Nagy
Bálint
Az mi?
Lázár
Antal és Reimholz Péter mûve a Hungária körúton
„Egy épületnek
érzékeltetnie kell, mi mozgatta meg korát!”
Jean Nouvel
A homo sapiens a barlang használatbavételével
fejlôdése szempontjából döntô lépést
tett. A barlang fix pont a természeti környezetben, általa
a környezô térség meghatározhatóvá
válik. A szilárd barlang védelmet jelent a természeti
környezetbôl származó veszélyek ellen,
és ez a biztonság a személyiség kialakulását
alapvetôen befolyásolja. A belsô, üres tér
lehetôvé teszi az absztrakt gondolkodás, az elvont
ideák kialakulását. Kialakul az üres és
a határolt, a jobb-bal, az elöl-hátul és az idô
fogalma, az irányok, a távolság, az évszakok
meghatározása. „Az olyan sajátos ideális mértani
fogalmak, mint az egyenes vonal, a természeti környezetben
nem alakulhattak ki.” A készen talált barlang az építészet
ôsformája. Egyszer és mindenkorra meghatározta
a kint és bent fogalmát. A barlang a természeti környezettel
szemben transzcendens, sok esetben szakrális világ.
A körülhatárolt
irtás a mûvi építészet kezdete, kísérleti
terepe. Az irtás tudatos, ember által kialakított
tér. „Az irtás abban különbözik a barlangtól,
hogy benne az üresség mint célkitûzés szerepel,
és így az irtás üressége közelebb
áll az abszolút ürességhez, a térhez,
mint a barlangé.” Az elkerített irtás (templum, temenosz)
kívül van a természeti világon, fokozott mértékben
transzcendens világ.
A kerített irtás
közepén megépített selter, kunyhó, a barlanggal
egyenértékû tér. A barlang és a selter
belsô tere üres és belül van. A kerítésen
kívül maradó tér, a természeti környezet
(növények, állatok, állandóan változó
fény, hômérséklet, zaj), zsúfolt és
kívül van. (Az idézetek helye, ahol mindezekrôl
részletesen olvashatnak: Mezei Árpád: Építészelméleti
könyvecske, N&N, Budapest, 1996.)
De hol van a selter és
a kerítés közötti tér? Ez a tér is
transzcendens-e, mint a barlang és az irtás? Megáltozik-e
az irtás transzcendens tulajdonsága, ha egy selter épül
a közepére?
Véleményem
szerint a tér ezen részének elválaszthatatlan
jellemzôje a kint és bent közötti átmenet,
a köztes lét. A tér ezen része sem nem természeti,
sem nem transzcendens. A köztes térrel – az írás
további részében megmaradok ennél a megfogalmazásnál
– kiegészült a kint és bent párosa, befejezôdött
az alapvetô építészeti terek kialakulása.
Ami azóta történt, minden sokszínûsége,
a variációk végtelen száma, a bekövetkezett
változások ellenére, nem változtatott ezen
a hármas egységen.
Milyen változások
történtek? A belsô tér és az azt határoló
kétfelületû sík egyre inkább a racionalitás
irányába mozdul el, az építészet optimalizál.
Célja a belsô tér maximalizálása és
a tömeg minimalizálása.
Az irtást körülvevô
kerítés sokszor töredékes, hiányos, a
térfal jelzésszerû megfogalmazása gyakori. Itt
a legnagyobb változás azonban az, hogy – a kerítés
és ezen belül a köztes tér – nem csak természeti
környezettôl, hanem épített, városi szövettôl
választ el. Az a meglátásom, hogy az elôbbi
változások úgy hatottak, hogy felerôsítették
és kizárólagossá tették a köztes
tér transzcendens jellegét.
Az építészet
története az építészetet a tér
és a tömeg mûvészeteként vizsgálja.
Szentkirályi Zoltán az építészeti korok
jellemzôit nem stílusukkal, hanem térformáikkal
határozza meg. „A tömegnek szükségszerûen
vele járó tere van, ugyanúgy, ahogy a vele ellentétes
üres térnek is sajátos tulajdonságai vannak.”
A továbbiakban megkísérlem
felvázolni a köztes terek néhány jellemzôjét
és – a teljesség igénye nélkül – a lehetséges
variációkat.
A köztes tér
kizárólag a térfejlôdés, a kint és
bent közötti kapcsolattartás szempontjából
vizsgálandó. A funkció nem elválaszthatatlan
jellemzôje a köztes térnek. Egyik példa a görög
templom (i. e. VII–VI. sz.) egyik alaptípusa. A kettôs, bôvített
alaprajzi elrendezésû templomoknál a naosz bejárati
oldalán kialakított tornác (pronaosz) és a
hátsó tornác (opiszthodomosz) teljesen azonos építészeti
kialakítással, de eltérô funkcióra készült.
A köztes tér
akkor is létrejön, ha a kerítés csak jelzésszerûen
határolja le
(Stonehenge, Salisbury,
Anglia, i. e. 3200–1600). Az épületet körülvevô
oszlopsorok is ilyen határai az átmeneti térnek, néha
több rétegben is (dipterosz).
A köztes térnek
a méret nem meghatározó jellemzôje. A görög
és római városok struktúrája meghatározható
mint egymáshoz köztes terekkel kapcsolódó épületek
rendszere. Sulyok Miklós hívta fel a figyelmemet arra, hogy
egyes északolasz városokat ma is ez jellemez. Magam is részesültem
ebben az élményben Torinó árkádjai alatt.
A köztes terek végtelen
variációja miatt szükségesnek tartom az elhelyezkedésük
szerinti osztályozást. A köztes tér különbözô
fajtái általában nem sterilen, önállóan
jelentkeznek egy-egy épületen, több térforma együttes
alkalmazása a gyakori. A variációk keveredése,
áthatása is sûrûn elôfordul.
A hosszú felvezetés
után megkísérlem az olvasó által is
ismert épületekkel plasztikussá tenni gondolatmenetemet.
A válogatásban a földrészek, kultúrák,
korok, stílusok „összevisszasága” szándékos.
„ALSÓ” A köztes
tér az épület vagy épületrészek alatt
van: árkád (Palazzo Ducale, Velence, 1340–XV. sz.), kapu
(Kormányzó palota, Uxmal, Mexikó, VIII–IX. sz.), lábon
álló ház (Le Corbusier: Villa Savoye, Poissy, 1929–1931),
oszlopsor (Bernini: Szent Péter tér, Róma, 1656–1667),
elôtetô (L. Calini, E. Mountuori és mások: Termini
pályaudvar, Róma, 1947), tetô (Jean Nouvel: Kulturális
és Kongresszusi Központ, Luzern, Svájc, 1992–1999).
„FELSÔ” A köztes
tér az épület vagy épületrészek felett
van: tetô (Renzo Piano: Kulturális Központ, Nouméa,
Új-Kaledónia, 1992–1998), terasz (F. L. Wright, F. C. Robie:
House – Vízesés ház, Bear Run, Illinois, 1936), lépcsô
(Palladio: Villa Rotunda, Vicenza, 1567–1591), tetôterasz (R. Meier,
Bridgeport Center, Connecticut, 1984–1989), kémények „tere”
(Chambord, Kastély, 1523–1535), tetôfelépítmények
(A. Gaudí: Milá-ház, Barcelona, 1905–1907), a gótikus
támívek közötti tér (Székesegyház,
Reims, 1211–XIV. sz).
„KÖZBENSÔ” A
köztes tér az épület kontúrján belül
van. Horizontális: átrium (Michelozzo: Palazzo Medici, Firenze,
1444–1459), belsô udvarok (Esterházy-kastély, Fertôd,
1760), gangos ház (budapesti bérházak), vertikális:
loggia (L. I. Kahn: Indiai Egyetem, Ahmedabad, India, 1962–1974), lyukas
ház (J. O. von Spreckelsen: Grand Arche, Paris, 1982–1983), központos
(Shoei Yoh: Observatory Tower, Kosugi,
Tojama, Japán, 1990–1992).
A közbensô köztes tér emblematikus példáját
dolgozza ki H. Hollein: „Vulcania” épületegyüttesében,
ahol az „átrium” a földben van
(St. Ours-les-Roches, Auvergne,
Fr. 1994–2001).
„BUROK” A köztes tér
egy épület kontúrján belül van, belül
a térben: ház a házban (az Archigram csoport munkái
a hatvanas-hetvenes évekbôl, vagy E. A. Fukoaka: Acros Building,
Japán, 1989–1995). Szélsôséges megvalósítása
a ház a házban modellnek Christo Reichstag-csomagolása
(Berlin, 1971–1995). Itt a köztes tér nullára zsugorodik,
de ott van.
„KÖRBEN” A köztes
tér az épület körül van. Lehet részleges
is, például csak elöl: erôdítés
(templomvárak: Székelyderzs, Prázsmár, Ilyefalva,
Kisselyk, XIV–XVII. sz.), palánk, kerítés, vizesárok,
cinterem (a protestáns templom körül fekvô, fallal
kerített temetô, Kalotaszeg).
„TÉRBEN” A köztes
tér a térben van: Bernard Tshumi épületszobrai
(1982–
1990) a párizsi Vilette-ben.
A 120 méteres négyzetrácsos háló metszéspontjain
elhelyezett 42 épület erôterében elképesztô
dinamikájú köztes tér feszül. Mint már
mondottam, egyszerre, egy épületen többféle köztes
tér is lehet: a Vilette-beli épületecskék egyenként
is tobzódnak a lehatárolt vagy jelzett köztes
tér valamennyi lehetôségének bemutatásában.
A köztes térrel
kapcsolatban a Lázár–Reimholz mesterpáros karakteres
álláspontot fogalmazott meg a Siemens-irodaházban.
(A mû figyelemreméltó értékeit az Új
Magyar Építômûvészet 1999/6. számában
méltatja Kovács Ágnes, tárgyához illô
felkészültséggel és odafigyeléssel.)
A Siemens-irodaház
köztes tere a Hungária körúton autózó
számára megtévesztô. Elsô látásra
az a benyomásunk, hogy a tér a köztes terek „KÖRBEN”
csoportjába tartozik. Besétálva a helyszínre
tapasztaljuk, hogy itt „ALSÓ” szituációval találkozunk.
Ez a tér öt oldalán zárt, csak egy oldala nyitott.
Ez a tér egy árkád. Mint korábban említettem
a tér jelzésszerû határa teljes értékû.
A köztes tér zártsága azt jelenti, hogy az épületet
közvetíti kifelé, a határon túli városi
szövet felé. A Siemens-épület aktív.
A Lázár–Reimholz
mû közvetlen dialógust folytat Jean Nouvel párizsi
épületével (Fondation Cartier, 1991–1994). A két
együttesben a köztes tér elhelyezkedése teljesen
azonos, de Nouvelnél a köztes tér nyitott, ezáltal
a külsô, városi teret közvetíti az épület
felé. Nouvel épülete befogadó.
A Siemens „hideg, elvont”
mondja R. P. Elvontságát hosszasan tárgyaltam. Hidegsége
számomra simogató, kellemes hûvösség.
REIMHOLZ PÉTER
1942-ben született Budapesten
1966-ban fejezte be építészeti
tanulmányait a budapesti Iparmûvészeti Fôiskolán
1970–72 mesterképzôs
hallgató
1966–85 az Iparterv Építésziroda
munkatársa
1974- ben és 1988-ban
Ybl Miklós-díjat kap
1983 az Iparmûvészeti
Fôiskola oktatója
1986- tól a Materv
Építésziroda Kft.munkatársa
1987- tôl docens a
Mesterképzôn
1990 óta a
Materv Kft. építész ügyvezetô igazgatója
Jelentôsebb munkák:
1973 Domus Bútoráruházak:
Budapest, Székesfehérvár
(Lázár
Antallal közösen)
1984–1990 Balassagyarmati
középiskola és mûvelôdési
ház (Lázár
Antallal közösen)
1988 Mûteremház,
Budapest
1996 Skála Áruház
rekonstrukciója, Budapest
1996 40 lakásos lakóház,
Budapest
1999 Hotel, Budapest
LÁZÁR ANTAL
1941- ben született
Gyôrben
1966- ban fejezte be tanulmányait
a BME Építész Karán
1970–72: mesterképzôs
hallgató
1973 Mûszaki Egyetem,
Braunschweig, Walter Henn
vendéghallgatója
1966–85 Iparterv Építésziroda
munkatársa
1974 Ybl Miklós-díj
1985 Constructa Díj,
Hannover
1985–86 a Materv építész
ügyvezetô igazgatója
1987- tôl oktató
a budapesti Mûszaki Egyetemen
1988 Reitter-díj
1990 óta az A&D
Studio építész ügyvezetô igazgatója
Jelentôsebb munkák:
1970–72 Domus Bútoráruházak,
Budapest, Székesfehérvár
(Reimholz Péterrel
közösen)
1981 Szemétégetô
berendezés, Budapest
1988 Bor–Pezsgômúzeum,
Budapest
1994 Sportcentrum, Budapest
(Magyar Péterrel közösen)
1997–1998 Könyvtár,
Veszprém (Szécsi Zoltánnal közösen)
Kérjük küldje
el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
C3
Alapítvány c3.hu/scripta/