M:I-2
Mission: Impossible 2. –
amerikai, 2000. Rendezte: John Woo. Írta: Robert Towne. Kép: Jeffrey Kimball.
Zene: Hans Zimmer. Szereplők: Tom Cruise (Ethan Hunt), Dougray Scott (Sean
Ambrose), Thandie Newton (Nyah Hall), Ving Rhames (Luther Stickell). Gyártó:
Paramount. Forgalmazó: UIP-Duna Film. Szinkronizált. 120 perc.
A film nyitójelenete kétségkívül
bravúr. Tom Cruise szabadstílusú hegymászóként kötelek és más biztonsági
felszerelések nélkül lóg egy függőleges sziklafalon, úgy ezer méter magasan,
és csupán kéz- és lábujjai segítségével, félcentis egyenetlenségekbe kapaszkodva
halad fölfelé. Semmi üldözés, semmi kényszer. Sport. Csak úgy. Látva látjuk:
ez nem kaszkadőr, hanem ő maga. John Woo kamerája oly szédítő bravúrokat
rögzít, hogy oda sem merünk nézni. Amikor végre fölemeljük pillantásunkat,
a varázslatnak vége: a vászonra bedübörög a főcím, és elkezdődik egy rendes
high-tech akciófilm – átlagon felüli kivitelezésben.
A különleges ügynök feladata
az, ami általában lenni szokott: meg kell akadályoznia, hogy egy gonosztevő
elpusztítsa, illetve uralma alá hajtsa a világot. (A régi szép hidegháborús
időkben általában a KGB-t kellett az agyagba döngölni, manapság a magányos
őrültekre helyeződött a főhangsúly.) Ezúttal egy Chimera nevű halálos vírus
prototípusát kell visszaszerezni a rossz fiútól, és megmenteni a szép ügynöknőt,
aki munka- és ágyastársi szerepkörben küzd Tom Cruise oldalán.
Semmi különös. Láttuk vagy
százszor. Amit még nem láttunk ennyiszer, az John Woo bravúrsorozata, és
az akciófilm mestereként számon tartott rendező halk iróniája, mellyel
saját műfajának egyes kliséit kezeli.
A motoros üldözés az ő kezén
technicizált lovagi tornává változik, melynek során a küzdő felek nehéz
mecklenburgi csatamének helyett súlyos Yamahákon rontanak egymásnak, hogy
kopják helyett gyorstüzelő Uzikkal piszkálják ki egymást a nyeregből, és
az obligát, karate-kickbox-kendo-aikido elegyből gyúrt verekedések a balett
könnyedségével légiesítik a csontrecsegés szapora pizzicatóját.
Mégis: ha Woo a káprázatos
nyitójelenetet hozza vissza filmje végén, sokat tett volna azért, hogy
valóban feledhetetlenné tegye a feledhetőt.
Békés Pál
Új csapás
Shanghai Noon – amerikai,
2000. Rendezte: Tom Dey. Írta: Miles Millar és Alfred Gough. Kép: Daniel
Mindel. Zene: Randy Edelman. Szereplők: Jackie Chan (Chon Wang), Owen Wilson
(Roy), Lucy Liu (Pei-Pei hercegnő). Gyártó: Walt Disney Pictures. Forgalmazó:
InterCom. Szinkronizált. 112 perc.
Jackie Chan új filmjének
magyar címe egyszerre utal a moziharcos Első csapás című korábbi sikerére,
illetve arra az új csapásra, amelyen a túlérett férfikorba lépő akciósztár
elindul. Hongkongban a kosztümös harcművészeti filmek és a nagyvárosi akciókrimi
műfajában tette magát naggyá, mindenekelőtt káprázatos harci tudásával
és akrobatamutatványaival. Jócskán túl a negyvenen azonban – Chan saját
bevallása szerint is – nehezülő tagjai egyre kevésbé veszik jó néven az
eséseket; hogy ez mit is jelent, arról egyébként nem is annyira a filmek
csiszolt akciójelenetei, hanem a filmek végén a nagyérdemű nagyobb örömére
összeállított elrontott felvételek tanúskodnak legjobban. Logikus lépés
tehát, ha karrierjét új irányba igyekszik továbbindítani, vagyis megalapozza
a jövőjét más típusú filmekben is.
Az új csapás Hongkongból
természetesen Hollywoodba vezet, ahol már több műfajban is kipróbálhatja
magát, jelen esetben a westernben. Az akciójelenetekről és a vígjátéki
hangvételről ezután sem mond le, közben a stílusváltásokat szépen meg is
oldja a forgatókönyv. Jackie Chan a kínai császár testőrségének tagjaként
érkezik a Vadnyugatra, hogy megmentse az elrabolt hercegnőt, akiért egy
kínai–amerikai gonosztevő súlyos váltságdíjat követel. Kalandjai során
indián feleséghez jut, társul egy nagyotmondó szélhámossal, sőt Shanghai
Kid néven még körözést is kiadnak rá. A harcművészet, a western és a vígjáték
vegyítése bámulatos módon nem merül ki egy maréknyi poénban, hanem az utóbbi
évek legérdekesebb westernvariációját eredményezi.
A kísérőzene még a vadnyugati
filmek hőskorát idézi, az eredeti cím pedig a Délidő eredeti címét (High
Noon); a főhős neve Chon Wang – az utalás John Wayne-re ki is mondatik
–, de a film ikonográfiája már az egy áttétellel későbbi spagetti-westernek
eszköztárából válogat. Kocsmai bunyó és fakádban fürdőzés a la Bud Spercer
és Terence Hill, utcai párbaj és nyilvános akasztás Sergio Leone Dollár-trilógiájából,
a gonosz sheriff a fekete ruháját meg mintha Lee Van Cleeftől örökölte
volna. A poszt-posztmodernkedéssel azonban még itt sem állnak meg, a kilencvenes
évekből kölcsönzik a rockos gitármotívumokat drámailag hangsúlyos pillanatokban
(mint Jim Jarmusch Halott emberében) és a Tarantino által népszerűsített
„Mexican standoff”-ot is megjátsszák (amikor egyszerre kettőnél többen
fognak pisztolyt egymásra). Western-rajongóknak kötelező.
Nevelős Zoltán
A tanú szeme
Eye of the Beholder – angol–kanadai,
1998. Rendezte: Stephan Elliot. Írta: Mark Beim regényéből Stephan Elliot.
Kép: Jean-Baptiste Tard. Zene: Marius de Vries. Szereplők: Ewan McGregor
(A Szem), Ashley Judd (Joanna Eris), Genevieve Bujold (Dr. Darras) k.d.
lang (Hilary). Gyártó: Filmline International/Hit&Run Forgalmazó: Budapest
Film. Feliratos. 107 perc.
Harmadlagos, rutin-agresszív
akciójelenetekből ordítóan sírós mese bomlik ki, amely egy szappanopera
hetvennyolc folytatásához való papundekli-cselekményanyagot zsúfol magába.
Ez a blőd kompasz a játékos kedély legcsekélyebb akcentusa nélkül van ránkvezetve.
Feltűnő az elhajlítottan hollywoodi előadásmód is -- az ausztrál-filmiskolás
beidegződések --, de ez a duhaj pótamerikai melodráma leginkább humortalanságával
lep meg. Az események egy felfoghatatlan egzisztenciájú kalandornő körül
forognak, aki az FBI elől menekülve sem adja fel fő tevékenységét, amely
az őt leszólító férfiak elbírálásában áll. Modora általában enervált, bizonyos
bájhatással. Emberi bizalmát megnyerni már önmagában véve is erotikai értékű
zsákmány és kitüntetés. Nagyon ritka, hogy egy férfi a szimpátia terepén
közelítse meg ezt a hősnőt; bármely fazon, aki mégis így tesz -- akárha
bukdácsolva is --, perfekten hozzá fog férni, csak nem nagyon hamar. Gyorsan
is fel lehet ugyan izgatni Lizát, ekkor azonban a perfekció áldozódik fel.
Ha a kezdeményező más húrokat penget (szóval mit sem törődik szimpátiakérdésekkel,
csak tolakszik és piszkosan mosolyog), Lise rögtön szobára megy az illetővel.
Mégsem ez az ajánlott módszer, mert a nő titkon egy kifent kést szokott
tartani a fenekénél, és hiú partnert ő még soha nem hagyott élve sem szobában,
sem vonatvécében. Talán ez az, amit az FBI rossz néven vesz tőle. Valami
brit komputer-kém azonban őrzőangyalává lesz, szerelemből elnézve neki
az öléseket. A nőnek közben adódik más jó ember is: nagy szerelme egy vak
apó lesz, aki a szimpátiára tett. Az ügynök elteszi láb alól a vak riválist,
és most már a kölcsönös megbocsátás jegyében sírhatnak Lizivel egymás szemébe.
Vagy lehet, hogy a kém le sem lepleződött Elsbeth előtt? Mindenesetre nem
szabad megakadnunk a látott bűnökön, különben lelkileg alácsúszunk annak,
hogy átélhessük az alaszkai zárójelenet tragikumát. Apránkint feltárul
előttünk a két főszereplő múltja is. Most legyen elég annyi, hogy Liz intézeti
lány volt, és főnökasszonya elárult neki egyet-mást a hímnemről. Ez sokat
megvilágít a rugókból.
Ardai Zoltán
Frequency
Frequency – amerikai, 2000.
Rendezte: Gregory Hoblit. Írta: Toby Emmerich. Kép: Alar Kivilo. Zene:
Michael Kamen. Szereplők: Dennis Quaid (Frank Sullivan), Jim Caviezel (John
Sullivan), Shawn Doyle (Jack Shepard), Elizabeth Mitchell (Julia Sullivan).
Gyártó: New Line Cinema. Forgalmazó: Kinowelt Hungary. Feliratos. 118 perc.
Akárhonnan nézem, a Frequency
kapitális baromság, ehhez képest „a film heteken keresztül az amerikai
toplista 3. helyén állt. Ez alatt az idő alatt népszerűsége és bevételei
gyakorlatilag nem csökkentek, ezzel az év legstabilabban futó sikerfilmjévé
vált". Ez a közlés bőségesen elegendő ahhoz, hogy elvegye a kritikus vicces
kedvét.
Van tehát egy amerikai mintacsalád
a hatvanas években. A papa tűzoltó, aki napra nap élete kockáztatásával
harcba indul a vörös kakas ellen, míg egyszer hősi halott nem lesz belőle.
Harminc évvel később a fia – aki egyfelől rendőrként viszi tovább a családi
vonalat, másfelől harminchat éves koráig sem tudta feldolgozni az apa elvesztésének
traumáját – babrálni kezd egy régi rádióval, és kisvártatva azon kapja
magát, hogy a harminc éve halott apjával társalog. Mire elszabadul a pokol,
a fiú előbb a jövőből megakadályozza a papa halálát, majd viszontszolgálatot
kér: a papa segítsen megállítani és leleplezni egy azóta is felderítetlen
sorozatgyilkosság tettesét. A múlt megváltoztatása viszont megkavarja a
jövőt, a tűzből kimentett családfő kis híján villamosszékbe jut, közben
közös erővel veszélybe sodorják az anya/feleség életét, majd egymást kelletik
kölcsönösen oda-vissza, múltban-jövőben megmenteniük.
A néző hovatovább úgy érzi
magát, mintha egy brainstormingra váltott volna jegyet, csapkodja a térdét
a nevetéstől, amíg bele nem veri a könyökét a karfába, és rá nem ébred,
hogy ez itt egy mozi, sőt egy film, amelyben a fékezhetetlen alkotók minden
agyament ötlete megvalósult.
De mi lehet a titok? Nem
tudok másra gondolni, mint arra, hogy a Frequency nem ám afféle kultúrmocsok,
amit az olcsó szórakozásnak kijáró megbecsüléssel díjaz a nagyérdemű. Hanem
csupa fennkölt érték és érzelem, ami csak a hit, remény, szeretet/Isten,
haza, család mentén leírható. Ez volna hát a nagy találmány, Hollywood
erkölcsi megújhodása, a széles közönségnek ajánlott (kiskorúaknak csak
szülői kísérettel), családi vérontós film. És megint egyszer Emmerichek
(most egy Toby meg egy Noah) jöttek, hogy szóljanak az amerikaiak szívéből
és szívéhez. És nem beletaláltak?
Bori Erzsébet
Tolvajtempó
Gone in 60 Seconds – amerikai,
2000. Rendezte: Dominic Sena. Írta: Scott Michael Rosenberg. Kép: Paul
Cameron. Zene: Trevor Rabin. Szereplők: Nicolas Cage (Memphis), Angelina
Jolie (Sway), Robert Duvall (Otto), Vinnie Jones (A Szfinx). Gyártó: Touchstone
Pictures. Forgalmazó: InterCom. Feliratos. 114 perc.
Hivatali kötelességem lejegyezni:
a 2000-ben forgatott Tolvajtempó H. B. Halicki 1974-es, Gone in Sixty Seconds
című filmjének remake-je. A minden bizonnyal méltán elfeledett Halicki-filmnek
egy 40 percig tartó non-stop autósüldözés adta meg kétes kuriózumértékét.
A Tolvajtempó, amelyben maroknyi nehézfiúnak egyetlen éjszaka 50 autóritkaságot
kell meglovasítania, különben vezérük öccsére halál vár, Jerry Bruckheimer
produkciója. Bruckheimer egyike a filmgyári kiskirályoknak: a Disney-birodalmon
belül saját udvartartása van, köztük rendezők, forgatókönyvírók és színészek.
Aki látta a korábban készült Top Gunt vagy a frissebb eresztésből való
Sziklát, netán az Armaggedont, tudja mit várhat a minden évben önmagát
lenyúló producertől. A finnyáskodásnak megálljt parancsolva, és műfaji
előítéleteinket is száműzve, ildomos elismerni: Bruckheimer szakmájához
értő, magas technikai színvonalat megkövetelő producer, aki a Sziklával
és a Bad Boys-szal a rajongókat osztályon felüli szórakoztatásban részesítette.
A Tolvajtempó (a cím jó) könnyű prédája a kritikusnak, gyenge osztályzatát
mégsem a korábbi Bruckheimer-filmekből átmentett színek (neonkék éjszakák
és sárgásbarna nappalok váltják egymást), kameraállások és zenei betétek,
a közérthetőség kedvéért tagoltan a kamerába mondott emberi motivációk
és a kézenfekvő fordulatok miatt érdemelte ki. Az ismétlőkedv és -kényszer
s a kiszámíthatóság könnyen feledhető volna, ha a film bírná szusszal:
parádés üldözésekkel és komikus figurák aranyköpéseivel.
Halicki elhíresült 40 percével
szemben Bruckheimer mindössze tíz perc körüli időt engedélyez a kaszkadőröknek,
azt is a film utolsó harmadában. Sok az előkészületekkel eltöltött idő,
amelyet a Cage köré verbuvált régi-új bandatagok felvillanásai hivatottak
színesíteni. A ravasz, az agy… pénzbehajtójaként megkedvelt Vinnie Jones
ezúttal néma henteslegényt „játszik”. Boncasztalon hagyott szendvicsére
irigykedve hunyoríthatott Robert Duvall: „Ha nekem ilyen hálás szerepem
volna?”
Köves Gábor
Galaktitkos küldetés
Galaxy Quest -- amerikai,
2000. Rendezte: Dean Parisot. Írta: Robert Gordon. Kép: Jerzy Zielinski.
Zene: Szereplők: Tim Allen (Nesmith), Sigourney Weaver (DeMarco), Alan
Rickman (Dane), Tony Shalhoub (Kwan). Gyártó: Dreamworks. Forgalmazó: UIP-Duna.
Feliratos. 102 perc.
Ha csupán a törvény által
engedélyezett szereket tekintjük, úgy elmondhatjuk, hogy a sci-fi sorozatok
a különösen erős tudatmódosítók közé tartoznak: Orion űrhajón és Alfa holdbázison
(továbbá Pirx pilóta kalandjain és más Rajnai András-agyszüleményeken)
felnőtt szerzőnk saját bőrén is tapasztalta, mekkora ereje van az „overkill”
varázsszónak (lődd hátba csapágygolyóval), vagy hogy mi mindent megtesz
az emberfia, csak hogy hasonlítson König parancsnokra. A Galaxy Quest című
alkotás azt a megrázó szituációt vetíti elénk, amikor Wahrheit és Dichtung
nem csupán a rajongó agyában keveredik össze végzetesen, de egyben (és
tényleg!) a való életben is, mely – mint tudjuk – nem is létezik: a mű
kilép a maga keretei közül, beteríti a valóságot, melyről újabb film készül,
nevezetesen a fent említett Galaxy Quest. Hőseink (mindenekelőtt Tim Allen
és az ezúttal Barbarella-fazonú Sigourney Weaver) metaszerepük szerint
kiégett szappanopera-színészek, akik feltűnően stupid hangulatú közönségtalálkozókon
szórakoztatják retardált rajongóikat, mígnem beüt a baj. Megjelennek a
valódi űrlények, és segítségül hívják kedvenceiket, akiket eddig a távolból
csodáltak, de egyben félre is értettek, hiszen náluk nincs színlelés, se
hazugság, csak a tuti, a való – ebből azután konfliktus, mesebeli kalandok,
illúzióvesztés, majd csoda és hazamenés következik, nagyjából ebben a sorrendben.
Az utópia, ím, valóra válik,
a sorozatban gyártott hősökre ráég a szerep, és rajtuk marad, ami még tetszik
is a barmoknak: a mítosz örök és erősebb mint mi – s főleg mint ti, hangzik
a film gúnyos sugallata –, a frankót meg továbbra is mi csináljuk itt,
a Gyárban, ti meg majd jól megzabáljátok. Mint ahogy ezt is, aminek már
végleg nincs semmi értelme, bár jelentős érdeme, hogy hétköznap délelőtt
kockázat nélkül vetíthető még a közszolgálatin is, utána rögtön jöhet az
országfejlesztő magazin.
Barotányi Zoltán
Agyatlan apartman
Guest House Paradiso – angol,
1999. Rendezte: Adrian Edmondson. Írta: Adrian Edmondson és Rik Mayall.
Kép: Alan Almond. Zene: Colin Towns. Szereplők: Rik Mayall (Richie), Adrian
Edmondson (Eddie), Hélene Mahieu (Gina Carbonara), Vincent Cassel (Gino
Bolognese). Gyártó: Polygram/Samuelson. Forgalmazó: Flamex. Feliratos.
90 perc.
A Guest House Paradiso a
brit szigetek legolcsóbb szállodája. Köszönhető ez elsősorban egy gyanús
küllemű atomerőmű tőszomszédságának, másodsorban idióta személyzetének.
Eddie és Richie (civilben a film szerzői) vendégriasztó stílusát a legelvetemültebb
belvárosi főpincér is megirigyelhetné: rosszindulatúak, pénzsóvárak, bunkók
és a vendéget tekintik az élet legfőbb megrontójának. Egyetlen kivétel
az Oscar-díjas szex(film)bomba, Gina Carbonara, akit azonban követ maffiózó
vőlegénye, Gino Bolognese (a jobb sorsra érdemes Vincent Cassel).
A vendéget nehezen elviselő
és többnyire elviselhetetlen hoteltulajdonos figuráját már a hetvenes években
megteremtette John Cleese. A Fawlty Towers című TV-sorozat (nálunk Waczak
Szálló néven adta az egyik megboldogult csatorna) annyira ismert Nagy-Britanniában,
mint nálunk a Mézga család. Cleese és társai esetében a szálloda kifinomultan
egyensúlyozott abszurd helyzetek és a nemzeti önirónia között.
A Guest House Paradiso lényege
ezzel szemben, hogy minél több háztartási eszközzel legyen felszerelve,
amibe bele lehet verni a másik fejét. A börleszk teljes megcsúfolása. Az
első húsz percben Richie vagy harmincszor rácsapja Eddie fejére a hűtőszekrény
ajtaját, mert az fenéken lőtte egy ceruzával. A többi hatvanötben, többször
felrobbantják egymást, félig kihúzzák az egyik törzsvendég aranyfogait,
átmegy az arcukon egy megrakott kamion (kétszer), és egymás szemébe nyomják
a gyertyát. Míg nem elérkezik a finálé, amikor mindenki széles sugárban
hányja ki a radioaktív vacsora zombizöld maradékát. Ez utóbbit mintegy
tíz percig. Zsigeri humor (?) a tízévesek szintjén. Ha lett volna bennük
szellem és tudás… De ez így csak egyszerűen vacak. Dupla vé és cézé nélkül.
Kézai Krisztina
Oltári vőlegény
The Bachelor – amerikai,
1999. Rendezte: Gary Sinyor. Írta: Steve Cohen. Kép: Simon Archer. Zene:
David A. Hughes és John Murphy. Szereplők: Chris O'Donnell (Jimmy), Renée
Zellweger (Anne), Artie Lange (Marco), Edward Asner (Gluckman). Gyártó:
New Line Cinema. Forgalmazó: Kinowelt Hungary. Feliratos. 102 perc.
A legújabb remake-ek közül
a magyar keresztségben Oltári vőlegény címre hallgató opus nem kisebb klasszikust,
mint egy 1925-ös Buster Keaton filmet, a Seven Chances-t igyekszik leporolni.
A film eredeti címe (Bachelor – Agglegény) természetesen sokkal kifejezőbben
(de ehhez már hozzászoktunk) zanzásítja a szüzsét: a házasság igáját tudat
alatt elkerülni szándékozó férfi esetét – a film tanúsága szerint – krónikus
férjhezmenési kényszerben szenvedő női nemmel (igennel?).
A főhős szuperegója elérkezettnek
látja a pillanatot genetikai állománya továbbörökítéséhez, mely szándékát
ráadásként egy népmesei fordulat is inspirálja: az öreg király, a nagypapát
alakító Peter Ustinov csak azzal a kikötéssel hagyja unokájára, a legkisebb
királyfira fele királyságát, ha gondoskodik a(z) (ipari) birodalom utódlásáról,
amely – mint tudjuk – petesejt nélkül problematikus. A fiú, bár remake-ről
van szó, a korszerű technológiai megoldások helyett a hagyományos módszer
híve: megkéri barátnője kezét.
A romantikus komédia műfajába
sorolható film megpróbálja kitágítani a műfaj kereteit: ilyen a filmen
végigvonuló mustáng-metafora (vadló,nem farmer), vagyis a szabad, független
férfi megfeleltetése az őt betörni szándékozó női nemmel szemben; valamint
a házassági hirdetésre a templom elé érkező több száz fehérruhás menyasszony
képe. A keretek tágulnak ugyan, de a végkifejletben megmaradunk az adott
zsáner-mesénél: hőseink hetedhét országra szóló lakodalmat csapnak, és
boldogan élnek, míg meg nem halnak.
Hungler Tímea
Mansfield Park
Mansfield Park – amerikai,
1999. Írta és rendezte: Jane Austen regénye alapján Patricia Rozema. Kép:
Zene: Szereplők: Frances O’Connor (Fanny), Johnny Lee Miller (Edmund),
Embeth Davitz (Mary), Alessandro Nivola (Henry). Gyártó: Miramax. Forgalmazó:
UIP-Duna Video. Feliratos. 120 perc.
Jane Austen regényei rendkívül
kapósak a filmszakmában, több mint tucatnyi feldolgozás készült belőlük.
Nem csoda, hiszen művei remekbeszabott szappanopera forgatókönyvek (a szó
lehető legjobb értelmében), amelyek a műfaj rajongóinak minden igényét
igényesen elégítik ki, s hozzá még klasszikusan, kosztümösen, kora 19.
századi stílusban. A Mansfield Park ugyan nem az írónő remekei közül való,
ám ugyanúgy társasági-társadalmi dráma, ahol az obligát morális felvetések
mellett leginkább annak lehetünk szemtanúi, hogy jómódú, eladósorban lévő
lányok és nősülés előtt álló fiúk, valamint nénikéik és bácsikáik hogyan
teázgatnak, táncolnak és lovagolnak, miközben a szegényebb sorból származó,
ám lelkiekben, erkölcsben, sziporkában és írói tehetségben messze felettük
szárnyaló hősnő különféle megpróbáltatások után elnyeri méltó jutalmát,
azaz megadatik neki az igaz szerelem, míg a többieknek korrupt lelkükért
cserébe ugyanez sajnos nem megoldható. A rendező leveleket, korai naplójegyzeteket
is alapul vesz, így az ő Fanny Price-a még sokkal inkább Austen alteregó,
mint az Austen hősnők általában, s karakánabb, modernebb, rebellisebb is
eredetijénél. Nem csak főhőse, de dramaturgja, narrátora és persze finom
kritikusa is a filmnek, aki illúziómentes (éles)látásmódjával és egészséges
iróniájával egy hasonló kívül-belül jelenléttel lengi körül történetét,
mint az írónő a sajátjait. Rozema nem újít forradalmit az Austen feldolgozások
terén, de mértéktartó, kiegyensúlyozott filmet készít, kellemes és megjegyezhető
epizódokkal, ráadásul olyan színészvezetéssel, amely nem csapja agyon az
austeni atmoszférát. S hogy az andalító angol társasélet szemléletébe merült
néző a társművészetről még véletlenül se feledkezhessék meg, Sir Thomas
szerepében maga Harold Pinter tisztel meg bennünket kis számú filmes alakításainak
egyikével.
Kis Anna
A földlakók nemi élete
The Mating Habits of the
Earthbound Human – amerikai, 1999. Írta és rendezte: Jeff Abugov. Kép:
Michael K. Bucher. Zene: Michael McCarthy. Szereplők: MacKenzie Astin (Billy),
Carmen Electra (Jenny), David Hyde Pierce (Mesélő). Gyártó: Welb Film Pursuits
LTD. Forgalmazó: InterCom Videó. Szinkronizált. 85 perc.
Az üdítően szellemes, csipetnyit
cinikus alaphangú Abugov-film videóváltozata -- amely egy földönkívüli
tudósító "tárgyilagos" szemszögéből elemzi a földlakók szexuális szokásait
-- épp akkor kerül a tékákba, mikor a földi médiaszakemberek az ember vázlatos
géntérképének szabadalmi oltalmáról cikkeznek.
Az E. T.-zsurnaliszta a
szerelem természetét kutatja, a kék bolygón született tollforgató ezzel
egyidejűleg DNS-chipről és Hugo-programról beszél. Az "idegen" mókás természetfilmet
forgat az udvarlási, a randevúzási, a csókolózási, a nászi hagyományokról
az ezredvégen; a humanoid lény az összegubancolódott átörökítő anyag kihajtogatásán
munkálkodik -- fogékonyabban a számítógép csodáira, mint az érzelmekére...
Néhány woodyallenes ötletet
is magáévá tett a csipkelődő tantörténet, s ez nem válik hátrányára a szórakozásnak,
ahogy kifejezetten előnyös a főszereplő Carmen Electra sugárzó és természetes
nőiessége, valamint a Mesélő megbocsátóan kedves, gunyoros magyar hangja:
Kálmán Judit zseniális nyelvi leleményeit Helyey László tolmácsolja.
Tamás Amaryllis