguknak is.
Angyal a lépcsõn
Angela's Ashes – angol–amerikai, 1999. Rendezte: Alan
Parker. Írta: Frank McCourt regényébõl Laura
Jones és Alan Parker. Kép: Michael Seresin. Zene: John Williams.
Szereplõk: Robert Carlyle (Malachy), Emily Watson (Angela), Michael
Legge (Frank), Ronnie Masterson (Aggie). Gyártó: Paramount
/ PolyGram. Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 145 perc.
Egy éve jelent meg nálunk Barabás
András kitûnõ fordításában az
ír-amerikai Francis McCourt önéletrajzi regénye
Angyal a lépcsõn címmel. Kisvártatva már
érkezett is a hír, hogy Hollywood szemet vetett McCourt eseménydús
életére és az ír nyomorról festett életképeire.
Félõ volt, hogy az Angyal a lépcsõn éppúgy
elsüllyed, mint annak idején Schindler bárkája,
és marad az eredeti, magyarul kevéssé jól hangzó
Angela hamvai cím, vagy a honi forgalmazók által kultivált
agyalmány. Ezúttal mindkettõt megúsztuk.
A biztonságra sokat adó producer Alan Parkert
kérte fel a rendezésre; õ elég sok és
sokféle referenciamunkát oldott már meg ahhoz, hogy
ne okozzon kellemetlen meglepetést kenyéradóinak.
Elõre tudható volt, hogy nem remeg majd a keze, s ha nem
forradalmasítja is a kinematográfiát, anyagi csõdbe
sem dönti a vállalatot.
Francis McCourt regénye közel sem remekmû,
mégis meglepõ ereje és tartása van, amelyet
az ábrázolt világ alapos ismeretének, a valóság
és az igazmondás tiszteletének köszönhet.
A szerzõnek kivételesen nehéz gyerekkora volt, a nyomor
szokásos velejárói, éhezés, fázás,
egészségtelen lakás, lyukas cipõ mellett még
két súlyos tehertétellel kellett szembenéznie:
írnek és katolikusnak született. De ne felejtsük
ki az alkoholista apát sem, aki etnikumtól és vallástól
függetlenül, egymaga is képes elintézni a családot.
Az Angyal a lépcsõn a legidõsebb fiú nevelõdési
regénye, akinek saját akaratából és
erejébõl sikerül kitörnie a reménytelenségbõl.
A személyiség fejlõdésének -- menjen
végbe akár regényben, akár filmen, akár
a rögvalóban -- megvannak a kritikus mozzanatai, fordulópontjai.
Ezek feltalálásában és dramatizálásában
mond tökéletes csõdöt Alan Parker és csapata.
A film esetlegesen -- netán a fotogenitás alapján
-- összegereblyézett epizódok halmaza, ezek hol illeszkednek
egymáshoz, hol meg nem, de sem a rendezõnek, sem a forgatókönyvírónak
nem jutott eszébe megkeresni a hõs életének
sorsdöntõ fordulatait, és azok köré szervezni
a cselekményt. Az egyik ilyen esemény a kórház,
ahol nemcsak a halálos betegséget sikerül túlélnie,
de ott találkozik elõször a kultúrával
és a higiéniával. A másik fordulatot egy ferences
szerzetessel való találkozás hozta meg; õ volt
az elsõ ember, aki valóban a krisztusi elveket és
szeretetet tudta képviselni a vallásos hittel túlságosan
is átitatott világban. Mindkét epizód szerepel
a filmben, de csak futottak még alapon, semmivel sem nagyobb súllyal,
mint a haver nõvéreinek meglesése vagy a csoportos
maszturbálás a legelõn.
Az Angyal a lépcsõn nyomán korrekt
és unalmas átdolgozás született, mintha az alkotók
minden ambíciója kimerült volna az aggályosan
korhû limericki környezet megteremtésében. A részletek
kidolgozása közben sajnos nem jutott idejük bensõséges
kapcsolatra lépni a regénnyel, így megközelítésük
merõben külsõdleges maradt. Ha a film mégis több
lett képeskönyvnél, az egyedül az apát és
az anyát játszó színészeknek köszönhetõ.
Emily Watson és Robert Carlyle arca, hangja és gesztusai
elmondják mindazt, amire a filmeseknek nem futotta a tehetségbõl,
sõt, olyasmit is tudnak, ami a gyerek Francis elõtt titokban
maradt.
Shaft
Shaft – amerikai, 2000. Rendezte: John Singleton.
Írta: John Singleton, Shane Salerno és Richard Price. Kép:
Donald E. Thorin. Zene: David Arnold és Isaac Hayes. Szereplõk:
Samuel L. Jackson (Shaft), Jeffrey Wright (Hernandez), Christian Bale (Wade),
Vanessa Williams (Vasquez). Gyártó: Paramount. Forgalmazó:
UIP-Duna Film. Feliratos. 99 perc.
Megszületett a kifutó-film. Lássuk rögvest a definíciót: kifutó-filmnek nevezhetjük mindazon játékfilmnek tervezett alkotást, melyben bizonyos tényezõk (slamposság, vérszegénység, stílushiány) szerencsétlen összjátéka folytán elõtérbe tolakszik egy járulékos elem, esetünkben egy híres divattervezõ ruhakollekciója. Samuel L. Jackson személyében ideális modellre talált a divatkirály, Georgio Armani õszi-téli bõrkabát-kollekciójának bemutatására. Az Armani-modellek és Jackson párosítása a Shaft egyik fénypontja. Az afro-amerikai színészekre rásütött sztereotip szerepekkel szakító blaxploitation-irányzat, a hetvenes évek amerikai filmgyártásának e kevéssé ismert vonulata elõször kreált mozihõsöket a színesbõrû közönségnek. Közülük is kiemelkedett Richard Roundtree Shaft felügyelõje. Isaak Hayes fõcímzenéjébõl és Shaft figurájának vagánysággal elegy szexepilébõl a blaxploitation emblematikus filmje született. A régi és új Shaft, teljesen fölöslegesen ugyan, de több ponton is kapcsolódik egymáshoz: Hayes ismét énekel (figyelem: a klip az igazi remake!), s Roundtree is feltûnik, mint az ifjabb Shaft nagybátyja-mentora. Mindez azonban csak elterelõ hadmûvelet, mint ahogy a film elsõ tíz perce is hiábavaló várakozásokat kelt: Shaft-Jackson, a zsaru, mutatós bõrkabátjában megérkezik a bûn helyszínére, egy trendy, belvárosi bárba. Belép az ajtón, mint cowboy a csehóba, és körülnéz. Feszülten pásztázó tekintete sorra veszi a rasszista felhangú gyilkosság esetleges tanúit. Ennyi és nem több, amit a filmtõl kapunk: Jackson karizmájának felvillanását a film legelején és legvégén. Ami a köztes közel két órában történik, rutinmunka; a személyes bosszú, az akciózásra alkalmat adó nyomozás és a fennálló rendszer bírálatának (mekkora közhely!) unalmas fonata. Ez a Shaft már nem az a Shaft: húsz év alatt a hõsbõl tucatáru lett.
Csapás a múltból
Blast from the Past – amerikai, 1998. Rendezte: Hugh
Wilson. Írta: Bill Kelly. Kép: José Luis Alcaine.
Zene: Steve Dorff. Szereplõk: Brendan Fraser (Adam), Christopher
Walken (Calvin), Sissy Spacek (Helen), Alicia Silverstone (Eve). Gyártó:
New Line Cinema / Midnight Sun. Forgalmazó: Flamex. Feliratos. 106
perc.
Az utóbbi évek hollywoodi vígjáték-termése
nem kényeztette el a mozilátogatókat: a magukat filmrendezõként
definiáló önjelölt showmanek siserehada az infantilizmus
végfokát megcélzó bamba élcek, a mérték
és ízlés nélkül puffogtatott konfekciópoénok,
vagy – mint újabban divatba jött – a közönség
tûréshatárát ostromló anyagcsere-humor
dömpingjével sokszor kifogott a szórakozás/szórakoztatás
hagyományosabb formáit kedvelõ nézõn.
A joviális Hugh Wilson keveset kockáztató,
régi vágású mesterember, aki a bevált
formulák és gegek mentén építkezett
eddigi opusaiban: a cukormázas bohózatokra specializálódott
rendezõ egyebek mellett a Rendõrakadémia, Az öreg
hölgy és a testõr, illetve az Elvált nõk
klubja címû munkáival édesgette magához
az Államok mozistáit, s taszította el az érzékenyebb
gyomrú európai nézõket. Új filmjével
azonban szakít saját, kétes értékû
örökségével: a Csapás a múltból,
jóllehet nem revelatívan eredeti alapanyagból dolgozik,
egy úgyszólván minden ízében élvezetes,
klasszicizáló stílben fogant komédia. A történet
variáció az „idegen egy idegen világban” vígjáték-sémára,
melyet több hollywoodi rendezõ is feldolgozott a közelmúltban,
nemegyszer épp az e filmben is a központi figurát adó
Brendan Fraser fõszereplésével (Kõ’bunkó,
Az õserdõ hõse). A karibi rakétaválság
idején a közelgõ nukleáris holokauszttól
való félelmében szupertitkos és bombabiztos
magánbunkerébe vonul a Webber házaspár, hogy
itt vészelje át a (vélt) atomcsapás utáni
szûk harmincöt esztendõt. Az óvóhelyen
fiuk születik, aki felcseperedve, afféle óriáscsecsemõként,
nekilódul feltérképezni a világot.
Lehet bírálni a film némileg aránytalan
szerkezetét (a fõhõs úgy a cselekmény
közepe táján jelenik meg elõször), lehet
kérõdzni a történetbe suta mozdulatokkal beleszõtt
szerelmi szálon, de nem érdemes. A hiányosságokat
ugyanis számos tényezõ ellensúlyozza. Hugh
Wilson, karrierje során elõször, bejátssza az
egész pályát: ülnek az üde poénok,
a miliõrajz – járjunk a közeli vagy a távoli
múltban – végig megkapó és hiteles, a színészek
– a szokás szerint hervatag Alicia Silverstone kivételével
– remekelnek. És ennyi elég is egy könnyû, mégsem
tartalmatlan szórakozáshoz.
Horrorra akadva
Scary Movie – amerikai, 2000. Rendezte: Keenen Ivory
Wayans. Írta: Swan és Marlon Wayans. Kép: Francis
Kenny. Zene: David Kitay. Szereplõk: Shannon Elizabeth (Buffy),
Regina Hall (Brenda), Lochlyn Munro (Greg), Jon Abrahams (Bobby), Marlon
Wayans (Shorty). Gyártó: Dimension Films / Wayans Bros. Forgalmazó:
UIP-Duna Film. Feliratos. 88 perc.
Igazán nem mondhatjuk, hogy a könnyed kikapcsolódást
keresõ mozinézõ teljesíthetetlen követelményeket
támasztana egy szerény, különösebb ambícióktól
szemmel láthatóan mentes paródiával szemben.
Fontos, hogy a karikatúrák rögtön felismerhetõek
legyenek, jópofa szereplõkre van ezen kívül szükség,
meg másfél órán keresztül többé-kevésbé
kitartó lendületre. És nem árt, ha idõnként
nevetni lehet.
A hollywoodi feketék második vonalában
tüsténkedõ öt Wayans fivérbõl három
által jegyzett produkció a kívánalmak közül
sajnos csak az elsõnek képes maradéktalanul megfelelni,
de az is inkább válik kárára, mint elõnyére.
A Sikoly és a Tudom, mit tettél tavaly
nyáron sztoriját vegyítõ cselekményhez
humorban a feka vígjátékok, a Farrelly-féle
hasmenéses stílus és kisebb mértékben
a Zucker–Abrahams–Zucker klasszikus iskola gegjei társulnak. Hogy
a kifinomult szellemesség kimaradt az összetevõk közül,
még egyáltalán nem jelentene problémát,
a saját, önálló világ hiánya már
annál inkább. A Mátrixszal elõhozakodni egy
tini-horror paródiában pedig szerintem kifejezetten kínos.
A Nyasgem címû ötletes elsõ
rendezésében a hetvenes évek fekete-krimijeivel viccelõdõ
Keenen Ivory Wayans most semmit sem bízott a véletlenre:
nyilvánvaló témából nyilvánvaló
eszközökkel készített egy nyilván sikeres
vígjátékot, hiszen a Miramax már gyártja
is a folytatást. Csakhogy a Sikoly típusú filmek éppen
arról szóltak, hogy a horrorfilm, közelebbrõl
a nyolcvanas években divatos, riadt tizenéveseket gyilkolászó
slasher almûfaj sablonjait ironikusan, sok idézõjellel
hasznosították újra. Amikor a Horrorra akadva kifigurázza
ezt a vonulatot, egy már kész paródiát parodizál
tehát, a könnyed kikapcsolódás helyett unottan
bambuló nézõben felvetve ezzel a kérdést:
minek?
Robbanáspont
Chill Factor – amerikai, 1999. Rendezte: Hugh Johnson.
Írta: Drew Gitlin és Mike Cheda. Kép: David Gribble.
Zene: Hans Zimmer. Szereplõk: Cuba Gooding Jr. (Arlo), Skeet Ulrich
(Mason), Peter Firth (Brynner), David Paymer (Dr. Long). Gyártó:
Morgan Creek Productions. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 101 perc.
Bizonyára sokan emlékeznek még a Féktelenülre, amelyben a zsúfolt nagyváros utcáin száguldó autóbusz sebessége nem csökkenhetett ötven mérföld alá, különben a járaton elrejtett, szörnyû pusztítást okozó bomba mûködésbe lép. A Robbanáspont képlete hasonló. Az amerikai hadsereg kutató laboratóriumában kifejlesztett vadonatúj kémiai fegyvert mindenre elszánt terroristák akarják megszerezni. Az egyik tudós viszont megelõzi õket, ellopja és egy fagylaltoskocsiba dugja a veszélyes anyagot tartalmazó szerkezetet, ami automatikusan felrobban, ha hõmérséklete tíz fok fölé emelkedik. A szituáció és variációs lehetõségei egyaránt ismertek. Sajnos a forgatókönyvbõl hiányzik az eltökéltség az emberi sorsok és drámai helyzetek ábrázolásához. A gonosz és pénzéhes banditák éppúgy jellegtelenek, mint a két vagány fiatal, akik megpróbálják biztonságba helyezni a bombát. A pozitív hõsök párosítása, trükkös menekülésük és bohóckodásaik A halálos fegyver-széria rendõr párosát idézik. A színészi játék és a humor színvonala azonban elmarad a nem igazán veretes elõdökétõl. A semmitmondó frázisok a tudós felelõségérõl, a vegyi fegyverek elleni morális tiltakozásról pedig egyenesen bosszantóak. A rendezõ ugyanakkor hatásos eszközökkel, autós üldözésekkel és kaszkadõrök tucatjaival tereli el figyelmünket a szegényes választékról. Így a film a cukrászati sütemények körébe tartozik, ahol megfelelõ technikát alkalmaznak arra, hogy megédesítsék érzékszerveinket. Az állandó látványosság közepette a gyanútlan nézõ talán megfeledkezik arról, hogy a mûfaj mûködésének effajta kiszámítottsága a "nem mûvészet" legfõbb sajátossága.
Sakáltanya
Coyote Ugly – amerikai, 2000. Rendezte: David McNally.
Írta: Gina Wendkos. Kép: Amir M. Mokri. Zene: Trevor Horn
és Trevor Rabin. Szereplõk: Piper Perabo (Violet), Adam Garcia
(Kevin), John Goodman (William), Melanie Lynskey (Gloria). Gyártó:
Touchstone Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 100 perc.
Jerry Bruckheimer, a Flashdance producerének legújabb
alkotása ismét a látványos, könnyed és
szórakoztató filmek nézõközönségének
kedvez: a Sakáltanya a nagysikerû zenés-táncos
produkció folytatásának is tekinthetõ. Senkit
se tévesszen meg a film – az angol eredetitõl eltérõen
– hangzatos magyar címe (Coyote Ugly magyar fordításban
– à la Gyalogkakukk – csúnya prérifarkast jelent):
a filmbeli Sakáltanya nem egy krimi- vagy horrorprodukció,
de nem is egy sivatagi (vagy préri-) show színtere, hanem
egy meglehetõsen extravagáns éjszakai szórakozóhely,
egy kocsma valahol New York-ban. Violet (Piper Perabo), a kisvárosi
lány arról ábrándozik, hogy sikeres dalszerzõ
és énekesnõ lesz. Apja (John Goodman), aki egyedül
neveli õt, félti a nagyvárostól, így
csak nehezen tud elszakadni lányától. Violet végül
mégis New York-ba költözik, ahol egy ideig demóival
házal a lemezkiadóknál – persze mindhiába.
Megismerkedik Kevinnel (Adam Garcia), aki persze a barátja lesz,
és munkát is talál magának: coyote-girl, azaz
felszolgáló-táncos-énekesnõ lesz a már
említett kocsmában. A boldog végkifejletig azonban
még különbözõ, eredetibbnél eredetibb
epizódok töltik ki a film idejét (a lányt kirúgják
az állásából, szakít a barátjával,
apja balesetet szenved), ám a végére persze minden
sikerül és jóra fordul: Violet sikeres dalszerzõ
és énekesnõ lesz – ki hitte volna?!
A film egyetlen igazi telitalálata: az apa figurája
John Goodman hiteles és komikus alakításában.
Egyébként meg: sok zene, sok tánc, így csak
azoknak ajánlható a produkció, akik fiatalos, zenés,
táncos – és kissé romantikus filmet szeretnének
látni a mozikban.
Cool túra
Road Trip – amerikai, 2000. Rendezte: Todd Phillips.
Írta: Scot Armstrong. Kép: Mark Irwin. Zene: Mike Simpson.
Szereplõk: Breckin Meyer (Josh), Sean William Scott (E. L.), Amy
Smart (Beth), Paulo Constanzo (Rubin). Gyártó: Dreamworks.
Forgalmazó: UIP-Duna Film. Feliratos. 94 perc.
A tini vígjátékok sajnálatos
módon kiapadhatatlannak tûnõ tárháza
újabb gyöngyszemmel gazdagodott. Gondolom, a mûfaj ismerõi
számára a kijelentés mindent elárul.
Szereplõink a változatosság kedvéért
most nem a középiskolai oktatás díszpéldányai,
hanem egyetemi hallgatók. Egyikük, Josh, hogy biztos legyen
abban, nem álmodik, videóra rögzíti, miként
csalja meg messzi távolban tanuló barátnõjét.
A véletlenek játékának köszönhetõen
a szobatársak postázzák a kazettát, így
kezdetét veszi a szex túra, mely a nézõ számára
valóságos tortúra: míg hõseink a postával
kelnek versenyre, a film a színvonallal.
A zsáner, mely mióta a '80-as években
felütötte fejét a vásznon, kizárólag
a tomboló hormonok kérdéskörére fókuszál,
ez esetben is biztosan hozza a formáját. Hogy az eredeti
címbõl adódó élcelõdésnek
is eleget tegyünk (Road Trip), a tini road movie vígjáték
szereplõinek egyetlen motivációs szintje: a szex drive.
A film a témából adódó összes lehetõséget
igyekszik kiaknázni, mind verbális, mind vizuális
szinten – az olvasó fantáziájára bízom,
miként...
Ha a mûalkotás másra nem is, arra
viszont kiválóan alkalmas, hogy elgondolkoztassa a kritikusokat
a zsánerrel kapcsolatosan. Lehet, hogy a mûfaj megjelölése
nem a karakterekre és a környezetre vonatkozik, hanem a célközönségre?
Nehezen elképzelhetõ ugyanis, hogy tizennégy év
fölött (tisztelet a kivételnek) bárki is viccesnek
találná ezt a filmet.