Szemlélõdés
Jeles András
A mai rendezõk nem tekintik önmagukat kiváltságos helyzetben lévõ „mûvészeknek”, mûveikbõl érzõdik, hogy itt valaki – egy Akárki – szól hozzánk a Mélybõl.
A 31. Magyar Játékfilmszemle
produkcióit figyelve valamelyik éjszakai vetítésen
csöndesen megállapítottam magamban – gyanítottam
különben, hogy koromhoz és helyzetemhez éppen az
ilyen globális megállapítások illenek --, hogy
íme, a filmkészítõk soraiban is feltûntek
– akárcsak elõbb a „gazdasági szférában”
– a fehérgallérosok, a hûvös, perfekcionista szakemberek.
Az én számomra persze,
mint egy személyesebb, szenvedélyesebb poétikájú
nemzedék tagjának, különösen szembeötlõ
a mérnöki munkával eltervezett, s ugyanebben a szellemben
kivitelezett, modulokból építkezõ forgatókönyvek,
filmek dominanciája.
Az új nemzedék –
meglehet, itt nem is korosztályról, inkább kordivatról
lehet szó – úgy látszik, mindennél többre
tartja a filmek elõre megfontolt szándékkal s élesen
elgondolt fazonját, s végsõ soron a késztermék
biztos mozgását a kijelölt piacon.
Ami elsõ pillantásra
szembeötlõ, az, hogy e cél elérése érdekében
– sejthetõ, hogy miféle minták nyomán – nem
riadnak vissza egy meglehetõsen határozott, már-már
brutális redukcionalizmustól, amely azután jótékony
hatással van a forgatókönyvben ügyesen adagolt
sztori biztos, funkcionális és minden túlzástól
tartózkodó elõadásmódjára.
A jól funkcionáló
forgatókönyvekkel, s e könyveket perfekt, ügyes vagy
dörzsölt módon megvalósító szcenírozással,
s ez utóbbiban megnyilvánuló önkorlátozással
nincs is semmi baj, sõt, azt mondhatom, hogy ezzel egy szinte újdonatúj
és igen hasznos elv tûnt fel a „magyar film” gyakorlatában
-- csakhogy!
Csakhogy itt is, mint minden hasonló
esetben, a kérdés az, hogy mire való, mire használtatik
ez a redukáltság, önkorlátozás. Mert ha
arra szolgál – mint mondjuk az Öldöklõ angyal,
a Csend vagy a Nagyítás esetében –, hogy egy különben
alig közölhetõ közlés számára
teremtsen, éppen a filmszerkezet révén, alkalmas közeget,
akkor persze minden rendben van. Ellenkezõ esetben (!) azaz: ha
a redukció feltûnõ és gyanús megfelelésben
áll az ábrázolás szegényességével,
a történet súlytalanságával, az egész
vállalkozás szellemi sivárságával, miközben
mind szembeszökõbb az elõadásmód technikai
ügyessége, ilyen esetben minden erény az ellentettjébe
fordul. (Ilyenkor áhítozunk valami – ha kell: ügyetlenül
elõadott – személyességre, szenvedélyre...)
Mármost hogy a 31. Magyar
Játékfilmszemle e tekintetben érintett filmjei esetében
az önkorlátozó elõadásmód hátterében
miféle szellemiség sejthetõ, s hogy az általában
erõs ökonomikus szerkesztés mögött szerzõ
vagy iparos áll-e, azt kinek-kinek az ítéletére
bízom. (Zárójelben mondom: természetesen a
jó, lelkiismeretes iparost többre tartom, mint a bizonytalan
szerzõt.)
Mindenesetre tény, tehát
felhívjuk a figyelmet arra, hogy e filmekkel olyan ambíció
jelentkezett, amely a korábbi „szerzõi” filmek alkotóit
is egy sor kérdésben el kell, hogy gondolkoztassa, minthogy
itt, e pillanatban a formaproblémák egzisztenciális
kérdésekként is felmerülnek.
És ezen a ponton szabad
legyen elõhozakodnom egy különös élményemmel:
feltûnt, hogy a szóban forgó filmek „kismesterei” (a
kifejezést eredetileg – ha jól tudom – az igen nagy flamand
életképfestõkre alkalmazták, tehát ne
tessék félreérteni!) nem tekintik önmagukat kiváltságos
helyzetben lévõ „mûvészeknek”, mûveik
magától értetõdõen és nyilván
öntudatlanul sugározzák azt a szituációt,
hogy itt valaki – egy Akárki – szól hozzánk az úgynevezett
Mélybõl.
És – talán – most
éppen ez a legérdekesebb: ezek az urak nem mint mûvészek,
nem mint értelmiségiek nyilvánulnak meg (minthogy
alighanem õszintén és problémátlanul
nem is gondolják magukat egyiknek sem). Az én számomra
ez a tény, valamint az ebbõl adódó nézõpont
a legüdítõbb az egészben.
A rend és az igazság
kedvéért leszögezem, hogy ez utóbbi megfigyelés
elsõsorban és nyilvánvaló módon a Ponyvapotting
címû munka szerzõire érvényes. Ez a videófilm
a hol rejtélyes, hol titokzatoskodó elõadásmód,
a divatos kultuszfilmekre való megannyi utalás, a kiváló
jelenetszervezés, a frenetikus figurák és dialógusok
ellenére mégiscsak egy videós közkatona jelentése
a demokratikus hétköznapok infernójából.
Ezek után, a filmeket még
nem ismerõ olvasó számára nyilván „inkompatibilisnek”
tetszik a következõ megállapítás: a Szemle
filmjei, miközben a nyelvhasználat terén –finoman szólva
– nem mutatják a prüdéria vagy a szexuális gátoltság
tüneteit, az erotika illetve a szexus ábrázolásában
megrázó beszûkültségrõl, tájékozatlanságról
árulkodnak (mindez természetesen nem vonatkozik Mundruczó
Kornél Nincsen nekem vágyam semmi címû filmjére),
s ezzel mellesleg hiteles képét adják azoknak az együttélési
konvencióknak, amelyekben alkotóik felnevelõdtek.
Félõ, hogy a jóindulatú
nézõben felébred a segítõ szándék
(!) és szellemét megjárja az a gondolat, hogy itt
egy T.I.T.-kurzus erejéig érdemes volna sorra venni azokat
a helyzeteket, amelyek két – vagy több – szexuálisan
érintett emberi lény számára a gyakorlatban
elõállnak. Egyáltalán nem ironikus éllel
mondom: tanulságos volna a nyomára jutni annak a rejtélynek,
hogy a különlegességeket minden más téren
kedvelõ filmkészítõk ezen a döntõ
ponton mitõl blokkolnak le, s vajon miért tesznek úgy,
mintha erotikáról, szexualitásról legmélyebb
benyomásaikat egy „Tanuljunk könnyen, gyorsan…” – elnevezésû
tanfolyamon szerezték volna be.
E sorok írója idevágó
néhány megjegyzését már közreadta
FILM-CSÓK címmel e folyóirat 1998/10-es számában;
most, e Filmszemle hatására azonban úgy érzi,
hogy itt valami elsõsegélyszerû beavatkozásra
volna szükség. De errõl legyen elég ezúttal
ennyi.
Harmadik, globális megállapításom
helyett következzen itt egy hódolatteljes köszöntés:
kalapom megemelve üdvözlöm a Ponyvapotting fõ- és
mellékszereplõit, a Nincsen nekem vágyam semmi összes
színészeit, a Kelj fel Jancsi! nagyszerû kamara-együttesét,
a Film felejthetetlen Philemon és Baucis duettjét, továbbá
Szarvas Józsefet, aki olyat tett a Tar Sándor-novellafüzér
megelevenítése ügyében, ami énszerintem
igen nagy jelentõségû.
A teljes igazság kedvéért
sajnos meg kell említenem a Portugál egészen kiváló
együttesének fiaskóját. Itt – ahogy én
látom – az történt, hogy a meggyõzõ színházi
szcenírozásban jól mûködõ színdarab
a film-adaptációban egyszerûen érdektelenné,
hiteltelenné vált. Másfelõl – és szakmailag
nyilván ez a súlyosabb probléma – sem a rendezõ,
sem a színészek nem tudtak, s talán nem is akartak
szabadulni a színpadi beidegzésektõl, nem vették
észre, (nem akarták észrevenni!) hogy a színészi
munka teátrális hangoltsága, a színházi
atmoszférán kalibrált játékmód,
hangvétel egyszerûen alaptalanná s elhibázottá
változik a vásznon. (A fõszereplõ fiatalemberrõl
mint választásról és tökéletes
melléfogásról pedig szó se essék.)
A korai Jancsó-filmekben
látható színészetrõl érdemes
volna beszélni, … és errõl az Anyád! A szúnyogok
címû filmben érzékelhetõ különös
képzõdményrõl is, csakhogy ennek nem itt és
most jött el az ideje.
A Glamour címû fõdíjas
film több sebbõl vérzik, tehát már ne
sebezzük tovább, elég legyen ennyi: egyik legfájdalmasabb
hibája az elhanyagolt színészvezetésbõl
következik.
Végezetül fel kell
említenem egy kínos körülményt: e filmek
zenehasználatát. Hangsúlyozom: nem arról beszélek,
hogy a diszkotékák beláthatatlan kínálatából
a rendezõ milyen ízléssel s minõ terv szerint
válogat (hiszen valamely zenei anyag alkalmazása önmagában
nem minõsíti a felhasználás színvonalát),
hanem arról az alapállásról, amely a filmfolyamat
minden pontját és a teljes apparátust meghatározza.
Ennek alapján pedig arra lehetne következtetetni, hogy a filmek
alkotói számára a „film” két alapvetõ
dimenzióból: a dialógusokat hordozó képekbõl,
valamint – kötelezõ jelleggel! – valamely zenébõl
áll. Mármost meggondolásra érdemesnek tartom,
hogy az érintettek eldöntsék, mi a céljuk az
így felfogott konstrukcióval.
Ha a fenti megállapítás
csak a legfiatalabbak filmjeire volna igaz, akkor érteni vélném
a helyzetet, hiszen ebben a minden világok legjobbikában
– demokrácia! – az ember kiszolgáltatott agyára buszon,
kisközértben, liftben, taxiban, peseldében, ravatalozóban,
butikban és a csillagos ég alatt minden határon túl
zuhog a rap, dobgép, gumizene, lagzilajcsi, taknyossá varázsolt
kilencedik szimfónia és a többi…, tehát (gondolnám)
érthetõ, mert a filmalkotó ebben nevelkedett. Csakhogy
ebbõl a szempontból a spektrum egyöntetûséget
mutat – a két Buharov igen színvonalas filmjét innen
kivéve.
Ennek a számomra majdnem
megfejthetetlen jelenségnek egyik extrém tünete az,
amit a Film címû filmben tapasztaltam: a nagyszerû pillanatokat,
a gyönyörûen esendõ színészarcokat
a zene elfedi, letakarja.
Ennyi.
http://www.filmvilag.hu