Mondókával
és lövöldözéssel, egy kicsavart népi
rigmussal és egy család szisztematikus kiirtásával
kezdôdik Jancsó Miklós két évvel ezelôtti
filmje. A Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten
minden tizedik percében elôkerül egy pisztoly, és
minden ötödik percében elhangzik egy anekdota. Temetôben
nyitunk és temetôben zárunk, tisztes halomban sorakoznak
a hullák, de a halálokkal csak a feltámadások
száma vetekedik, ahogy azt már megszoktuk Jancsónál.
Hernádival kettesben egyszer már lelövették magukat
az Isten hátrafelé megy végén a Halászbástyán,
most sem sokat teketóriáznak, ha arról van szó,
kit kell eltenni láb alól. Saját magukat sem kímélik,
de hát miért kímélnének bármit
és bárkit is? Lehet, hogy a számukra semmi sem szent,
ám a legapróbb anekdota is számít. Jancsóék
országimázsa szabadszájúan perlekedik a konzervatív
víziókkal. A Kapa-Pepe filmek (a Lámpás, az
ANYÁD! a szúnyogok… és a frissen elkészült
Utolsó vacsora) sajátos millenniumi trilógiát
képeznek, helyére kerül bennük Emese álma,
Kossuth legendája és a Szabadság-szobor története.
Kis magyar válogatottak kísértenek, a hetek, a tizenegyek
és a tizenhármak (a honfoglaló törzsek, az Aranycsapat
és az aradi vértanúk), így együtt tán
még sosem emlegették ôket, most azonban, laza félmondatokban,
egymás mellé kerülnek. És ha már itt tartunk,
Budapest-bédekkerként is reprezentatív ez a három
film, hiszen a Kerepesi temetôtôl a Lánchídig,
a Hôsök terétôl a Parlamentig és a Budapest
Sportcsarnokig szinte minden illusztris helyszínt felvonultat. Az
ezredvégi Magyarország kísértet-palotájában
játszódnak, de azért történelmi huzat
söpör végig rajtuk, nehogy már elfelejtsük,
kik vagyunk, hol vagyunk, és honnan is jöttünk.
A Lámpást
néhány hónap alatt majdnem ötvenezren nézték
meg a pesti és vidéki mûvészmozikban, elsôsorban
fiatalok, akik a Csillagosok, katonákról tán nem is
hallottak. Jancsó egy évvel késôbb a kritikusok
díját is besöpörte – egymást megtámogató
szakmai és közönségsiker, ki tudja, mikor volt
hasonlóra példa, tán csak a Szegénylegények
esetében. A Jancsót hosszú éveken át
önismétléssel vádoló kritika hirtelen
a Mester megújulásáról cikkezett, Buñuel
kései filmjeinek zabolátlan szürrealizmusát hozva
fel példának. A Lámpás kétségtelenül
új sorozatot nyitott, elôzmények nélkülinek
mégsem mondható. A Szörnyek évadja vagy a Kék
Duna keringô kesernyés iróniája kellôképp
elôkészítette a talajt a fekete komédiák
számára. Jancsó operatôrt és színészgárdát
váltott (legutóbbi filmjeit Kende János helyett Grunwalsky
Ferenc fényképezte; Kozák, Cserhalmi és Udvaros
helyett Mucsi Zoltán, Scherer Péter és Vasvári
Emese a vezetô színészek), a hosszú snittek
és a nagyszabású tömeg-koreográfiák
helyébe az epizodikus elbeszélések és a színészi
jutalomjátékok léptek, mégsem forgatta fel
fenekestôl a stílusát. A hányással, veszekedéssel
és emberhús-evéssel fûszerezett kerti parti
csúcsjelenetét például egy bravúros
hosszú beállításban látjuk; a halál
és a feltámadás játékai, a trükkös
szerepcserék pedig már a hetvenes évek eleje óta
vezetô motívumai a Jancsó-filmeknek.
A technika, a stílus
sosem volt kérdés, még kevésbé probléma
Jancsó számára, a legutóbbi filmek kötetlen
fogalmazásmódja, abszurd és groteszk játékai
sem arról tanúskodnak, hogy mostanra valamit „megtanult”,
amit korábban „nem tudott” – a szilánkos történetekhez
egész egyszerûen a laza, anekdotikus elbeszélésmód
illik.
Könnyfakasztóan
léha, elegáns és szabad film a Lámpás,
lerázza magáról a köteléket, a történetmesélés,
a tekintély, a fennköltség ballasztjait, mégsem
lesz céltalan tréfálkodás. Szabad ötletek
jegyzéke, asszociációk laza sorozata, variációk
végtelen menete, akárha kocsmaasztal mellett, egymás
gondolatát, történetét továbbgörgetô
baráti beszélgetés lenne. Nemcsak a szerepek, a történetek
is variálódnak, végzetesen téved, aki azt hiszi,
a kérdôjelek nélküli igazság és
valóság birtokában van. Bizonyos jeleneteiben talán
erôltetettnek vagy lötyögôsnek tûnik, a szövegelés
lendülete, a végiggondolt improvizációk svungja
azonban mindvégig kitart. Elég az ôsi pikareszk képlet,
és kellô fantáziával tökéletes társadalmi
keresztmetszetet lehet köréje varázsolni. Túlságosan
mûvelt sírásó, baksisvadász közlekedési
rendôr, hisztérikus, újgazdag vállalkozó,
simulékony modorú ügyvéd, tetovált kidobóember,
tétova hivatalnok, arrogáns maffiafônök és
affektáló luxuskurva – ez csak a töredéke annak
a tömérdek szerepvariánsnak, amely a filmben elôtûnik.
Többnyire elrajzolt, groteszk figurák, mégis, így
egymásra halmozódva felérnek egy alapfokú társadalomismeret-órával.
Kapa és Pepe folyton-folyvást perlekedô bohócpárosa
az ezredvégi magyar világ emblémája: Don Quijote
és Sancho Panza, Stan és Pan, Vladimir és Estragon
mai társalakjai – és persze karikatúrái.
1999 elején majd
egy hónap leforgása alatt követte egymást a mozikban
Szomjas Györgytôl a Gengszterfilm, Jancsótól a
Lámpás, és Grunwalsky Visszatérése.
Három bûnfilm, amelyet nem csak a téma, de a Mucsi–Scherer
páros, valamint az operatôr, Grunwalsky személye is
összeköt, jóllehet a képi világukban alig
lehet valami közöset találni. Szomjas, Jancsó és
Grunwalsky egyaránt a rendszerváltás utáni
átrendezôdést, a kilencvenes évek magyar társadalmát
próbálták megragadni, más-más metszetben
és regiszterben. A Gengszterfilm kisstílû bûnözôi,
akik életük legnagyobb fogása után épp
csak elmenekülni képtelenek a tett színhelyérôl;
a Lámpás folyton alakot és karaktert váltó,
sírgödörbôl elegáns sportkocsiba szökellô
hôsei; a Visszatérés kíméletlen és
szûk látókörû barbárjai félreismerhetetlenül
errôl a vidékrôl származnak. Itt történik
minden a szomszédban, a leendô gyilkoshoz olykor átkukucskál
a leendô áldozat, a kocsmában együtt isszák
a sört, a partikon egymás kezérôl csapják
le a nôket – nincs mese, az adott alkotó habitusától,
indulatától, stílusától függôen
a történetek lehetnek groteszk krimik, temetôi abszurdok
vagy naturalista drámák, az attitûd azonban összeköti
ôket. Nem hajolnak el a gyôztesek és a vesztesek drámái
elôl. Sorsokat mutatnak és indulatokat ébresztenek.
Biztos, hogy nem szívesen ismerünk bennük magunkra, és
arra az országra, amelyben élünk. A napi politikát
még csak véletlenül sem érintik, talán
ezért is bízhatunk abban, hogy kevéssé fog
majd rajtuk az idô. Ha évtizedek múlva valaki a kilencvenes
évek Magyarországáról szeretne tájékozódni,
talán ehhez a három filmhez fordulhat: mozaikjukból
keserû, de érzékletes panoráma bontakozik ki.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu