9. Nemzeti Bank
Antal László
Természetesnek tartom,
hogy az egykori 12 pont ma is eleven, de azt is, hogy a kor követelményeinek
megfelelôen újrafogalmazandó. A jegybankkal kapcsolatos
kívánságaink azonban nemcsak modernizálódtak,
de gyökeresen átalakultak. Átalakulnak holnap is, amikor
reményeink szerint csatlakozni fogunk az európai nemzetek
azon közösségéhez, amely most nem kényszerbôl,
hanem önkéntesen és önérdekbôl mondott
le az önálló pénzrôl. A sors iróniája,
hogy épp akkor, amikor Európa keleti felén hosszú
idô után megvalósul az annyira áhított
nemzeti szuverenitás, legalábbis ami a gazdaságpolitikát
és ennek részeként a monetáris politikát
illeti, már le is kerül a napirendrôl.
De visszatérve a
történet elejére, 1826-ban állították
fel az Osztrák Nemzeti Bankot, amely jó ideig Magyarországon
is ellátta a jegybanki funkciókat. Mûködését
magyar részrôl erôs ellenszenv és az önálló
magyar jegybank mind hangosabb követelése kísérte.
Ennek ellenére az udvar 1841-ben újabb 25 évre meghosszabbította
az osztrák jegybank magyarországi privilégiumát.
Mindenesetre a függetlenedési törekvések kifejezôjeként
létrejött a Pesti Magyar Kereskedelmi Bank, amely az osztrák
jegybank privilégiumát érintetlenül hagyva korlátozottan
jegybankszerû funkciót is betöltött. Ez a bank lett
késôbb a forradalom alatt az ország jegybankja. Ebben
az idôszakban az önálló jegybank követelése
mint a szuverén nemzeti politika elidegeníthetetlen intézménye
jelentkezett. Ennek elemi feltétele volt az önálló
bankjegykibocsátás, ami azután meg is valósult,
ha nem is teljes sikerrel. Ez a jegybank a kormány házibankja,
fô feladata késôbb a függetlenségi harc
finanszírozása lett.
A független jegybank
1924-ben alakult meg, vagyis nem függetlenségi harc, hanem
vesztes háború és súlyos infláció
nyomán. Napirenden éppen a stabilizáció volt.
Megváltozott a viták hangsúlya is. 1924-ben például
Bethlen István miniszterelnök kifogásolta a frissen
született jegybank vezetése által fenntartott magas
kamatlábakat, de törekvése legalábbis átmenetileg
megbukott a jegybanki vezetés ellenállásán.
Ez és a hasonló konfliktusok már elôrevetítették
azt, ami késôbb be is következett: a jegybanki függetlenségrôl
folytatott viták már jó ideje a kormánytól
való függetlenedésrôl, a jegybanknak errôl
a sajátos ellensúlyszerepérôl szóltak,
és szólnak ma is.
A pénz, ellentétben
a szóba hozott múltbeli epizódokkal, ma már
sehol a világon nem bír önálló értékkel.
Ilyenkor a pénz szilárdságának egyetlen biztosítéka
lehet, mégpedig a pénzkibocsátást és
a kereskedelmi bankok mûködését ellenôrzô
jegybank mértéktartása. Erre a mértéktartásra
különösen nagy szükség van, mert a politikai
ciklushoz erôsen kötôdô, alig többséggel
rendelkezô kormányok pénzköltési hajlama
megnövekszik. Ezért fontos, hogy a jegybank ne hitelezze a
költségvetést, és ne is vállaljon át
tôle feladatokat. Ehhez erôs, intézményesen és
a vezetôk személyében is a kormányzattól
független, szakmailag magas szinten álló, és
mindezek alapján magas presztízsû jegybankra van szükség.
Elégségesek-e
ehhez a törvényi garanciák? Sajnos nem biztos. Még
ott sem, ahol stabil, kiforrott jogrendszerrôl beszélhetünk.
Egyes kormányok igyekeznek és olykor sikerül is nekik
nyomást gyakorolni a jegybankra és vezetôire még
akkor is, ha erre formálisan nincs joguk és eszközük.
Különösen a demokratikus tradíciókkal nem
rendelkezô országok autokratizmusra hajlamos kormányai
élnek ezzel a lehetôséggel, néha egyenesen öncélúan,
nem visszariadva kicsinyes eszközök bevetésétôl
sem. Ez alól Magyarország sem kivétel. A biztosítékot
a törvényeken és a jegybanki tevékenység
transzparenciáján túl a vezetôk hitelessége,
erôs, autonóm személyisége teremtheti meg, továbbá
a 12 pont többi demokratikus berendezkedést megvalósítani
hivatott kívánságának teljesülése.
Ezen túl még
egy biztosíték lehetséges. Ma már a magyar
pénzpolitika sem függetlenedhet sem a globalizálódó
világban uralkodó tendenciáktól, sem az uniós
normáktól, mert erre a nemzetközi tôke robbanásszerû
menekülése lehet a válasz. Ha pedig nem sikerül
keresztülvinni az infláció leszorítását
még akár némi növekedési áldozat
árán is, akkor a távolba kerül az Unióba
való bejutásunk idôpontja. Ezzel a jegybank szerepe
szempontjából megint új történet kezdôdik,
sôt kezdôdött. A monetáris politika szempontjából
biztosan, de a gazdaság számos más területén
is a nemzeti szuverenitástól búcsút kell mondanunk,
hogy egy nagyobb közösség tagjaként megôrizzük
versenyképességünket. A jegybank tehát tovább
távolodik a kormánytól, egyenesen az Európai
Központi Bank székhelyére, Frankfurtba. Noha én
is ennek az ellenkezôjét tettem, a jegybankról nem
a régmúltba visszamerengve, hanem elôretekintve kell
gondolkodni, hogy ezt a „ne vigy minket a kísértésbe”
funkcióját igazán sikeresen betölthesse.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu