Baloldali kritika
vagy nosztalgia?
Laki Mihály
Szalai Erzsébet:
Az elitek átváltozása
Tanulmányok és publicisztikai
írások 1994-1996
Cserépfalvi Kiadó, Budapest,
1996
200 old., 620 Ft
A kis alakú, kétszáz
oldalas könyvben a szerzõ terepkutatásainak eredményeit
bemutató négy tanulmány, három publicisztikai
írás, valamint egy, a magyar értelmiség mai
helyzetét taglaló vita teljes dokumentációja
található. A vita Szalai Erzsébet Feljegyzések
a cethal gyomrából címû, nagy visszhangot kiváltó
cikkével indult 1995 novemberében a Kritika hasábjain.
A vitában résztvevõknek a kötetben közreadott
írásai közül Galló Béla, Fricz Tamás
és a Csepeli György-Örkény Antal szerzõpáros
ugyancsak a Kritikában publikálta elõ-ször hozzászólását,
Elek István a Magyar Nemzet hasábjain fejtette ki álláspontját.
Kiss Balázs írása a kötet számára
készült. A hozzászólások levonása
után a Szalai neve alatt megjelenõ kb. 170 oldalnyi szövegbõl
egy tanulmány, Az elitek metamorfózisa, valamint az Amit
tanultunk és amit nem címû publicisztikai írás
más könyvek hasábjain is megjelent, az utóbbi
ugyancsak a Cserépfalvi Kiadónak a Majdnem nem lehet másként.
Vajda Mihály 60. születésnapjára kiadott kötetében.
A kényelmes hozzáférhetõség
jogos igénye mellett mi indokolja a kötet közreadását?
Ebben nyilván közrejátszik a szerzõ nagy és
növekvõ népszerûsége. Szalai Erzsébet
írásait nemcsak a szûk szakma, a társadalomtudományok
mûvelõi olvassák, de számos állítása
a politizáló közönség széles köreiben
is vitatéma. E nem elhanyagolható szempontok mellett magyarázza-e
a kiadást, hogy a sorba rendezés és a szerkesztés
hatására a könyv több vagy más, mint a benne
szereplõ írások gyûjteménye?
A könyv szerkezete feszes.
Csak egy rövid írás lóg ki igazán a sorból,
rövid, rokonszenves eszmefuttatás a nemek harmonikus viszonyáról.
Békesi és Bokros
Két írás foglalkozik
a megszorító intézkedésekre építõ
gazdaságpolitikákkal. Az egyik hosszabb tanulmány,
benne Szalai Erzsébet a Békesi László pénzügyminisztersége
idején hozott megszorító intézkedéseket
vizsgálja. Elemzésében felhasználja Antal László
állításait. Antal igen fontos tétele volt,
hogy a nyolcvanas évek közepén az adóterhek növelése,
a támogatások csökkentése és más
szigorítások nem javították érdemben
a szocialista vállalatok teljesítményét és
alkalmazkodó képességét. Ennek oka egyfelõl
a verseny hiánya, illetve nem kielégítõ mértéke,
másfelõl az, hogy „a párt és állami
bürokráciához >>közel álló<<
gazdálkodó egységek az újraelosztás
egyedi csatornáin keresztül - azokat bõvítve
- felmentéseket, kedvezményeket harcolnak ki a maguk számára."
Szalai okkal említi, hogy
a korábban kiemelt vállalatok helyét 1989 után
új kiváltságosok foglalták el, „nemzetközi
társaságok, nagy külföldi befektetõk, és
a hazai magángazdaság egyéb körei". Figyelmen
kívül hagyja azonban, hogy a szocialista rendszer összeomlása
után jelentõsen változtak a kereslet-kínálati
viszonyok. A magyar vállalatok többé nem szállítanak
versenyt kiiktató külföldi - KGST - piacokra. Az új
szereplõk tömeges megjelenése miatt a hazai piacon is
gyakran erõs verseny alakult ki. A gazdasági visszaesés
is hozzájárult, hogy a legtöbb áru és
szolgáltatás hazai piacán megszûnt a túlkereslet.
Így azután a bármily nagy állami támogatás,
kivétel önmagában nem garantálja a vállalatok
túlélését, még kevésbé
a fejlõdését. Szalai Erzsébet mégsem
tulajdonít különösebb jelentõséget
a növekvõ piaci kényszernek és ezzel a magán
és az állami tulajdonban maradt vállalatok (és
az igazgatók) javuló alkalmazkodási képességének.
A
Ki eszi meg a tyúkot?
címû rövid publicisztikai írás tárgya
a Bokros-csomag. Szalai itt fõként a megszorító
intézkedések következményeit taglalja: „A hosszabb
távú hatások közül a legkomolyabb veszélyt
a latin-amerikanizálódás folyamatának jelentõs
felgyorsulása jelenti. A fiatalság élet- és
kibontakozási lehetõségeinek szûkítése,
az erõforrások kivonása az oktatás, az egészségügy
és kultúra szférájából, országunk
alacsony bérekre alapozott bérmunkásstátusza
felé visznek. Komprádorburzsoáziával és
egy ahhoz kapcsolódó szûk elit értelmiségi
és szakmunkásréteggel egyfelõl, kiszolgáltatott,
ugyanakkor a fogyasztói társadalom bombáitól
állandóan frusztrált tömeg-munkavállalói
osztállyal másfelõl."
Ha eltekintünk a nyeglén
odavetett lenini (hogy mást ne mondjunk) fogalomtól (Komprádor
burzsoázia: a gyarmatosító tõkésekkel
összejátszó, õket kiszolgáló hazai
tõkések. Idegen szavak és kifejezések szótára.
Akadémiai, Bp., 1989. Szerk.: Bakos Ferenc, 444. old.) és
a nagyon is különbözõ latin-amerikai fejlõdési
utak összemosásától, akkor aligha kérdéses,
hogy Szalai Erzsébet itt a magyar jövõ egyik lehetséges
változatát festette le.
De miért gondolja, hogy ennek
nagyobb az esélye, mint a többinek? Mert szerinte ez a modell
felel meg a nemzetközi pénzügyi szervezetekkel együttmûködõ
új elit érdekeinek: „Az állami, oktatási, kulturális
és egészségügyi rendszer megtámadása
akkor vált lehetségessé, amikor az elit már
képes volt függetleníteni magát eme rendszertõl
- jövedelme módot adott gyermekei külföldi vagy itthoni
magániskoláztatásához, a drága külföldi
vagy hazai magánklinikák igénybevételéhez,
téli napfényes nyaralásokhoz (és még
sorolhatnám) -, másrészt
tömeges leszakadás megállításának
erõfor-rásigénye már komolyan veszélyeztette
volna kialakult és megszilárdítani kívánt
gazdasági erõpozícióit." A megszorító
intézkedéseket fõként ez, és nem az
ország 1993-1995-ös makrogazdasági teljesítménye
magyarázza: „a gazdaság tényleges helyzete ma megítélhetetlen".
Továbbá: „A takarékossági csomag kidolgozásának
és meghirdetésének nem sok köze van az ország
kritikus pénzügyi helyzetéhez. Több mint húsz
éve ismerem a kormányzati apparátusok mûködését.
Egyik legalapvetõbb tapasztalatom az, hogy a gazdasági helyzetértékelések
nem a valóságos helyzet feltárásának
igényével, hanem a mindenkori politikai hatalom szándékának,
szája ízének megfelelõen készültek.
A politikai rendszerváltás óta ez a helyzet >>fokozódott<<."
Súlyos kijelentések
ezek. Közvetetten arra utalnak, hogy a Magyar Köztársaságban
a statisztikai stb. adatokba való betekintés jogát,
az adatszolgáltatás kötelezettségét szabályozó
új törvényeket nem tartják be (nem engedik betartani?),
a törvények végrehajtását szolgáló
új intézményi szerkezet nem mûködik, vagy
ha igen, akkor jobban függ a politikai hatalomtól, mint a kommunista
diktatúra idején. E kijelentések szerint hatalomfüggõk
a hazai és a külföldi gazdaságkutató magánintézetek
és -társaságok is.
Szalai Erzsébet okfejtése
a farkast kiáltó fiút juttatja eszünkbe. Aligha
kétséges, hogy az apparátusok sokat hazudtak és
hazudnak, de ez nem bizonyítja, hogy a Bokros-csomag elõtti
hónapokban nem mondtak igazat. Elõítéletek
helyett a fáradságos tényfeltáró makroökonómiai
vizsgálódás itt meggyõzõbb lett volna.
Az új elit teljesítménye
Egy ilyen alapos elemzés megerõsíthette
volna Szalainak a hazai elitrõl kialakított véleményét
is. Szerinte ez a társadalmi csoport igen károsan befolyásolja
a jelenlegi átalakulást: „elsõsorban az elitek önzése,
rövidlátása, mulasztásai következtében
a magyar társadalom ismét elhalasztani látszik azt
a lehetõséget, hogy a szerves, kiegyensúlyozott, ugyanakkor
a körülötte lévõ világ felé
nyitott fejlõdés útjára lépjen. A kapitalizmus
legrosszabb válfajai felé tart."
A könyvbõl nem tudjuk
meg, hogyan lehet mérni az elitek jó vagy rossz teljesítményét.
Ha a sikermutató például az erõszakmentesség,
akkor nemzetközi összehasonlításban a magyar teljesítmény
nem a legrosszabb a posztszocialista térségben. Nincs polgárháború
és szervezett emberirtás, mint volt Jugoszlávia utódállamaiban,
a Kaukázus vidékén vagy újabban Albániában,
nem volt sikertelen katonai puccs, mint Oroszországban.
Ha a sikermutató a faji vagy
osztályalapú diktatúra iránti fogékonyság,
akkor a mostani elit a magyar történelemben sem a leghitványabb.
1919-1920-ban, 1938-ban, 1944-ben, késõbb 1949-1952-ben a
vezetõ réteg, benne a kultúra és a tudomány
számos nagyja nem kevés vonzalmat mutatott a faji, etnikai,
nem sokkal késõbb pedig az osztályalapú megkülönböztetést
intézményesítõ politikai rendszerek iránt.
Napjainkban az ilyen szimpátiák jóval ritkábbak.
Az elõbb idézett állítása
szerint Szalai Erzsébet elsõsorban a lehetõségek
és a teljesítések közötti különbségben
méri az elit teljesítményét. Ezt azonban, fõként
a lehetõségek bizonytalanságai miatt, nemcsak menet
közben, de utólag is igen nehéz mérni. Gondoljunk
itt a nemzeti-konzervatív és a baloldali radikális
történészek között a magyar úri középosztály
második világháborús szereplésérõl
folyó vitára, vagy hogy békésebb vizekre evezzünk,
az örökzöld disputára arról, „ki volt nagyobb
magyar, Kossuth vagy Széchenyi", hogy „áruló volt-e
Görgey, vagy reálpolitikus"?
A besorolás nehézségei
Ám tegyük fel, hogy megtaláljuk
a mérés kielégítõ eszközét,
itt az újabb gond: kinek a teljesítményét mérjük?
Vagy másként: kikbõl áll az elit?
Az elitrõl kétféle
meghatározás van forgalomban. Az egyik a teljes vezetõ
réteget, a hatalom birtokosait sorolja ebbe a csoportba: „A hatalmi
elit olyan emberekbõl áll, akik pozíciójuk
révén képesek felülemelkedni a hétköznapi
emberek hétköznapi környezetén: abban a helyzetben
vannak, hogy döntõ súlyú elhatározásokat
hozhatnak. Annál azonban, hogy hoznak-e ilyen elhatározásokat
vagy sem, sokkal nagyobb jelentõségû az a tény,
hogy ténylegesen a kezükben tartják ezeket a kulcspozíciókat,
és ha nem cselekszenek, nem hoznak döntéseket, az gyakran
súlyosabb következményekkel jár, mint maguk a
hozott intézkedések. Ôk tartják a kezükben
a modern társadalom legfontosabb hierarchiáit, szervezeteit.
Ôk a nagyvállalatok urai. Ôk irányítják
az államapparátust, maguknak igénylik az ezzel járó
kiváltságokat. Ôk irányítják a
katonai szervezeteket. Ôk foglalják el a társadalmi
rendszer stratégiai pontjait, parancsnoki állásait,
amelyekben ma a hatalom mindenható eszközei, a gazdaság
és a presztízs összpontosulnak."
1
A másik felfogás szerint
az elit nem egyszerûen a vezetõ réteg. Bibó
István mutat rá arra, hogy „...az elitnek a feladata a társadalom
vezetése, az szinte közhely. A társadalomnak azonban
elsõsorban nem azért van elitre szüksége, hogy
legyen aki vezesse: erre akad vállalkozó akkor is, ha elit
nincs. Voltak olyan társadalmak is, amelyekben a vezetõi
kiválasztást minden különösebb rend nélkül
a legprimitívebb s a legelsõdlegesebb emberi képességek
és indulatok irányították: az lett a vezetõ,
aki valamilyen fizikai és szellemi képességével
terrorizálta vagy szuggesztiója alá tudta vonni a
közösséget, s addig maradt vezetõ, amíg
egy nála erõsebb ki nem ütötte a nyeregbõl.
Az elit feladata azonban több és szélesebb, mint a társadalom
akcióinak a vezetése. Az elit legfõbb szerepe az,
hogy az élet élésére, az emberi helyzetekben
való erkölcsi viselkedésre, s az emberi szükségletek
mélyítésére, finomítására
és gazdagítására mintákat, példákat
adjon, azaz kultúrát csináljon."
2
Egy elitcsoport - a bankárok
Szalai, követve a Bibó István
meghatározását, elsõsorban a kultúrateremtõ
vezetõ csoportokra figyel. A bankárokra, mint fontos elitcsoportra
is azért esett a választása, mert „ezen szféra
krémje egy sajátos metszetben nem más, mint a gazdasági
elit mintaadója, vagyis az elitcsoport formálódó
magatartásmintájának elsõ számú
alakítója, reprezentánsa" (45. old.). Ha hajlik is
a Bibó-féle meghatározásra, ebben a kutatásában
Szalai Erzsébet mégis Mills elvei szerint választotta
ki interjúalanyait. A felkeresett öt banknál a teljes
vezérkarral „a menedzsmentek, az igazgatóságok és
a felügyelõ bizottságok tagjaival" készültek
az interjúk. Ô sem tehet mást, mint a többi hazai
elitkutató, a vezetõ réteget tekinti elitnek.
3
Legfeljebb feltételezi, de nem bizonyítja, hogy a csoport
tagjai részt vesznek a bibói értelemben vett kultúrateremtésben.
Bibó István árnyaltabb
meghatározása ugyanis csak nagy nehézségek
árán használható az empirikus kutatásokban.
A kulturális antropológia vagy a szociográfia eszközei
talán alkalmasak arra, hogy kimutassák valakirõl vagy
egy kisebb csoportról, hogy viselkedése, életvitele
mintaadó mások számára. A tömeges szociológiai
felvétel (a kérdõív és a mélyinterjú)
azonban, amelyik elsõsorban a megkérdezett személyekrõl,
és nem a személyek közötti interakciókról,
még kevésbé az interakciók hosszú távú
hatásairól gyûjt adatokat, kevéssé alkalmas
a kulturális minták, az értékek átadásának
követésére.
A felsõ szintû bankvezetõk
körében készült hetven-öt interjú és
a pénzvilágot jól ismerõ kívülállókkal
folytatott konzultációk alapján Szalai felállítja
a banki elit alcsoportjait. A hozott attitûdök, fõként
a családi háttér alapján a bankvezérek
két csoportba tartoznak. Az elsõbe a felsõ középosztályból,
„a polgári vagy polgári értelmiségi családból",
a másodikba „fõként vidéki alsó középosztálybeli
családokból" érkeztek a bankvezérek. A két
társaság életkora is eltér. A mintába
került felsõ középosztályból származottak
negyven-, ötvenévesek, az úgynevezett „nagy generáció"
tagjai, az alsó középosztályból vagy a
munkásosztályból érkezettek viszont jó
néhány évvel idõsebbek, vagy éppen fiatalabbak
a másik csoportbelieknél.
Szalai szerint zömmel a polgári
értelmiségi világból rekrutálódik
a technokraták csoportja. Ôk azok, akik „Már a politikai
rendszerváltás elõtt megjárták a párt-
és állami bürokráciák lépcsõfokait,
pontosabban a politikai rendszerváltás idõszakára
már e bürokráciák csúcsain helyezkedtek
el, majd ezt követõen szinte rögtön a nagy kereskedelmi
bankok vezetõ pozícióiba kerültek."
A másik alcsoport a bürokratáké,
õk zömmel az alsó középosztálybeli
családi hátterûek közül kerülnek ki.
„Korábbi karrierútjuk fõ jellemzõje a hivatali
ranglétrán való lassú, lépésrõl
lépésre történõ elõrehaladás.
Egy részük a párt és az állami bürokrácia
alsó szintjein kezdte pályáját (leggyakrabban
a Magyar Nemzeti Bankban), a politikai rendszerváltás idõszakára
annak középsõ szintjére jutott, majd innen került
a nagybankok vezetõ pozícióiba. Második csoportjuk
>>pénzügyes<< karrierje a nagybankok legalsó szintjein
(gyakran a fiókokban) indult (elõtte vállalatoknál,
tanácsoknál dolgozott), majd fokozatosan, lassan érte
el a csúcsokat."
A harmadik csoportba a yuppie-k
tartoznak, „a vezetõ bankárok fiatal nemzedéke, mely
pályának kezdete egybeesett a kétszintû bankrendszer
kialakulásával". (Ez 1987-ben történt. L. M.)
Családi hátterükrõl csak annyit tudunk Szalai
egy korábbi könyvébõl, hogy „Szüleik már
nem a nómenklatúra elithez tartoztak, de még nem is
a nagy generációhoz."
4
Tudjuk róluk továbbá,
hogy még nincsenek a csúcson, merthogy ott a technokraták
vannak. Ezért hosszú és kemény menetelésre
kell felkészülniük.
Az alcsoportok összehasonlításából
arra a nem érdektelen következtetésre juthatunk, hogy
a szocializmusban csakúgy, mint a szocializmus után - legalábbis
a bankvilágban - a karriert nem, de a karrier sebességét
jelentõsen befolyásolja a családi háttér.
Szalai Erzsébet további érdekes összehasonlításokat
tesz. Kutatásai alapján állítja, hogy a technokraták
szociálisan érzéketlenebbek, mint a zömmel alsóbb
néprétegekbõl érkezett bürokraták:
„egymástól különbözõ társadalmi
rétegeket nemigen ismernek fel". Ezzel is összefügg, hogy
a technokraták inkább kedvelik a neoliberális közgazdaságtant,
és fogékonyabbak a nyugati mintájú fogyasztásra,
mint bürokrata társaik. Jobban is keresnek, ezért módjukban
áll kihúzódni a romló teljesítményû
nagy hazai szolgáltató rendszerekbõl. A technokrata
„szabadidejében, valamint gyermekeivel kapcsolatos stratégiájában
a legmagasabb életnívót valósítja meg
- évente többszöri külföldi üdülés,
a gyermekek külföldi vagy magániskoláztatása,
igen gyakran mûtárgyak gyûjtése".
A magasabb társadalmi osztályból
érkezett technokrata a politika világában is elõnyben
van a bürokrata bankvezérekkel szemben. Míg az elõbbi
régi kapcsolatait, politikai karrierje során szerzett tudását
felhasználva „mindkét világban otthonosan mozog, mindkét
terepen hatékonyan képes érvényesíteni
az érdekeit", addig még a csúcson levõ bürokraták
is „jobban rákényszerülnek a politikai elittel és
az állami bürokrácia tagjaival való jó
viszony ápolására, sõt hajlamosak a mindenkori
politikai elit kliensévé válni".
Mielõtt - engedve a szerzõ
kitûnõ és szenvedélyes stílusának,
szemléletes példáinak - kiterjesztenénk ezeket
a mindennapi tapasztalatainknak sem ellentmondó állításokat,
nem árt figyelembe venni, hogy Szalai más csoportokon még
nem ellenõrizte állításait. Sem itt, sem a
korábbi könyveiben nem vizsgálta, hogyan viselkednek,
milyen társadalmi csoportokból érkeznek a vezetõ
mérnökök, orvosprofesszorok. Tudomásom szerint
eddig nem kutatta a fõpapok, a tábornokok, a magas beosztású
rendõrtisztek, a bírói és az ügyészi
kar jeleseinek, ezeknek a C. Wright Mills és mások számára
oly fontos elitcsoportoknak a magatartását, karrierútjait
sem. Arra sem vállalkozott, hogy mások elit csoportok kutatása
során gyûjtött ismereteit az általa szerzett ismeretekkel
összehasonlítsa.
Óvatosságra int az
is, hogy a kivételekrõl nem esik szó a könyvben.
Ez összefügg azzal, hogy Szalai itt is alkalmazza kedvelt módszerét:
asszociációs készségünket megmozgató
szövegekben, történetekben vonja össze a tipikus
vagy annak tûnõ mozzanatokat. Egy jellemzõ példa:
„A bürokraták gyermek- és ifjúkorukban nem álmodtak
fényes vagy különleges képességeket igénylõ
hivatásról és nem tartoztak a rendszerformáló,
rendszeralakító elitek közé sem. Szemben a technokratákkal,
nem rendelkeznek tudományos igényû világ- és
gazdaságképpel, mindig is jól belátható
célokat tûztek maguk elé. Ugyanakkor a célokért
képesek teljes energiájuk mozgósítására,
a kemény, szívós, nem ritkán sziszifuszi munkára."
Az ilyenfajta összevonás nem ad teret a kivételnek,
nem fér bele például a paraszti családból
jött, mélyen vallásos és eközben doktriner
módon neoliberális bankvezér. (Ismerünk ilyet.)
További gondok forrása,
hogy a kutatás elsõsorban a bankárok vélekedéseit,
és nem a cselekedeteit elemzi. Nem tudjuk, miféle tranzakciókat
hajtanak végre, és így azt sem, hogy eközben
hûek maradnak-e a gazdaságról, társadalomról
vallott nézeteikhez. Ezt Szalai is érzékeli: egy megjegyzése
szerint a késõ kádári technokrácia számára
„a szabad, önszabályozó piac elvein nyugvó neoliberális
ideológiája valóban csupán ideológia.
A valóság a gazdasági hatalom növekvõ
koncentrációja, a kartellezés, a piac ellenõrzõ
szerepének korlátozása." Az értékelésnél
nem feledkezhetünk el arról, hogy Szalai alig járt és
igen veszélyes terepen dolgozik. A bankokat, bankárokat,
a pénzt mindig is övezõ titokzatosság különösen
nagy a szocializmus utáni világban. Az államilag gerjesztett
vagy éppen csillapított bankhisztériák, a botrányok,
az ismeretlen eredetû pénzek el- és feltûnésének
világában még a vélekedések összegyûjtése
sem mentes a kockázattól.
Különösen óvatosan
kell fogadnunk a szerzõ azon állítását,
hogy „A bankvilág - és a gazdasági elit - mintaadója
a technokrácia". A bankvilágon belül is akadt két
csoport, a yuppie-k és a bürokraták, akikrõl
éppen Szalai Erzsébet mutatta be, mi mindenben nem követik
a technokratákat. Arról pedig, hogy a gazdasági vezetõk
más csoportjaira hogyan hat a technokraták viselkedése,
életmódja és értékrendszere, szinte
semmit nem tudunk meg a könyvbõl.
Az értelmiség árulása
A késõ kádári
technokrácia, fõként e csoport krémje azért
is szerzõnk állandó és élénk
érdeklõdésének tárgya, mert õk
értelmiségiek is. Életük valamely szakaszán
kutatóintézetekben dolgoztak, vagy szakcikkek, könyvek
írásával jelezték, hogy az írástudók
közé sorolják magukat. Szalai résztvevõ
megfigyelõként régóta regisztrálja és
elemzi e csoport tagjainak sorsát, viszonyukat két másik
értelmiségi csoporthoz - amelyek életében,
akcióiban viszont Szalai Erzsébet bátor és
cselekvõ résztvevõ volt. Ez is magyarázza,
hogy a demokratikus ellenzék és az új reformer értelmiség
sorsa, viszonya a technokrata elithez Szalai számára nem
csupán szakmai, de életkérdés is.
Az itt közölt írásaiban
nem vesz tudomást más értelmiségi körökrõl
és irányzatokról, ezzel akaratlanul túlértékeli
e csoportok súlyát és jelentõségét.
Mint Elek István megjegyzi, „mindaz, amit õ itt a hazai kulturális
elit jellemzéséül bíráló éllel
elõad, valójában a baloldali liberális elitrõl
szól, és nyilvánvalóan nem vonatkozhat például
a kulturális elit konzervatív beállítottságú
részére. Amely attól függetlenül, hogy ebben
az esszében egy árva hang sem utal rá, természetesen
még létezik."
A három balliberális
értelmiségi csoport határainak vagy akár csak
kontúrjainak a megvonása nem könnyû feladat. A
demokratikus ellenzékbe Szalai valószínûleg
az állásukat vesztett, a kollektív akciókban
folyamatosan részt vevõ, a politikai rendõrség
által figyelt, sõt zaklatott értelmiségieket
sorolja. Az új reformer értelmiség a „döntõen
állami kutatóintézetekben foglalkoztatottakból"
áll, a késõ kádári technokrácia
pedig az állami, sõt a pártapparátus reformokra
és az ellenzéki ideológiákra fogékony
tagjaiból rekrutálódik. Ha rekonstrukciónk
sikeres, akkor azt is meg kell állapítanunk, hogy az így
képzett csoportok empirikus vizsgálata még utólag
sem egyszerû feladat. Már a nyolcvanas években is jelentõs
csoportközi mozgásokat figyelhettünk meg, miközben
igen jelentõs volt azoknak a száma, akik egyszerre több
csoportba is tartoztak. B. Tamás például vezetõ
kutató és tudós volt egy akadémiai intézetben,
s közben álnéven publikált az illegális
Beszélõben. A csoportközi áramlások 1989
után tovább erõsödtek. S. György például
elõbb kutató, majd magas állami és bankvezetõi
tisztségeket tölt be a kommunista rendszer utolsó idõszakában
és a szabad választások utáni elsõ években.
Késõbb egy magánbank vezetõje, újabban
megint a központi bank meghatározó figurája.
Mennyiben voltak ezek az elmosódó
határú csoportok a kommunista rendszerbeli elit részei?
A késõ kádári technokráciát Szalai
a vezetõ rétegen belüli verseny egyik résztvevõjének,
ellenelitnek tekinti. A politikai rendõrség által
figyelt vagy éppen üldözött peremértelmiségiekrõl
vagy a kutatóintézetek beosztottjairól viszont aligha
állíthatja, hogy a vezetõ réteg tagjai voltak.
Szalai itt visszavált Bibó István meghatározására
és a demokratikus ellenzék vagy a kutatóintézeti
értelmiségiek növekvõ informális befolyásából,
a mintaadásból eredezteti elitcsoport mivoltukat: „A késõ
kádári technokrácia a demokratikus ellenzékben
és az új reformer értelmiségben saját
ideológusait véli felfedezni."
Több helyen olvashatunk a könyvben
a késõ kádári technokrácia és
a másik két csoport látens szövetségérõl.
Ezekkel az állításokkal az a gond, hogy szövetséget
csak szervezetek, pártok stb. köthetnek, társadalmi
csoportok aligha. (Lásd a lenini, sztálini állítást
a munkás-paraszt szövetségrõl és a hozzájuk
csatlakozó haladó értelmiségrõl.) Szalai
ott is szervezeteket, zárt intézményeket lát,
ahol azok nincsenek. Laza csoportok tekintélyes tagjainak átmozgásai,
üzengetései, beszélgetései, senkire nézve
nem kötelezõ egyetértései merõben mások,
mint a szervezetek közötti megállapodások.
Szalai egy további fontos
tétele kifejtésekor ugyancsak zárt, szervezett, központilag
vezérelt csoportként írja le a demokratikus ellenzéket.
A csoport, hogy növelje a (korábban ugyancsak baloldali elkötelezettségû)
késõ kádári technokrácia feletti befolyását,
elfordult a marxizmustól, elvesztette, elfeledte szolidaritását
a munkásosztály, a társadalom elesettjei iránt:
„A társadalmi ellenelitekkel való szövetség igénye
a marxizmusnak való hátatfordítás egyik tényezõje."
A könyvben fel sem merül, hogy téves feltételezései,
hibás tételei miatt fordultak el értelmiségiek,
külön-külön, a marxizmustól.
Szalai interpretációjában
a demokratikus ellenzék már 1989 elõtt testületileg
vétkezett - mindaz, ami késõbb történt,
már csak ennek következménye. A volt ellenzéki
csoport korábbi befolyását hatalomra váltotta.
A csapat (a maffia?) tagjai fontos állami- és pártfunkciókat
töltenek be, a kulturális élet pénzforrásai
felett rendelkeznek, elosztják a pozíciókat. Az új
rendszer kiszolgálóivá válnak. Eközben
folyamatosan romlik e csoport szellemi teljesítménye is:
„A hatalom iránti vonzódás és a baloldali elkötelezettség
gyengeségének kettõs szociálkulturális
öröksége a beérkezettség állapotában
a kritikai szellem és a kreativitás jelentõs gyengülését
eredményezi. Nemcsak arról van szó, hogy hõseink
nem teszik kritika tárgyává a liberális demokráciák
alapintézményeit, és ezzel lemondanak a kiépülõben
lévõ rendszer átfogó reflexiójáról.
Magukon az alapintézményeken belüli alternatívák
keresése is elmarad."
Számos alkotó értelmiségibõl
lett propagandista vagy elvtelen pénzvadász. A türelmetlen
általánosítást mégsem tudjuk elfogadni.
A kommunista pártközpontok írócsoportokat, értelmiségi
irányzatokat képzõ és értékelõ
kultúrpolitikai határozataira emlékeztetõ sommás
állítások ugyanis nem pótolják a fontos
értelmiségiek életmûvének alapos elemzését.
Ehhez azonban fel kellene adni a csoportok viselkedésébõl
levezethetõ egyéni magatartás fikcióját,
elmélyült, szakszerû szövegelemzéseket kellene
folytatni stb.
Minden létezõ kérlelhetetlen
kritikája
Ismertetésünk elején
feltettük a kérdést, miért jó egy kötetben
újraközölni ezeket az írásokat. Az eddigiek
alapján elsõsorban azért, mert jól mutatják,
mivel foglalkozik, milyen eszközökkel dolgozik a hazai baloldali
értelmiség egyik reprezentánsa. Szalai baloldalisága,
a szegények, elesettek iránti elkötelezettsége
mindenképpen tiszteletet és figyelmet érdemel. Igyekeztünk
bemutatni azonban, hogy elhamarkodott állításait,
kiforratlan módszereit és fogalomkészletét
csak részben ellensúlyozza érzékenysége,
az új jelenségek észlelésében tapasztalható
erõs intuitív képessége.
A magántulajdonon alapuló
új rend kiépülése, a jóléti rendszerek
leépítése idõszakában aligha meglepõ,
hogy újraéled a rendszer baloldali kritikája. Az államszocializmus
bukása, a kibucok, szövetkezetek, kommunák és
más önszervezõdési formák, vagy a szociáldemokrata
jóléti modell válságának évtizedeiben
azonban, csak hosszú és fáradságos munkával
építhetõ újjá a megtépázott
baloldali tradíció. Ez nagyfokú türelmet és
beleérzést kíván minden baloldali értelmiségi
teljesítményének értékelésekor.
Miközben továbbra is
nagy érdeklõdéssel várjuk Szalai újabb
interpretációit, ismertetésünk végén
mégis egy általa is kerülendõnek ítélt
folyamatra hívjuk fel a figyelmét. A „minden létezõ
kérlelhetetlen kritikája" közben (talán éppen
a baloldali világnézet pillanatnyi állapotai miatt)
számos helyen, szándékai ellenére felértékeli
a kommunista rendszer utolsó évtizedének állapotait,
teljesítményeit: „Jelenleg kom-paratív elõnyeink
leépítése folyik. A piaci kapcsolatok túlszabályozottságát
a kontrollálatlanság és a bizonytalanság váltotta
fel. A szerzõdésrõl, a piaci alkuról tanultak
kezdik érvényüket veszteni, egyre inkább a nyers
erõ diktál. Az oktatási rendszer átfogó
reformja helyett annak lepusztítása történik."
Remélem, még emlékszünk
néhányan arra a nyers erõre is, amelyik megnyomorította
életünket.
Jegyzetek
1 * C. Wright Mills: Az uralkodó
elit. Gondolat, Bp., 1962.
8. old.
2 * Bibó István: Elit és
szociális érzék. Bibó István összegyûjtött
munkái. Sajtó alá rendezte Kemény István
és Sárközy Mátyás. Az Európai Protestáns
Magyar Szabadegyetem (Bern) kiadása, 1981. 2. kötet, 339-340.
old.
3 * Lásd például: The
Transformation of East-European Elites Research Reports 4. Budapesti Közgazdaságtudományi
Egyetem, 1996. Kiadó: Lengyel György. Szelényi Iván:
Circulation of Elites in Post-Communist Transitions. Working Paper Series
No. 3, University of Michigan, Advanced Study Center, International Insitute.
4 * Szalai Erzsébet: Útelágazás.
Hatalom és értelmiség az államszocializmus
után. Pesti Szalon, Savaria University Press, 1994. 206. old.
Észrevételeit,
megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ
címre:
buksz@c3.hu
C3 Alapítvány
c3.hu/scripta/