Szakály Ferenc hatalmas terjedelmû
monográfiája imponálóan gazdag anyagot szuverén
módon uraló, s a magyarországi reformáció
történetére vonatkozó ismereteinket lényeges
új adatokkal és meglátásokkal gazdagító
mû. Az elõszóban szerzõje bepillantást
enged a munka keletkezéstörténetébe is. Elmondja,
hogy immár negyedszázada rendre egy felejtés ellen
való könyvecskébe (memory book) írta össze
a szorosabban vett gazdaság- és társadalomtörténeti
kutató munkája során kezébe került forrásokat,
illetve adatokat. Ezeket aztán meggazdagították azok
a cédulák is, amelyekkel (megszámoltam!) 46 hazai
és külföldi történész és irodalomtörténész
kollégája ajándékozta meg. Szerencsére
van még olyan tudományterület, ahol az ilyen típusú
egymás keze alá dolgozás a természetes, és
nem az ellenkezõje, s persze az is természetes, hogy a szerzõ
az elõszóban némelyiküket szinte társszerzõjévé
emeli. Az így összegyûlt adatok rendszerezésébõl,
majd feldolgozásából olyan - részben már
korábban is közölt, de a mostani kötet számára
jelentékeny módon átdolgozott, részben elõször
itt napvilágot látott - tanulmányok keletkeztek, amelyek
mindegyike új tudományos eredményeket tartalmaz. Hosszú
lenne ezek felsorolása, ám néhány kiemelése
mégis indokolt. A korábbi megfogalmazás korrekcióját
is tartalmazó Schreiber Farkas(ok) tanulmány a hazai kutatás
által egyáltalán nem ismert adatokat közöl
Jacobus Heraclides Despota kalandos moldvai vállalkozásáról.
A Szegedi Kis István-életrajz nem csupán új
megfigyeléseket tartalmaz, hanem nagyon érdekes parasztpolgár
portrékat is kerekít. Ugyanez mondható el a Skaricza
Mátéról írottakról, amelyek a jeles
reformátor életmûvét új - egyelõre
továbbra is rejtélyes - opusszal is gazdagítják,
s ugyanakkor új részleteket tartalmaznak arról az
erõfeszítés-sorozatról, amellyel a protestánsok
Pázmány Kalauzára próbáltak válaszolni.
Szegeden élõként föltétlenül említésre
méltónak tartom, hogy sok új adalékot kapunk
a Bálint Sándor által „szegedi kirajzás"-nak
nevezett jelenségcsoportról. Nyomatékosan hangsúlyozni
kívánom: az itt csupán felvillantott eredmények
kulcsa az, hogy a szerzõ mentes az impresszionisztikus esszézésnek
hódoló hazai tudományosság - sajnos igen gyakori
- két komoly hiányosságától: a nemzetközi
eredmények egyszerre lusta és provinciális mellõzésétõl,
valamint a levéltári kutatások elhanyagolásától.
A Schreiberek portréi például éppen azért
váltak izgalmassá, mert Szakály mindazt, amit a hazai
kutatás felhalmozott, „összehozta" Maria Holban és Martin
Kriebel eredményeivel. Más esetekben pedig azáltal
vált egy személyiség vagy jelenség az eddig
sejtettnél is jóval izgalmasabbá, mert a szerzõ
új levéltári anyagot tudott szóra bírni.
E rendkívül izgalmas tanulmányok magabiztosan görgetik
magukkal az egyes témakörök (olykor elfeledett vagy kevésbé
idézett szerzõket is felölelõ) teljes szakirodalmát,
s a részleteknél szívesen elidõzõ széles
elbeszélõkedvvel sorjázzák az eseményeket.
Így bontakoznak ki a szerzõ reflexiója szerint is
olykor már-már szépírói tollra kívánkozó
történetek, amelyek elõadása persze mégis
megmarad a szorosabban vett tudományosság területén,
s Szakály idõnként megnyilatkozó finom iróniája
a legjobb értelemben vett „megspékölés" kategóriájába
tartozik.
Az ilyen típusú írásokat
keretbe foglaló két elméleti igényû tanulmányra
- Prológus: mezõváros és reformáció
(megoldási javaslatok); Epilógus - az alábbiakban
még visszatérünk, a bekeretezettek egyikérõl
- Egy hódoltsági parasztpolgár, aki beleavatkozott
a nagypolitikába. Nagymarosi, majd nagyszombati Trombitás
János, 1559-1592 - azonban a szorosabban vett szakmai érintettség
okán részletesebben is szólunk. A kötetnek ez
a legterjedelmesebb fejezete mintegy kvintesszenciáját adja
a fent jelzett erényeknek, hiszen úgy rajzolja fel az említett
Trombitás életútját, hogy mennyiségében
is tekintélyes - a fejezet függelékében részben
közölt - új levéltári anyagra támaszkodik.
Tegyük mindjárt hozzá, dús invenciót igényelt
ezeknek az újonnan talált forrásoknak a megszólaltatása,
hiszen a történésekben nem kis lyukakat hagyó
felségfolyamodványokról, peres iratokról és
vallomásokról van szó, amelyek hasznosítása
komoly intézmény- és hivataltörténeti
ismereteket igényelt. Az eredmény, a dolog természetébõl
adódóan megmaradt kiadós hézagok ellenére,
lebilincselõen izgalmas pályakép lett. Kiderült,
hogy a korábbi szakirodalomban elõkelõ nemesként
is emlegetett Trombitás személyében ugyan valóban
nemes volt, valójában azonban ahhoz a Thököly Sebestyénhez
hasonlítható, aki gyulai, majd nagyszombati polgárként
olyan anyagi tõkét vállalkozott össze magának,
amely várúrrá, majd fõrenddé tette.
Az 1560-1570-es években Nagymaroson élõ, de szerteágazó
kereskedelmi kapcsolataival Bécsig, továbbá a török
birodalom szívéig és Erdélyig is elérõ
török harmincados azonban nem lett fõúr: 1592 januárjában
Komáromban kivégezték. Ennek a pályaképnek
az oknyomozó kibontását kapjuk tehát, amelynek
során megismerkedhetünk városi közössége
gazdasági életével - a fentebb említett elbeszélõkedv
jegyében a kezdetekig visszanyúló településtörténetet
olvashatunk -, majd azt is figyelemmel kísérhetjük,
hogy Báthory István erdélyi fejedelem által
is felpanaszolt módon a hetvenes évek derekán tevékeny
szerepet vállalt a Békes Gáspár körüli
szervezkedésekben.
Igazán izgalmassá
azonban az tette õt, hogy további két területen
is invenciózus vállalkozónak bizonyult. Az egyik a
kémkedés volt, amelynek az olvasóban feszült
figyelmet kiváltó részleteit ugyancsak széles
háttéren tárja elénk Szakály. A leírtakat
úgy summázhatjuk, hogy Trombitás hosszú évtizedeken
keresztül egyszerre szolgáltatott adatokat a török
és a magyar oldalra, s vesztét az okozta, hogy a kilencvenes
évek elején Bécsben elérkezettnek látták
az idõt kiiktatására. Nem kevésbé izgalmas,
hogy Trombitás valamikor a hetvenes évek elején a
szentháromság-tagadók mozgalmához csatlakozott,
s mivel a feltárt dokumentumok ebbõl a szempontból
is beszédesek, Szakály monográfiája új
megvilágításba helyezi a hódoltsági
antitrinitarizmus kezdeteit. Nincs mód arra, hogy minden eredményét
és megfontolását méltassam, csupán jelzem,
hogy lényeges korrekciókat tud javasolni a hetvenes évek
elejének eseménytörténetére éppúgy,
mint a behatolás útjaira és módozataira. Másfelõl
- bár a feltárt dokumentumok eszmetörténeti hasznosításától
többnyire eltekint - helyenként finom stilisztikai és
dogmatikai megfigyeléseket is megfogalmaz: párhuzamot mutat
ki például Dávid Ferenc egyik mûve és
a nagymarosiak Nagyszombatba küldött panaszlevele között.
Eszmetörténeti szempontból mégis inkább
azt az elfogulatlan és gyakorlatias szemléletû józanságot
emelném ki, amely a Szentháromság-tagadók és
a törökök alfejezetet jellemzi, s amely igen meggyõzõen
cáfolja azt az elképzelést, hogy a törökök
ideológiai megfontolásokból következetesen támogatták
volna a hódoltsági antitrinitáriusokat, ezek pedig
az õ szekértolóik lettek volna. Ne feledjük,
ez a XVI. századi hitviták során a szentháromság-tagadók
ellenfelei tollán megfogalmazott elképzelés igen szívósan
tovább él napjainkig is, s egyáltalán nem megnyugtató,
hogy Bucsay Mihály német nyelvterületen elõszeretettel
forgatott egyháztörténete ezt még azzal is kiegészíti,
hogy az evangéliumot befogadó nép tartós ellenállást
tanúsított az antitrinitarizmussal szemben. Szakály
egyfelõl meggyõzõ példákat hoz arra,
hogy a törökök lényegében közömbösek
voltak alattvalóik felekezeti hovatartozását illetõen,
másfelõl érzékelteti, hogy az eszmeileg is
meglehetõsen tarka konglomerátumot jelentõ antitrinitarizmusban
sokféle elképzelés élt egymás mellett
a mohamedánok hitérõl. Úgy vélem egyébként,
hogy a kérdéskör tárgyalásánál
még a Szakályénál is finomabb distinkciókkal
kell élnünk, illetõleg várnunk kell a végleges
válasszal a XVI. századi antitrinitárius írásbeliség
teljesebb körû feltárásáig. Ennek hézagos
ismeretében is meg merem azonban kockáztatni: nem helyt-álló
a szerzõ azon megállapítása, hogy az „unitarizmus
gazdag irodalmi hagyatékából jelenlegi ismereteink
szerint teljességgel hiányoznak a törököt
megbélyegzõ toposzok" (312. old.).
E sorok írója elsõsorban
itt érez indíttatást a Szakály által
feltártak kiegészítésére, ám
most csupán egyetlen mozzanatra utal. A Trombitás környezetében
keletkezett iratok - a kifejezetten vallási jellegûek szinte
teljes pusztulása ellenére - egyértelmûen bizonyítják,
hogy a Hódoltságban nem csupán az erdélyi antitrinitarizmus
mechanikus recepciója zajlott le, hanem esetenként megfigyelhetõ
az európai eszmetörténetben sem szokványos gondolatok
alkotó felhasználása is. Ez nem utolsósorban
egy népszerû és magyar nyelvû beszédmód
kialakulásában ragadható meg, amelynek során
a prédikátorok és a laikus hitterjesztõk elõszeretettel
éltek a mindennapi életbõl merített hasonlatokkal
és metaforákkal, s úgy próbáltak beszélni
a magvas teológiai témákról, hogy mondandójuk
az egyszerû emberek számára is követhetõ
legyen. Szakály bedolgozza értekezésébe e megnyilatkozások
némelyikét, ám e laikus teologizálás
megérdemli, hogy nagyobb hangsúlyt kapjon, hiszen esetenként
izgalmasan rendhagyó és mûfajilag is nagyon nehezen
besorolható szövegeket vagy inkább szövegrészleteket
eredményez.
Hadd hívjam fel a figyelmet
ebbõl a szempontból a Függelék 6. darabjára,
Trombitás János Forgách Simon bányavidéki
és dunáninneni fõkapitányhoz 1574 májusában
Nagymarosról írott levelére. Ez a Szakály által
más szempontból bõségesen elemzett, rendkívül
kusza szöveg részletesen szól a nagymarosi harmincados
sérelmeirõl és érdemeirõl, a Julius
Salm által tõle elvett borsot éppúgy szóba
hozza, mint az ellenkémek kiiktatására tett erõfeszítéseit,
majd feltárja, hogy immár két hete erõsen töri
a fejét azon, írjon-e a címzettnek hite és
vallása felõl, amely Forgáchnak utálatos, s
emiatt „erõsen tör" mind reá, mind a vele egy valláson
lévõkre. Ezután így folytatja: „Maga bizony
az egy hatalmas Isten ellen törekedik nagyságod, mely Isten
mind zsidót, magyart, törököt és minden nemzetséget
arra teremtett és vitt, hogy azmiben õ akarja, ugyan abban
legyenek, mert az hit Isten ajándéka, azmint Kor. 9. Szent
Pál int, mert sem az akarójé, sem az futójé,
csak az könyörülõ Istené a hitadás,
Cristus urunk is azt mondja, hogy senki nem mehet õhozzája,
hanem csak az, azkit az õ szent atyja vonszony." (370. old.) Talán
azt is szimptomatikusnak tarthatjuk itt, hogy levélírónk
elvétette a bibliai helyet, hiszen a Róm. 9. 16. híres
locusáról van szó, de inkább azt hangsúlyoznám,
hogy a közismerten általában a szabad akarat kérdésérõl
folyó vitákban elõkerülõ bibliai idézet
itt egészen szokatlan kontextusba kerül, hiszen annak bizonyítására
szolgál, hogy mindenkit meg kell hagyni a maga vallásában.
Mondanom sem kell, hogy a zsidók, törökök és
magyarok ilyen hangsúllyal való felemlegetése sem
tekinthetõ szokványosnak, s ezt olvasva persze nehéz
figyelmen kívül hagyni, hogy ekkorra már részben
megíródtak Kolozsvárott Jacobus Palaeologusnak a három
nagy vallás szinkretizálására vonatkozó
elképzelései.
Befejezésül néhány
észrevételt tennék a keretezõ írásokról.
Nem kérdés-felelet viszonyban állnak ezek egymással,
hanem inkább a közbezárt tanulmányok tanulságait
is érvényesítõ gondolatmeneteket tartalmaznak
a mezõvárosok történeti szerepérõl,
az ezekben kialakult kultúra jellegérõl. Emeljük
ki mindjárt, hogy széles körû érdeklõdésre
számíthatnak már csak azért is, mert a kérdéskör
historiográfiai áttekintését is adják,
s ily módon bizonyára jól hasznosíthatók
lesznek az egyetemi oktatásban is. A szakirodalom áttekintése
során világosan körvonalazódnak a kutatás
hiányosságai: a mezõváros fogalmának
meghatározatlansága, illetve nagyon sokszínû
történeti valóságot jelölõ volta,
a XVI. századi fejlemények kutatásának viszonylagos
elhanyagoltsága, a kelet-közép-európai térségre
vonatkozó összehasonlító vizsgálatok hiánya,
a mégis megfogalmazott tipológiák egyszempontúsága.
Egyfelõl hangsúlyozza tehát, hogy kutatási
programokat és konferenciákat igényelne az összegzõ
írásokban érintett kérdéskör kibontása,
másfelõl azonban a nagyon lendületes Epilógusból
világos: a szerzõ úgy gondolja, hogy „a török
magyarországi térnyerése és a vele járó
állandó háborúskodás még annál
is többet pusztított, mint amirõl eddig tudtunk, s más
egyéb mellett eltiporta egy autochton magyar városfejlõdés
csíráit (is)". Másutt, a mezõvárosok
önszervezésre és önkormányzásra való
képességének méltatása során
ismételten megfogalmazza: „a török uralom két százada
közé szakadékként ékelõdõ
>>tizenötéves<< háború veszteségeihez
a következõkben esetleg immár egy erõsebb magyar
polgárság és egy városiasodottabb településhálózat
elpusztítását is hozzá kell írnunk".
(424. old.) Teljes egészében meg tudom érteni az izgalmas
mezõvárosi vállalkozói pályákat
felrajzoló szerzõ lelkesedését hõsei
iránt, s az újabb történeti irodalom alapján
magam is úgy gondolom, hogy a tizenötéves háború
meghatározó jelentõségû volt a Kárpát-medence
egészében lezajló történeti folyamatokra.
Arról azonban már nem vagyok meggyõzõdve, hogy
a XVI. századot a magyar vállalkozás elsõ fénykorának
kellene neveznünk. (Ôszintén szólva kissé
sérti a fülemet e meghatározás publicisztikus
hangoltsága, mint ahogy inkább publicisztikába valónak
vélem a mostani vállalkozók, gazdasági hatalmasságok
és késedelmes jogszolgáltatók címére
kiosztott oldalvágásokat is.) Mondandómnak tehát
az a lényege, hogy várjuk meg a mérlegkészítéssel
az említett, további szempontokat is érvényesítõ
kutatási programokat, ami persze nem jelenti azt, hogy ne lehetne
megfogalmazni ilyen munkahipotézist is.
Lényegében hasonló
mondható el a mezõvárosok és a reformáció
viszonyáról leírtakról. Szakály kétségtelenül
jogosan bírálja Klaniczay Tibor 1956-ban íródott
nagy összegzõ tanulmányát1 vulgarizálásra
hajlamos szemlélete miatt, azt azonban nem egészen értjük,
miért gondolja úgy, hogy „a >>miért<< kérdésére
ma sem tudunk árnyaltabb és megnyugtatóbb választ
adni, mint jó száz évvel ezelõtt Friedrich
Engels és háromnegyed százada Max Weber" (30-31. old.).
Hagyjuk most figyelmen kívül, hogy az említett Klaniczay-tanulmány
leegyszerûsítõ szemlélete ellenére jelentékeny
módon oldotta az engelsi tipológia mechanikus hazai használatát,
hiszen fontosabb annak hangsúlyozása, hogy az említett
két gondolkodó nem egészen azonos módon vélekedett
a vallási szféra autonómiájáról.
Ennél is fontosabb azonban azt megemlítenünk, hogy az
utóbbi csaknem száz esztendõ konkrét történeti
kutatásai teljesen kihúzták a talajt elképzeléseik
alól, s ma már nem lehetséges az õ nagy léptékû
elméleteik szerint elképzelnünk a reformáció
európai útját és történelmi szerepét.
Reformáció és mezõváros egymásra
találását kutatva Szakály tehát akkor
jár legközelebb a modern kutatási trendekhez, amikor
a konkrét körülmények vagy a protestáns
prédikátor személyiségjegyeinek fontosságáról
beszél, vagy amikor arról ír, hogy szellemi folyamatokat
és spirituális megnyilvánulásokat lehetetlen
közvetlenül lebilincselnünk a gazdasági mozgásokhoz.
Mindez természetesen nem jelenti, hogy ne volna lehetõség
különféle régiók és fejlõdési
tendenciák összehasonlító vizsgálatára.
Erre nagyon is szükség van, hiszen ilyen vizsgálatok
elvégzése után lehet majd megfogalmazni, mit is jelent
az, amikor monográfiánk szerzõje azt írja,
„hogy a magyar vállalkozás fénykorának, ha
nem is legnagyobb, de mindenképpen legmaradandóbb >>vállalkozása<<
a reformáció különbözõ irányzatainak
befogadása volt". (421- 422. old.) o
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu