Rajzfilmen jobb, ha a jellem háromdimenziós.
Miénk a tér! -- dőlhetnek
hátra az utóbbi időben elégedett mosollyal az amerikai animációs-stúdiók
vezetői. A nyolcvanas évek recesszióját sikeresen átvészelő Disney és a
semmiből teremtett új műhelyek, a Dreamworks vagy a Fox rajzfilm-részlege
az ezredvég technikai fejlődésének köszönhetően nemcsak visszahódították
a nagyközönséget az egészestés animációs alkotásokhoz, de végre felvehették
a küzdelmet egyik legkomolyabb ellenfelükkel, a Síkkal, amely mintegy fél
évszázada tartja a gyermekmatinék két dimenziós rabságában imádott műfajukat.
A kommersz animációs játékfilmek már zsenge barlangrajz koruk óta szabadulni
próbálnak vonalbörtönükből: az 1937-es Hófehérke néhány perces kútjelenetében
a legendás Disney-stáb alkalmazta elsőként a multiplán-eljárást, hogy a
térélmény illúzióját nyújtva realisztikusabbá tegye a Grimm-tündérmese
mozgókép-változatát (a stúdió még ebben az évben Oscar-díjat kapott „mérföldkőnek
számító tudományos teljesítmény” indoklással a hasonló módón készített
Vén malom című rövidfilmért). Alig egy emberöltővel később beköszöntött
a CGI-korszak, sokáig megvalósíthatatlannak tartott látvány-effektekkel
gazdagítva a formai eszközök tárházát, a tömegek kuriózum-igényét kihasználó
rajzfilm-stúdiók pedig azonnal lecsaptak az új játékszerekre: a megakompjúterek
monolitjának árnyékában megindult az animációs űr-odüsszeia. Fénysebességgel.
Néhány esztendővel az előző
évtized alkonyán felbukkant kurta számítógép-animációs betétek után --
amelyek rendszerint természeti katasztrófákat, kavargó tengert, lángfüggönyt,
homokfelhőket jelenítettek meg -- elkészült az első egészestés CGI-opusz,
a Toy Story, amelyet villámgyorsan újabb Pixar-művek követtek. Majd jött
az IMAX háromdimenziós csúcs-technológiája, a SANDDE és a Paint Misbehavin
rövidfilmjével újabb hiperűr-ugrást tett meg a filmanimáció Enterprise-hajója.
Disney, Dreamworksék és Don Bluth műhelye a Foxnál egymásra licitálva versengett,
hogy megszerezze magának a mélység illúzióját, eltérő stratégiák mentén,
de egyazon hátsó szándékkal. A technikai újítások segítségével hidat verve
a generációs szakadékra végre megnyílt az út az animációs műfaj iránt ez
idáig meglehetősen közömbösnek mutatkozó felnőttközönség felé.
Az átkaroló hadművelet egyszerre
több fronton indult be a millennium hajnalán. A máig piacvezető Egér Művek
hatvan évvel korábban kudarcba fulladt kísérletét elevenítette fel, amelyben
a törekvő Walt áthangszerelt, megcsonkított komolyzenei darabok animációs
adaptációit csokorba szedve próbálta művészi babérokkal ízesíteni népszerű
gyermekmenzája főztjét. A Fantázia 2000 ugyanezt a korabeli kritikák és
nézőszámok ismeretében beváltnak aligha nevezhető receptet követi új zeneszámokkal
(egyedül Miki bűvészinas epizódja maradt a régi) és IMAX-vásznakhoz igazított
látvány-effektusokkal dúsítva. Ezalatt a hajdan legendás Disney-diverzáns
Bluth irányításával a Fox műfaji felfedezőutakra indulva kíván friss felségterületeket
hódítani magának: míg 1998-ban történelmi fantáziájával, az Anasztáziával
az anyukák újvilága felé navigált, két évre rá az ivarérett férfiközönség
sci-fi/kaland/akció aranyháromszögébe irányította népes és jól felszerelt
hajóhadát. A Titan A.E. fantasztikus története egyértelműen tízentúliakat
céloz: a nyitójelenet globális apokalipszisét egyetlen családapa sem szívesen
szelídítené emészthetővé popcornjába zokogó csemetéjének -- hasonlóképpen
a Dreamworks által tavaly bemutatott Egyiptom hercegéhez, amely a vérfolyammal,
sáskajárással, és nem utolsó sorban az elsőszülöttek szívet dermesztő pusztulásával
eleve megfosztotta gyártóját egy Burger King merchandise lehetőségétől
(„Vásárolj junior menüt és gyűjtsd össze az egyiptomi csapásokat!”).
A térélmény és a felnőtt-közönség
megnyerése közötti összefüggésen alapuló akciótervet szerencsére nem minden
rajzfilm-cég tartja egyedül üdvözítő megoldásnak. Az ellenstratégia jellemző
módon a nagy riválisnak tartott televízió szennyvíz-csatornáiból kúszott
elő, akár egy végzetes járvány, korra és nemre való tekintet nélkül megfertőzve
a tespedt immunrendszerű nézőközönséget. Míg 1998-ban Mike Judge Beavis
és Butthead sorozata katapultált egy nyolcvan perces moziverziót a szélesvásznakra,
a tavalyi esztendő az elődjét minden tekintetben felülmúló South Park-széria
Nagyobb, Hosszabb és Vágatlan alcímmel kitüntetett egészestés rajz-játékfilmjével
ajándékozta meg az altesti humor, a Monthy Python és a transzgresszió (remélhetőleg
nagykorú) szerelmeseit. Ellentétben a Dreamworks legfrissebb kísérletével,
amely kompjúter-design helyett egy klasszikus gyurmabáb-animációval, az
angol Nick Park elragadóan szellemes Chicken Run-jával próbál új ösvényt
taposni a felnőttszívek felé, a Trey Parker - Matt Stone páros (háttérben
a piacról kiszorult Warner Bros hathatós közreműködésével) ügyet sem vet
a trendi háromdére. A South Park kivitelezésében makacsul ragaszkodik a
gyermekrajzok látványvilágához, korlátolt mozgásanimációja a századelő
primitív pre-rotoszkóp korszakát idézi, kisvárosi karakterei kerekded,
néhány vonalas karikatúrák, az első rajzfilmhősök (Félix, Oszvald, Betty
Boop) groteszk utánérzései. Miközben vérbő commedia dell’artejük remek
stílusparódiáját nyújtja a hőskor szirupos musicaljeinek, a huszonéves
alkotók kamaszos szemtelenséggel a pixel-bálvány híveiből is gúnyt űznek.
Bár mozifilmjük nem nélkülözi a divat diktálta filmnyelvi imitációkat (kameramozgások,
mélységélesség), sőt a CGI-varázst is igénybe veszik időnként, ezek a képsorok
szinte kivétel nélkül a kénköves Pokolban játszódó jelenetekhez kötődnek:
a Sátán digitális lángnyelvek között vall szerelmet Szaddam Husszeinnek,
vagy szédítő mátrix-fahrtok kíséretében énekli el megindító dalbetétjét
a szerelem erejéről.
A kétezres év a kommersz
rajz-játékfilmek történetében is fordulópontnak, korszakváltásnak ígérkezik.
A Disney-birodalom korlátolt Fantáziája egyfajta stiláris pluralizmust
hirdet eltérő látványvilágú epizódjaival, ahol békésen megférnek az őskor
egyszerű, pergő ritmusú mókái (a Bob Clampett-féle Corny Concertot idéző
Állatok farsangja-etűd), a 40-es évek rajzfilm-avantgardjának non-figuratív
szárnyalásai (a nyitó epizód Sors-szimfónia torzója Fischinger cell-animációnak
szellemében), a karikatúra-klasszikusok kavargó vonalparádéi (az
Al Hirschfield rajzokból komponált Kék rapszódia-rész) vagy a klasszikus
Miki egér, Donald kacsa ötpercesek a modern technika szemkápráztató, térhatás-vadász
giccsáradatával (amelyet a Respighi-mű sziláscet-családjának émelyítő légibalettje
vagy a Tűzmadár-szvit leplezetlen anime-utánérzése képvisel). A South Park-rezervátum
és a multinacionális stúdió-nagyhatalmak között azonban nehezen képzelhető
el efféle kompromisszum: összeegyeztethetetlenségüket éppen a Titan A.E.
képsorai jelképezik legszemléletesebben. A mechanikus szerkezetek, űrhajók,
csillagködök kompjúter-tervezte, három dimenziós háttere előtt idegenül
mozognak a szereplők hagyományos síkfigurái, az összetevők nem kiegészítik
egymást, inkább egyfajta Pumukli-effektust eredményezve kihangsúlyozzák
a karakterek szegényes, jellegtelen kidolgozását. A Bluth-film űrvándorai
a szó mindkét értelmében egysíkúak (akár a viseltes, butácska alaptörténet),
mintha a jellemeket is számítógéppel tervezték volna. A South Park kisiskolásai
ezzel szemben egyre gazdagabb személyiségre tesznek szert, koherens és
saját szabályaihoz konzekvens univerzumot alkotva, amelyben a jellemrajz
három dimenziója ellensúlyozza a design egyszerűségét. A történet kreatív
obszcenitások özönvízébe merülő világképe személyes és kíméletlen, egyedi
színfolt a szemet gyönyörködtető CGI-opuszok palettáján. A klitoriszt kutató
Stan, az anyai terrorral szembeszálló Kyle, a Gépnarancs Alexét idéző Cartman
vagy Kenny krisztusi figurája emberszabásúbb teremtmény a mulánok, tarzanok,
anasztáziák képeskönyv-illusztrációinál -- első mozifilmjükkel pubertáskorba
lépve kinőtték papírmasé-jelmezüket, életteli karton-figuráik egy új mozgalom
zászlóvivőivé váltak, amely büszkén vállalja fel jelmondatát a Harmadik
Dimenzió ízlés-diktatúrájában: „Miénk a sík!”
South Park – Rendezte:
Tray Parker. Írta: Trey Parker, Matt Stone. Zene: Tray Parker, Marc Shaiman.
Gyártó: Warner. Feliratos. 82 perc.
Titan A.E. – Rendezte:
Don Bluth és Gary Goldman. Írta: Randall McCormick. Zene: Graeme Revell.
Gyártó: Fox. Szinkronizált. 95 perc.
Fantázia 2000 – Rendezte:
James Algar, Hendel Butoy, Eric Goldberg, Gaetan Brizzi. Zene: Dukas, Elgar,
Gershwin, Respighi, Saint-Saens, Sosztakovics, Sztravinszkij, Beethoven.
Gyártó: Walt Disney. Szinkronizált. 75 perc. Forgalmazó: InterCom.