Schlöndorff új filmje kései utóirat a hetvenes évek német terrorizmusához: a berlini fal az utolsó illúziókat is maga alá temette.
A Hölderlin megénekelte ólomidõt
Margarethe von Trotta idézte fel 1981-es filmjében, mely
a Baader–Meinhof csoport történetét regélte el.
A hatvanas-hetvenes évek német új hullámának
alkotásaiban – érthetõen – gyakran felbukkant a terrorizmus
problémája. Mindenekelõtt Fassbindernél, A
szabadság ököljogában és a Miért
lett R. úr ámokfutóban?, de áttételesen
Herzognál, Fleischmann-nál is, von Trottánál
némi feminista fûszerezéssel, amúgy teljesen
jogosan, hiszen a városi gerillaharcot gerjesztõ felszabadító
ideológiák sodrában mindig elõkerült az
úgynevezett – nincs rá megfelelõ magyar szó,
csak ez a rossz, szakszervezeti hangzású – nõkérdés.
Megértésnek és elutasításnak az az ambivalenciája,
mellyel e rendezõk a hatvanas-hetvenes évek szélsõbaloldali-anarchista
terrorizmusának kérdését kezelték, nem
bizonytalanságukról vall elsõsorban, hanem tisztességükrõl.
A német új hullám filmesei, Fassbinder, Herzog, Fleischmann,
Kluge maguk is az establishment-ellenes lázadás szellemi
anarchistái voltak, ez a szenvedély fûti át
legjobb munkáikat; a terrorizmus számukra nem pusztán
egy volt a Nyugat-Németországot foglalkoztató társadalmi
gondok közül, hanem személyes létprobléma.
Filmjeik – s e sorban kiemelt helyet foglal el von Trotta mindmáig
legjobb mûve, az Ólomidõ – ezt a vívódást
tükrözik, becsületesen és nagy mûvészi
erõvel.
Volker Schlöndorff a német új hullám
egyik legmarkánsabb alkotója, mégis, munkássága
nehezen sorolható be az irányzat úgynevezett „fõ
vonalába”. Inkább mesélõ, mint lázadó,
inkább epikus, mint drámaköltõ. Bár elsõ
és máig legjobb mûve, A fiatal Törless, majd a
vitathatóbb A bádogdob egyaránt érinti a marginalitás,
a kirekesztettség, a lázadás problémáját,
mégis, Schlöndorff higgadt, szelíd elbeszélõ
a vad Fassbinderhez, a hidegen elemzõ von Trottához, a teoretikus
Herzoghoz vagy a lírikus Wendershez képest. Jó harmincöt
éve filmezik, ám soha nem forgatott mást, mint regény-
vagy drámaadaptációt. Aligha véletlen, hogy
generációjából épp õ illeszkedett
be a legsimulékonyabban a nemzetközi filmipar konzervatív
establishmentjébe: bizonyság erre a francia produkcióban
készített szépelgõ Proust-adaptáció,
a Swann szerelme, Alain Delonnal és Ornella Mutival, majd a már
Amerikában készült tisztes Miller- és Atwood-feldolgozások,
utóbb pedig a Rémkirály.
Életpályája ismeretében meglepõ,
hogy másfél évtized után visszatérve
német földre, életében elõször nem
irodalmi anyaghoz nyúlt, és új filmje témájául
a hetvenes-nyolcvanas évek újbaloldali terrorizmusát
választotta. Filmjét nem azért érezzük
bizarr idõutazásnak, mert a történelmi közelmúltban
játszódik, hanem azért, mert hajszálra olyan,
mintha akkor készült volna. S ez inkább hátrány,
mint erény. Értve ez alatt, hogy ugyanazt az ambivalenciát
tükrözi, mint a német új hullám húsz
évvel ezelõtt forgatott hasonló tárgyú
mûvei. Mintha az Ólomidõ egy akkori halványabb
verzióját látnánk. Mintha nem telt volna el
azóta nemzedéknyi idõ. Mintha még ugyanarról
volna szó és ugyanúgy. Mintha e dilemmát nem
oldotta volna fel a történelem azzal, hogy a szélsõbaloldali-anarchista
(európai) terrorizmus gyakorlatilag megszûnt, radikálisai
meghaltak vagy eltûntek, az ideológiai hátterét
megalapozó újbalos értelmiségiek beilleszkedtek,
sokan közülük parlamenti vagy miniszteri bársonyszékekben
ülnek; az emberiség más súlyos vagy súlyosabb
problémák megoldhatatlan terheivel – lokális háborúk,
etnikai konfliktusok, éhínség, környezeti katasztrófák,
globalizáció – lépett át az új évezredbe.
Mintha, mintha… Játsszuk azt, hogy újra
ott és akkor vagyunk. Lehetséges-e ez? Kiiktatni az eltelt
idõt, s korabeli szemmel nézni a kort? Schlöndorffnál
ebbõl virtuóz stílusbravúr lesz, nem több
és nem kevesebb. Minden megejtõen hiteles, mintha a mû
valóban akkor készült volna, a Fal árnyékában.
Ha van erénye e filmnek, az nem a társadalmi igazság
eszményében hívõ terroristalány, Rita
kelet-német kémmé beszervezésének, bujkálásának,
sodródásának és halálának története,
nem a csoport széthullásának, felmorzsolódásának
krónikája. Ezt Fassbinder, von Trotta és a többiek
erõteljesebben, érzékenyebben elbeszélték
már. A csábító eszményeket, melyek nem
váltak anyagi erõvé, az egyre fokozódó
dühöt és erõszakot, a csõdöt, a szánalmas
véget. Igazi sorstragédia formálódhatna a terroristák
történetébõl, épp az azóta eltelt
évtizedek – a történelmi távlat – fényében,
ám Schlöndorff finoman, felszínesen érinti csak
Rita és társai drámáját, puhán
és egykedvûen mesélve el az ismerõs eseményeket.
Az ember nem is igazán érti, miért érezte szükségesnek,
hogy elõvegye, leporolja ezt a régi históriát,
hiszen láthatóan nem tud róla újat mondani.
Mégis, legalább a film feléig eltelik a szemünk
és a fülünk a stíljátékkal: a múlt
szellemének megidézésével. Nem a történetrõl
van szó, azt akár el is felejthetjük, hanem a hibátlanul
rekonstruált keletnémetségrõl. A fáradt,
mocskos funkcionárius-arcokról, a siváran modern lakásbelsõkrõl,
irodákról, a félreszabott funkciöltönyökrõl
és rosszul megcsomózott nyakkendõkrõl, a funkcimondatokról,
melyekkel a magas rangú Stasi-tiszt magához édesgeti
a beszervezendõ áldozatot, testes, magabiztos nagyfõnökérõl,
kinek puhasága mögött ott érzõdik az államilag
legitimált terror, arról az ócska társaságról,
mely mindennek az ura volt itt akkoriban, a mozgásukról,
a viselkedésükrõl, az ízlésükrõl,
a mondataikról, melyekben a diktatúra tolvajnyelve keveredett
az ideológia nyelvi Atlantiszából fennmaradt szótörmelékekkel,
kedélyeskedésükrõl, amikor lazán együtt
vannak, húst sütnek és iszogatnak, elvtárs az
elvtárssal, kiengedve szigort és gatyaszíjat a jól
végzett munka után, máskor meg a hivatalban, ahogy
komolyan, felelõsségteljesen tárgyalnak, csupa fontos
ember, vállukon országos gondok és a világforradalom
súlya, hátuk mögött a szkájfotel puha, ragadós
támlája – errõl az egész kultúráról,
melynek hivalkodó díszletei között néhány
évtizedig léteznünk adatott, s amely az endékában
virágzott a maga teljes pompájában. Igen, e film varázsa
nem kevesebb és nem több, mint minden régi mozgóképé
– jóé, rosszé, mindegy –: visszaidézi, mintha
akkor készült volna, az eltûnt idõt, az ólomidõt.
A lövés utáni csend (Die stille
nach dem schuss) – német, 1999. Rendezte: Volker Schlöndorff.
Írta: Wolfgang Kohlhase és Volker Schlöndorff. Kép:
Andreas Höfer. Szereplõk: Bibiana Beglau (Rita), Martin Wuttke
(Hull), Nadja Uhl (Tatjana), Harald Schrott (Andi), Alexander Beyer (Jochen).
Gyártó: Babelsberg Film GmbH. Forgalmazó: Mokép.
Feliratos. 104 perc.