Az ortodox vallás a románság körében
már a modern állam megalakulását és
konszolidációját megelôzôen politikai
és nem vallási közösséget jelentett. A románok
„együtt-létének” volt – a nyelv mellett – második
formája. Valóban, a középkor kezdeteitôl
napjainkig a kereszténység keleti formája a románok
számára nem hit volt (mely személyes hûséget
feltételez), hanem „törvény” (amely a nyilvános
szférában alávetettséget jelent). Ha a szavak
történetének van valamilyen történelmi jelentôsége,
akkor a románok számára a kereszténység
minden mást megelôzôen egy – a római császárok
által kibocsátott – törvényt (lex) jelent, s
nem Isten iránti hódolatot (religio) vagy a hit kimutatását
(fides).1
Késôbb, a modernitás kezdetén a „keresztény
törvény” (vagy a „görög törvény”), a
konstantinápolyi bazileuszok törvénye „ôsi törvénnyé
válik”, mi több, „román törvénnyé”,
vagyis a szabályok és örökölt viselkedésmódok
olyan rendszerévé, amely képes önazonosságot
biztosítani a románoknak a többi nemzet körében,
túl minden teológiai és kanonikus megfontoláson.
Az ortodox vallás társadalmi konzisztenciája tehát
inkább jogi természetû, mint vallási. Nem annyira
a megváltó istenben való hitet, mint inkább
a viselkedés általános szabályokhoz való
idomulását vonja maga után. Nem részvételt,
hanem alávetettséget kér, s nem teremt szövetséget,
hanem kizáró természetû. Mert miközben
a hit egyesít, a törvény büntet és diszkriminál.
A hit individualizálja a személyt s viszonyát az istenivel,
a törvény viszont egynemûsít, és a normalitás
követelményét állítja az egyén
elé.
Ezért az ortodox értelmiségi számára
az a szó, hogy „törvény” román-ságot (românism)
és kereszténységet jelent, amelyek ugyanabban a koncepcióban
és életfelfogásban olvadnak össze. Ez a törvényfogalom,
ahogy népünk használja, a nemzeti és a lelki
egzisztenciális egyesítését foglalja magába,
és jelentése dogmatikai, mivel az ortodox hitre utal, etnikai,
mert általa a románok önazonosságot nyernek e
hitben, valamint erkölcsi jellegû, mivel életünk
hagyományos tanítását közvetíti.2
A kereszténység így, „törvénnyé”
átalakulva, melyben egy bizonyos dogmatikai formula adott etnikai
kifejezésmódba épül be, a kollektív lét
normalizálásának bizonyos formája szerint,
paradox módon épp egyetemes hivatását veszti
el, azt, amelyet természetjogi gyökerei és a természetfölötti
rend egyaránt biztosítanak neki.
A román kereszténységet apologétáinak
többsége nem annyira az emberi személyrôl, szabadságjogokról
és kötelem-jogokról alkotott, az emberi természetbe
genetikai úton beírt látásmódnak tekinti,
amelynek alapján racionális módon szerzôdés
köthetô bizonyos társadalomszervezési formákra,
hanem inkább egyedülálló és megismételhetetlen
szintézisnek, egyfajta organikus és történelmi
produktumnak, amely a románok kizárólagos tulajdona:
az övék és csakis az övék. Ekként
értelmezve a kereszténység bármikor, mikor
szükség van rá, egyfajta nemzeti morálként
használható, s olyan problémák megválaszolásakor
folyamodnak hozzá, amelyeket más társadalmak a politika
hatáskörébe utalnak. Az egyháznak ezért
elsôdleges szerep jut „a lelkek egyetlen kollektív, keresztény
és román tömbbe való egyesítésében”.3
A két világháború közötti korszak
kevés, kereszténydemokráciára hivatkozó
szövegeinek egyikében így jelenhetett meg az az állítás,
hogy a román kereszténydemokrácia „alapgondolata”
szerint az „individuum a román-ság (românism) része”,
alapelvei pedig a „nemzetiség” és a „család”.4
A maga idejében a Solidaritatea. Revistã social-crestinã
címû kiadvány is, amelyet Vasile G. Ispir, Serban Ionescu
és C. A. Teodorescu adott ki 1920 és 1926 között,
a „nemzetiséget” és „demokráciát” nyilvánítja
a keresztényszocializmus alapelveinek.5
Ez a fajta politikai román-ság (românism), bár
az ortodox egyház „demokratikus jellege” révén igazolja
önmagát6, szinte törvényszerûen válik
katolikusellenessé és antiszemitává, jogi produktivitása
pedig olyan törvényjavaslatokra korlátozódik,
mint például a földvásárlás tilalma
a „nemzetidegenek” számára.7
Valóban, az 1948 elôtti alacsony fokú urbanizáció
olyan román „világot” teremtett (a „világhoz tartozás”
és a „tisztességes dolgokat csinálni” kifejezések
értelmében), amelyet statisztikailag a viselkedésmódok
és az értékek széles körû egyformasága
jellemzett, és amelyben az elkülönülés és
pluralizmus gyanús, abnormális és mélyen románellenes
jelenségnek tûnt. Egyébként is, a „román
törvényként”, egy láthatatlan és sajátos
tradíció organikus megnyilvánulási módjaként
és a különbségek és pluralizmus kizárásának
eljárásaként megélt kereszténység
nemcsak nem ismeri el a politikum autonómiáját, hanem
erkölcsileg gyanús foglalatosságnak tekinti.
Viszont a neoskolasztika hozzájárulása a keresztényszociális
doktrína kidolgozásához éppen a politikai életben
való részvétel arisztoteliánus ihletésû,
radikális átértékelésének az
eredménye, és ez az átértékelés
vezetett a kereszténydemokrácia második világháború
utáni gyôzelméhez Olaszországban, Németországban
és Ausztriában. A nyugati katolikus közösségekben
a közjó és a politikai tevékenység iránti
elkötelezettséget az emberi méltóság egyik
legmegfelelôbb kifejezôdési formájának
tekintik, mint a keresztény értékek társadalmi
érvényesítésének egyik kiváló
módját.
Másrészt, mint láttuk, a román kereszténység
összetevôi közé tartozik „a közös élet
hagyományos felfogása”, azaz a jogrend és a politikai
kultúra, és ebbôl az következik, hogy az államnak
és az egyháznak kölcsönösen magukba kell foglalniuk
egymást, vagyis hogy sohasem nyilvánulhatnak meg egymástól
teljesen elszigetelt entitásként. Sôt az államnak
az egyház adja át a politikai társadalom feletti hatáskörök
összességét, teljes mértékben fenntartva
a maga számára a szellemi területet és a nemzet
egyfajta morális „tanácsadójának” szerepkörét.
S míg a keresztényszociális tan számára
a gazdasági rend elválaszthatatlan az erkölcsitôl,
s míg a munka értékelésének kritériuma
– például – a család számára biztosított
tisztességes életszínvonal, a román ortodox
teológusok kigúnyolják az „igazságos fizetés”
tételét, s általában a nyugati kereszténységnek
azt az ambícióját, hogy a gazdasági tevékenységek
körérôl keresztény véleményt alkosson,
s ehelyett a társadalmi és gazdasági egyenlôtlenségek
orvoslására a „részvétet” és a „felebaráti
szeretetet” javasolják.8
Következésképpen a románok – legyenek akár
egyháziak, akár világiak – a kereszténységet
nem személyes vagy közösségi összefüggésben
fogják fel, hanem a nemzeti fogalma szerint. A szubszidiaritás
elve pedig, még ha titkon ott rejtôzik is az ortodox egyházi
tanok legmélyén, nem elfogadható a nemzet által
gyakorolt szellemi terror miatt, annak következtében, hogy
a nemzet politikai fogalma totalizáló jellegû és
oszthatatlan.
Ezért az egyház továbbra is szorosan kötôdik
ahhoz az államhoz, amely az 1923-as, 1938-as és 1991-es alkotmányai
révén explicit módon „nemzetinek” nyilvánította
magát. Az egyház állami rendhez való „alkalmazkodásának”
régi keresztény elve túlélte Bizáncot,
s áthagyományozódott a modern kor nemzeti egyházaira.
És mindaddig, míg az állam nem dolgozta ki a teljes
szétválasztás intézményi stratégiáját,
világi, sôt ateista diskurzusa sem volt elég meggyôzô
ahhoz, hogy rávegye az egyházi hierarchiát, helyezkedjen
kritikai álláspontra vele szemben, csupán csak akkor
s annyira, amennyiben nem sikerült hozzászoknia a képviseleti
demokráciához, s fôleg a többpártrendszerhez.
A harmincas években, miután felszabadult a Brãtianuk
liberalizmusa alól, az egyház folyamatosan felpanaszolta
az egységes nemzeti és politikai koncepción alapuló
kormányzati rendszer hiányát, s ez visszatérô
tétele volt az ortodox kiadványoknak, köztük is
leginkább a szélsôséges Telegraful românnak.
Az ortodox papság 1948-ig egyetlenegyszer sem kényszerült
igazából arra, hogy végiggondolja az egyház
világi államon belüli szerepét s a kereszténységéét,
mint egy lehetséges kulturális és axiológiai
alternatíváét a szekularizált társadalomban.
Az 1866-os, 1923-as és 1938-as alkotmányok által statuált
jogrendben, amelyek az ortodoxiát „a román állam uralkodó
vallásának” (21. cikkely), illetve „a román államban
uralkodó vallásnak” (22. és 19. cikkelyek), sôt,
ez utóbbi kettôben a „román egyháznak” is nyilvánították
(ami viszont sem dogmatikai, sem alkotmányelméleti értelemben
nem jelentett semmit), az egyháznak semmi oka nem volt arra, hogy
kidolgozza saját liberalizmuskritikáját. Késôbb,
1965-öt követôen pedig ismét a nemzeti értékek
talaján találkozott az állammal, s így a létezô
szocializmus kritikájának kidolgozása alól
is mentesült.
Egyébként a kommunista rendszer három alkotmánya
közül az elsô, az 1948-as nem vezetett be világos
szétválasztást, mivel a Román Ortodox Egyházzal
kapcsolatban is tartalmazott rendelkezést, amelyben „önállónak
és egységes szervezetûnek” nevezi azt (27. cikkely),
vagyis – más szavakkal – az államéhoz hasonló
kiterjedésûnek. Azonban az ortodox egyházi hatóságoknak
a totalitárius állammal való módszeres együttmûködését,
iránta való lojalitásukat nem az emberi gyengeségek
vagy túlzott kompromisszumkészség számlájára
kell írni.
Az 1945–1989 közötti idôszakban a papság következetesen
a bizánci egyházi tanokat alkalmazta, összhangban maradt
azzal a politikai doktrínával, amelynek „a román törvény”
vetette mindenkoron alá az egyházat. Annál is inkább,
mivel a közoktatás 1948-as megreformálása az
egyházon belül a fôpapság javára változtatta
meg az erôviszonyokat. A Gândirea címû folyóirat
körébôl származó filozófusok és
esszéírók 1918-tól megszállták
a bukaresti egyetem teológia karát, s ez egyfajta világi
intézményi kontrollt eredményezett, ha nem is éppen
a teológiában, de a keresztény üzenet fölött
mindenképpen. 1948-at követôen azonban a papság
visszanyerte teljes hatalmát a teológiai alkotás folyamata
fölött. Paradox módon épp a kommunizmus biztosította
a papi hegemóniát az ortodox egyház fölött,
de ennek az ára a keresztény problematika számûzése
lett az intellektuális szférából.
Még 1989 után is ahelyett, hogy megpróbálta
volna kivívni teljes szuverenitásának és függetlenségének
állam általi elismerését, azt, amelyet a kereszténydemokrácia
az olasz alkotmány 7. cikkelye révén megadott a katolikus
egyháznak, az ortodox egyház rögtön a papok általános
állami javadalmazását kezdte követelni, s ezáltal
még több intézményi kapcsolatot alakított
ki azzal az állammal, amelytôl még a totalitarizmus
idején sem kívánt teljesen szétválni.
De ha a pap fizetését közpénzekbôl biztosítják,
akkor állami tisztviselôvé válik, olyan közalkalmazottá,
aki nem lesz különösebben hajlandó bírálni
az államot, annak autoritását.
S minthogy 1866 és 1999 között az állam, beleértve
a kommunista államot is, módszeresen elutasította,
hogy vallásilag semleges maradjon, lényegében úgy
viselkedett, mintha a megváltás nem személyes, lelkiismereti
és felekezeti önazonosságbeli kérdés lenne,
hanem olyan kérdés, amely közvetlenül ôrá
tartozik. Vagyis a román állam számára igazából
sohasem volt közömbös, hogy polgárai milyen felekezeti
módon nyilvánítják ki vallási meggyôzôdéseiket.
Mert az államnak még egy szekularizált társadalom
esetén is szüksége van arra, hogy önmagát
azon közösségi és morális identitások
révén legitimáltassa, amelyek maguk is nyilvánvalóan
igénylik, hogy legitimáló szerepû instanciákként
ismerjék el ôket.9
Egy olyan politikai társadalomban, amely hajlik arra, hogy folyamatosan
elutasítsa a kisebbségek bármilyen pozitív
diszkriminációját, a többségi egyház
éppen egyfajta „affirmative action”-t követel – kitartóan
és agresszíven. Úgy tûnik, a nemzeti egyház
jogi státusa, amely másokat diszkriminál, számára
nélkülözhetetlen: a fôpapságnak abszolút
szüksége van arra, hogy ismét visszaigazolódjon,
az ortodoxia, melyet képvisel, nem hit, hanem törvény.
Ha ennek elismerését megtagadják, a Román Ortodox
Egyház úgy fogja érezni, az állam elhagyja,
és ô magára marad tagjainak – a románok millióinak
– lelkiismereti problémáival. Azonban nem hajlandó
arra – s felkészülve sincs rá –, hogy szembesüljön
ezekkel a kérdésekkel.
A fôpapok és az ortodox teológusok beszédeibôl
tulajdonképpen az hiányzik, amit egyébként
rendkívüli elôvigyázatossággal kerülgetnek
is: a román társadalom szekularizációjának
nyilvánvalósága. Sem az egyházi hatóságok,
sem az ortodoxiához egyértelmûen kötôdô
személyiségek nem tették fel maguknak a kérdést,
amely a nyugati kereszténységet oly sok évtizede foglalkoztatja:
felmérni azok vallásosságát, akik a közvélemény-kutatásokban
kereszténynek vallják magukat.
A vallásgyakorlás európai szintje, azaz azok részaránya,
akik rendszeresen részt vesznek az istentiszteleteken, 10 százalék
körüli. Az ortodox fôpapság viszont teljes mértékben
elégedettnek tûnik annak tudatában, hogy Románia
lakóinak közel 86 százaléka a népszámlálás
során ortodoxnak vallotta önmagát, s nem kíváncsi
arra, hogy közülük hányan vesznek részt rendszeresen
az egyház életében. A Román Ortodox Egyház
sohasem kísérelte meg, hogy a megkereszteltek mindegyikének
személyes és felelôsségteljes elkötelezettségére
alapozzon, inkább a nemzeti identitás organikus formájával
való magától értetôdô és
kollektív egyetértésre támaszkodott, amely
szerint „a románok kereszténynek születtek”.
Világosan erre a beállítódásra utal
például az, hogy annak az energiának, melyet a papság
és az ortodox egyesületek 1990 óta a homoszexualitás
betiltása érdekében kifejtettek, még egy százalékát
sem fordították az abortusz tiltásának vagy
korlátozásának az elérésére.
Bár látszólag mindkét kérdés
a magánélet és a személyes intimitás
kérdése, a terhesség tudatos megszakítása
lényegében egy lelkiismereti probléma, az evangélium
és a keresztény hagyomány iránti hûség
próbája, amely az élethez való abszolút
jogot a legfontosabb emberi jognak nyilvánítja, miközben
a homoszexualitás kérdése értelmezhetô
úgy is, mint az ortodox egyház történelmi fennhatósága
alá tartozó kollektív viselkedésmódok
egyformaságának és normalitásának az
elutasítása. Viszont az egyéni öntudat az egyház
missziós küldetésének területén kívül
reked, s közben ugyanez az egyház szokásszerûen
azt ismételgeti, hogy a románok számára nem
szükséges az evangélium hirdetése, mert ôk
– a világ többi népétôl eltérôen
– azt már kétezer éve ismerik!
Mindezek következtében, s az egyház társadalmi
szerepének elôtérben maradása, valamint a keresztény
erkölcsiség nyilvános megnyilatkozásainak inflálódása
ellenére, 1989 decembere nem az államiság, hanem a
személyi diktatúra és a kommunista ideológia
csôdjeként volt megélhetô. Ugyanis a Román
Ortodox Egyház nem rendelkezik az állammal szembeni ellenállás
tradíciójával, lett légyen az az állam
akár modern, akár totalitárius jellegû. Nem
mondta ki a lelkiismeret elsôbbségét az erôvel,
az igazságét a hatalommal szemben, s ritkán merte
bírálni azokat a politikai-jogi eszmerendszereket, amelyeket
az állam idônként kidolgozott. Ellenkezôleg,
megvallva, mint az Antonescu-rezsim idején, hogy legfeljebb morális
„tanácsadója” kíván lenni egy olyan államnak,
amelynek belsô rendje nem tehetô vita tárgyává,
az egyház a román nemzeti érzés alapjául
szolgáló konszenzus nélkülözhetetlen résztvevôjévé
vált. Az ortodoxia mind a liberális, mind a totalitárius
államhatalom idején egyetlen „politikai népbe” egyesítette
a románokat, azon kettôs elv alapján, hogy „mind románok
vagyunk”, és „mind ortodoxok”.
Valószínûleg az ortodox egyháznak az állammal
szemben tanúsított hûsége, az a semlegesség,
amelyet a különbözô politikai rendszerek váltakozásával
szemben tanúsított, játszotta a fô szerepet
abban, hogy a totalitárius korszakban nem osztódott meg a
román társadalom, nem vált ketté egy szocialista
és egy passzív rezisztenciát tanúsító,
hagyományos és keresztény kultúrába
visszahúzódó „néppé”. Ugyanis az egyház
nem értékelvû, kritikai részvételre buzdító
közösségként legitimálja a nemzetet, hanem
megtörhetetlen nyelvi, vérségi egységként,
olyan magatartásbeli egységként, amely csodálandó
és mindenáron megvédendô. A román ortodoxiát,
úgy tûnik, az állam valósággal lenyûgözte,
s fôleg a rend állama, amely osztja gyanakvását
a lelkiismereti szabadsággal, a pluralizmussal és a másság
érvényesítésével szemben.
Bizonyos értelemben maga az ortodox egyház is, akár
a nemzet, az állam terméke. Csupán kronológiai
értelemben elôzi meg azt, politikai és jogi értelemben
nem. A román egyháznak nem adatott meg, hogy a modernitást
az állammal szembeni ellenzékiségben élje meg,
inkább az formálta ôt. Elôbb a liberális
állam autokefáliával, a pátriárka fennhatósága
alatti egységgel és a többi felekezet feletti uralommal
ajándékozta meg. Utóbb a totalitárius állam
megvédte ôt a görög katolikus egyház konkurenciájától
– amely veszélyesnek bizonyult, mivel éppen a nemzeti érdemek
terén került rá sor –, és garantálta biztonságát
cserébe a közéletbôl való részleges
visszavonulásáért.
Végül is az ortodox fôpapság és a román
teológia nem bátoríthatta egy társadalmi doktrína
megjelenését, amely a maga során kereszténydemokráciához
vezethetett volna, mivel számára az állam – a hatalom
birtokosainak ideológiájától függetlenül
– mindenkoron a nemzet transzcendenciáját jelentette. A nemzet
letéteményeseként a román állam csakis
egységes és centralizált államként gondolható
el. Mert ô szervezte meg a nemzetet mind 1859-ben, mind 1918–19-ben,
felszámolva a kulturális sajátosságokat és
a helyi politikai-jogi hagyományokat egy jakobinus típusú
közigazgatási rendszer érdekében.
Ebben az összefüggésben Nagy-Románia megalakulásától
kezdôdôen a szubszidiaritás elvét, mely a nyugati
egyház és keresztény tradíciókhoz ragaszkodó
értelmiségiek fô politikai instrumentuma, teljesen
semmibe vették, jóllehet egy különös paradoxon
folytán ez az elv elég pontosan leírja a keleti egyház
szervezésének elméleti modelljét, amelyet a
bizánci egyházi tanok szóhasználatával
zsinati elvnek neveznek.
Ugyanis az elvre való hivatkozás feltételezi –
még ha csupán elméletileg is – a történelmi
tartományok önkormányzatának lehetôségét,
a család, helyi közösség és a kisebbségi
csoportok autonómiáját az oktatás és
egészségügy terén, valamint az egyház
saját illetékességi területén belüli
szuverenitásának alkotmányos elôírásba
foglalását. De melyik román püspök érezné
magát igazán püspöknek, ha nem kapná meg
ennek elismerését és igazolását valamilyen
királyi, uralkodói vagy elnöki rendelet révén?
A román kereszténydemokrácia feladata ezért
nem a politikai gyakorlattal szembeni keresztényi „moralizálás”
lenne, hanem érvelô kiállás a szubszidiaritás
elve alapján a regionális jellegû decentralizálás
mellett, amellyel egyrészt igazán megfelelô környezet
teremtôdne a demokratikus rendszer kialakításához,
a polgárok minél nagyobb számban való közéleti
részvételéhez, másrészt pedig ez lenne
a legközvetlenebb út az európai integráció
felé.
Azonban Romániában ma, akár az elmúlt évszázad
során, az állam a fenntartás nélküli csodálat
tárgya: a nemzet történelmi megalkotójának
és jogi garanciájának tekintik. Ebbôl következôen
kötelezônek tûnik, hogy csak szigorúan centralizált
és bürokratikus jellegû lehet. Ebben a légkörben
a decentralizáció arra ítéltetett, hogy a közigazgatás
kihelyezésének egyszerû mûvelete maradjon, amely
nem eredményez autonómiát sem politikai, sem törvényhozási
szempontból.
A Parasztpárt politikai programjának helyi közigazgatásra
vonatkozó bekezdéseit például „az erôszakkal
megszüntetett megyék, majd járások fokozatos
visszaállítása” vezeti be, és szó van
benne „az alprefektúrák és egyéb közszolgálatok
járási székhelyre való telepítésérôl”.
Mintha a decentralizáció és a helyi autonómia
felé tett lépéseknek a közigazgatási struktúrák
inflációját és megsokszorozódását,
a kihelyezett kormányzati képviselôk számának
növekedését kellene eredményeznie.
A szubszidiaritás hiányában kétes minden
olyan próbálkozás, amely intézményi
úton próbálja meg elérni a román társadalom
újjáépítését, ahogy azt egyes,
magukat kereszténydemokratának nevezô értelmiségiek,
sôt még a Parasztpárt programja is tervezi. Ez utóbbi
szerint „a morális megújulás felé vezetô
úton az elsô lépést három alapintézményre
kell alapozni: a családra, az iskolára és az egyházra”.
Amennyiben „iskolán” elsôsorban a közoktatás rendszerét,
„egyházon” pedig a nagy többséget képviselô
és az államról nem kellô mértékben
levált ortodox egyházat kell értenünk, ez az
intézményi stratégia semmi mást nem eredményezne,
csak ismét elodázná a központi problémának,
az állam szerepének a megvitatását, s azt egy
normatív megoldással helyettesítené, amelyben
a „keresztény erkölcs” egyfajta poszttotalitárius ideológia
szerepét töltené be.
A Parasztpárt 1996 januárjában szerkesztett politikai
programjának szintézisében a szubszidiaritás
a következô megfogalmazásban jelenik meg: „A keresztény
erkölcs lényegében olyan kódexet alkot, amelynek
hivatása a politikai, gazdasági és szociális
jellegû törvényhozás megszûrése a
tartósság, emberség és felelôsség
kritériumai szerint. A hangsúlyt az ember minôségi
javulására, a szolidaritásra, toleranciára,
párbeszédre, pluralizmusra, kreativitásra és
a szubszidiaritásra helyezi.”
A szubszidiaritás tehát meglehetôsen különös
módon a keresztény erkölcs kritériumai közé
sorolódik, és végsô soron az ember problematikájával
kerül kapcsolatba, értéket az „ember minôségi
javulása” kölcsönöz neki. A szubszidiaritás
e rendkívül diszkrét s számára idegen
kontextusban való megjelenése világosan bizonyítja,
hogy a kilencvenes évek Romániájában a kereszténydemokrácia
nem más, mint egy „trompe l’oeil” doktrína. Egyébként
a Parasztpárt legfôbb ideológusa, miután nyilvánvalóan
jobb idôkre halasztja a szubszidiaritás elvének román
politikai megfogalmazását – amely most a „kisebbségek
pozitív diszkriminációjának” veszélye
és azon „rizikó” között hányódik,
amelyet az Európai Unió jelent azáltal, hogy esetleg
„önkényesen hatásköröket ragad magához”
–, rámutat arra, hogy azok a „nehézségek”, amelyeket
a szubszidiaritás romániai alkalmazása okozna, „lényegében
az emberi tényezô, a perszonalizmus meghatározó
szerepére utalnak, amely a kereszténydemokrata gondolkodás
sarkköve”.10
A szubszidiaritás azonban nem csupán azt az utat jelenti,
amelyen az emberi lény természetes méltóságát
érvényesítheti a politikai részvétel
révén, hanem a hatalom felfogásának és
megszervezésének módját is, egy olyan elvet,
amelyet az államnak magának is követnie kellene.11
A szubszidiaritás nem a moralitás díszítménye,
s nem is az igazságszolgáltatás megosztása
elvének egyik vonatkozása. A szubszidiaritás elve
az az eszköz, amellyel a társadalom megszabadulhat az állam
gyámsága alól, az az eljárás, amelynek
segítségével a polgárok alakíthatják
és ellenôrizhetik az államhatalmat oly módon,
hogy az megszûnjön polgárait formáló és
ellenôrzô ambíciókat táplálni.
A kereszténydemokrata eredetû doktrínákban a
szubszidiaritást tulajdonképpen az egyetlen olyan módszerként
kellene taglalni, amely a politikai hatalmat a régi német
elv, „az ember öregebb az államnál” elve alapján
szervezné meg. Ezt az elvet fogadja el a Parasztpárt politikai
programja is, amikor megfogalmazza „az állampolgár elsôbbségét
az állammal szemben”.
Ez az elv jelen van a román ortodoxia szociális tanításában.
Bartolomeu Stãnescu fôpap, akinek úttörô
szerepe volt a modern társadalomról való gondolkodás
alakulásában, az 1913-ban megjelent Scurte încercãri
de crestinism social
(A szociális kereszténység rövid kísérlete)
címû munkájában, a politikai elemzésekben
a természetjogot alkalmazza attól a meggyôzôdéstôl
vezettetve, hogy a természetjog egyetlen alanya az emberi személy,
s az állam, amely az emberi szolidaritás jogi kifejezôdése,
csupán származékos és funkcionális jogokkal
rendelkezik, mivel „az ember alkotja meg az államot, s nem az állam
az embert”.12
Valóban, a központosított, jakobinus vagy totalitárius
típusú államtól eltérôen, mely
megszünteti a korábbi, általa ellenôrizhetetlen
szabadságokat, hogy helyükbe egynemûsített és
normatív, egyedül általa ellenôrzött szabadságot
állítson, a szubszidiaritás logikája természetszerûen
vezet föderalizmushoz, vagyis egy tagolt, a megszerzett szabadságokat
tiszteletben tartó államhoz, olyan szerény államhoz,
amelyet nem annyira a jogok megalkotása, mint inkább azok
együttélésének garanciája foglalkoztat.
Olyan államhoz, amely nem jogokat ad, hanem jogokból áll.
Ezért a szubszidiaritást érvényesítô
államban a decentralizáció nem csupán a közigazgatás
és a pénzügy területén valósul meg,
hanem – hasonló mértékben – a jogalkotás terén
is. Egyszóval: a szubszidiaritás elve úgy is megfogalmazható,
hogy „kevesebb államot és több társadalmat”.
S illene hozzátenni: „még kevesebb román-ságot”
(românism).”
A román társadalomban viszont az Ortodox Egyház
jelenti az egyetlen természetfeletti jogra alapozott legitimitással
is rendelkezô tekintélyt, amely vita tárgyává
tehette volna azt a politikai babonát, amely a románokat
a nemzeti egység és közigazgatási centralizmus
állandó összetévesztésére készteti.
Vita tárgyává tehette volna, amennyiben a kilencvenes
évek során vissza tudott volna találni hatáskörei
megszervezésének saját zsinati hagyományaihoz.
Ezen az alapon egyenesen a totalitárius államimádat
fôvádlójává válhatott volna, s
alkalma lett volna kezdeményezni a kommunista állam intézményrendszerének
lebontását, valamint egy szubszidiaritást alapul vevô
alkotmányos berendezkedés kialakítását.
1 Vasile Pârvan: Studii de istoria culturii antice. N. Zugravu
kiadó, Bukarest, 1992, 238–240.
2 Nichifor Crainic: Transfigurarea românismului. In: Ortodoxia.
II., Bukarest, 1943, 182.
3 Bartolomeu Stãnescu: Principiile de bazã ale organizãrii
noastre sociale II. Solidaritatea, I/7–8, 1920, 246.
4 Anton Pecuraru: Democratia crestinã în luptã
cu autocratia burgheziei capitalistã Si cu comunismul. Pitesti,
1937, 42., 37.
5 Primul nostru cuvînt. Solidaritatea, I/1, 1920, 2.
6 Anton Pecuraru, i. m. 9.
7 Uo. 47. Nemrég egy román politikus, Adrian Nãstase,
hasonló gondolatot fejtett ki nyilvánosan: nyugtalankodott
amiatt, hogy a kommunista rendszer által eltulajdonított
javak visszaszolgáltatásával az erdélyi városok
ingatlanvagyona megszûnne „román” lenni. Más szóval,
a polgári törvénykönyv elôtt a román
állampolgároknak nem egyforma a státusuk: csak a román
nemzetiségû román állampolgároknak lenne
joguk, hogy a román állam területén lévô
történelmi központokban tulajdonuk legyen.
8 Serban Ionescu: Aspectul social al ortodoxismului. In: Ortodoxia.
I. Bukarest, 1942, 181–201.
9 Marcel Gauchet: La religion dans la démocratie. Parcours de
la laicité. Gallimard, Párizs, 1998, 98–102.
10 Gabriel Tepelea: Cuvînt înainte. In: Din gîndirea
crestin-democratã româneascã. Directia Departamentelor
de Studii, Doctrinã si Programe a PNTCD, Bukarest, 5.
11 V. Chantal Millon-Delsol: L’état subsidiaire. Ingérence
et non-ingérence de l’état: le principe de subsidiarité
aux fondements de l’histoire européenne. PUF, Párizs, 1992.
12 Bartolomeu Stãnescu: Datoriile economice-sociele ale statului
din punct de vedere crestin. Solidaritatea. V/1–3, 1924, 26, 28.
Fordította: Bakk Miklós
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu