A tévévetélkedõk globális világában új irányzat keletkezett. A Fort Boyardban, Téglában, Kincsvadászatban, Túlélõkben a kalandok közepébe vetett kisemberre vár a hõsszerep. A közember azonban itt is vesztes marad.
Túlélõ túrára kiválasztottnak
lenni ugyan már önmagában is fõnyeremény,
mégsem csak a részvétel a fontos, hanem a gyõzelem
is. A túlélõ túrára kiválasztott
csoportot eggyé kovácsolja az egymásrautaltság
a túlélésért folytatott küzdelemben, de
közben szétforgácsolja a gyõzelemért folytatott
versengés, a kitûzött fõdíj csábítása.
A gyõzelemért az egyéneknek össze kell fogniuk
egymással, de egyben le is kell gyõzniük egymást.
Egy kincskeresõ- vagy katasztrófa-túlélõ-kalandregény
elbeszélõ modellje ad keretet az új tévés
mûfajnak, amelyben szent frigyre lép a vetélkedõ
a pszichoterápiával.
A tévévetélkedõk globális
világában új irányzat keletkezett: tele lett
velük a legkülönfélébb nemzeti és nemzetek
feletti mûholdas, állami és kereskedelmi állomások
mûsora. A vetélkedõ kikerült a stúdiókból,
ki még a sportpályákról és tornacsarnokokból
is egy lakatlan szigetre, sivatagba, elhagyatott kísértetkastélyba
vagy a sötét erdõbe. Többé nem lexikális
tudásból, nyelvi fejtörõkbõl, tréfás
beugrató feladatokból kell vizsgázni a vetélkedõ
résztvevõinek egy felkészült, mûvelt mûsorvezetõ
elõtt, hanem kalandvágyból, hõsiességbõl,
túlélési technikákból. Az egymást
nem ismerõ jelentkezõkbõl úgy választják
ki a csapatot, hogy összetétele kellõen színes
és szociológiailag reprezentatív legyen, majd a csoportot
egy tömegkulturális elbeszélõ struktúra
fõszereplõjévé teszik: kincset kell keresniük
a dzsungelben, nyomozniuk kell egy eltûnt személy után
egy egzotikus város forgatagában, ki kell találniuk
egy ismeretlen helyrõl térkép alapján, miközben
különféle váratlan veszélyek leselkednek
rájuk, meg kell teremteniük saját létfeltételeiket
egy lakatlan szigeten. Közben a stáb filmezi, ahogy a hétköznapi,
kaland nélküli életet élõ, úgymond
„átlagos” emberek kalandba keverednek; ahogy megélik azt
a mesterséges élményt, amikor saját teljesítõképességük,
bátorságuk határához érnek. A helyzet
olyan, mint egy civilekkel eljátszatott történet, mint
egy amatõr dokumentum-játékfilm, ami ezúttal
nyilvános pszichológiai kísérlet: megfigyelhetõ,
hogyan viselkednek különbözõ, hétköznapi
(„közülünk való”) emberek nem hétköznapi
szituációkban. Ezért az eredeti helyszíneken
forgatott filmbõl készült végtermékek,
vagyis a bemutatott vetélkedõk is megõrzik ezt a kettõsséget
(vagy hármasságot): egyrészt bemutatják a civilekkel
ilyenformán leforgatott sztorit, magát a kalandfilmet; másrészt
folyamatosan bevágják az egyes szereplõk utólagos
kommentárjait arról, mit éreztek, mit gondoltak, mint
civilek, mint hétköznapi („közülünk való”)
emberek a kalandtörténetbe ágyazott, imént látott
történések közben; harmadrészt -- mûsora
válogatja -- láthatjuk a stúdióban (a Kincsvadászat
elnevezésû, hetedhét országra szóló
látványos francia párviadalban éppenséggel
helikopterben) ülõ mûsorvezetõt is, aki megerõsíti,
hogy ez egy vetélkedõ, latolgatja az esélyeket, esetleg
szavazásra, tippelésre szólítja fel a stúdióban
és otthon ülõ, ilyenformán szintén vetélkedõ
nézõket vagy az Interneten bekapcsolódó interaktív
vetélkedõ- rajongókat. A hétrõl hétre
kitalált újabb, folytatásos epizódokkal a kalandfilm,
a vetélkedõ és a pszichodráma ötvözetébe
még a szappanopera mûfaját is bele lehet olvasztani.
Kísérleti Robinson
Ahogy egy terápiás célú pszichodráma
csoportban sem lehet tudni, mi a fontosabb, a dramatikus helyzetek átélése
vagy annak utólagos megbeszélése, úgy ebben
az új vetélkedõmûfajban sem tudni, mi a valódi
történet: a szereplõk által életre keltett
kalandfilm vagy az önreflexiókból összeállított
utólagos belsõ történés. Valójában
ez a konfliktus a vetélkedõ által bemutatott „dráma”
magja. A jelen pillanat átélése, az érzelmeket
helyettesítõ emberi tudatforma tükrözõdése:
ez az újfajta túlélõ-vetélkedõ
show.
A BBC Robinson-kísérlet címû
filmjében alig látunk valamit arról, hogy valójában
mit csináltak a kiválasztott szereplõk a lakatlan
szigeten. Csak néhány vágókép: fúj
a szél, fáznak; mindenki nagy ládákba csomagolja
személyes holmijait, amikor az útra készülõdik;
helikopterrõl segítség érkezik; rádióval
próbálják felvenni a kapcsolatot a külvilággal;
összeszorulva alszanak egy szobában, miközben nappal építik
közös házukat a szigeten – mindez csak néhány
villanás. A történet fõsodra a folyamatos önreflexió.
A film azt bizonyítja, hogy nem az a történet, ami látszik,
hanem ami a lelkekben belül zajlik. Az igazi kaland a lélek
kalandja: ki mit élt át, mit érzett. Ebbõl
kell történetnek kerekednie. A film egy idõ után
a valódi cselekedetek vágóképeirõl inkább
a heves érzelmek képeinek bemutatására tér
át az eredeti események illusztrálásában.
A folyamatosan zajló önértelmezést egyre inkább
az érzelmi megnyilvánulások képei kísérik:
embereket látunk megérkezni, elbúcsúzni, mindig
széles örömmel ölelik, csókolják egymást,
minden megnyilvánulás felfokozott, boldog érzelmi
kitörésnek tûnik: életre szólóan
összekapcsolta õket egymással ez a televíziós
pszichológiai és csoportdinamikai kísérlet.
Ezek a vetélkedõ-filmek olyanok, mintha egy sporteseménybõl
nem látnánk magát a küzdelmet, a mérkõzést,
csak a gyõztesek és vesztesek arcán a gyõzelem
vagy vereség intenzív érzelmi képeit -- dráma
helyett csak a tragikus vagy komikus maszkokat --, és mintha csak
a sportolók és nézõk elbeszélései,
utólagos értelmezései alapján kéne fogalmat
alkotnunk arról, mi is történt valójában.
Mintha nem is történhetne semmi, mintha valóság
nem létezne, csak a reflexiók. Az élet csupán
az élet értelmezése, lenni annyi, mint reflektálni.
Az élet, a dráma lényege nem a tett, hanem az egymás
reflexióira utaló reflektálás. Nincs valóság,
csak lenyomat – ami valóság híján nem lenyomata
semminek. A feneketlen semminek ez a szédítõ ereje
arra készteti a résztvevõket és filmeseket
egyaránt, hogy folyamatos felfokozott, intenzív érzelmi
állapotnak mutassák be az életet, mintha egy sporteseménynek
is csupán az lenne a célja, hogy nagyokat lehessen érezni
tõle.
Az ilyen típusú pszichologizáló
vetélkedõben (a Tégla mellett a maga szerényebb,
lefokozott izgalmaival -- vízbeesés, topless-bár --idetartozik
a „magyar tengerre” adaptált Balatoni nyár is) a szereplõk
nem képesek valódi kulcsot adni az érzelmek természetéhez.
Nem tudják kifejezni magukat, mert nincs mit kifejezniük –
s ez válik a valóság lenyomatává. A
kérdésre, hogy mit éltek át a filmen korábban
látott helyzetben, általában azt válaszolják,
hogy „akkor ott boldog voltam, örültem, ekkor meg szomorú
voltam, itt reménykedtem, ott elvesztettem a reményt”. Mit
mond egy világbajnok a dobogó csúcsán arra
a kérdésre, hogy milyen érzés volt ott állni?
Általában azt, hogy „jó”. Ennél nem többet.
Ha nem látszik az érzelem, akkor nem lehet róla mit
mondani. Az ember a reflektáló elme kényszere miatt
nem képes érezni és élni ugyanabban a pillanatban.
Ha nincs érzés, akkor nincs, ami kifejezõdjön.
A vetélkedõ sztárjai nem színészek,
hanem statiszták, akik színészek helyett maguk játsszák
el a filmet úgy, hogy nem is akarnak színészek lenni.
A statisztéria a film világában a valóság
eleme. Miközben a színész a fikciónak adja a
testét, megformálja a történet drámaiságát,
addig a statiszta a fikció megelevenítésének
tárgyi eszköze, bútordarab, háttér, díszletelem,
utcai járókelõ, bevásárló, harcos,
tömeg. A statiszta maga a valóság. A kaland-vetélkedõ
mûfajában ez a maga-valóság, a statiszta kerül
abba a szerepbe, hogy a fikció teste legyen. Csakhogy nem a kifejezés,
a megformálás az õ létezési formája,
hanem az, hogy pusztán önmaga legyen. Így az a helyzet,
hogy a civil ember valóságként kerül a fikcióba,
nem más, mint annak a kérdésnek a provokálása,
hogy létezik-e egyáltalán önmagában, megformálatlanul,
kifejezés nélkül elementáris érzelem.
Lehet-e a világot átélni, lehet-e érzéseket
érezni annak kifejezése nélkül? Átadható-e
megformálatlanul a félelem, a pánik, a szeretet, a
barátság születése? Ezért jön létre
a szüntelen reflexiós kényszer. A láthatóban
ugyanis nem látszik az, amit látni kéne benne. Szüntelenül
bizonyítani kell, hogy ami a filmen félelemnek látszik
– az tényleg félelem.
Tégla a falban
A kaland-vetélkedõk magyar változatában,
a Téglában a szereplõk egy magas hídról
ugranak a mélységbe gumikötéllel a lábukon.
Az arcuk elé erõsített apró kamera figyeli
ugrás közben a tekintetüket, hogy tetten érje rajtuk
a pánikot, az eufóriát, mindegy mit, de végre
valami intenzív érzést. A kaland-vetélkedõ
nem kincskeresés, hanem élményvadászat, érzelem-csapdák
elhelyezése, hogy igazi sírást, nevetést lehessen
begyûjteni trófeaként a gyûjteménybe.
A filmes stáb elkíséri a fõszereplõkké
koronázott statisztákat, hogy egy (dilettáns) pszichológiai
kísérlet alanyaként filmezze köztük a csoportdinamikai
történést, különbözõ váratlan
helyzetekbe hozva õket valódi érzéseket provokáljon
ki belõlük, ámde mindezek dokumentálása
helyett marad a reflexió. Hiába a halálugrás
arcközeli felvétele, az érzés rejtve marad, azt
a szavak sem tárják fel, nincs meglátható dolog
a világon, mert nincs láthatatlan sem. A valóság
helyett marad annak verbalizálása. Az átélés
helyett valaminek átélni akarása, érzések
helyett érezni akarás.
A kaland-vetélkedõkben a szereplõknek
általában a bátorság és akarat helyzeteibe
kell kerülniük. A megoldandó feladatok, amik mentén
barátságoknak, ellenségeskedéseknek kellene
szövõdniük, akaratpróbák. Nem a morál,
nem „szívbéli” erények próbái ezek a
helyzetek, hanem a bátorság akadályversenyei. Ki elég
bátor, ki nem fél az elhagyatott, sötét, ódon
kísértetkastélyban? Ki nem fél a hídról
mélységbe vetni magát? A („közülünk
való”) hétköznapi embernek akarat-edzéssel kell
az életet megoldania, érzéseit is akarnia kell, az
élményeit is akarnia kell. A kaland-vetélkedõ
a turista létélményét tükrözi, aki
nem vesz részt a világban, csupán akaratlagosan olyan
helyzetbe hozza magát, hogy akarja átélni az elõtte
álló nevezetesség szépségét,
mindezt fõleg azért, hogy majd otthon, már az átélés
közben megfogalmazott kész reflexióit elmondhassa. A
kaland-vetélkedõ mûfaja pontosan ábrázolja
a mai ember jelenvesztését, az intellektusnak és a
verbalitásnak a túlsúlyát; azt a modern tudatformát,
aminek lényege ezen mûfaj szerint a folyamatos önkontroll.
Az értelmezés és a történés
szüntelenül egymással párhuzamosan halad. Miközben
valami történik a szereplõvel, a fejében már
értelmezi is. „Most bátor vagyok, most reményvesztett”--
így fogja majd elmondani késõbb az adásban.
Az érzés összekeveredik az értelmezéssel,
a hõsiesség a bátorság kontrollálásával.
A világ abban a tudatformában látszik tartózkodni,
mint az a szerelmes kamasz, aki miközben érez valamit, amit
eddig még sosem, szüntelenül kontrollál: ez volna
a szerelem? A világ e szerint akadályversenynek látszik,
az akadályverseny egy kaland-vetélkedõ, egy-egy újabb
állomás, egy-egy újabb heti epizód. Az akadályversenyben
nem az akadályok érzelmi átélésén,
hanem a legyõzésén, a feladatok teljesítésén
van a hangsúly. Az érzelmek ebben csak akadályoznak.
Egy süllyedõ hajón nem a süllyedés átélésére
utaló érzelmi reflektálásnak van ideje, hanem
vagy a menekülésnek, vagy a hiba elhárításának,
azaz aktív tevékenységnek. A kaland-vetélkedõ
úgy csinál, mintha akadályverseny lenne, vagyis azt
sugallja, hogy a verseny közben helytállni kell, nem érezni,
nem átélni. Ilyenformán a bátorság nem
érzés, a gyávaság viszont akadály. Ezzel
ellentétben azt is sugallja, hogy a helytállás valódi
értelme az utólagos értelmezés lesz, közben
tehát mégis kontrollálni kell az élményeket.
A kaland-vetélkedõ összekeveri a pszichoterápiát
az akadályversennyel, vagyis a túlélés érdekében
ki kell zárni az érzelmeket, a túlélésért
folytatott küzdelem értelme viszont éppen az érzelmek
provokálása.
Éberlét
Ebben az összekevert pszichológiai kísérletben
nem egyszerûen csak önismereti kontrollra van szükség,
hanem arra a képességre is, hogy a szereplõk a mesterségesen
létrehozott helyzetet is értelmezni tudják, hogy átlássák,
mibe kerültek. A Téglában az egyes szereplõknek
úgy kell a feladatokon úrrá lenniük, úgy
kell személyes élményeiket átélésükkel
egyidejûleg kontrollálniuk, hogy közben azt is tudják,
közülük valaki beépített ember, és
meg kell fejteniük, ki is az, hiszen ettõl függ a végsõ
gyõzelem. Vagyis a játék nemcsak érzelmi helyzeteket
provokál, hanem az emberi sorsot is modellezi: nemcsak érzelmeink,
akaratunk által, belülrõl vagyunk meghatározva,
hanem kívülrõl, a többiek által is: a sors
által bele vagyunk vetve egy felülrõl irányított
(teremtett?) léthelyzetbe. És ami a kaland-vetélkedõk
tanulsága szerint a lényeg: miként a folyamatos önkontroll
segítségével megérthetjük önmagunk
érzéseit, úgy a kontroll, a figyelem, a verbalitás
és az intellektus által kifürkészhetjük,
megérthetjük azt a léthelyzetet is, amibe egy felettünk
álló hatalom helyezte puszta életünket. A kaland-vetélkedõ
a folyamatos önkontrollra épülõ tudatformának
idealizálásával összemossa az ön- és
emberismeretet a világ spirituális megismerésével.
A vetélkedõ résztvevõinek
mindenekelõtt ébernek kell lenniük. Szüntelenül
figyelniük kell önmagukra, érzéseikre, minden apró
jelre: mibõl, mire lehet következtetni, ki a „tégla”,
ki manipulálja a sorsot, ki teremti az akadályokat az akadályversenyben,
hol az ördög, aki emberré álcázza magát,
ki a gonosz a jóság álarcában? Minden apró
jel a résztvevõk fölött álló hatalomra
utalhat, minden apró égi jel, a sors kifürkészhetetlen
akaratának megfejtésévé válhat, vagyis
a tudatos, éber figyelem erejével megfejthetõvé
tehetõ a kifürkészhetetlenség -- legalábbis
a kaland-vetélkedõk mûfajának tanulsága
szerint. Az embernek, mint a világegyetem statisztájának,
aki belekerült az univerzum sorsába, mint egy túlélésért
folytatott vetélkedõ-fikcióba, szüntelenül
ébernek kell lenni. Ez a kamerák által közvetített
tudatforma üzenete. A halálugrás közben az arc
elé rögzített kamera a folyamatos önkontroll kifejezõdése.
Magukat önkontrolláló dramatikus csoportot kamerával
kontrollál egy pszicho-dokumentumfilmes stáb. Õket
kell, hogy kontrollálják a résztvevõ csoporttagok
is azáltal, hogy felfedezik saját léthelyzetüknek
a filmesek által manipulált titkát. A kamera a --
valóságnak nevezhetõ -- zajló élettel
párhuzamos kontrollálás eszköze. A kaland-vetélkedõ
ezt a kontrolláltságot tornyozza többszörösen
egymásra, a mai ember tudatformájának lényegévé
avatva ezzel a folyamatos éberséget.
A kamerák ébersége a hétköznapi
ébrenlét ébersége. Észnél levés.
A metafizikai megismerés hagyományai szerint a spirituális
éberség ott kezdõdik, ahol a túlkontrollált,
hétköznapi tudata szerint éber elme kifárad a
túlstimulált figyelemben. Elmélyedés akkor
történik, ha a kontrolláló elme elhallgat, a
vetélkedõnek vége, ha az arcra meredõ kamera
annyira nem lát semmit az arcon, hogy érdemesebb kikapcsolni.