Osztálytalálkozó. 29 év után újra együtt a Sipoló macskakõ stábja.
Pataki Éva tisztelettudóan megkeresett,
hosszasan magázódunk, dokumentumfilmet készít
elõ, Miért sípolt a macskakõ? lesz a
címe, semmi pénzbõl készül, csak arra
futja, hogy egy busszal elmenjünk valahová, A sípoló
macskakõ egykori helyszínének közelébe,
néhányan, akiket a rendezõnek sikerül összekotorni
erre az alkalomra. Ahogy közeledik a forgatás napja, egyre
kellemetlenebb érzésekkel gondolok a közeledõ
kirándulásra. Egyre többször jut eszembe, hogy
talán nem kellett volna beleegyezni a forgatáson való
részvételbe. Micsoda képtelen helyzet! Huszonkilenc
évvel ezelõtt csináltunk egy filmet, most visszamegyünk
a helyszínre, és emlékezni fogunk, mintha a doberdói
ütközet esett volna meg velünk. Nevetséges. Egy film
csak addig kaland, amíg készül. Ami akkor volt az életünk,
régen múlttá lett, nem sok köze van a maihoz.
Mi érdekes lehet mindebben huszonkilenc év múltán?
Most már mindegy, nem lehet visszakozni.
Mesterséges halastavak füzére húzódik
a Dunától nyugat felé. Melyik tó partján
állt a tábor? Hová lettek a fák, amiket a fotók
megõriztek? Nem mindegy? Ahogy megpróbáljuk a kivágott
fák megmaradt nyomait azonosítani, ott kering körülöttünk
a kamera. Miközben nincs kedvem a doberdózáshoz, a kamera
jelenléte rám kényszeríti, hogy valóban
megpróbáljak rájönni, itt forgattunk-e 1971 nyarán.
És látom, így vannak ezzel a többiek is. Közben
különféle emléktöredékek bukkannak
fel, rég elfelejtett pillanatok, szagok, érzések.
Jelentéktelenek, említésre se méltók,
de érdekes, hogy az agyam valamilyen rekeszében akaratlanul
megõriztem õket, és most elõbukkannak. Megtalálom
a pöcegödör nyomát, régesrég benõtte
a fû, de szokatlanul egyenes vonalú a törés a
talajban, aztán derékszögben folytatódik. Az
egykori budi helye bizonyíték: itt forgattunk. Andor Tomi
még mindig kétkedik, szerinte ez nem az egykori helyszín.
Tetszik, hogy ellenáll a gondolatnak, hogy visszatalálhatunk
huszonkilenc évvel ezelõttre. Igaza van. Na és ha
tényleg ott volt a pöcegödör? Mehetünk tovább.
Egy faasztal körül ülünk,
ketten
az egykori szereplõk közül: Györe Balázs és
Bozsogi Jani, Ordódy Gyuri, aki válságmenedzselõ
asszisztensként ugrott be a filmbe annak idején, Györffy
Miki meg én. Andor Tomi a kamera mögött, Sipos Pista a
hangot veszi, mint annak idején. Illedelmes riportalanyként
viselkedem, közben persze mindig azt figyelem, hogy mit csinál
a kamera, és a fejemben vágom az „anyagot”. A többiek
politizálnak a halászlé fölött, én
nem forgatnám, de õk forgatják. Megérkezik
Mész Andris és Xantus Jani, Györffy Miki Pataki Éva
felbujtására kérdezni kezd, és Mész
egyszeriben visszavedlik lázadó kamasszá. Az asztal
körül egy pillanat alatt megváltozik mindenki; visszaáll
a huszonkilenc év elõtti szereposztás, nem a filmbeli,
hanem az, ami a fiúk között kialakult a táborban.
Közel az ötvenhez ugyanazok a kamaszok, akik annak idején
voltak. Nem tart tovább tíz percnél, ahogy a beszélgetés
tovább alakul, eltûnik észrevétlenül. Picike
csoda, de igazi. Hol lakott bennük azóta az a tizenhét
éves, aki voltak, és mitõl bújt most elõ?
Hányszor és milyen helyzetekben tud elõjönni,
amikor más nem veszi észre?
A hátam mögött megy le a nap, Pataki
mindenkit a kamera elé citált már, csak én
maradtam. A fiúk a kamera körül elhevernek a füvön:
akasztják a hóhért. Mondanám el, mi történt
velem a forgatás óta. Csak röviden, néhány
mondatban. Andor Tomi kamerája posztmodernül himbálódzik
egy libikókán, a háttérben valahol elindul
egy Wartburg, ha belebeszélek, nem lehet majd vágni, különben
is, mit mondhatnék? Csernobilban felrobbant egy atomerõmû,
összeomlott egy világrend, a forgatás nyomát
többször is benõtte a gaz, és én mondjam
el röviden, néhány mondatban, hogy mi történt
velem azóta? A nap nem vár tovább, lemegy.
Talán ha egymás mellé kerülnek
az akkori képeink, meg a mostaniak, abból majd kiderül
valami.