Ki hitte volna tíz évvel ezelôtt, hogy Fidel Castro rendszere képes lesz fennmaradni – akárcsak egy-két évig is –, miután összeomlott a Szovjetunió és tábora! Most pedig immár egy egész évtizede, hogy a kubai rezsim, ha nehezen is, de önerôbôl túléli egykori támogatóit, életben tartóit, és semmi jele, hogy erôinek végére érne. A kilencvenes évek elsô felét az új gazdasági körülményekhez való alkalmazkodásra fordította az ország, az utóbbi esztendôket pedig annak a bemutatására, hogy nincs az a kényszer, amely rábírhatná a politikai átalakulásra. Az 1999-es év végleg bebizonyította, hogy Kuba – legalábbis Castro haláláig – olyan marad, amilyen. De milyen is voltaképpen?
*
Öt-hatmilliárd
dollárra becsülik annak a támogatásnak az összegét,
amelyet a Szovjetunió évente Kuba rendelkezésére
bocsátott, de természetesen nehéz volna megmondani,
mi az, amit átfog ez az adat, és mi az, amit még hozzá
kell ehhez számítani áruban, fegyverekben, puha hitelekben,
árucsere-elszámolásokban, és mi az, amit a
szovjet tömb többi országa ehhez még hozzáadott.
(A KGST tagországaival bonyolódott a kubai külkereskedelem
több mint kilencven százaléka.) Nem volt éppenséggel
hatalmas összeg egy tizenegymilliós ország számára,
a semminél azonban jóval több, és az államháztartás
nagyobb réseinek betömködéséhez alighanem
elég. A bérek szocialista módra alacsonyak voltak,
munkahely – a hozzá járó mértéktartó
munkafegyelemmel – mindenkinek jutott, az olcsó alapvetô fogyasztási
cikkeket amúgy is csak jegyre lehetett kapni. Egyenlôség,
valahol a nyomorhatár magasságában. Ennyi volt az,
ami 1990–91-ben valóban összeomlott.
A kubaiak többsége
számára ez az összeomlás még több
nélkülözést jelentett, a jegyrendszer immár
lényegében mindenre kiterjedt, bár az áruhiány
miatt a jegyek beválthatóságát semmi sem garantálta.
A havannai vezetôk tisztában voltak a közérzetjavítás
fontosságával, és már 1990 októberében
bejelentették, hogy a pártapparátus létszámát
a felére csökkentik, és az ott dolgozók egy részét
termelô munkahelyekre irányítják. Az ennél
komolyabb módosító intézkedésekre csak
három évvel késôbb került sor. 1993 júliusában
Fidel Castro bejelentette, hogy feloldják a nyugati valuta birtoklását
három évtizede tiltó rendelkezést. Ez a feketén
cirkuláló dollártartalékoknak a hivatalos gazdasági
körforgásba történô bevonását
jelentette, valamint azt, hogy az emigránsok immár dollárral
támogathatták hozzátartozóikat. Ugyanebben
az évben több mint száz – alapvetôen kisipari
jellegû – szakmában engedélyezték az úgynevezett
önfoglalkoztatást, vagyis családi kisüzemek indítását.
1994 nyarán Havannában zavargások törtek ki,
és ez további – részleges – gazdasági reformok
bevezetésére ösztönözte a kubai vezetést.
A külföldi tôke bevonása mindenekelôtt az
idegenforgalom fejlesztésébe, a szövetkezeti és
részben a magánszektor kiszélesítése
a mezôgazdaságban a lakosság egy részének
az életében is érzékelhetô változást
hozott. Csakhogy ezzel együtt a legfôbb forradalmi vívmány,
a társadalmi egyenlôség is visszafordíthatatlanul
fölbomlott, és ez alighanem az elsô lépést
jelentette azon az úton, amelynek a végét a sajátos
kubai szocializmus megszûnése jelenti majd – nagy kérdés,
hogy milyen körülmények között.
*
A kubai út különlegességét
nem a társadalmi berendezkedés valaminô sajátos
vonásai adják. Olyan volt ott is az élet, és,
ami rosszabb, a többség számára olyan ma is,
mint a mi térségünk valamelyik nem túl vidám
barakkjában: lepattant szürkeség, vízhiány
és áramszünet, ideológiai vegzatúra, pitiáner,
gonosz besúgók hada és tompa kilátástalanság.
Akit valamiféle ellenzékiesnek tekinthetô viselkedésen
érnek, az még a saját lakókörzetében
gondosan önszervezett, nemtetszését tettlegesen is kifejezô
rendpárti csôcselék szidalmaiban is részesül,
mielôtt az állambiztonsági szervek komolyabban is hozzálátnak
tettei és állóképessége tanulmányozásához.
Amiben Kuba más, az a lakosság viszonya ehhez a berendezkedéshez.
Többségük számára a rendszer nem kívülrôl
rájuk lôcsölt ballaszt, hanem a saját forradalmuk
terméke. Lehet, hogy kicsit ágrólszakadt, lehet, hogy
kicsit gonosz – de mégiscsak az övék. Na persze: már
akié. 1959 óta úgy egymillióan mentek el az
országból, és nagy kérdés, hogy ôk,
illetve a leszármazottaik mit tesznek majd, ha bukik a rendszer.
A kubai nacionalizmus számára
a szakállas forradalmárok kezdetben szó szerint maroknyi
csapatának gyôzelme a Batista-féle, szintén
nem túl barátságos és tisztakezûnek sem
mondható diktatúra fölött az igazi függetlenség
kezdôpontja (elegánsan eltekintve a szovjet függôség
tényétôl). Ehhez jönnek négy évtized
indoktrinációjának sokat ismételt elemei a
dicséretes közoktatásról, a példás
egészségügyi ellátásról, az alacsony
árakról, az olcsó lakásokról, ami mind-mind
úgy igaz, hogy a valósághoz semmi köze. Az oktatás
agyonideologizált, még ha az írástudás
tekintetében Kuba valóban nem áll rossz helyen a térség
államai között. Ami az egészségügyet
illeti, orvosok valóban vannak a szigetországban, fölös
számban is, de a kórházak roskatag tábori lazarettek
hangulatát idézik – a többirôl fentebb már
esett szó. Mégis van – vagy legalábbis a legutóbbi
idôkig volt – egy olyan számottevô réteg az országban,
amelynek a hazafias érzései magának a rendszernek
a létén és fennmaradásán alapulnak,
és amely Fidel Castrót és Che Guevarát tekinti
a nemzet két legnagyobb hôsének. És idesorolnák
talán Arnaldo Ochoa tábornokot is, az angolai gyôzôt,
ha nem végezték volna ki már tíz évvel
ezelôtt, egy koncepciósnak vélhetô per következményeként,
kábítószer-kereskedéssel kapcsolatos vádak
alapján, de erôs gyanú szerint valójában
Castro-ellenes szervezkedés miatt.
A társadalmi egyenlôség
elve csak a legutóbbi évtized folyamán vált
hazugsággá – azóta, hogy Kuba gazdaságát
a dollár legalizálása két részre ejtette
szét. Az egyik oldalon állnak azok, akik dollárhoz
jutnak, a másikon azok, akik nem. A dollárosok közé
tartoznak az emigránsok pénzküldeményeinek a
címzettjei, az idegenforgalomban és annak illegális
holdudvarában dolgozók, akik az állami dollárboltokban
arcátlan árakon ugyan, de hozzájutnak mindenhez, amire
szükségük van. Mindenki más a peso-gazdaság,
a jegyrendszer, a munkahelyi tolvajlás keretei közé
szorult. Azok, akik csatlakoztak a reform-szektorhoz, a szoros és
egyre szorítóbb adózás és ellenôrzés
miatt nem kerülnek feltétlenül a meggazdagodók
közé. Az 1996-os csúcspontig közel háromszázezren
váltottak iparengedélyt, de 1999 közepére már
több mint egynegyedével csökkent a számuk.
A hivatalos becslések
szerint a kubai háztartások mintegy 55 százaléka
jut hozzá legális vagy illegális forrásból
dollárhoz. Miközben 1993-ban ötszörös különbség
volt a legalacsonyabb és legmagasabb keresetek között,
két évvel késôbb már teljesen legálisan
elôfordultak az alsó szintet százszoros nagyságrendben
meghaladó jövedelmek is. Mindez egyfelôl az életszínvonal
egyértelmû emelkedését jelzi, másfelôl
viszont azt, hogy kialakul egy leszakadó réteg, amelynek
az esetében már egyre nehezebb feltételezni bármiféle,
érzelmi alapon megôrzött lojalitást a rendszerrel
szemben.
*
Ôket egyetlen dolog
kötheti a fennálló helyzethez: az a félelem,
hogy jöhet még ennél is rosszabb. Képzeljük
csak el a szocializmus bukása utáni Kubát, ahol, ha
nem is Fidel öccse, Raúl Castro, de mondjuk a jelenlegi gazdasági
tótumfaktum, Carlos Lage alelnök a Nemzetközi Valutaalap
embereivel tárgyal. Vagy, és ekkor talán még
rosszabb a helyzet, egy hazatért emigránsokat is magában
foglaló kormány képviselôje, egy visszaprivatizálandó
szálloda várományosa egyezkedik hasonló pozícióból
azokról a megszorító, racionalizáló
intézkedésekrôl, amelyek mielôbb visszaterelik
Kubát a liberális piacgazdasági ráció
birodalmába. A vesztes oldalra került kubai közalkalmazott
elveszítheti a munkahelyét, állami bérlakásának
nehezedô terheit sem képes már viselni, és a
valamikori öntudatos hazafiból nyomorúságos pária
lesz.
Talán a leendô
elesettek egyetértésére számít Castro,
amikor a különféle globalizációellenes mozgalmak
teljes spektrumának érvkészletébôl szemezgetve
fogalmazza meg újra és újra a „szocializmus vagy halál”
konok jelszavát. Ezzel párhuzamosan egyik nap John Lennon
szobrát avatja egy havannai parkban (életében természetesen
tilos volt hallgatni Kubában a dekadens Beatlest), másik
nap saját népének sokadszori foglyul ejtésével
fenyeget, amikor az Egyesült Államok felé vezetô
telefonvonalak lezárását ígéri egy sérelmesnek
érzett washingtoni döntés miatt. És azért
gondosan ügyel arra is, hogy a Kuba idegenforgalmában, bányászatában
és dohánytermesztésében fantáziát
látó kanadai, spanyol, francia, olasz befektetôk számára
ne tegye politikailag tarthatatlanná a jelenlétet elnyomó
intézkedéseivel. Már nem kapnak húszéves
börtönbüntetéseket a sokasodó, egymástól
független, általában néhány fôbôl
álló ellenzéki proto-szervezetek tagjai. A látványos
büntetéseket a folyamatos zaklatás váltotta föl.
*
A Kubával szemben
érvényben lévô amerikai gazdasági szankciók
körül már régóta húzódnak
a viták az Egyesült Államokban, és a konkurencia
megjelenése óta egyre erôsödik az intézkedések
ellenzôinek a tábora. Az ideológiai természetû,
történeti összefüggésekbe ágyazott
érveken túl az alapkérdés természetesen
Kuba jövôje. A szankciók enyhítése mellett
érvelôk egyrészt humanitárius szempontokat vetnek
föl, mondván, hogy a gazdasági korlátozások
csak a nép sorsát nehezítik, nem pedig a vezetôkét.
Másrészt pedig arra gondolnak, hogy a legbékésebb,
legsimább átmenetet mégis csak az biztosítaná,
ha Castro saját maga látna hozzá azokhoz a politikai
reformokhoz, amelyek aztán elvezethetnek… hova is?
Az Egyesült Államokat
több múltbeli példán okulva nyilván aggasztja
annak a több százezer kubainak a rémképe, akik
a szocializmus falainak a leomlásakor úgy döntenének,
hogy nincs kedvük odahaza átélni egy fáradságos
és hosszadalmas újrakezdést, hanem inkább elindulnak
a közeli Floridába. Ezt a rohamot csak gondos elôkészítéssel
lehet megelôzni, amire egy sokat próbált diktátor
talán alkalmasabb, mint egy hirtelen elôbukkant, ôszinte
és naiv, derék demokrata. Az sem volna kellemes Washington
nézôpontjából, ha Castro halálát
a vesztesek haragjának nehezen fékezhetô kitörése
követné, ami a pacifikálás nehéz kötelességét
róná az Egyesült Államokra. És nem feltétlenül
megnyugtató perspektíva az sem, hogy netán az emigráció
keményvonalasai rohannának haza kézbevenni Kuba dolgait,
magukra haragítva azokat, akik helyben kínlódták
végig a diktatúra évtizedeit.
Meglepô volna, ha
Castro nem látná át mindezt – megteheti hát,
hogy felsrófolja az esetleges reformok árát. Eközben
valószínûleg mérlegel is, hogyan kerekíthetné
le megnyugtatóan – kiválasztott utód híján
– forradalmári, politikusi életmûvét.
*
Kuba a fokozatosan növekvô
gazdasági és turisztikai érdeklôdés ellenére
a kilencvenes évek közepére diplomáciai szempontból
elszigetelôdött. A havannai rezsim propagandisztikus önértékelésének
korábban fontos eleme volt az ország nemzetközi súlya,
az a képzet, hogy a castróizmus magával az Egyesült
Államokkal szemben mutat fel egyfajta alternatívát
az amerikai kontinens és a világ számára. Ez
a nagyralátó szándék ma sem idegen Castrótól,
aki néhány éve például létrehozott
egy külföldieket befogadó, ingyen oktató és
ellátó orvosi egyetemet, amely az Egyesült Államokból
is fogad hátrányos helyzetû diákokat. Egy idei
interjúban pedig a következôket mondta: „A mi modellünk
mûködik – nem, mintha bárkinek is ajánlani akarnám,
hiszen nem exportálható. Ilyen körülmények
között viszont nem Kubának kell alkalmazkodnia a globalizációhoz,
hanem úgy kell irányítani a dolgokat, hogy a globalizáció
igazodjék Kubához. Mára a világ egyetlen hatalmas
bolondokháza lett. A jelenlegi rendszer a vesztébe rohan.
Ennek összeomlás lesz a vége.” A látnoki szavak
aligha válthatnak ki többet kínos mosolynál,
de az utóbbi években mintha Castrónak ezt a gyengéjét
ismerné föl a külvilág, amikor új diplomáciai
sikerek ajánlatával igyekszik reformokra sarkallni ôt
– sikertelenül.
1999 elején Bill
Clinton jóváhagyott néhány olyan embargóenyhítô
intézkedést, amelyek egyértelmûen a lakosság
életének a megkönnyítését szolgálják.
Castro válasza az volt, hogy megszavaztatott két törvényt
a havannai parlamenttel: egyet a kábítószer-kereskedôkre
kiszabható halálbüntetésrôl, egyet pedig
azoknak a tíztôl húsz évig terjedô börtönbüntetésérôl,
akik olyan információkat szolgáltatnak ki, amelyek
elôsegíthetnek egy esetleges amerikai agressziót.
Ugyancsak 1999-ben, novemberben
Havannában rendezték meg a kilencedik ibér–amerikai
csúcstalálkozót. A rendezvény a latin-amerikai
országok és a két volt gyarmati hatalom, Spanyolország
és Portugália diplomáciai szempontból nem túl
nagy jelentôségû eseménye. Castro számára
viszont újra és újra lehetôséget ad arra,
hogy saját diplomáciai fontosságának a látszatában
tetszelegjen. Miután a kubai ellenzéki csoportok nemzetközi
megismertetése ekkorra már eljutott végre odáig,
hogy nem lehetett többé semmibe venni ôket, a résztvevôk
abban bíztak, hogy az esemény jó alkalom lesz rábírni
a hetvenkét éves vezért némi politikai engedékenységre.
Az ellenzékiek egy része számára sikerült
is kieszközölni a személyes találkozást
külföldi politikusokkal, de a többségüket idôben
elszigetelték. A konferencia után Castro új lendülettel
látott hozzá a rendszer bírálóinak zaklatásához.
A kubai emberi jogi aktivisták szerint évek óta nem
csapott oda akkora erôvel a rendszer, mint a novemberi tanácskozást
követô három-négy hónapban. Közel
hatszáz embert tartóztattak le, helyeztek házi ôrizetbe
vagy más korlátozó intézkedések hatálya
alá. A politikai okból börtönbüntetésüket
töltô személyek száma háromszázötven
volt 2000 márciusában.
Csakhogy ebben az idôszakban
a világsajtó éppen nem rájuk, hanem annak a
hatéves kubai kisfiúnak a sorsára figyelt, aki novemberben
sikeresen élte túl az átkelést Floridába,
miközben édesanyja a tengerbe veszett. Elián Gonzálezt
a Miamiban élô rokonok maguknál akarták tartani,
az amerikai igazságszolgáltatás azonban – alighanem
helyesen – úgy döntött, hogy térjen haza Kubában
élô édesapjához. Castro hatalmas politikai kampánysorozatot
dizájnolt a történet köré. Miután
azonban viszolyogtató gesztusokból a másik, az emigrációs
oldalon sem volt hiány, ezt a menetet végsô soron Castro
nyerte meg. És – a holtpontról történô
kimozdulás további késlekedése következtében
ugyancsak végsô soron – Kuba vesztette el.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu