1999-ben sok csalódással
kellett szembenézni a magyar színházi életben
(is). Igaz, a rendszerváltással nem dôlt össze
a korábbi színházi rendszer, és akárhogyan
is nézzük, ez komoly eredménynek tekinthetô. Viszont
az összedôlés megakadályozására
tett erôfeszítések megakadályoztak sok olyan
változást, amelyeknek egy évtized alatt bármilyen
idôkben, akár „békeidôkben” is végbe kellett
volna menniük, nemhogy olyankor, amikor alapjaiban változott
meg nemcsak a társadalom, de a mindennapi életmód,
ezen belül a kultúra fogyasztásának hogyanja
is. Ennek következtében aztán a színházi
szakma egyszer csak ott találta magát, hogy hosszú-hosszú
évek óta ugyanazokon az egyre unalmasabb kérdéseken
rágódik, és nem jut közelebb nemhogy a válaszokhoz,
de új kérdésekhez sem. A színházról
szóló nyilvános megnyilatkozások tetemes része
fanyalgás meg múltba révedô bezzegelés
lett: temetik a színházat mifelénk manapság.
Még bizarrabb, hogy szinte mindenkire átragadt ez az „egyenmísz”,
nemcsak azok fújják ezt a nótát, akik koruknál
és helyzetüknél fogva erre predesztináltak (vagyis
az öregedô középszerûek hada), hanem az egykori
dicsôséges harcok hôsei, sôt a fiatalabbak is.
Mindig voltak, vannak, lesznek
ifjú tehetségek. Ezek egy része mindig jókora
adag publicitással is meg van dobva, hiszen mindig voltak, vannak,
lesznek, akik iparszerûen ûzik a sztárcsinálást.
Persze a munkával létrehozott érték és
a plakátnépszerûség nem mindig (elég
ritkán?) esik egybe, de azért hosszú távon
nehéz elhitetni, hogy a bolhának az egész elefántház
kijár. 1999-re több nimbusz-lufi kipukkadt, mások meg
hiába dolgoztak tovább egyenletes színvonalon, rájuk
unt a „közvélemény”. Közben lassan, de biztosan
tovább izmosodott az a tévhit is, hogy bizony ezek a mai
fiatalok, ezek valahogy nem az igaziak.
Pedig ez nincs így,
nem lehet így. Olyan igaziak ezek a „mai fiatalok” (már ha
egyáltalán létezik ilyen kategória), hogy igazibbak
nem is lehetnének. Minden ilyen kételyre alaposan rácáfol
például egy 1999 végén bemutatott elôadás,
amely körül azonban nem volt különösebb csinnadratta,
bár Budapesten is vendégszerepelt aztán egy okos és
hasznos programsorozat keretében. Hogy nem lihegték úgy
körül ezt a bizonyos Peer Gyntöt, az elsôsorban annak
köszönhetô, hogy Sepsiszentgyörgyön készült
a produkció, Budapesttôl 700 kilométerre, pedig ebben
a városban még a 250 kilométerre lévô
Nyíregyházáról is az az általános
vélemény, hogy messze van. Az a szívet melengetô
ebben a történetben, hogy egyáltalán nem olyan,
mintha 1999-ben játszódnék: fiatalok valahol a periférián,
nem túl jó körülmények között
értékes, fajsúlyos elôadást hoznak létre.
Persze azért annyira nem lehetünk romantikusak, hogy ne lássuk,
egyáltalán nem a véletlen mûve, hogy minôség
született a Tamási Áron Színház elôadásában.
Hiába huszonéves a címszereplô és a rendezô
egyaránt, komoly múlt és jó iskolák
vannak már mögöttük. Gyerekes bizalom jellemzi azt,
ahogy ebbe a közös munkába belevágtak, és
felnôttes józanság, ahogy megvalósították
a nagyralátó tervet.
Barabás Olga rendezô
Tompa Gábor tanítványa volt, és Bocsárdi
Lászlóval együtt öt év alatt összeszokott
színészcsapatot gyûjtöttek maguk köré
a sepsiszentgyörgyi színházban. Számos sikeres
produkciót mutattak be, különösen emlékezetes
volt Barabás Olga Don Juanja, ahol már igencsak a maga elképzelései
szerint szabta át Molière szövegét, megelôlegezve
ezzel az egészen bátor Ibsen-átiratot.
Fontos megemlíteni,
hogy az erdélyi színházi élet – mind a bemutatók
(és nézôk) számát, mind a minôséget
tekintve – komolyabb tényezô annál, mint ahogy ez mostanáig
az anyaországból látszott. Immár kilenc erdélyi
városban mûködik hivatásos társulat, és
ezek némelyike igen magas színvonalon dolgozik. A tömegesen
áttelepülô középnemzedék könnyen-gyorsan
átadta a helyet a fiataloknak, másrészt igen gyümölcsözô
a román színházzal való szoros együttélés.
Ennek az erdélyi
színházi életnek fontos része Barabás
Olga is, ez az alacsony, halk szavú, mosolygós lány,
akit gyakran megbántanak azzal, hogy nem nézik ki belôle:
bizony ô az az erôskezû rendezô, aki ezeket a markáns
elôadásokat létrehozza. A sepsiszentgyörgyi színház
viszonya természetesen nem konfliktusmentes a várossal, gyakran
hangzik el például az a vád, hogy Barabás Olga
inkább követi a bukaresti román színikritikusok
ízlését, és a sikeres fesztiválszereplések
fontosabbak neki, mint a magyar kultúra ápolása, terjesztése.
Sôt, még azt is megengedte magának, hogy egyenesen
Budapestrôl kérjen fel vendéget a Peer Gynt fôszerepére,
mintha nem lenne neki elég jó az a társulat, amelynek
építésében maga is tevékenyen részt
vett. Onnan nézve talán így is lehetett látni
azt, hogy Hajdu Szabolcs érkezett Székelyföldre megformálni
egy nagyon sajátos Peer-figurát.
Hajdu Szabolcs is rendhagyó
figura, kicsit talán maga is rásegít, hogy legendák
alakuljanak ki körülötte (nem véletlen, hogy ennyire
passzol alakjára Peer Gynt szerepe). Hol mint színházrendezô,
hol mint filmrendezô, hol mint színész bukkan fel,
több munkán dolgozik egyszerre, látványosan abbahagyja
valamelyik tevékenységét, hogy aztán váratlanul
megint belekezdjen valamibe. Gyakran visszatérô motívum
nála a szülôvárosa, Debrecen, ahová vissza-visszatér
dolgozni is: egykori amatôrszínész társai extrém
és szuggesztív figurákként tûnnek fel
filmjeiben és színházi elôadásaiban.
Hajdu mint filmes dolgozott marosvásárhelyi színésznövendékekkel,
és itt ismerkedett meg Barabás Olgával, akit rögtön
fel is kért egy filmjébe szereplônek, anélkül,
hogy látta volna a rendezôt valaha is játszani.
A Kicsimarapagoda címû
film alapján úgy tûnik, beigazolódott a megérzése.
Barabás Olga pedig úgy hívta meg Hajdu Szabolcsot
a Peer Gyntre, hogy sohasem látta színpadon játszani.
Az elôadás bizonyította, jó volt a megérzés.
Eddig a romantika. A hazai alternatív-független színházi-filmes
világ egyik jelentékeny figurája odacsöppen egy
erdélyi kisvárosba, ahol évek óta komoly mûhelymunka
folyik. Innentôl már a romantikátlan profizmus következik.
Barabás Olga maga
gondozza elôadásainak szövegét, ami a próbafolyamat
során nyeri el végleges formáját. Ezúttal
nem sok maradt Ibsenbôl, pontosabban a felületi mesébôl:
bizonyos szereplôk lettek kiemelve, és a köztük
lévô viszonyok lettek feltárva. A színpadkép
hajót formáz vitorlákkal, árbocokkal, és
folyamatosan jelen van valamennyi szereplô, de jobbára csak
párjelenetek zajlanak. Látjuk a maga útját
fáradhatatlanul keresô Peer Gyntöt, aki össze-összetalálkozik
egy-egy olyan figurával, aki valamilyen, Peer számára
kínálkozó lehetôséget testesít
meg. Aztán a végén vitorlát bontanak, és
Peer Gynt vezetésével elhajózik az egész furcsa
panoptikum. Nem mesélôdik el tehát az egész
kacifántos sztori, de magát a lelki értelemben vett
történetet végigélhetjük Peer Gynttel.
Nehéz meghatározni
az elôadás stílusát vagy mûfaját,
és igazából nem is vesztünk vele sokat, ha ezt
nem tesszük meg. Kockáztassuk meg a kijelentést: az
bizony költészet, ami a színpadon zajlik – nem nagyon
van mit magyarázni rajta. Erôs képek vannak, végig
szól a zene, némafilmes stílusú, akrobatikus
betéteket látunk idônként, de bôven hagy
teret a rendezés a színészi alakításoknak
is – minden szereplônek jut legalább egy „nagyjelenet”, és
jelentôséggel bírnak a mások jelenetei alatt
a háttérben végzett szöszmötölések
is. Hajdu Szabolcs Peer Gyntje rendkívül közvetlen, személyes
hangon tud megszólalni. Huncut kölyökkutya, bájosan
átlátszó hazugságokkal, amiket olyan átéléssel
ad elô, hogy már maga is elhiszi ôket. Ugyanakkor nem
infantilis és nem súlytalan, bohóckodásával
nem bagatellizál. Fontos értéke az elôadásnak,
hogy találkozott benne két autonóm alkotó,
akik tekintettel tudtak lenni egymásra: Hajdu Szabolcs önállóbban
dolgozik a szerepében, mint általában a színészek
szoktak, ugyanakkor nem telepedett rá az egész elôadásra,
hagyta, hogy közben Barabás Olga megrendezze azt.
Ezt az elôadást
többször is érdemes megnézni, és legyünk
patetikusak: itt kezdôdik az igazi színház. Van a rossz
elôadás, amit egyszer is kín végigülni.
Van a jó elôadás, ami egyszer élvezetes, de
már ennyitôl is kiadja mindazt, ami benne van, a második
megnézés nem több, mint nosztalgiázás
az elsô megnézéssel kapcsolatban. Aztán van
a színházmûvészet, amikor számos rétege
van az elôadásnak, amikor fokról fokra lehet felfedezni
benne mindenfélét, és bizony érdemes a résztvevôkkel
végigélni a produkció fejlôdését,
mert nemcsak szakmai szempontból érdekesek a változások,
hanem a nézôi élmény is teljesen megváltozik.
Ibsen szövegmonstrumából, illetve a sepsiszentgyörgyi
elôadás megalkotóinak ötletáradatából
szükségszerûen kevés fért el végül
az elôadás keretein belül, és jó néhány
helyen felfedezhetôk a vágások nyomai (sokszor csak
egy villanás maradt egy folyamat helyén, és ettôl
meredek váltások, bicsaklások lettek). Egyes problémákat
lehetne boncolgatni az elôadással kapcsolatban, de ez nem
von le a kezdeményezés értékébôl.
Nagyot nem hibáznak az alkotók, az elôadás szövete,
matériája kifejezetten egységes. Akartak valamit,
és azt el is érték, elkerülve megannyi veszélyt.
Mintha vezette volna valami a kezüket… És semmiféle
kukacoskodó kritika nem képes megváltoztatni azt az
elemi jellemzôjét a sepsiszentgyörgyi Peer Gyntnek, hogy
érdemes többször is megnézni, tehát mûvészetrôl
van szó.
Barabás Olga és
Hajdu Szabolcs tehát: tessék, itt vannak a sokat hiányolt
fiatalok. Huszonéves alkotók, akik felnôtt módon
dolgoznak. Sikeresek, de mégsem tartoznak a csak ideig-óráig
futtatott sztárocskák közé, hiszen úgy
volt 1999-ük, hogy volt elôtte 1998-uk és lett utána
2000-ük is. Barabás Olga létrehozta a húszas
évek Berlinjét megidézô Alexanderplatzot, amely
már intézményes háttér nélkül
jött létre Marosvásárhelyen. (Ez az erdélyi
magyar színházi életben újdonságnak
számít, ott most kezd értelme lenni a annak a kifejezésnek,
hogy „alternatív színház”, amely nálunk már
nem különösebben jelent semmit, többnyire családi
kisvállalkozásokat és apró haknimanufaktúrákat
takar.) Ezeknek az úgynevezett alternatívoknak a 2000. évi
szemléjén okozott kellemes meglepetést Hajdu Szabolcs,
aki váratlanul megjelent debreceni szabadcsapatával, akikkel
az általa írt darabot adták elô. Úgyhogy
Barabásnak és Hajdunak lesz 2001-ük is, egészen
biztos vagyok benne. Aki meg aggódni akar, az csak aggódjon
nyugodtan…
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu