Alábbi észrevételeim abból erednek, hogy saját, a 2000 októberi számában hibásan közölt tanulmányomnak a 2000 honlapján nemrégiben helyreigazított változatát kíséreltem meg úgy megtalálni az interneten, hogy nevemet írtam be keresôszóként. Ebben nem jártam sikerrel (úgy látszik, a Yahoo tökéletlen), de csodálkozásomra nevem egy másik írásnak, volt egyetemista társam, Rév István (történész, a Soros-féle Nyílt Társadalom Archívum igazgatója) által a Beszélôbe írt cikkének részeként jelent meg. Ennek elolvasása után csodálkozásom döbbenetté változott.
Kenedi János Kis Állambiztonsági
Olvasókönyv címû mûvének ismertetése
ürügyén Rév István terjengôs írást
közölt a Beszélô 1998/4. számában.
Rév e cikkében a tényekre való különösebb
tekintet nélkül anekdotázik, spekulál, illetve
tudományoskodva bölcselkedik, majd így von le saját
premisszáiból tetszetôs következtetéseket.
A spektrum széles. Rév jólértesülten hajigálódzik.
Röpül a KB-határozat, röpül a Timothy Garton
Ash, röpül a Biblia, röpül a nehéz kô.
A rágalom és a történelemhamisítás
szinte észrevétlenül szövi át a kedélyes
szálakat, amúgy mellékesen válik úgyszólván
magától értetôdôvé.
Nem lehet itt célom
egy recenzióként közreadott, máskülönben
nem jelentôs írás részletes ismertetése.
A személyemet ért, valótlansága által
mélyen sértô, de Rév írása szempontjából
egyébiránt szükségtelen állítást
– egyfajta öncélúan személyeskedô, alaptalan,
csak pszichológiai megközelítésben fölfogható
kipellengérezést – kívánom helyreigazítani.
A személyes meggondoláson túlmenôen azért,
mert Révnek e különös lépése – ha magyarázatát
keressük – alkalmat kínál bizonyos, egy egész
korszakot, illetve réteget érintô következtetésekre.
Egyidejûleg mindennek kapcsán egy történelmi epizód
hamis bemutatásának kiigazítására is
sort kerítek majd, melynek lényegét Rév – ez
nehezen félreérthetô – a kádárista politika
étoszával és céljaival összhangban kísérelte
meg alapvetôen eltorzítani, érdekes módon annak
ellenére, hogy e politikát egyébként általánosságban,
legalábbis úgy látszik, elmarasztalja. Az Olvasó
elnézését kell kérnem, hogy a fönti vonatkozásokban
sajnos elkerülhetetlenül, bizonyos személyes összefüggések
bemutatásával is kénytelen leszek majd terhelni. Ezeknek
ugyanakkor – ami mentségemül szolgálhat – kordokumentum
jellegû értékük is van.
Idetartozik, hogy következetlenséggel,
legalábbis egy összefüggésben, mindenesetre nem
lehet Révet vádolni. Recenziójának Kenedi könyvével
szembeni fô ellenvetése a Kenedi által a személyiségi
jogoknak, a vonatkozó törvénynek megfelelô, Rév
szerint túlzásba vitt tiszteletben tartása. Saját
írásában azután ilyen kicsinységekkel
valóban nem is bíbelôdik, gátlástalanul
idézi (félre) tárgyához egyáltalán
nem tartozó, baráti körben elhangzott mondatom. Még
az ott szereplô lábjegyzet is álreferencia. Ami alatta
olvasható, csak a legnagyobb nehézséggel hozható
kapcsolatba azzal, amire Rév vonatkoztatta. Közlésének
e látszat-alátámasztása – írásának
tudományos integritását diszkreditáló
szakmai csalás.
Rév szerint: „…megtudhatjuk,
milyen szerepe volt a hetvenes évek elejének március
15-i demonstrációiban a forradalmi romantikának, azoknak
az elképzeléseknek, amelyek ezekben a fiatalokban a forradalomról,
elsôsorban a lenini forradalomról az iskolai történelemoktatás
eredményeképpen kialakultak. (Egyetemi csoporttársam
„itt Bereznay beszél a Szmolnijból” bemutatkozással
hívta telefonon barátait a Galamb utcából 1973.
március 15-én tüntetni – ez az, amit a a KISZ KB Agitációs
és Propaganda Osztálya 1973. március 19-én
„álforradalmiságnak” nevez.) Ezekbôl érthetô
meg, miért lehetett fontos a letartóztattak számára
Jancsó Miklós Égi bárány címû
alkotása. Azt is megtudhatjuk, hogyan hathatott a gimnazista gyerekekre
Kardos Ferenc Petôfi ’73 címû naiv filmje…”
Tetszenek ezt érteni?
Ami történik: kivetítés. Arról van szó,
hogy minden, ami Rév önmaga volt, úgy jelenik meg, mintha
tulajdonságai másokat jellemeztek volna. Ez egyidejûleg
érezhetôen megvetô lenézéssel, lekezeléssel
párosul: Rév nem tudja elfogadni önmagát. A fogalmak
magukért beszélnek. „Ezek a” (leninizmussal mételyezett,
bábszerû) „fiatalok”, (lesajnálandó áldozatok,
saját akarattal nem rendelkezô, önálló
gondolkodásra képtelen) „gimnazista gyerekek”. Az erôlködés
nyilvánvaló. Mindig „ôk”, véletlenül sem
„mi”. Ide kívánkozik a kérdés, hol volt, mit
csinált akkor a hasonló korú Rév István?
A sorok között ki nem mondottan olyasmi érzôdik,
mintha alternatívaként lebegett volna (Már akkor!,
Már akkor!) az események hátterében. Ünnepeljünk!
A valóság
az volt, hogy 1973. március 15-én az ideges (vagy ki tudja?,
talán valamilyen pártutasítás útján
agresszivizált) rendôrség gumibotokkal támadt
az 1848-as forradalom évfordulójáról mint minden
évben, akkor is, virágok elhelyezésével, énekszóval,
szavalással békésen megemlékezô fiatalokra.
Egészen véletlenül (hacsak a rendôrség
szemében szakálla nem tette gyanússá), az egyidejûleg
a Belvárosban az ünnepléstôl teljesen függetlenül
saját dolga után sietô Rév is a támadás
áldozatává vált, amennyiben útjában
megállították és személyi igazolványát
elkobozták azzal az utasítással, hogy majd jelentkezzen
érte a rendôrségen. Az ilyesmi más, átlagos
állampolgár számára akkoriban potenciálisan
rendkívül fenyegetô volt. A miniszteri rangban lévô,
a párt legfölsô berkeihez tartozó KB-tag fiának,
Révnek azonban nem volt mitôl tartania. Mégis, szinte
sokkolt állapotba került. Szûkebb baráti köre
ezután gyûlt össze, az általa említett
Galamb utcai lakáson. Jómagam e körnek, függetlenül
attól, hogy Révnek évfolyamtársa voltam (ô
pontatlanul állítja, hogy csoporttársa is) csak ideiglenesen
voltam része, egy rendkívül tisztességes és
bizony nagyon csinos lány által, akihez akkor szorosabb szálak
fûztek. Az utóbbi vonatkozást nem egészen öncélúan
említem, hanem, hogy így világíthassak rá
a jelen lévô csoport nagyobb részével kapcsolatos
különleges helyzetemre. Miközben mindennapos szinten aránylag
jól kijöttünk, politikailag, ideológiailag mélységes
ellentétek választottak el egymástól, melyek
viták során rendszeresen fölszínre is kerültek.
Rév és barátai a fennálló rendszer egyes
vonásait valamilyen elképzelt jobbfajta marxizmus nevében
bírálták ugyan, de legitimizációját
magát elfogadták és létét nem ellenezték,
ami személyes hátterük ismeretében legalábbis
nem volt meglepô. Eközben, nem tudhatom biztosan, de nem is
valószínûtlen, hogy Rév akkori közelebbi
ismerôsei közül az egyetlen voltam, aki a rendszert egész
marxi ideológiájával együtt nemcsak következetesen
és legalábbis baráti körben nyíltan, szôröstül-bôröstül
elvetette, demokratikus szempontból elfogadhatatlannak tartotta,
de azzal bizonyos nemzetinek nevezhetô meggondolásokból
is szemben állt. Mint erre utaltam, Rév sokkolt állapotban
volt. Egy sarokban ült, és nem lehetett hozzá szólni.
A jelenlévôk egyike (Révvel ellentétben én
inkább nem dobálódznék nevekkel, ha nem szükséges)
pontosan fejezte ki a társaság hangulatát, amikor
kifakadt: „És ezek után holnap hogyan olvassam úgy
Marxot, mint eddig?!” Én ezen talán némileg tapintatlanul,
de nyíltan hahotáztam, és igyekeztem Révet
magát is vigasztalni, nyugodjon meg, az ô helyzetében
egyáltalán nincs mitôl tartania. Bevallom, számomra
a helyzet szórakozató volt. Nagyon tanulságos volt
ennek a mindennapok nehézségeitôl burokban védett,
üvegházban élô csoport egyes tagjainak a (sejthetôen
ideiglenes) lelki összeomlását látni, és
közvetlenül tapasztalni, amit amúgy is tudtam, hogy mennyire
nem volt közük az akkori átlag magyar által megélt
valósághoz. Az aznapi rendôri brutalitás, mely
a legtöbb ember számára a rendszer jellegének
ismeretében, ha nem is mindennapos, de közhelyszerû esemény
volt, számukra a leleplezés erejével, mélyen
megrendítôen hatott.
Mindezt fontos volt elmondani
ahhoz, hogy mindenki elôtt nyilvánvaló legyen, Rév
akkor elhangzott, általa egyébként szöveghûen
idézett mondatomat semmiképpen sem értelmezheti úgy,
ahogy írásában bemutatja, még akkor sem, ha
bármennyire valószínûtlenül, de talán
pillanatnyilag, tényleg félre is értette volna. A
fönti helyzetben történt, hogy úgy szóltam
a telefonba, ahogyan azt Rév idézte. A Szmolnijban tartózkodás
kijelentése a részemrôl nemhogy semmilyen leninista
forradalmi romantikával fertôzöttséget nem jelentett,
hanem éppen ellenkezôleg, az adott helyzetben magának
Révnek a körére történt gúnyos utalás
volt. Ha a társaságban volt, akiben az ún. lenini
forradalommal – (érdekes, hogy e kommunista fikcióra Rév
még most is tényként utal) – kapcsolatban illúziók
éltek, akiben álforradalmi elképzelések dolgoztak,
az semmiképpen sem én voltam. Vö. Svejk: „Fel Belgrádra!
Fel Belgrádra!” – Én: „Itt Bereznay beszél a Szmolnijból”.
Sapienti sat.
Nem tenném szóvá
ennek a tulajdonképpen jelentéktelen epizódnak Rév
által eltorzított bemutatását, melynek valódi
összefüggéseibôl kiforgatott közzépottyantása
nekem gyakorlatilag semmit sem ártott. Ha – ahol élek – angliai
értelmiségi körökben ismernék és
elhinnék Rév rágalmazó inszinuációját,
senkit sem érdekelne. Mondom, nem is tenném saját
jó hírnevem rontására szolgáló
igyekezetét szóvá, ha nem kellene a föntiek alapján
egészen biztosnak lennem abban, hogy mindezzel Rév tisztában
volt, és a valóság pontos ismeretében szándékosan
rágalmazott meg. Jóhiszemûségének hiányát
mutatja az is, hogy cikkében szerepeltetésemet, egyidejû
e-mail kapcsolatunk során, jónak látta elhallgatni.
Ami fölháborít, az nem is az ostoba tartalom, hanem
a félre nem érthetô szándékosság.
Itt merül föl az indíték kérdése,
aminek tanulságai már nemcsak személyes, de általános
érvénnyel is bírnak. Egyelôre azonban még
mindig a közvetlen események.
Míg Rév „csak”
szándékosan torzított az ominózus mondat értelmezésének
tekintetében, már egyértelmûen valótlanságot
állít, amikor azt mondja, hogy bárkit is tüntetni
hívtam. Ez semmiképpen sem lehetett igaz. Elsôsorban
azért nem, mert nem is volt tüntetés. Ezen a ponton
Rév valójában már a kommunista rendszer apologétájának
szerepével azonosul. A rendszer volt az, mely a rendôri támadást
valamiféle kitalált tüntetésre adott válaszként
próbálta hamisan igazolni. Emellett azért sem hívhattam
„tüntetni” senkit sem, mert amikor számból a nevezetes
mondat elhangzott, már régen lezajlottak az események,
akárhogyan is nevezzük vagy értékeljük ôket.
Tulajdonképpen hízelgô Révtôl, hogy efféle
tüntetésre invitálást tételez föl
rólam. Nem voltam én olyan bátor ember. Senki nem
mert volna a hetvenes évek elején Magyarországon tüntetésre
még csak gondolni sem, függetlenül attól, hogyan
érzett. Ez akkor is így volt, ha szélsôségesen
rendszerellenes kijelentéseket az egyetemen, esetenként Rév
jelenlétében, önmagammal szemben nem kis felelôtlenséggel,
meg is mertem engedni magamnak. Becsületére és általában
az egyetemen oktatók becsületére is szolgál,
hogy az ilyesminek semmilyen jelentôs következménye nem
lett. De az utcára menni, tüntetni, azt tudtam, hogy egészen
más megítélés alá esett volna. Nagyon
jól emlékeztem még gyerekkoromból az oroszok
által szétlôtt Budapestre, és ha bárkinek
az emlékei e tekintetben halványultak volna, Csehszlovákia
legázolása akkor még öt évnyi távolságban
sem volt. A március 15-i megemlékezéseket viszont
hagyományosan is engedélyezték. A békésen
ünneplô résztvevôket egészen váratlanul
érte a rendôrség senki által sem provokált
agresszív brutalitása.
Itt érkezünk
el Rév írásának ahhoz a pontjához, melyre
elöljáróban mint a történelem meghamisítására
utaltam. Fölfoghatalannak ebben az értelemben nemcsak az tûnik,
miért tartotta Rév szükségesnek a leírt
rendôri beavatkozást, 1998-ban, még ennyi idô
múltán is, valamiféle azt megelôzô tüntetés
kommunista mítoszának továbberôsítésével
próbálni igazolni. Még kevésbé érthetô,
miért nem tud azonosulni azzal a kézenfekvô ténnyel,
hogy az általa lesajnált fiataloknak elég volt saját
örökségük, hagyományaik tisztelete ahhoz,
hogy március 15-érôl megemlékezzenek. Mi szükség
van ehhez leninista álforradalmiságot, vagy legjobb esetben
egy Petôfirôl szóló film hatását
keresni magyarázatul? A rendszer gyanakvása Révénél
akkor már sokkal lényegre tapintóbb volt: ha békés
is volt az ünneplés, igaz volt, hogy a hazafias érzés
a megemlékezôkben természetesen keveredett az ország,
mint 1848-ban, akkor is alávetett helyzete miatt érzett nemtetszéssel,
belsô tiltakozással. Ha csak virágokkal is, ha csak
a Talpra magyar szavalásával is, az összegyûltek
ilyen, nem pedig balos fogalomkörökben mozogtak. Éppen
(és csak) az országban akkor létezett maroknyi balosnak
volt a nemzeti ünnep maga anatéma. Együtt lélegzô,
elfogadó közösség volt az ünneplôké:
mint a magyar történelem legjobb pillanataiban, itt sem voltak
jelen torz, megosztó fogalmak. E közösséget az
egy hazában élô közös sorsúak összetartozásának
természetességével alkották a legkülönbözôbb
származású, hátterû vagy szociális
helyzetû fiatalok. Tudtuk, érdekeink közösek. Ez
ma különösen aktuális. Éppen az ilyen örökség
nevében is hangsúlyozottan nemzeti érdek szembeszállni
azzal a törekvéssel, hogy a nemzet egységét csak
szétziláló, hazafiaskodó, álnemzeti
magyarságmegosztók sajátítsák ki és
így torzítsák kirekesztôvé az éppen
tôlük legidegenebb Szent István-i befogadó hagyományokat.
Érthetetlen, Rév miért kísérel meg további
mítoszgyártással egy ilyen értékes örökséget,
amennyire tôle telik, lejáratni? Ha már az elnemzetlenítô
kommunizmusnak magának hátat fordított, nincs miért
elzárkóznia annak észrevételétôl,
hogy másfajta közösségtudat is élt az országban,
akár még a 70-es években is, mint a pártszellemûek
közösségéé. Rév írásából
az érzôdik, hogy ha a párt tanaival már szemben
áll is, annak világa még lenyûgözi, bûvöletétôl,
sôt néhol szempontjaitól máig nem tud szabadulni.
Révnek a késôbbiekben,
ahogyan ezt elôre lehetett látni, nemcsak bántódása
nem esett, hanem idôvel jelentôsnek nevezhetô karriert
is csinált. Ennek akkor is csak örülni lehet, ha az ember
szívesebben látta volna, ha legalább megközelítô
esélyhez jut azoknak a hasonló képességûeknek
a sokasága is, akik politikailag kevésbé elônyös
helyzetük folytán még az egyetem közelébe
sem nagyon juthattak el. Akárhogyan is legyen, Rév maga aligha
tehet arról, hova született, sôt még apját
sem lehet fia pályájának aktív vagy passzív
elômozdítása miatt elmarasztalni. El lehet talán
tûnôdni a sors késôbbi fordulatain, melyek a demokrácia
elméleti elômozdításának ügyét
éppen Rév kezébe (is) juttatták, de hát
tudjuk, hogy „betyárból lesz a legjobb pandúr”, amit
ha Rév most tárgyalt cikke nem is bizonyít, az ember
ehhez és Rév számára további sikereket
hozó következményeihez csak minden jót kívánhat.
Ugyanakkor azt lehetne várni,
hogy ha valaki, aki a kádári rendszer kiváltságosa
volt, majd annak megszûntét nemcsak káros következmények
nélkül tudta átvészelni, hanem az új helyzetbôl
még profitálni is képes volt, e ponton végleg
hátat fordít terhes örökségének,
és másokhoz hasonló, depolitizált részesévé
válik a demokratikusabb viszonyoknak. Annak tapasztalásától,
hogy Révnek még ilyen helyzetben is a múltjával
való foglalkozás a fontos, hogy attól helyzete megszilárdulása
után most már nem annyira szabadulni remél, de benne
mintegy dicsôséget keresni is, úgy és azáltal,
hogy régebbi környezetének talán egyetlen, semmilyen
tekintetben nem marxista személyes jó ismerôsét
is olyan típusú és ízû rágalmazással
próbálja meg bemocskolni, amilyennel korábbi, rosszabb
idôkben embereket egyszerûen elvitettek, attól bizony
kinyílik az ember zsebében – a Beszélônek írt
válaszcikk.
Határozottan zavar
ezen túlmenôen, hogy annak ellenére, hogy a politikai
körök, melyeknek Rév, helyzetébôl kifolyólag,
eredetileg része volt, közben korábbi szerepük
várható következményeitôl tartva a számadást
a magyar nép „európaiság”-ára apellálva
kerülhették el sikerrel, Rév még ez után,
utólag sem képes errôl a néprôl, saját
népérôl, annyi érettséget föltételezni,
hogy az saját meggondolásából, saját
értékeinek tisztelete miatt emlékezett volna meg rendszeresen
nemzeti ünnepérôl, nem valamilyen beléoltott leninista
álforradalmiságtól vezettetve. Itt derül ki,
hogy Rév nem képes megszabadulni attól az – úgy
tûnik – ráterhelôdött önhittségtôl,
mely a politikus kommunista ideológiai létének velejárója.
Aki másként gondolkodik, annak csak „hamis tudat”-a lehet.
A megreformált Révnél ez „polgári álhumanizmus”-ból
visszájára, leninista álforradalmisággá
módosul. Ami továbbra is hiánycikk marad, az más
ember autonóm létének, önállóan
gondolkodási képességének a nyugatias tisztelete.
Ugyanezt egyértelmûen
mutatja írásának egy másik része* is,
ahol a sajátjától eltérô, az 1987–90-es
átalakulások, vagyis a mai magyarországi helyzet létrejöttének
lényegét érintô (éppenséggel nagyon
is figyelemreméltó) nézetek különbözô
képviselôit együttesen és egyszerûen „paranoiás”-nak
bélyegezve intézi el. Föltûnô, hogy ô,
akit semmi nem tart vissza attól, hogy a legjelentéktelenebb
események elemzésével fél oldalakat töltsön,
ennyi figyelmet szentel egy saját gondolatmenete szempontjából
is központi jelentôségû kérdésnek.
A gyakorlat mindenesetre nem ismeretlen. A szovjet, sôt a hazai kommunista
történelem is elég mintát kínál
megközelítésmódjára, arra, hogy akinek
a véleménye nem tetszik, azt bolondnak nyilvánítják.
Nálunk 1990 óta politikai indíttatással tudtommal
nem zártak ugyan senkit elmegyógyintézetbe, de a nyílt
társadalom e letéteményesének sommás
ítélete olvastán az ember eltûnôdik a
lehetôségeken.
Csak sejteni lehet, miért
folyamodik a korábbiakban bemutatott eszközökhöz
Rév. Már látható volt, olyan emberrel állunk
szemben, akinek lelkiismerete van, méghozzá szigorú
és nem megbocsátó. Múltjának, vagy inkább
örökségének emléke terheli, az általa
pontosan ismert múltbeli szörnyûségekkel való
asszociáltságának ténye alól gyakorlati
bûntelensége ellenére sem kaphat magától
fölmentést. Emiatti lelki elszigeteltségén azután
úgy igyekszik enyhíteni, hogy mindazt, amit magának
szükségtelenül el nem néz, megpróbálja
környezetére rávetíteni.
Az ember arra gondol, talán
nemcsak valamilyen absztrakt történelmi igazságtétel
szempontjából lett volna hasznosabb a változásokat
1989–90 táján bizonyos módszeres jogszerû vizsgálatokkal,
és ahol szükséges, felelôsségre vonásokkal
összekötni. Nemcsak az ország népe elôtt
általában teremthetett volna egy ilyen eljárás
olyan tisztább képet, melyben nem maradhatott volna hely
a közben talán éppen ennek az elmaradása által
is lehetôvé tett és divatossá vált rendkívül
rossz ízû, bûnbakkeresô csoportvádaskodásoknak,
de maguk a felelôsségre vontak elôtt is egyértelmûen
és lelkileg fölszabadítóan zárhatott volna
ez le egy terhes és nemritkán önhibájukon kívül
rájuk rótt örökséget. Az ilyen vizsgálatoknak
„boszorkányüldözéssé” történt
kikiáltása, majd annak az „európaisággal” való
önkényes kapcsolatba hozása és ilyen úton
való elkerülése valójában csak a nagyon
kisszámú, legnagyobb bûnösöknek volt érdeke.
Rév maga, efelôl semmi kétségem, semmiképpen
sem tartozik közéjük, de még a legkisebb bûnösök
közé sem. Helyesnek tartanám, ha meg tudna tanulni ebbôl
a szemszögbôl nézve viszonyulni önmagához
is, környezetéhez is. A magam szempontjából pedig
indokoltnak tartanék tôle cikkének rám vonatkozó
részével kapcsolatban egy bocsánatkérô
helyreigazítást. Noblesse oblige. Az „európaiság”-nak
(azaz nyugatiságnak) a személyiségi jogok szellemének
tiszteletben tartása is része, amivel múltbéli
jó ismerôse nevének – bármennyire kis mértékben
is történt – indokolatlan meghurcolása nem összeegyeztethetô.
Bocsánatkérésének megtörténte után
nem látnám akadályát, hogy jó ismeretségünk
az eddigi közvetlenséggel folytatódjon, és londoni
látogatása esetén, amennyiben erre igényt tart,
továbbra is rendelkezésére állhat nappali szobámban,
mint elméletileg eddig is, egy szétnyitható, kényelmes
matrac.
* A cikk internet-változatának 10. oldalán
Sajnálatos újraközlés
A tehetetlen düh kerülgetett,
amikor kezembe vettem a Beszélô évek címû
kötetet. Az elôzetes és kimerítô egyeztetések
után az 1964 címû év-esszémnek a Kádár
János arculatváltásával foglalkozó részlete,
a megkérdezésem és beleegyezésem nélkül
végrehajtott húzások, valamint a slendrián
beavatkozás következtében zavarossá és
értelmezhetetlenné, nyelvtanilag is érthetetlenné
vált.
Nem marad más lehetôségem,
mint hogy a Beszélô szerkesztôségétôl
követeljem a tönkretett részlet csonkítatlan másodközlését
s azt, hogy a kötet esetleges újranyomásánál
korrigálja a hibát. Az Olvasót persze csak szelíden
kérhetem, hogy az alábbi helyrezökkentett szöveget
kivágva vagy xeroxolva csúsztassa be a kötet 363–364.
oldalára.
Murányi Gábor
A párt vezetôi
ekkoriban – a személyi kultusz tanulságait levonva többnyire
arctalanok. A hatalom titokzatos fellegvárából csak
olykor-olykor ereszkednek le, útjaikat ilyenkor sem kíséri
nagyobb visszhang. Az év folyamán az MSZMP politikai akadémiáján
– a párt belsô nyilvánossága elôtt – persze
majd mindegyikük tart elôadást, Apró, Nyers, Kállai
és Nemes egyhangúvá csiszolt beszédeit pedig
a párt napilapja, a 750 ezres példányszámú
Népszabadság mint jelentôs elvi állásfoglalásokat
közli. A korszak etikettje szerint a kollektív vezetésû,
harcban összeforrott, megbonthatatlan egységû pártot
kizárólag Kádár személyesíti
meg, aki az év folyamán jó, ha tízszer lép
ki a nagyobb nyilvánosság elé. (Ilyen kivételes
alkalmak voltak a testvérpártok vezetôinek – Zsivkovnak,
Hruscsovnak, Ulbrichtnak, Titónak, Novotnynak – magyarországi
látogatásai alkalmából rendezett nagygyûlések.)
Közszerepléseirôl a lapok kolumnákon keresztül
tudósítanak, közreadják nagygyûlési
beszédeinek – Szirmai István által megszerkesztett
– változatát. „Emberközeli” arcát azonban csak
két alkalommal próbálja a sajtó felvillantani.
A februári, Csongrád megyében tett háromnapos
látogatás során, amikor is a nevezetes esemény
szinte minden órájáról hírt ad a Népszabadság,
ám az mégis csak a négy újságoldalnyi
tudósítás egy elbújtatott bekezdésébôl
tudható, hogy „a szegedi pártaktíva-értekezleten
Kádár János a megye pártmunkásait tájékoztatta
az idôszerû hazai és nemzetközi kérdésekrôl”.
Ebben – az MSZMP belügyének tekintett, titkosított –
beszédben mondta el Kádár a fentebb már idézett,
az ország kenyerével kapcsolatos eszmefuttatását,
és ugyanitt, az osztályharcos szegedi pártklán
hívei elôtt jelentette ki azt is, hogy a proletárdiktatúra
ereje immár „nem azon múlik, hogy mennyi ember van börtönben
és mennyi nincs, hanem azon, hogy a nép igazságérzete”
ki mellett áll. „Én értékelem a rendôrséget,
a hadsereget, nagyon nagy híve vagyok a munkásôrségnek.
De az igazi erô nem ebben van. Államunk, rendszerünk
igazi ereje a nép megértésében, megbecsülésében
és támogatásában van. Mi így látjuk
a proletárdiktatúrát, s aki erre azt mondja, hogy
revizionizmus, arról majd mi megmondjuk, hogy mi a vélemény
róla.”
A másik alkalom,
amikor a sajtó emberközelbe hozza az elsô titkárt:
1964. április 4-e. Ekkor a szovjet és a magyar pártvezetés
együtt ünnepelt Budapesten. Hruscsov, aki 1956 után pártfônökként
ez alkalomból negyedszer (akkor aligha sejtette, hogy utoljára)
járt Magyarországon, a nevezetes esemény alkalmából
Lenin-renddel, a Szovjetunió Hôse, valamint az Arany Csillag
érdemrenddel tüntette ki Kádár Jánost.
Az operaházi díszbeszédében a szovjet párt
elsô titkára egyebek mellett azzal indokolta a valóságos
kitüntetésesôt, hogy Kádár „a népi
Magyarország nehéz napjaiban, a párt és a nép
akaratából a párt és az ország vezetésének
élére állt, bátorságot és politikai
elôrelátást tanúsított a magyar forradalom
ellenségeivel folytatott harcban”.
A kitüntetésrôl
volt persze véleménye az utca emberének is. Ezt az
április 13-i hangulatjelentés úgy tolmácsolta:
a széles tömegek „a magas kitüntetést jólesô
érzéssel fogadták”. Ám: „egyes helyeken rosszindulatú,
ellenséges megjegyzések” is elhangzottak, így például:
„Drága árat fogunk fizetni ezért a kitüntetésért!”,
valamint: „Hogyan lehet magyar állampolgár a Szovjetunió
Hôse?”
Júniusban az új
arcélét formáló Kádár részt
vett, s beszédet mondott a pártfôiskola évzáró
ünnepségén. Ideológiai eligazítása
megint csak a belsô körnek szólt: „…Nos, hol is az osztályharc?
Ennek a megállapításához meg kell nézni,
hol tartunk az osztályharcban jelenleg. Jelenleg Magyarországon
az osztályharc ott tart, hogy a munkásosztály szövetségeseivel
együtt megsemmisítette a burzsoázia politikai hatalmát,
gazdasági hatalmát, mûveltségi monopóliumát
és jelenleg folytatja a harcot a burzsoázia ideológiai
hagyatéka, maradványai ellen, amelyek az emberek gondolkodásában
még megvannak… Teljesen fel akarjuk építeni a szocialista
társadalmat, s utána megkezdjük a kommunizmus felépítését.
Itt az osztályharc, ez az osztályharcos cél ma. S
hogy ki van mellettünk, ki van ellenünk, azt ehhez a célhoz
kell mérnünk. Ha valaki rendszerünk ellen támad,
szocialista társadalmunk céljai ellen, az ellenünk van,
az ellen harcolni kell, az ellenségünk. Aki a rendszert tudomásul
veszi, a Népköztársaság törvényeit
tiszteletben tartja, dolgozik, segíti a szocializmus építését,
az velünk van, az a mi szövetségesünk és barátunk.”
Hasonló gondolatokkal
a nyilvánosság elé is kiáll. Március
19-én, a Hazafias Népfront III. kongresszusán (ahol
az elnök ismét Kállai Gyula, a fôtitkár
pedig Erdei Ferenc lett), ugyancsak „balra” üt: „A mi szemünkben
nem bûn – jelenti ki –, ha az emberek a szocialista társadalom
építése közben is keresik a boldogulásukat…
Közismert, hogy vannak emberek, akik szerint a diktatúra annyi,
mint odacsapni. A diktatúra azonban nem csak annyiból áll,
hogy csapjunk oda. Mert az igazság az, hogy amikor ezeket a primitív
jelszavakat hirdették, még oda sem tudtak csapni, ahova kellett
volna, sôt az ellenkezô oldalra csaptak oda ezzel a »csapjunk
oda« jelszóval.”
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu