Egy sor briliáns portré
kereskedõkrõl, prédikátorokról, katonákról,
kalandorokról s elmosódottabb kép a tevékenységük
székhelyéül szolgáló városokról.
A részben már korábban megjelentetett és átdolgozott,
részben e kötetben elõször publikált tanulmányok
hõsei többnyire nem mindennapi személyiségek,
egyéniségük, életpályájuk merõben
elüt attól a képtõl, amely az „elmaradott", a
nyugat-európai fejlõdéstõl „elkanyarodott"
XVI. századi Magyarország polgárairól és
kereskedõirõl, s különösképpen a csak
fenntartásokkal városnak elfogadott oppidumok gazdasági
szereplõirõl a köztudatban él. Kereskedelmi kapcsolataik
a feltételezettnél szerteágazóbbaknak bizonyulnak,
gazdasági tevékenységük a véltnél
sokkal rugalmasabbnak és jelentõsebbnek mutatkozik. Pályájuk
azt bizonyítja, hogy nem voltak õk a szabad királyi
városok elismertebb kereskedõinek „szegény rokonai",
faktorai, közvetítõi: vagyonuk, befolyásuk, politikai
ambícióik, mobilitásuk, alkalmazkodóképességük
e kiemelkedõ figurákat elõbbiek egyenrangú
társává tette. Szakály hõsei kétségtelenül
nem hasonlítanak a hajdani várostörténetírás
idilli színekben megfestett méltóságteljes,
tisztességes patrícius kereskedõire. Kémkedés
és politikai pálfordulások (amelyek jó helyzetfelismerésüket,
tágabb politikai horizontjukat bizonyítják), vesztegetés,
erõszak, az ellenfelekkel szembeni gátlástalanság,
siker és néha tragikus bukás jellemzi pályájukat.
Némelyüket akár kalandornak is tarthatnánk, de
hát e korban a kalandorság Európa-szerte összekapcsolódott
a nagyobb volumenû kereskedéssel, például a
kalózkodás sem tekinthetõ a vagyonszerzés és
társadalmi emelkedés sokkal finomabb módszerének,
mint a kémkedés vagy hírhordozás.
Kivételes személyek,
különleges életpályát befutó figurák
Szakály hõsei? Kétségtelen, hogy a mezõvárosi/városi
társadalom kiemelkedõ teljesítményt felmutató
alakjai õk, de nem egyedülálló példák:
Szakály Ferenc e kötetben nem szereplõ tanulmányainak,
továbbá Gecsényi Lajos és mások írásainak
fényében a XVI. századi kereskedelem és ezen
belül a mezõvárosi kereskedõk tevékenysége
a korábban véltnél sokrétûbbnek és
jelentõsebbnek mutatkozik. Ma még nehezen dönthetõ
el, hogy a kötet szereplõirõl kiemelkedõ kereskedelmi
és politikai jelentõségük, kalandorságuk
vagy ellentmondásos személyiségük miatt maradt
fönn jellemüket, életútjukat sokkal részletesebben
felvillantó adat, vagy a további kutatás még
újabb hasonló formátumú személyiségek
pályáját fogja feltárni. Az azonban kétségtelen,
hogy a kötet szereplõi valóban a korabeli kereskedõk
élvonalához tartoztak.
Az adatok fent említett bõsége
természetesen csak viszonylagos. Szakálynak számos
esetben utalásokból, különbözõ forrásokból
származó szórványadatokból kellett hõseinek
életútját felvázolnia. A rész-adatok
invenciózus egységbe foglalása, a sokszor bizonytalan
adatokból rekonstruált családfák azért
oly meggyõzõek, mert minden, olykor merésznek tûnõ
összekapcsolást, következtetést a kételyek,
a lehetséges alternatívák felsorolásával
bástyáz körül: a hipotézis, a bizonyítékok
és ellenérvek alapján az olvasó dönthet
arról, elfogadja-e vagy sem a szerzõ érvelését.
Az azonosítások, a kapcsolatok láncolata a legtöbb
esetben kellõen bizonyítottnak tûnik, de akad olyan
is, amely kételyt ébreszt. Így például
a két Schreiber Farkas apa-fiú kapcsolata nincs kellõen
bizonyítva, és nem meggyõzõ Bodonyi Mihály
kecskeméti polgár szegedi eredetének csupán
azon az alapon való feltételezése, hogy volt szegedi
polgárokkal azonos utcában írták össze
(198. old.). Endericusnak Szegedi Mártonnal való - igaz,
csupán feltételezett - azonosítása pedig könnyen
már a fantázia és a spekuláció világába
vezethet (110. old.).
Szakály rendkívül
szétszórt adatanyagra támaszkodik: kritikusan használja
fel a szakirodalom megállapításait, kiaknázza
azok részadatait és mellékes utalásait, nem
beszélve az általa feltárt és feldolgozott
bõséges forrásanyagról. E hatalmas adatanyagot
mesterien kezeli, nemcsak hõsei életútjáról,
de sok esetben jellemérõl is életszerû képest
fes. S bár gyakorta szûkebb tárgyától
elkalandozva a téma szempontjából irreleváns
részleteknél és személyeknél is elidõzik
- nyilván sajnálta elhagyni a felfedezett és leleményesen
összerakott adalékokat -, leírásai lebilincselõen
érdekesek és színesek, néhol - mint például
Trombitás János sorsának leírásánál
- krimiszerûen érdekfeszítõek.
A kötetben közölt
tanulmányok különbözõ idõpontokban
születtek, szereplõik tevékenységét a
szerzõ különbözõ aspektusból közelítette
meg. Igaz, hogy hõsei mindegyikének volt valami köze
a reformációhoz, hiszen a szerzõ célkitûzése,
hogy olyan személyek életútját rekonstruálja,
akik a szokványos egyháztámogatásnál
többet tettek az egyház és az iskola életében
(31. old.). De a tanulmányokat olvasva azt is mondhatnánk,
hõseit az kötötte össze, hogy kereskedtek (Szegedi
Kis István és Skaricza Máté kivételével,
bár az õ életrajzukban is nem kis szerep jut a kereskedõknek),
s hogy többnyire mezõvárosi származású
vagy ideig-óráig oppidumokban tevékenykedõ
személyek voltak. Sorsukat a török hódítás
térítette el korábbi útjáról,
és késztette új, fokozott erõfeszítésekre.
Pályájuk ezért szolgál általános
tanulságokkal.
A portrék ugyanis nemcsak
egyes életutakat mutatnak be, hanem egyben a kort is, amelynek szövevényes
rendszerében a helyi kereteken túlmenõ kereskedelem
és kapcsolatrendszer csak a felvázolt utakon keresztül
volt kiépíthetõ. Amelynek zûrzavaros viszonyai
között a politikai hatalom számára a kereskedõ
mint hadiszállító és mint hírforrás
egyformán fontos volt (néha az utóbbi tevékenység
talán még többet nyomott a latba). De fontos volt a
civil lakosságnak is mint terményei felvásárolója,
mint szükségleti és luxuscikkek szállítója,
mint utazásai s fõleg kapcsolatrendszere révén
a sokszor áttekinthetetlen hadi és egyéb viszonyok
ismerõje. Ezért tudtak döntõ befolyást
gyakorolni a székhelyükül szolgáló települések
politikai fordulataira és felekezetváltásaira. Ôk
az új hírek és új tanok közvetítõi,
az új felekezetek mecénásai, akik inkább vagyonuknak,
tekintélyüknek, összeköttetéseiknek, és
nem annyira jámborságuknak és hitüknek köszönhetõen
válnak a reformáció mezõvárosi pozícióinak
kialakítóivá.
A tanulmányok füzére
tehát önmagában is új megvilágításba
helyezi a mezõvárosok, a mezõvárosi polgárok
szerepét az ország gazdasági és politikai életében,
másképpen láttatják (a valóban városi
szerepkört betöltõ) oppidum és a szabad királyi
város viszonyrendszerét, amely, mint éppen a tanulmányokból
kiderül, korántsem egyszerûsíthetõ le a
mezõvárosok alárendelt szerepére, a városi
hierarchiában egyértelmûen alacsonyabb rangú
helyezésre. Az elmenekült szegedieknek és más
mezõvárosok lakóinak Kassa és Nagyszombat leggazdagabbjai,
sõt városvezetõi közé kerülése
bámulatosan rövid idõ alatt nem lehetett csupán
vagyoni helyzetük vagy korábbi kereskedelmi kapcsolataik függvénye.
Ez legfeljebb zökkenõmentes befogadásukat könnyíthette
volna meg: az elért pozíció azt mutatja, hogy a jelentõsebb
mezõvárosok kiemelkedõ polgárai egyenrangú
és e városok vezetõ kereskedõivel azonos szintû
tevékenységet folytató polgárként vívták
ki maguknak ezt a helyet. A kapcsolat tehát már korábban
sem lehetett egyszerû fölé- és alárendeltségi
viszony. A legjelentõsebb mezõvárosi kereskedõk
e szerepe azonban csupán jelzésértékû
a mezõvárosoknak a városi hierarchiában elfoglalt
helyének meghatározásához.
A kötetben közreadott
tanulmányok meggyõzõen bizonyítják azt
a ma már többé-kevésbé általánosan
elismert tényt, hogy a mezõvárosok egy része
kétségtelenül városi szerepkört töltött
be, s ha ez Szeged kivételével a vizsgált korszakban
nem nyert is jogi elismerést, ezek valóságos városok
voltak. Várossá emelkedésüket nem az ország
részekre szakadása vagy a hódoltság viszonyai
segítették elõ, gyökerei távolabbra nyúlnak,
mint ahogy a szerzõ is leszögezi, „...a XVI. században
megfelelõ középkorvégi elõzmények
nékül kevés oppidumnak sikerülhetett kiemelkednie"
(20. old.). Az azonban kétségtelen, hogy a hódoltsági
viszonyok természetszerûen bizonyos átrendezõdést
hoztak létre a városhálózatban és városhierarchiában,
amely egyaránt érintette a szabad királyi városokat
és oppidumokat. Ilyen átrendezõdés jellemezte
a korabeli európai városhálózatot is, régi
hagyományokkal rendelkezõ városok hanyatlottak le,
s nagyon sok kisváros süllyedt jelentéktelen településsé,
faluvá.
Magyarországon ez az átrendezõdés
talán drasztikusabb formákat öltött: a hódoltság,
a háborús körülmények módosították
a tradicionális kereskedelmi utakat, új csomópontokat
hoztak létre, amelyek fellendülése lehetett rövid
életû, de megalapozhatta jelentõs szerepüket a
késõbbi évszázadokban is. A kedvezõ
közlekedési adottságok mellett a stratégiai helyzet
is meghatározó tényezõvé válhatott,
mint például a korábban (és e korban is) lényegében
jelentéktelen Nagymaros esetében, amelyet ez emelt a kereskedelmi
forgalom színhelyévé, egy nagy formátumú
kereskedõcég székhelyévé. „Tündöklése"
azonban rövid életû volt. Mint ahogy számos más
város leírása tanúskodik a fellendülés
és hanyatlás egymást követõ periódusairól,
sõt egymás közötti rivalizálásról.
Sajnálatos, hogy a szerzõ ezt a tanulmányokból
kirajzolódó átrendezõdést a záró
fejezetben nem elemezte alaposabban, annál is inkább, mert
a mezõvárosi kutatásokról áttekintést
nyújtó bevezetõ fejezetben részletesen foglalkozott
a mezõvárosok rangsorolásával.
Tulajdonképpen épp
ehhez a problémához kapcsolódnak további kritikai
észrevételeim: azokhoz a kérdéskörökhöz,
ahol a közölt tanulmányok nincsenek igazán összhangban
a bevezetõ és az összegzõ fejezettel (a prológussal
és az epilógussal).
A prológus elsõ, az
oppidum fogalmával, történet-írói megítélésével
foglalkozó része valóban szerves alkotóeleme
a kötetnek, megállapításaival teljesen egyetértek.
Talán túl sok teret szentel a hierarchia kérdéseinek,
de mivel a városok rangsorolása elsõsorban az egyetemen
végzettek, a papi, lelkészi, szerzetesi hivatást betöltõk
számán alapul, inkább a mezõváros és
a reformáció kapcsolatának kérdésköre,
mint a valóságos sorrend szempontjából fontos.
Ez utóbbi kérdés azonban valójában nem
is kapcsolódik a tanulmányok problematikájához,
hiszen inkább a mezõvárosi kereskedõk tevékenységének
fontossága, mint a székhelyükül szolgáló
oppidumok jelentõsége volt a kiválasztás alapvetõ
szempontja. Így kerültek egymás mellé valóban
fontos városok, külkereskedelmi központok, valamint olyan
jelentéktelenebb települések, amelyek a forgalomnak
inkább csak a színhelyei voltak, mintsem irányítói.
A rangsor kérdésének
inkább az epilógusban megfogalmazott következtetések
szempontjából van jelentõsége, mintegy elõkészíti
a szerzõnek „a magyar városiasodásban készülõdõ
súlypont-áthelyezõdésrõl" szóló
megállapítását (414. old.). (Az a benyomásom,
hogy az epilógus inkább a prológus szerves folytatásának,
mint a tanulmányokból adódó legfontosabb következtetések
alaposabb összegzésének tekinthetõ.)
Ami e „súlypont-eltolódás"
kérdését illeti, ez összefügg azzal a fentebb
megfogalmazott hiányérzetemmel, hogy a szerzõ nem
szentel elég figyelmet a városi hierarchia, a városhálózat
kora újkori átrendezõdésének. A súlyponteltolódás
természetesen jelentheti ezt is, de inkább az „igazi" városok
és mezõvárosok súlyában, fontosságában
kezdõdõ eltolódásként értelmezhetõ.
Ezt látszik alátámasztani a gondolatmenet folytatása
is: „elképzelhetõ-e, hogy a török magyarországi
térnyerése [...] eltiporta egy autochton magyar városfejlõdés
csíráit (is)?" (414. old.) Ez a fajta súlyponteltolódás
azonban nem a XVI. században, hanem még a török
hódítás elõtt megkezdõdött, mint
ezt Szûcs Jenõ meggyõzõen bizonyította,
s magam is tanúsítani próbáltam. De maga Szakály
Ferenc is hangsúlyozta a középkori elõzmények
fontosságát. Érthetetlen tehát a gondolatmenet,
miszerint a török hódítás eltiporta volna
egy autochton magyar városfejlõdés csíráit.
Több évszázados városi(as) múlttal rendelkezõ
települések mennyiben tekinthetõk csíráknak,
arról nem is beszélve, hogy az autochton magyar városfejlõdésnek
a hódoltsági (alföldi) mezõvárosokra korlátozása
mintha Erdei vitatható és vitatott, talán már
meg is haladott gondolatát visszhangozná. Amennyiben az oppidumok
egy része (töredéke) funkciójuk alapján
városnak tekinthetõ - és ezt a szerzõ is elismeri
-, nincs értelme súlyponteltolódásról
beszélni, csak a városi hierarchia, a városhálózat
átrendezõdésérõl lehet szó. Különösen
akkor, amikor a szerzõ a jogi különbséget nem tartja
vízválasztónak, hiszen a városi rangra emelt
Szegedet jellege alapján fenntartás nélkül a
mezõvárosok körébe sorolta. Mindezek fényében
az sem érthetõ, miért ír - például
a 416. oldalon - „igazi városokról". Ha a szabad (királyi)
és a földesúri várost állítaná
egymással szembe, akkor a városok két, közjogilag
különbözõ csoportját különböztetné
meg, teljes joggal. Az igazi városterminusból viszont következik,
hogy az általa vizsgált oppidumok nem voltak igazi városok.
De akkor miért adta kötetének a Tanulmányok a
korai magyar polgárosodás kérdéséhez
alcímet?
Végezetül nyitott kérdés
marad: valóban eltipor-ta-e a hódítás vagy
a tizenötéves háború az autochton magyar városfejlõdés
csíráit? Valóban csökevénnyé vált-e
a XVI. századi oppidum, igaz-e, hogy a XVIII. században a
mezõváros „...alig több nagy, némileg több
joggal, differenciáltabb kereskedelemmel és kézmûvességgel
rendelkezõ falunál..." (426. old.)? A tények ennek
ellentmondanak: itt csak a városi rangra emelt mezõvárosokra,
a középkori eredetû, a hódoltság idején
lehanyatló, majd újra benépesülõ és
felemelkedõ, valóságos városi szerepkört
betöltõ földesúri városokra utalnék.
Nem is beszélve arról, hogy a napóleoni háborúktól
kezdve a terménykereskedelem vált évtizedekre az egyik
legfontosabb városfejlesztõ tényezõvé
a királyi városokban és földesúri városokban
egyaránt.
Szükséges lett volna
a vállalkozó meghatározott tartalmú fogalmának
pontosabb körülírása, illetve a vizsgált
korszaknak megfelelõ megszorításokkal való
alkalmazása. Hõseirõl írván a szerzõ
megállapítja, pályájuk azt tanúsítja:
„...a magyar társadalom valamennyi meghatározó szektoráról
[?] bizonyítható, hogy voltak szenvedélyesen üzletelõ
- újabb keletû kifejezéssel élve: vállalkozó
- tagjai. Ilyen értelemben a XVI. századot alighanem a magyar
vállalkozás elsõ fénykorának minõsíthetjük..."
(417. old.) Vállalkozás és üzletelés nem
szinonima, a vállalkozó újabb keletû fogalma
más, tágabb tartalmat takar, mint ami a kötet hõseirõl
elmondható. Igaz, kockázatot vállaltak, s kalkuláltak
is, ismerték a piaci viszonyokat - de ezekkel a tulajdonságokkal
rendelkeztek a hódoltság elõtti elõdeik is.
Inkább üzleteltek, néha kalandor módra, mert
erre kényszerítették õket a körülmények,
amelyekhez valóban rugalmasan alkalmazkodtak. De éppen e
körülmények nem kedveztek egy valódi vállalkozóréteg
kialakulásának.
Persze lehet modern fogalmakat régmúlt
idõkre is alkalmazni, de ez csak pontosabb definícióval,
óvatosabb körülírással tehetõ meg,
kimutatva a ma elfogadott kritériumoktól eltérõ
tartalmukat.
A bevezetõ és összegzõ
fejezet számos fontos további kutatási célt
tûz ki, többek között annak vizsgálatát,
hogy történt-e valami minõségi változás
a XVI. században az „igazi" városok kereskedõinek
mûködésében. Hozott-e mentalitásváltozást
a lakosság kicserélõdése ezeken a településeken.
A kutatási célt a magam részérõl nem
szûkíteném le csupán a kereskedõkre,
hanem kiterjeszteném e városok más társadalmi
csoportjaira is.
Amit a további feladatok
kitûzésébõl a legjobban hiányolok, Szakály
hõsei több városhoz kötõdésének,
„kettõs polgárságának" alaposabb vizsgálata.
Úgy vélem, itt nem csak kereskedelmi kapcsolatokról,
hitelügyletekrõl van szó, nem a nagy cégek szokványos
faktorkapcsolatairól, s nem is csupán a családi vállalkozások
több telephelyen való eloszlásáról és
együttmûködésérõl. Még csak
nem is egyszerûen az esetleg szükségessé váló
menekülés elõkészítésérõl,
hanem a hódoltság körülményei által
meghatározott sajátos kereskedési formáról.
Ami kétségtelenül sajátos színezetet kellett
hogy adjon a középkori, kora újkori polgár közismert
lokálpatrióta mentalitásának, partikularizmusának.
Meglepõ, hogy a szerzõ
milyen kevés figyelmet szentel a polgárosodás/polgárság
problémakör oly fontos toposzának, mint a meggazdagodó
kereskedõk nemességbe emelkedése. Hõsei csaknem
mind nemesített személyek, s e társadalmi emelkedésük
szemmel láthatóan kereskedelmi tevékenységük,
vagyonuk, presztízsük emeltyûje, nem pedig kiszakadás
a polgári foglalkozásból, a polgári körbõl.
Ez pedig azt tanúsítja, hogy a polgárok nemesítése
a vizsgált korban nem értékelhetõ egyszerûen
a polgárság refeudalizációjaként (ahogy
- véleményem szerint - a késõbbi korszakban
sem). Errõl azonban nemigen esik szó, legfeljebb olyan kontextusban,
hogy a köznemesség általában nem különösen
érdeklõdött a kereskedelem iránt.
Kritikai észrevételeim
elsõsorban az utószó néhány megállapítását
illették, pontosabban az összegzõ zárófejezet
elnagyoltságát rovom fel a szerzõnek. A tanulmányoknak
a mezõvárosok szerepérõl kirajzolódó
képét, valamint - a bíráltak kivételével
- a szerzõnek erre vonatkozó összegzõ megállapításait
viszont sok tekintetben újszerûnek tartom. Szakály
az eddigi ismereteket új, meggyõzõ adatokkal és
szempontokkal finomította. Mint várostörténész
nem érzem magam illetékesnek annak megítélésére,
mi újat nyújtott a reformáció történetéhez,
az azonban kétségtelen, hogy a XVI. századi városok,
mezõvárosok és mezõvárosi kereskedõk
szerepét teljesen új megvilágításba
helyezte, a korabeli polgárok arculatát a korábbi
munkáknál sokkal árnyaltabban, életszerûbben
ábrázolta. Mindez önmagában is elegendõ
lenne ahhoz, hogy a kötetet a magyar várostörténet-írás
fontos, maradandó értékeként könyveljem
el. A szerzõ világos stílusa, helyenként kimondottan
érdekfeszítõ elõadásmódja a könyvet
a szélesebb olvasóközönség számára
is élvezetes történelmi olvasmánnyá emeli,
olyanná, amellyel a történészek csak ritkán
ajándékozzák meg nem szakmabéli olvasóikat.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu