A szpíker nem közvetít, hanem a képviseletünkben szurkol.
Egy hét múltán belefáradtam.
Szeptember 25-én, hétfõn nem ültem az odakészített
fotelbe, ellenben – menekülésszerûen – javítani
kezdtem egy fõiskolai magyartanár elképesztõ
kéziratát, azaz dolgoztam olimpia helyett. Átfutott
rajtam a rémület, hogy ez talán az öregedés
jele volna, de hamar megnyugtattam magam: ha az élet egyéb
élvezeteit – a feleségemtõl az olvasásig –
korántsem untam el, mégsem bennem van a hiba. Minthogy pedig
a sportot is szeretem rendületlenül, s nemcsak a tévén
nézek meg bármit golftól a mûlesiklásig,
hanem néha félórákig bámulom a parkban
kiskapuzó gyerekeket, elhamarkodott logikával már-már
arra jutottam, hogy tehát az olimpia valahogy nem sport. Megfontoltabban
és árnyaltabban gondolkodva azonban rájöttem,
hogy a médiában megjelenõ olimpia az, amit most már
elviselhetetlennek érzek. Korábban mindig kibírtam.
Tehát mégis öregszem.
Ekkor, 25-én három aranyat számoltunk
– „csak” –, túl voltunk a vívók betlizésein,
a kalapácsvetõk leszereplésén, a kézilabdázónõk
elsõ bukdácsolásain, a vízilabdázók
vereségén. De isten látja lelkemet, nem a kudarcok
vették kedvemet. Hanem a hisztéria. Az a kommunikációs
koreográfia, amelyet valaha buzgó rádióriporterek
alakítottak ki, s amely mára – erõs színvonal-csökkenéssel
– az abszurditásig torzult. A szpíker e szokás szerint
nem közvetít, hanem a képviseletünkben szurkol,
szükségszerûen uniformizálva a szurkolói
magatartást. Mindenki másmódon szorít, más-más
reflexiókkal. Máskor haragszik és máskor sír.
Én például a magyar himnusz alatt mindig, egy négyszer
három méteres kalickában felállva. Én
például sohasem érzem úgy, hogy ha valamelyik
versenyzõnk esélyes, akkor kötelezõ gyõznie.
A média viszont hosszú heteken, napokon, órákon
át azt szuggerálja: X.Y.-nak gyõznie kell, az nem
lehet, hogy ne gyõzzön. Még el sem indult az esélyes
repülõgépe, már „aranyos”-ként búcsúzunk
tõle, már büszkék vagyunk rá, már
róla beszél a gyerekkori edzõ, a szomszédasszony,
róla szól a túrórudi. Óriásplakátjai
készen
várakoznak a nyomdában, elfúló
dicséretei készen várakoznak a riporter tüdejében,
s aztán a várt esemény pillanataiban mindez artikulátlan
indulatok, primitív tirádák formájában
zúdul elõ. A „valakiért szorítunk” ösztöne
pedig rendszerint átfordul a viszolyogtató érzések
térfelére: „szerencsére a legveszélyesebb ellenfél
sérülés miatt nincs a mezõnyben”, „két
nagy vetélytárs a fölsõ ágon egymást
veri ki”, „most már csak azért drukkoljunk, hogy a kínai
utolsó gyakorlata ne sikerüljön” stb, stb. Mintha valamit
is érne az olyan diadal, amelyik nem a kétségbevonhatatlan
teljesítmény, hanem a dolgok összejátszása
folytán hullik az ölünkbe. Amennyiben a sport nem politika,
nem üzlet, nem háború...
Ha a gyõzelem elmarad – márpedig emberi
számítások szerint ezer okból elmaradhat –,
eljõ a gyász, a letargia, a kétségbeesés
õrülete. A haragé. Haragudni kell a bennünket cserben
hagyó sportolóra, a bíróra, az idõjárásra,
a sorsra. Csend és hó és halál. De a hivatásos
szurkoló nem okul a rettenetes csalódásból
– nem is okulhat, hiszen ez a hisztéria az életeleme –, máris
gerjeszti magát a következõ drámára. E
kábszeres érzelmi hullámzást nevezik a tévében
és a rádióban olimpiának.
Az idei változatot megtetézte valami, amit
semmilyen fortéllyal, sem hangelvonással, sem szemhunyással
nem lehetett kiiktatni: a hisztériát egy rossz színész
a stúdióban el is játszotta nekünk, napról
napra, sok-sok órán át, könyörtelenül.
Az MTV mûsorvezetõje úgy döntött, hogy egyfolytában
produkálja azokat a gesztusokat, amelyekkel a szurkolói közösség
megtestesítõje lehet. Sámánja, szólóénekese,
elõtáncosa, ziháló keblû marathoni hírvivõje.
Nem volt egyetlen természetes mozdulata sem. Mórikálva
csücsörített (izgalom), vicsorogva mosolygott (jókedv),
égbe lökte a karját, oly csináltan és
szögletesen, mintha egy kombinált szekrényt kellett
volna fölemelnie (diadal), súlyosan alávonta szemöldjét
és letompította a hangját (bánat). A lehetõ
legjelentõségteljesebb módon fogalmazott, hogy a fennforgó
tétet érzékeltesse. Nem azt mondta: „mindössze”,
hanem azt: mindösszesen, és gyakran élt a fordulattal:
magunk közt szólva, amely a bensõséget volt hivatva
megjeleníteni, ám itt egyszerûen csak értelmetlenül
és idétlenül hangzott. Mûsorvezetõnk sokat
nézte egykor Vitrayt, még a fülmorzsolást is
eltanulta tõle, de minden lopott mozdulat pusztán manír
maradt, üres manír. A jó színész el tudja
hitetni, hogy õ gazdag lelkületû ember civilben is (noha
nem feltétlenül az), a rossz színész õszintétlensége
azonban akadálytalanul mutat rá produkció és
produkáló ellentmondásaira.
Egy rossz színész megkeserítheti
csöppet az olimpiádat, ám ahhoz, hogy tönkre is
tegye, egy egész társulat kell. Márpedig a hisztériának
és a tehetségtelenségnek, úgy fest, ma az unott
rutin csupán az ellenpontja. A megnyitó ünnepségen
például Vitray Tamás és Gyulai István
karöltve felkészületlenül, valami brosúrát
lapozgatva, találomra dödögött néhány
elemi és sok téves információt a Föld
kétszáz országáról (Kirgízia
például Kurgisztánként szerepelt), ami egyrészt
méltatlan volt az õ korábbi televíziós
gyakorlatukhoz, másrészt árulkodott napjaink „információ-éhségének”
minõségérõl. Igaz, az országos nagy
televíziós butulás korában nem is oly feltûnõen.
Magunk közt szólva.
Reményi József Tamás